23948sdkhjf

Den orange publikumsmagnet

Læs om den store restaurering af en 1969 Porsche Targa, som blandt andet omfattede syrebad.

RETROLAK Indtil for nylig stod der en orange 1969 Porsche Targa i det schweiziske værksted hos René Sahli. Den klassiske bil kom ind for at få en lille rustreparation, men viste sig at kræve en komplet restaurering. Hos René Sahli, der driver forretningen, løber reparationslakering i blodet.

- Jeg har altid elsket at arbejde på klassiske biler. Min far restaurerede rigtigt mange klassiske biler og lærte også mig at gøre det, siger han. Sahli har de sidste syv år ledet den virksomhed, hans far grundlagde i 1976, forklarer han.



Sammen med sine fire medarbejdere, har René Sahlis værksted et fremragende ry blandt de lokale ejere af klassiske biler. Dets ekspertise inden for restaurering ses tydeligt, så snart man ser værkstedets hjemmeside, www.autolackprofis.ch. Billedgalleriet er fyldt med eksklusive klassiske biler, der har fået nyt liv og omfatter en række specielle Porscher.

Radikal omgang
Omtalen førte ejerne af 1969 911E Targaen til Aesch.

- Han havde bemærket en rustplet på bilens karrosseri, som han ville have os til at reparere, forklarer Sahli.

Rust er ikke usædvanligt for køretøjer i den alder, da hulrumsforsegling eller galvanisering stadig var ganske ukendt dengang. Men da Sahli undersøgte klassikeren lidt nærmere, opdagede han hurtigt mere rust.

Læs også: Eksklusivt bilhus bløder penge

- Især dørkarmene var i temmelig dårlig tilstand. Pletreparationer på en sportscabriolet, der næsten var et halvt århundrede gammel, var bare ikke nok, siger han.

Jo længere undersøgelsen tog, desto mere indlysende blev det, at Targaen krævede en komplet restaurering, herunder en komplet lakering. En perfekt opgave for specialisterne i klassiske biler hos René Sahli.

På grund af rustens omfang, valgte Sahli en radikal tilgang til at fjerne den gamle lak. For at udføre restaureringen fjernede han kofangerne, fenderne samt for- og bagpanelerne og sendte dem til et specialfirma i Stuttgart, Tyskland. Der blev hver del strippet og lagt i en tank, hvor man fjernede rusten i et syrebad. Alt blev derefter primet ved hjælp af en katodisk proces.

- Kun denne metode ville sikre, at hver enkelt del og hvert eneste hulrum blev behandlet, forklarer Sahli og tilføjer:

Læs også: Er Panamera den bedste af alle Porscher?

- Det er simpelthen ikke muligt at nå dem ved hjælp af traditionel slibning og priming med sprøjte. Den komplekse procedure afslørede imidlertid, at nogle af delene, herunder kølerhjelmen, ikke kunne reddes. De måtte udskiftes med originale Porsche-dele.

En original orange
Targaen blev oprindeligt lakeret med Signal Orange, en varm, strålende farve, der ser perfekt ud på cabriolet-biler i solskin. Porsche brugte den lyse orange fra slutningen af 1960’erne på 911’eren og på den såkaldte folkeporsche, 914’eren. Sahli havde adgang til Porsches originale farveprøver fra den periode og kunne bruge dem til restaureringen, men han valgte alligevel Genius-spektrofotometeret fra Standox.

- Ligesom i dag, var lakeringerne fra fabrikken aldrig helt ens. Der kan være synlige forskelle, også selv om farvenavnet er det samme, og nogle farver ændrede sig i løbet af produktionen, siger han.

Sahli nævner en anden vigtig faktor, han måtte tage hensyn til:

Læs også: Klarlak-additiv til svær rød farve

- Tidligere brugte man bly til lakering af biler. Det dækkede bedre, men gav også flere farveafvigelser i forhold til moderne lak. Pigmenteringen spiller også en rolle i metamerismen. Afhængig af lyskilden, kan enkelte dele af farvespektret reflekteres forskelligt på grund af en forskel i pigmenteringen. Det kan give en forskellig farveopfattelse under forskellige lyskilder. Derfor er det vigtigt at sikre, at reparationslakeringen og de originale farver opfører sig identisk. Derfor brugte jeg det moderne spektrofotometer, fordi det, sammen med Standowin iQ-programmet og den gode farvedatabase, bare leverer de bedste resultater, siger han.

