Den orange publikumsmagnet

Læs om den store restaurering af en 1969 Porsche Targa, som blandt andet omfattede syrebad.

RETROLAK Indtil for nylig stod der en orange 1969 Porsche Targa i det schweiziske værksted hos René Sahli. Den klassiske bil kom ind for at få en lille rustreparation, men viste sig at kræve en komplet restaurering. Hos René Sahli, der driver forretningen, løber reparationslakering i blodet.

- Jeg har altid elsket at arbejde på klassiske biler. Min far restaurerede rigtigt mange klassiske biler og lærte også mig at gøre det, siger han. Sahli har de sidste syv år ledet den virksomhed, hans far grundlagde i 1976, forklarer han.



Sammen med sine fire medarbejdere, har René Sahlis værksted et fremragende ry blandt de lokale ejere af klassiske biler. Dets ekspertise inden for restaurering ses tydeligt, så snart man ser værkstedets hjemmeside, www.autolackprofis.ch. Billedgalleriet er fyldt med eksklusive klassiske biler, der har fået nyt liv og omfatter en række specielle Porscher.

Radikal omgang
Omtalen førte ejerne af 1969 911E Targaen til Aesch.

- Han havde bemærket en rustplet på bilens karrosseri, som han ville have os til at reparere, forklarer Sahli.

Rust er ikke usædvanligt for køretøjer i den alder, da hulrumsforsegling eller galvanisering stadig var ganske ukendt dengang. Men da Sahli undersøgte klassikeren lidt nærmere, opdagede han hurtigt mere rust.

Læs også: Eksklusivt bilhus bløder penge

- Især dørkarmene var i temmelig dårlig tilstand. Pletreparationer på en sportscabriolet, der næsten var et halvt århundrede gammel, var bare ikke nok, siger han.

Jo længere undersøgelsen tog, desto mere indlysende blev det, at Targaen krævede en komplet restaurering, herunder en komplet lakering. En perfekt opgave for specialisterne i klassiske biler hos René Sahli.

På grund af rustens omfang, valgte Sahli en radikal tilgang til at fjerne den gamle lak. For at udføre restaureringen fjernede han kofangerne, fenderne samt for- og bagpanelerne og sendte dem til et specialfirma i Stuttgart, Tyskland. Der blev hver del strippet og lagt i en tank, hvor man fjernede rusten i et syrebad. Alt blev derefter primet ved hjælp af en katodisk proces.

- Kun denne metode ville sikre, at hver enkelt del og hvert eneste hulrum blev behandlet, forklarer Sahli og tilføjer:

Læs også: Er Panamera den bedste af alle Porscher?

- Det er simpelthen ikke muligt at nå dem ved hjælp af traditionel slibning og priming med sprøjte. Den komplekse procedure afslørede imidlertid, at nogle af delene, herunder kølerhjelmen, ikke kunne reddes. De måtte udskiftes med originale Porsche-dele.

En original orange
Targaen blev oprindeligt lakeret med Signal Orange, en varm, strålende farve, der ser perfekt ud på cabriolet-biler i solskin. Porsche brugte den lyse orange fra slutningen af 1960’erne på 911’eren og på den såkaldte folkeporsche, 914’eren. Sahli havde adgang til Porsches originale farveprøver fra den periode og kunne bruge dem til restaureringen, men han valgte alligevel Genius-spektrofotometeret fra Standox.

- Ligesom i dag, var lakeringerne fra fabrikken aldrig helt ens. Der kan være synlige forskelle, også selv om farvenavnet er det samme, og nogle farver ændrede sig i løbet af produktionen, siger han.

Sahli nævner en anden vigtig faktor, han måtte tage hensyn til:

Læs også: Klarlak-additiv til svær rød farve

- Tidligere brugte man bly til lakering af biler. Det dækkede bedre, men gav også flere farveafvigelser i forhold til moderne lak. Pigmenteringen spiller også en rolle i metamerismen. Afhængig af lyskilden, kan enkelte dele af farvespektret reflekteres forskelligt på grund af en forskel i pigmenteringen. Det kan give en forskellig farveopfattelse under forskellige lyskilder. Derfor er det vigtigt at sikre, at reparationslakeringen og de originale farver opfører sig identisk. Derfor brugte jeg det moderne spektrofotometer, fordi det, sammen med Standowin iQ-programmet og den gode farvedatabase, bare leverer de bedste resultater, siger han.

