23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

VW bilhus verdens-fyrtårn til elbiler

Sølvstens nye bilhus i Viborg sætter standarden til VW-satsningen på elbiler fra 2020. Øvrige VW-forhandlere skal opgradere i takt med nye forhandlerkontrakter.

REPORTAGE Den røde løber burde muligvis have været grøn hos Sølvsten Biler, der torsdag indviede sit funklende nye og stortekniske bilhus i Viborg. En talerrække af VW-topfolk og -erhvervsfolk priste byggeriet som intet mindre end et fyrtårn i Europa og verden i forhold til VW-koncernens kommende storsatsning på en række elbiler på ny platform allerede fra 2020.

Bestyrelsesformand hos Sølvsten Biler A/S, Finn Kjærgaard, bød og fortalte blandt andet om den omfattende projekterings- og bygningsfase, efter internationale studier. Han takkede personalet for deres medinddragelse samt de involverede leverandører til byggeriet. Herefter talte Nikolas Mitschke, VW Tyskland og ansvarlig for salget er person- og erhvervsbiler i Danmark, om, at Viborg-bilhuset repræsenterer kommende bilhuse møntet på VW-koncernens elbil-strategi, der skal udvides til øvrige forhandlere.

Kvantespring i ny mobilitet

Ulrik Drejsig, CEO for Skandinavisk Motor Co. A/S under Danmarks største bilimportør af bilmærker i VW-familien, Semler, kaldte bilhuset for et kvantespring mod ny mobilitet.

- Jeg er stolt over dette fantastiske bilhus, der matcher VW-koncernens fremtid både hvad angår elbiler og nye mobilitetsløsninger med bildeling og flere solgte biler. Her er gjort klart til 80 ladestandere til lånebiler, og opførelsen har været veltilrettelagt uden tilfældigheder, sagde Ulrik Drejsig. Han noterede med tilfredshed, at det lykkedes at trække VW el-"rugbrødet" Budd-e til Sølvstens åbent hus i weekenden 24.-25. marts.

Til Motor-magasinet fortalte Ulrik Drejsig desuden, at landets øvrige VW-forhandlere skal være i gang efter nye kontrakter senest 1. april 2020 og forberedt, ligesom i Viborg, til elbiler på såvel værksted som p-pladser samtidig med VW-koncernens introduktion af elbiler på I.D.-platformen. Han ønsker ikke at oplyse behovet for antal forhandlere men siger, at VW-netværket er meget "lean" - med tilpas få forhandlere til cirka 500 årligt solgte biler hver - i modsætning til øvrige bilmærker.

Misundelige kolleger

Michael Terkildsen, formand for VW-forhandlerforeningen, kunne erklære, at landets VW-kolleger er dybt misundelige - på den gode måde - over Sølvstens nye "Grand bilhus".

- I har været fremsynede, visionære, modige og investeret mange penge som et fyrtårn for øvrige europæiske forhandlerforeninger. Men VW repræsenterer jo også de bedste mærker i Danmark, hvor vi forventer endnu større markedsandele i fremtiden, sagde Michael Terkildsen.

Stolt hovedleverandør

Niels Jacobsen, adm. direktør Løwener, udtrykte stolthed over at have leveret et super flot værksted, som den største sag nogensinde hos leverandøren, og takkede medarbejdere og samarbejdspartnere.

Viborgs borgmester, Ulrik Wilbek (V), roste Sølvsten for at have ageret stort, med behørig opbakning fra kommunen, til glæde for byen.

Hans partifælle, den lokale folketingsmand og trafikpolitiske ordfører Kristian Phil Lorentzen, kaldte Sølvstens bilhus for "state of the art".

- Vi politikere er jo ikke teknikere men skal have holdninger. Nogle ser sort, når vi taler bilisme. Men de grønne biler på el, gas og brint er på vej, og det styrker bilens historiske betydning for mobiliteten. Og derfor skal vi fortsat pleje og udvide vejnettet, herunder en kommende hærvejs-motorvej, sluttede Kristian Pihl Lorentzen inden rundvisning på matriklen, pindemadder - og skarpe bilsalg til interesserede fremmødte. 
 
 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.171