23948sdkhjf

Jaguar rock’er ved elbilerne

| Af Flemming Haslund i Oslo | Tip redaktionen om en historie

Hvor moderne en bil kan man præsentere på et museum? Og så i Oslo? Kan man lade en rock-stjerne stå for at forklare bilens linjer? Og kan man tillade sig at gøre bilen hurtigere end en Tesla? Svarene kommer her på stribe.

VERDENSPREMIERE Der er vitterligt en bil derinde i menneskemylderet. Selv om jeg lige nu ikke an se noget som helst rødt. Men jeg ved det; for for bare et minuts tid siden stod jeg jo henne og kunne have rørt ved bilen, hvis jeg ville. Men nu er bilen slet og ret begravet i nysgerrige journalister fra hele Europa. Men det er heller ikke en hvilken som helst bilnyhed, der er centrum for virakken her på museet i Oslos bymidte. Bilen, vi er rejst til en af elbilernes højborge for at se og røre og prøvesidde, er den nye Jaguar I-Pace. Ny Jaguar. Ny SUV, Ny elbil. Det er jo hele tre ting på én gang - det går aldrig godt.

Om det vitterligt kommer til at gå godt, kan jo kun tiden; eller rettere salgstallene vise. Men meget tyder på, at Jaguars satsning kommer til at gå godt.

For det første bevæger hele biludviklingen sig i retningen elbil. Se bort fra de smalle danske salgstal; elbilen kommer for alvor. Dernæst er Jaguar med til at sætte standarden med bilens data. På muskelsiden med en effekt på 400 hk og et moment på 700 Nm. Og på "power-siden" - og det er jo nok så vigtigt - med disse to afgørende tal: Rækkevidden er 480 km efter den hidtil mest realistiske WLTP-norm, mens opladningstiden er 100 km pr. kvarter med en 100 kW kviklader, som Jaguar formulerer det. Med andre ord en time, hvis man starter opladningen, når det fortsat er strøm tilbage og man springer de sidste procent over.

Vi møder altså I-Pace til premiere-festivitas i Oslo uden mulighed for at køre så meget som en meter i bilen. Så om den vitterligt lige kan æde en 0-100 km/t på 4,8 sekunder, må vi vente med at finde ud af. Men vi konstaterer tre andre afgørende egenskaber ved at "prøvesidde," I-Pace, når vi nu ikke kan prøvekøre I-Pace.

Det ene er den generelle stemning i kabinen. Luksus-materialer og den helt rigtige lyd, når man smække døren. Det er den der dybe, bastante lyd. Dernæst kørestillingen: Sædet griber på en gang fast og blødt om kroppen, hvorefter hænderne rækker ud efter rattet. God oplevelse her; kørestilling som i en sporty luksusbil.

Men aftenens overraskelse kommer på bagsædet: Vel er bilen udefra forholdsvis lille; men her på bagsædet er nærmest oceaner af plads! Hvor pokker kommer den fra? Fra motorrummet faktisk. Husk på, at I-Pace er en elbil, hvis frontmotor fylder nærmest ingen ting i sammenligning med en 400 hk’s forbrændingsmotor. Den sparede plads er brugt til kabineplads, der især kommer bagsædefolket til gode.

Herefter er Tesla ikke alene i verdenen af seriøst hurtige elbiler. Nu er Jaguar der også. I pipeline med virkeligt hurtige elbiler er Porsche.

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tesla vil massefyre efter sværeste år nogensinde

Elbilproducenten Tesla vil afskedige syv procent af sin arbejdsstyrke efter et hårdt fjerde kvartal.

Plus

Svensk advarsel mod snyd med kilometertæller

Der manipuleres med kilometertællere på biler for næsten ni milliarder euro årligt i EU, mener svensk brancheforening.

Plus

DBR afviser problemer i Danmark

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Hvem er strømførende?

Motor-magasinet tester tre af de mest spændende elbiler netop nu: Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf.

Gamle mænd i dyre biler

Jo højere alder, desto dyrere biler. Voxmeter kigger på, fra hvilke prislejer de forskellige aldersgrupper regner med at købe deres næste bil.

Nyhedsbrev

8.229 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv

Ford og Volkswagen i nyt makkerskab

Amerikanske Ford og tyske VW har netop annonceret en såkaldt "bred alliance."

Plus

Jan Lang i Hall of Fame

PR-konsulenten fra Bilinfo/Bilbasen hædret med Biløkonomprisen 2019.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Nu kommer solcelle-bilerne rullende

Hyundai og Kia vil om kort tid sende elbiler på markedet, der kan lade op til 60 procent af batteriets kapacitet på en dag. Også andre bilmærker er på vej.

Plus

Sultne unge løver på spring ind i branchen

11 nye biløkonomer fik tankevækkende ord med på vejen under dimissionen i Nyborg.

Plus

Biløkonom hos fri brugtbilforretning

Jacon Biler har haft stor nytte af sin første biløkonom.

Tidligere Nissan-chef skal forblive bag tremmer

Plus

Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside

Plus

Massefyringer hos Jaguar Land Rover

Millionunderunderskud og frygt for Brexit betyder, at koncernen skærer 4500 job. Den danske organisation bliver ikke berørt.

Plus

Toyota uenig i Højesteretsdom

Højesteret idømte rekordstore bøder til Toyota og Citroën. Mens Toyota går i rette med dommen, nøjes Citroën med at beklage.

Ajour med den danske autobranche

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Nytårskur sætter skub i bilsalg

Nytter det noget? Trods bøvl med WLTP viser tal fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop større salg i årets første nytårskur - det gælder både nye og brugte biler.

Plus

De seneste fyringer og ansættelser

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Sammen om motorsporten

Endnu mere samarbejde mellem motorsporten og autobranchen skal få tag i skoleelever til ræs og branche-uddannelser.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Nyt medlem og forsinket julegave

De små og mellemstore virksomheders organisation bød DBFU velkommen i rækkerne i 2018 og vil styrket i det nye år arbejde for politiske mærkesager såsom genbrugs-reservedele ved trafik-skader.

Ny tysk garanti-chef

Adm. direktør Axel Berger indtræder i bestyrelsen og afløses af dr. Marcus Söldner.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Et år med data og dagsgebyrer

Retten til bilejernes ejerskab af egne bildata ligger også forsikringsbranchen på sinde, ligesom F&P ser frem til dagbøder til uforsikrede.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Motorstyrelsen godt fra start

Ejere af motorkøretøjer har fået deres egen styrelse, som har sat en række nye initiativer i gang.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Grøn omstilling på kalenderbladene

Bilejernes organisation vil i det nye år intensivere rådgivning samt overvåge autobranchens oplysninger om miljøbiler til forbrugerne og holde øje med data-opkobling til bilerne.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
2018 - et år i klimaets tegn

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

1

Domstol forlænger fængsling af Nissan-boss endnu en gang

Sander åbner ny dør på klem for Formel 1 i Danmark

Den ukendte timing

Plus

Solgt til anden side

Plus

Så er der gokart på skoleskemaet

Plus

Det kører for Crashpoint

Det var i oktober, at ...

Pickup med indbygget forsikring

Plus

Hastelov giver mersalg på 300 elbiler

Plus

Selvkørende Ford leverer varen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.215