23948sdkhjf

Den orange publikumsmagnet

Læs om den store restaurering af en 1969 Porsche Targa, som blandt andet omfattede syrebad.

RETROLAK Indtil for nylig stod der en orange 1969 Porsche Targa i det schweiziske værksted hos René Sahli. Den klassiske bil kom ind for at få en lille rustreparation, men viste sig at kræve en komplet restaurering. Hos René Sahli, der driver forretningen, løber reparationslakering i blodet.

- Jeg har altid elsket at arbejde på klassiske biler. Min far restaurerede rigtigt mange klassiske biler og lærte også mig at gøre det, siger han. Sahli har de sidste syv år ledet den virksomhed, hans far grundlagde i 1976, forklarer han.



Sammen med sine fire medarbejdere, har René Sahlis værksted et fremragende ry blandt de lokale ejere af klassiske biler. Dets ekspertise inden for restaurering ses tydeligt, så snart man ser værkstedets hjemmeside, www.autolackprofis.ch. Billedgalleriet er fyldt med eksklusive klassiske biler, der har fået nyt liv og omfatter en række specielle Porscher.

Radikal omgang
Omtalen førte ejerne af 1969 911E Targaen til Aesch.

- Han havde bemærket en rustplet på bilens karrosseri, som han ville have os til at reparere, forklarer Sahli.

Rust er ikke usædvanligt for køretøjer i den alder, da hulrumsforsegling eller galvanisering stadig var ganske ukendt dengang. Men da Sahli undersøgte klassikeren lidt nærmere, opdagede han hurtigt mere rust.

Læs også: Eksklusivt bilhus bløder penge

- Især dørkarmene var i temmelig dårlig tilstand. Pletreparationer på en sportscabriolet, der næsten var et halvt århundrede gammel, var bare ikke nok, siger han.

Jo længere undersøgelsen tog, desto mere indlysende blev det, at Targaen krævede en komplet restaurering, herunder en komplet lakering. En perfekt opgave for specialisterne i klassiske biler hos René Sahli.

På grund af rustens omfang, valgte Sahli en radikal tilgang til at fjerne den gamle lak. For at udføre restaureringen fjernede han kofangerne, fenderne samt for- og bagpanelerne og sendte dem til et specialfirma i Stuttgart, Tyskland. Der blev hver del strippet og lagt i en tank, hvor man fjernede rusten i et syrebad. Alt blev derefter primet ved hjælp af en katodisk proces.

- Kun denne metode ville sikre, at hver enkelt del og hvert eneste hulrum blev behandlet, forklarer Sahli og tilføjer:

Læs også: Er Panamera den bedste af alle Porscher?

- Det er simpelthen ikke muligt at nå dem ved hjælp af traditionel slibning og priming med sprøjte. Den komplekse procedure afslørede imidlertid, at nogle af delene, herunder kølerhjelmen, ikke kunne reddes. De måtte udskiftes med originale Porsche-dele.

En original orange
Targaen blev oprindeligt lakeret med Signal Orange, en varm, strålende farve, der ser perfekt ud på cabriolet-biler i solskin. Porsche brugte den lyse orange fra slutningen af 1960’erne på 911’eren og på den såkaldte folkeporsche, 914’eren. Sahli havde adgang til Porsches originale farveprøver fra den periode og kunne bruge dem til restaureringen, men han valgte alligevel Genius-spektrofotometeret fra Standox.

- Ligesom i dag, var lakeringerne fra fabrikken aldrig helt ens. Der kan være synlige forskelle, også selv om farvenavnet er det samme, og nogle farver ændrede sig i løbet af produktionen, siger han.

Sahli nævner en anden vigtig faktor, han måtte tage hensyn til:

Læs også: Klarlak-additiv til svær rød farve

- Tidligere brugte man bly til lakering af biler. Det dækkede bedre, men gav også flere farveafvigelser i forhold til moderne lak. Pigmenteringen spiller også en rolle i metamerismen. Afhængig af lyskilden, kan enkelte dele af farvespektret reflekteres forskelligt på grund af en forskel i pigmenteringen. Det kan give en forskellig farveopfattelse under forskellige lyskilder. Derfor er det vigtigt at sikre, at reparationslakeringen og de originale farver opfører sig identisk. Derfor brugte jeg det moderne spektrofotometer, fordi det, sammen med Standowin iQ-programmet og den gode farvedatabase, bare leverer de bedste resultater, siger han.

