LOVGIVNING Spørger man de selvstændige autofolk, som gerne vil bygge nyt værksted til autolakering, så er lovgivning helt hen i vejret. Især fordi regelsættet, der er en del af Autoværkstedsbekendtgørelsen, på mange måder er håbløs forældet. Men måske er Miljøstyrelsen ved at være mør efter flere års kamp. I hvert fald har AutoBranchen Danmark fået lokket sammenlagt syv embedsfolk med på et lak roadshow, som skal give styrelsens folk syn for sagen - og ikke mindst vise, at moderne 0-emissionsanlæg kan gøre op med de nuværende regler. Det fortæller Johnny Lauridsen, der er miljøkonsulent hos AutoBranchen Damark.
- Det er altid bedst at se de store tekniske fremskridt inden for især udluftning og indretning, som leverandørerne af lakudstyr har skabt, med sine egne øjne. Derfor tager vi et lille hold afsted. Helt konkret skal vi besøge virksomheden HBC System, siger Johnny Lauridsen.
Giver ingen mening
Som Motor-magasinet kunne fortælle om tilbage i januar, så kredser problematikken om kapitel 2 i Autoværkstedsbekendtgørelsen. Her står nemlig, at værksteder til autolakering skal placeres mindst 100 meter fra følsomme område som Fru Jensens kartoffelrækker eller eksempelvis en børnehave - også kaldet ’forureningsfølsomt område’.
Dengang talte avisen med Allan Blinkilde på hovedet. Han driver til dagligt Holbæk Autolakering. Her sagde branchemanden:
- Dansk lovgivning er overhovedet ikke gearet til de store omlægning, der har været på miljøfronten inden for autolakering de senere år. Derfor skal vi stadig indordne os efter lovgivning tilbage fra midten af 1990’erne. Det holder ikke. I Sverige og Tyskland arbejder man ud fra en 50 meter-grænse, og man kan i højere grad end i Danmark opnå tilladelse, siger Allan Blinkilde.
Styrelse skal klædes på med lak roadshow
Mulig lovændring for at opføre autolakere-værksteder kan være på vej. Men først skal der mere oplysning til.