23948sdkhjf

Jaguar rock’er ved elbilerne

| Af Flemming Haslund i Oslo | Tip redaktionen om en historie

Hvor moderne en bil kan man præsentere på et museum? Og så i Oslo? Kan man lade en rock-stjerne stå for at forklare bilens linjer? Og kan man tillade sig at gøre bilen hurtigere end en Tesla? Svarene kommer her på stribe.

VERDENSPREMIERE Der er vitterligt en bil derinde i menneskemylderet. Selv om jeg lige nu ikke an se noget som helst rødt. Men jeg ved det; for for bare et minuts tid siden stod jeg jo henne og kunne have rørt ved bilen, hvis jeg ville. Men nu er bilen slet og ret begravet i nysgerrige journalister fra hele Europa. Men det er heller ikke en hvilken som helst bilnyhed, der er centrum for virakken her på museet i Oslos bymidte. Bilen, vi er rejst til en af elbilernes højborge for at se og røre og prøvesidde, er den nye Jaguar I-Pace. Ny Jaguar. Ny SUV, Ny elbil. Det er jo hele tre ting på én gang - det går aldrig godt.

Om det vitterligt kommer til at gå godt, kan jo kun tiden; eller rettere salgstallene vise. Men meget tyder på, at Jaguars satsning kommer til at gå godt.



For det første bevæger hele biludviklingen sig i retningen elbil. Se bort fra de smalle danske salgstal; elbilen kommer for alvor. Dernæst er Jaguar med til at sætte standarden med bilens data. På muskelsiden med en effekt på 400 hk og et moment på 700 Nm. Og på "power-siden" - og det er jo nok så vigtigt - med disse to afgørende tal: Rækkevidden er 480 km efter den hidtil mest realistiske WLTP-norm, mens opladningstiden er 100 km pr. kvarter med en 100 kW kviklader, som Jaguar formulerer det. Med andre ord en time, hvis man starter opladningen, når det fortsat er strøm tilbage og man springer de sidste procent over.

Vi møder altså I-Pace til premiere-festivitas i Oslo uden mulighed for at køre så meget som en meter i bilen. Så om den vitterligt lige kan æde en 0-100 km/t på 4,8 sekunder, må vi vente med at finde ud af. Men vi konstaterer tre andre afgørende egenskaber ved at "prøvesidde," I-Pace, når vi nu ikke kan prøvekøre I-Pace.

Det ene er den generelle stemning i kabinen. Luksus-materialer og den helt rigtige lyd, når man smække døren. Det er den der dybe, bastante lyd. Dernæst kørestillingen: Sædet griber på en gang fast og blødt om kroppen, hvorefter hænderne rækker ud efter rattet. God oplevelse her; kørestilling som i en sporty luksusbil.

Men aftenens overraskelse kommer på bagsædet: Vel er bilen udefra forholdsvis lille; men her på bagsædet er nærmest oceaner af plads! Hvor pokker kommer den fra? Fra motorrummet faktisk. Husk på, at I-Pace er en elbil, hvis frontmotor fylder nærmest ingen ting i sammenligning med en 400 hk’s forbrændingsmotor. Den sparede plads er brugt til kabineplads, der især kommer bagsædefolket til gode.

Herefter er Tesla ikke alene i verdenen af seriøst hurtige elbiler. Nu er Jaguar der også. I pipeline med virkeligt hurtige elbiler er Porsche.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

Nyhedsbrev

Ole Sommers D-Type kører igen

Online Avis Arkiv
Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Dioder løber med pris på megamesse

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Toyota Mors-Thy i fusion

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Blå regering vil satse på grønne biler

Elbiler undgår afgiftshop. Skatteministeren indbyder til 2-årig aftale for grønne biler om få uger.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

EU mildner klimakrav til bilindustrien

Danmark kritiserer forhandlingsforløb om klimakrav til person- og varebiler.

Plus

BILTEST FOR PROFFER Kia Ceed 1,4 DCT 7

Med 7 gear og stor motor er der nok fart over den nye Kia Ceed, men hvad med forbruget?

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Big Mags største røverhistorier

"Den dag jeg dræbte 21 McLaren-kegler." "Og da jeg kørte over 300 i timen på ringvejen om Roskilde." Jan Magnussen gi’r den bundgas.

Plus

Kim Larsen og bilerne

Biler, motorcykler og det fede liv med benzin var faktisk en del af nu afdøde Kim Larsens musikunivers.

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Jysk fælgfirma åbner på Sjælland

Plus

Hybridernes biludstilling

Paris Motor Show er en parade af nye hybridbiler. Her er første kig på i alt 49 nyheder.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Plus

10 hurtige om spam

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Leder: Elbilerne kommer - og de kommer nu

Plus

Dansk forhandler først i verden med Toyota-tjek

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Farvede solceller i facaden - også hvide?

Vil du starte din egen webshop? Kom godt i gang med Billys webshop-serie

Johnny Kristensen - Bott bilindretning

Send til en kollega

0.281