Den orange publikumsmagnet

Læs om den store restaurering af en 1969 Porsche Targa, som blandt andet omfattede syrebad.

RETROLAK Indtil for nylig stod der en orange 1969 Porsche Targa i det schweiziske værksted hos René Sahli. Den klassiske bil kom ind for at få en lille rustreparation, men viste sig at kræve en komplet restaurering. Hos René Sahli, der driver forretningen, løber reparationslakering i blodet.

- Jeg har altid elsket at arbejde på klassiske biler. Min far restaurerede rigtigt mange klassiske biler og lærte også mig at gøre det, siger han. Sahli har de sidste syv år ledet den virksomhed, hans far grundlagde i 1976, forklarer han.



Sammen med sine fire medarbejdere, har René Sahlis værksted et fremragende ry blandt de lokale ejere af klassiske biler. Dets ekspertise inden for restaurering ses tydeligt, så snart man ser værkstedets hjemmeside, www.autolackprofis.ch. Billedgalleriet er fyldt med eksklusive klassiske biler, der har fået nyt liv og omfatter en række specielle Porscher.

Radikal omgang
Omtalen førte ejerne af 1969 911E Targaen til Aesch.

- Han havde bemærket en rustplet på bilens karrosseri, som han ville have os til at reparere, forklarer Sahli.

Rust er ikke usædvanligt for køretøjer i den alder, da hulrumsforsegling eller galvanisering stadig var ganske ukendt dengang. Men da Sahli undersøgte klassikeren lidt nærmere, opdagede han hurtigt mere rust.

Læs også: Klarlak-additiv til svær rød farve

- Især dørkarmene var i temmelig dårlig tilstand. Pletreparationer på en sportscabriolet, der næsten var et halvt århundrede gammel, var bare ikke nok, siger han.

Jo længere undersøgelsen tog, desto mere indlysende blev det, at Targaen krævede en komplet restaurering, herunder en komplet lakering. En perfekt opgave for specialisterne i klassiske biler hos René Sahli.

På grund af rustens omfang, valgte Sahli en radikal tilgang til at fjerne den gamle lak. For at udføre restaureringen fjernede han kofangerne, fenderne samt for- og bagpanelerne og sendte dem til et specialfirma i Stuttgart, Tyskland. Der blev hver del strippet og lagt i en tank, hvor man fjernede rusten i et syrebad. Alt blev derefter primet ved hjælp af en katodisk proces.

- Kun denne metode ville sikre, at hver enkelt del og hvert eneste hulrum blev behandlet, forklarer Sahli og tilføjer:

Læs også: Det siger topcheferne om den tyske diesel-dom

- Det er simpelthen ikke muligt at nå dem ved hjælp af traditionel slibning og priming med sprøjte. Den komplekse procedure afslørede imidlertid, at nogle af delene, herunder kølerhjelmen, ikke kunne reddes. De måtte udskiftes med originale Porsche-dele.

En original orange
Targaen blev oprindeligt lakeret med Signal Orange, en varm, strålende farve, der ser perfekt ud på cabriolet-biler i solskin. Porsche brugte den lyse orange fra slutningen af 1960’erne på 911’eren og på den såkaldte folkeporsche, 914’eren. Sahli havde adgang til Porsches originale farveprøver fra den periode og kunne bruge dem til restaureringen, men han valgte alligevel Genius-spektrofotometeret fra Standox.

- Ligesom i dag, var lakeringerne fra fabrikken aldrig helt ens. Der kan være synlige forskelle, også selv om farvenavnet er det samme, og nogle farver ændrede sig i løbet af produktionen, siger han.

Sahli nævner en anden vigtig faktor, han måtte tage hensyn til:

Læs også: Tysklands magtfulde metalarbejdere optrapper strejke

- Tidligere brugte man bly til lakering af biler. Det dækkede bedre, men gav også flere farveafvigelser i forhold til moderne lak. Pigmenteringen spiller også en rolle i metamerismen. Afhængig af lyskilden, kan enkelte dele af farvespektret reflekteres forskelligt på grund af en forskel i pigmenteringen. Det kan give en forskellig farveopfattelse under forskellige lyskilder. Derfor er det vigtigt at sikre, at reparationslakeringen og de originale farver opfører sig identisk. Derfor brugte jeg det moderne spektrofotometer, fordi det, sammen med Standowin iQ-programmet og den gode farvedatabase, bare leverer de bedste resultater, siger han.

Porschen i al sin nye pragt
Sahli aflæste den oprindelige farve med det nye Genius iQ spektrofotometer og udnyttede dets moderne funktioner som internetforbindelsen. For at genskabe den rigtige farve, søgte han yderligere hjælp hos teknikerne ved Standox distributør i Schweiz, André Koch AG i Urdorf nær Zürich. Selv ved usædvanlige anmodninger som denne her, kan Standox bruge sin omfattende farveviden, som er bygget op gennem mange år via et tæt samarbejde med de fleste bilproducenter.