Porschen i al sin nye pragt
Sahli aflæste den oprindelige farve med det nye Genius iQ spektrofotometer og udnyttede dets moderne funktioner som internetforbindelsen. For at genskabe den rigtige farve, søgte han yderligere hjælp hos teknikerne ved Standox distributør i Schweiz, André Koch AG i Urdorf nær Zürich. Selv ved usædvanlige anmodninger som denne her, kan Standox bruge sin omfattende farveviden, som er bygget op gennem mange år via et tæt samarbejde med de fleste bilproducenter.

Sahli blandede endelig farven Signal Orange med Standox 2K lak og lakerede alle køretøjets dele. Restaureringen har givet Porschens karrosseri dets oprindelige skønhed tilbage.

- Jeg har ekstremt høje standarder, når det gælder kvaliteten af vores arbejde. Derfor foretrækker vi at gøre så meget som muligt selv. Og denne slags opgaver er bare rigtigt sjove. Det fantastiske med klassiske biler er også, at deres teknologi er relativt ligetil i forhold til dagens modeller, siger han.

Læs også: Projekt Guld: Porsche solgt for 20 millioner

Efter monteringen og de endelige detaljer, der blev udført med vokspolish, sluttede projektet cirka et år efter den første inspektion.

- Kunden var utroligt tilfreds med resultatet. Men vi måtte skynde os, så han kunne få glæde af Targaen den sommer, siger han.

Se hele fotogalleriet af restaureringen på www.standox.dk/sahli

Mere om: Porsche | Standox
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Skrotbiler skal bogføres i Køretøjsregistret

Kom med til kåring af Årets Bil

Plus

Styrelse giver bilimportør rap over fingrene

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen indskærper, at frie værksteders adgang til markedet må ikke hindres.

Plus

Koed varsler internationalisering

Manden bag thansen fylder 50 år

Bent Jensen, som også står bag autogrossisten AD Danmark, rundede et halv århundrede mandag 14. januar.

Nyhedsbrev

8.229 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Luft-specialist godkendt

Plus

Når bilen lyder forkert

Hvornår er en lyd så anderledes, at man som sælger er nødt til at tage den alvorligt? Sag om spritny Peugeot 208 illustrerer problemet, som viste sig at blive dyr for bilforhandleren.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Unge skal tunes ind på autobranchen

Ny forening på tværs af frie værksteder, mærkeværksteder, bilimportører og leverandører går i luften med kampagne og sekretariat.

Monroe overtager Öhlins Racing

Opkøbet giver Monroe hurtigere adgang til udvikling af avancerede støddæmper-systemer til fremtidens el- og selvkørende biler.

Hæder til ung Mercedes-mekaniker

Jabbar Hassan fra Mercedes Benz CPH på Amager er netop valgt til Årets Mekanikerlærling.

Problemløser-værktøj får mekanikere til at fløjte

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Plus

Ny chef for AD Danmark

Michael Ullerup er ansat som chef for AD Danmark A/S. Han skifter fra CAC.

Stifter forlader Euro Car Parts

3

Gratis vejhjælp som lokkemad

Danske værksteder tyr til ekstraordinære servicetiltag i jagten på kunderne.

Boys will be boys - nu 75 år

Manden bag den fynske dækvirksomhed Ovethi, Preben Thinggaard, fylder rundt.

Plus

Larmende gearkasse gav 25.000 i afslag

Bilejer fik 25.000 kroner i afslag på en spritny Peugeot 208, fordi gearkassen larmede. Sagen vil ikke danne præcedens, mener Peugeots danske importør.

Plus

Uvildig test af elbilers batterier på vej

En ny metode fra en dansk arbejdsgruppe kan diagnosticere batteriet uden direkte adgang til batteripakken - yderst vigtigt for brugtmarkedet.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Optimisme med omtanke

Force-rapporten om skadesdeles kvalitet underbyggede yderligere SKADs målsætning om at reparere korrekt i en tid, hvor der sker meget på teknologifronten, også i det nye år.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

Plus

Se listen: Her er autobranchens største skatteydere

Autobranchens ni største virksomheder betaler næsten en halv milliard kroner i selskabsskat. Det viser Motor-magasinets udtræk fra de skattelister, som Skattestyrelsen offentliggjorde mandag aften. Se hvem, der betaler mest.

Plus

CarPeople Frederikssund "Bedst til kunder"

Bilister har haft frit spil til at ignorere afgifter

Plus

Når troldmanden fejler

Det var i januar, at ...

Det var i marts, at...

Det var i februar, at...

Ny single fra Sørensen

Kæde vokser på hjemmebane

Konsolidering er nået cylinder-verdenen

Skills-deltagere klar til april

Lavere benzinpriser trækker den danske inflation ned

Stifinder på sporet af nye lærlinge-steder

På Gule Plader
Helårsdækkene vinder frem

Mirakelmiddel klarer træge gearskifter

Rekord for tysk olieproducent

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.205