Porschen i al sin nye pragt
Sahli aflæste den oprindelige farve med det nye Genius iQ spektrofotometer og udnyttede dets moderne funktioner som internetforbindelsen. For at genskabe den rigtige farve, søgte han yderligere hjælp hos teknikerne ved Standox distributør i Schweiz, André Koch AG i Urdorf nær Zürich. Selv ved usædvanlige anmodninger som denne her, kan Standox bruge sin omfattende farveviden, som er bygget op gennem mange år via et tæt samarbejde med de fleste bilproducenter.

Sahli blandede endelig farven Signal Orange med Standox 2K lak og lakerede alle køretøjets dele. Restaureringen har givet Porschens karrosseri dets oprindelige skønhed tilbage.

- Jeg har ekstremt høje standarder, når det gælder kvaliteten af vores arbejde. Derfor foretrækker vi at gøre så meget som muligt selv. Og denne slags opgaver er bare rigtigt sjove. Det fantastiske med klassiske biler er også, at deres teknologi er relativt ligetil i forhold til dagens modeller, siger han.

Læs også: Det siger topcheferne om den tyske diesel-dom

Efter monteringen og de endelige detaljer, der blev udført med vokspolish, sluttede projektet cirka et år efter den første inspektion.

- Kunden var utroligt tilfreds med resultatet. Men vi måtte skynde os, så han kunne få glæde af Targaen den sommer, siger han.

Se hele fotogalleriet af restaureringen på www.standox.dk/sahli

Mere om: Porsche | Standox


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Faldgrube: Undgå ulovlige turboladere

Stenhøj indtager messe med kæmpe-stand

Løfter-producent deltager på au2messe 2018 med stand på hele 400 kvadratmeter.

De fire vigtigste svejsetendenser i autobranchen

Plus

Kaster nyt lys over au2messen

Plus

Reparatør: Sådan holder vi liv i flere dæk

Bildæk er en miljøbelastning, men branchen er i fuld gang med at kigge på løsninger til at gøre noget ved det.

Nyhedsbrev

Plus

Fabrikker sparer på galvanisering

Online Avis Arkiv
Plus

Grossist slår til mod voksende byrde

Dioder løber med pris på megamesse

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Plus

Fri kæde samler på mærkeværksteder

De autoriserede forhandlere vil blive samlet på færre hænder i fremtiden, mens forbrugernes behov stiger. Ifølge CarPeople skaber det en udfordring i autobranchen, som kæden nu imødekommer ved at tilbyde ambitiøse værksteder medlemskab.

Plus

Antirust-leverandør får ny ejer

Plus

Kæmpe grossistmesse boomer og er klar i Fredericia

Autogrossisten au2parts byder inden for i Fredericia til messe, hvor især digitalisering fylder mere end før.

Plus

Udbyder: OEM-produkter til ruder vinder frem

Ifølge en af landets største aktører inden for rudelim vælger flere værksteder OEM-lim, når de udskifter frontruder.

Skorstensgaard åbner værksted i Køge

Bilfirma gennem 50 år

Gunnar Juul kan fejre sit 50 års jubilæum i bilbranchen.

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

BMW-nørder udvider biksen

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Svensk autoglasfirma klar i Danmark

Plus

Pierre-kæde scorer stor aftale

Næsten alle biler fra VW, Skoda, Seat og Audi skal også de næste mange år behandles hos pierre.dk.

Udspil: Stadig store gråzoner for bilafgifter

Regeringens klimaudspil lægger sig kun fast på elbilafgifterne de kommende år. Ærgerligt, mener elbranchen.

Plus

Auto-jura: Hvornår opstår en fejl egentlig?

Plus

En uvis lys-fremtid for værkstederne

Distributører laver netværk

Ryds på opkøb i England

Plus

Fynsk producent lyste op på messe

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

1

If årets forsikringsselskab

DBR: Brændeovne sviner mere end bilerne

Plus

Dansk autoglasværktøj på messe

Plus

To nye donkrafte lanceret

Plus

En overflod af dækmesser

Plus

Den danske NOX-dræber

Plus

Gummi-duo på eftermarkedet

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Farvede solceller i facaden - også hvide?

Vil du starte din egen webshop? Kom godt i gang med Billys webshop-serie

Johnny Kristensen - Bott bilindretning

Send til en kollega

0.267