Porschen i al sin nye pragt
Sahli aflæste den oprindelige farve med det nye Genius iQ spektrofotometer og udnyttede dets moderne funktioner som internetforbindelsen. For at genskabe den rigtige farve, søgte han yderligere hjælp hos teknikerne ved Standox distributør i Schweiz, André Koch AG i Urdorf nær Zürich. Selv ved usædvanlige anmodninger som denne her, kan Standox bruge sin omfattende farveviden, som er bygget op gennem mange år via et tæt samarbejde med de fleste bilproducenter.

Sahli blandede endelig farven Signal Orange med Standox 2K lak og lakerede alle køretøjets dele. Restaureringen har givet Porschens karrosseri dets oprindelige skønhed tilbage.

- Jeg har ekstremt høje standarder, når det gælder kvaliteten af vores arbejde. Derfor foretrækker vi at gøre så meget som muligt selv. Og denne slags opgaver er bare rigtigt sjove. Det fantastiske med klassiske biler er også, at deres teknologi er relativt ligetil i forhold til dagens modeller, siger han.

Læs også: Det siger topcheferne om den tyske diesel-dom

Efter monteringen og de endelige detaljer, der blev udført med vokspolish, sluttede projektet cirka et år efter den første inspektion.

- Kunden var utroligt tilfreds med resultatet. Men vi måtte skynde os, så han kunne få glæde af Targaen den sommer, siger han.

Se hele fotogalleriet af restaureringen på www.standox.dk/sahli

Mere om: Porsche | Standox


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
En lakverden under pres

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Nyhedsbrev

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Online Avis Arkiv
Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Plus

Applus Danmark vender flere års underskud

For første gang leverer synsvirksomheden overskud.

Plus

Mekanikernes hjælpelinje

FTZ Bilteknisk Support vil i år hjælpe danske mekanikere i mere end 20.000 sager med problemer.

Plus

Bosch ansætter ny nordisk direktør

Per Boye Rasmussen skal stå i spidsen for Automotive Aftermarket hos Bosch i Norden. Han afløser hollandske Mans Verstijnen den 1. juli.

Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Sommermagasinet
Marinbiologen der læste videre til mekaniker

Den højt universitetsuddannede forsker Anders Bang valgte at sige farvel til reagensglas og faglitteratur i akademiker-miljøet for i stedet at skrue i biler - til en langt lavere løn.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Værkstedskæde sætter turbo på indtjeningen

QuickPot har forbedret bundlinjen gennem effektiviseringer og et øget fokus på webshoppen, men manglen på kvalificeret arbejdskraft bremser virksomhedens vækstambitioner.

Plus

Thansen taber penge som autogrossist

Indtoget på den professionelle del af automarkedet har været et dyrt bekendtskab for T. Hansen Gruppen, som alligevel kan notere et overskud på 82 millioner kroner.

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Kør gokart-ræs og vind den lokale håneret

Plus

Beder minister om lov til at søge EU-arbejdskraft

Byens Bilpleje mangler kandidater til syv autolakerer-stillinger. AutoBranchen Danmark vil have autobranchen godkendt til at kunne søge arbejdskraft uden for EU.

Plus

Sommermagasinet
Mekanikere er supersælgere

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

DM-titel fylder i ordrebogen

Nyslået Danmarksmester i klimateknik, Martin Benjaminsen fra Heden Auto i Ringe, mærker allerede nu gevinsten af sin triumf. Kunderne strømmer til, og en ekstra fyldestation er netop blevet leveret.

Plus 6

DEBAT: Dansen om den varme grød

Plus

Hurtigere saksedonkrafte rammer markedet

Ny lærlingeforening for værkstedernes små alfer

Auto-G grossist køber op og udvider

Lift-mærke bliver komplet i Danmark

Udviklingsteam hos Compac

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Plus

Bilbranchen blander sig i debat om karrosseridele

Plus

Ford svarer på kritik af reservedele

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Fjerde generation er klar i Slagelse

Din bil sladrer om mere end du aner

Plus 1

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.314