KARROSSERIDELE Autoudvalget i SMVdanmark har på deres møde 13. marts drøftet rapporten "Trafiksikkerhed og værditab i fokus. Uafhængig test af skadesdele", som tester fem skadesdele og er udarbejdet af Force Technology.
Formand for autoudvalget, Henrik Pedersen, udtaler:
- Rapporten indeholder et mindre antal dele - og har fra SKAD’s side været tænkt som et debatgrundlag og ikke som et generelt billede af skadesdelsmarkedet. Rapporten har bestemt også givet anledning til debat, men vi er i udvalget kommet frem til følgende fire punkter:
1. Da rapporten kun tester et mindre antal dele ud af et meget stort marked, kan den ikke ses som repræsentativ for skadesdelsmarkedet.
2. Efter dialog i Autoudvalget er vi enige om, at der ikke arbejdes videre med forslaget om mærkning af dele, da det ville være uhensigtsmæssigt at arbejde på en udelukkende dansk løsning, da sådanne regelsæt hører ind under EU-regi.
3. Udvalget er enig om at foranledige en dialog mellem værksteder, grossister og producenter vedrørende pasform på de alternative skadesdele, der i nogle tilfælde giver anledning til øget tidsforbrug på værkstederne.
4. At det overordnede ansvar for trafiksikkerhed ligger ved de relevante myndigheder, men at alle i branchen nødvendigvis skal følge gældende retningslinjer og leve op til faglige kvalitetskrav.
- Ud fra dette vil vi nu internt arbejde videre med denne sag, som en blandt de mange sager, vi arbejder med i Autoudvalget, udtaler Henrik Pedersen.
Hele Autoudvalget står bag denne udtalelse.
Autoudvalget i SMVdanmark består af Dansk Bilbrancheråd, AUTIG, DAG og SKAD.
Karrosseri-rapport tegner ikke et generelt billede
Branchens Autoudvalg vil foranledige dialog mellem værksteder, grossister og producenter vedrørende pasform på de alternative skadesdele.