Sahli blandede endelig farven Signal Orange med Standox 2K lak og lakerede alle køretøjets dele. Restaureringen har givet Porschens karrosseri dets oprindelige skønhed tilbage.

- Jeg har ekstremt høje standarder, når det gælder kvaliteten af vores arbejde. Derfor foretrækker vi at gøre så meget som muligt selv. Og denne slags opgaver er bare rigtigt sjove. Det fantastiske med klassiske biler er også, at deres teknologi er relativt ligetil i forhold til dagens modeller, siger han.

Læs også: Ketchup! Hvilken ketchup?

Efter monteringen og de endelige detaljer, der blev udført med vokspolish, sluttede projektet cirka et år efter den første inspektion.

- Kunden var utroligt tilfreds med resultatet. Men vi måtte skynde os, så han kunne få glæde af Targaen den sommer, siger han.

Se hele fotogalleriet af restaureringen på www.standox.dk/sahli

Mere om: Porsche | Standox


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

OBD-indgangen tilbage i lovgivningen

Glæde på AUTIG’s årsmøde over helt ny vedtagelse i Europa-Parlamentet om reglerne for typegodkendelse af biler og bildele.

Plus

Hvor ska’ vi hen du med mekanikeruddannelsen?

Hele 22 autoskoler var repræsenteret på et velbesøgt landsmøde om udfordringerne for fremtidens mekanikere.

Plus

Reparationsgrænse skader fortsat

Det "grimmeste" år nogensinde med laveste reparationsgrænse, melder SKAD.

Plus

CAN - kan ikke fungere...

Det er ikke "bare lige" at montere el til anhængertræk. Westfalia forklarede hvorfor og hvordan.

Plus

Grossist kursus: Elbiler er ikke for amatører

Forkert mekaniker-arbejde kan forårsage en lysbue på 6000 grader, der pulveriserer selv metal.

Nyhedsbrev

Plus

Grossist gav blik ind i fremtidens farer og fordele

Auto-G har i disse dage fokus på el- og hybridbil arbejde, kodning af anhængertræk og højtryks-benzinmotorer på sin event rundt i landet på tekniske skoler.

Online Avis Arkiv
Plus

3D-printede reservedele på vej

Branchekonsulent René Tønder gav på Auto-G aften et indblik i de nye muligheder og udfordringer, der venter lige om hjørnet.

Plus

Stor autogrossist vil sælge MC-dele

Når autobranchen slukker ’brande’

Partikler i brandbiler er til skade for alle de ansatte, men der er en måde at komme røgpartiklerne til livs.

Plus

Tjen penge på slukkede baglygter

Slukkede baglygter skaber kritiske situationer. Værksteder kan afhjælpe problemet.

Plus

Nødtætninger atter tilladt

Færdselsstyrelsen har i al ubemærkethed besluttet, at nødtætninger på dæk alligevel er tilladt. Dækbranchen undrer sig over forløbet og sagen rejses i Folketinget.

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Plus

Leasing sætter eftermarked for bremser under pres

Plus

Nissens trænings-koncept udvider

Det danske DM i Klima er en forløber for udenlandske mesterskaber hos Nissens.

Plus

De holdt hovedet koldt i klima-finalen

Vinder af Nissens DM i Klima blev Martin Benjaminsen fra Heden Auto på Midtfyn i et tæt finale-opgør.

Plus

Mere dæksalg: Den her bilkategori rykker voldsomt

Plus

Gearkasse-maskine skal forhindre olie-fejl

Dronningen kørte i garage

Dronning Margrethe besøgte Carls Garage i Århus.

Plus

Fortsat fuld fart på Max MC Parts

Rallysportens rugeklasse håber på hattrick

Plus

Gearkasse-skyllere skal bruges varsomt

Mange værksteder har indkøbt udstyr til at rense automatgearkasser, men man skal tænke sig godt om, lyder ekspertråd.

Plus

Peugeot har fundet foreløbig succeskur

Den store 5008 er på mange måder et bevis på, hvad den franske bilkoncern formår lige nu.

En aften om bilklimaet

Rattet Rundt med motorsporten

Nyt fra ind- og udland i motorsportens verden - se også de selvstændige billedtekster.

Bremsedele skal smøres

MC-lager holder ophørsudsalg

FDM tilfreds med karrosseri-rapport

Brancheforening får tilført nye kræfter

Øget indtjening på bremsedele

Plus

Bosal sælger produktion af anhængertræk

Plus

En ekstra maskine på værkstedet betaler sig

DM i klima-teknik klar til finalen lørdag

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Bilvarmer på el er godt for mekanikeren

Plus

Fremtidens Mekaniker
Fremtidens mekanikere: Derfor er Skjern lige mig!

Plus

Interiørblæsere skal håndteres varsomt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

1 minut der ændre dit værksted.

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

App'en der gør det let at være bilsælger

Tilmeld dig AutoDesktop-kursus

Ombygning med glasvægge fra Triplan hos Udenrigsministeriet i et råt miks a...

Nissan Micra diesel – pendlerbil på tilbud

Nemt at bestille powerpack hos JO Hydraulics A/S

Send til en kollega

0.236