Jaguar rock’er ved elbilerne

| Af Flemming Haslund i Oslo | Tip redaktionen om en historie

Hvor moderne en bil kan man præsentere på et museum? Og så i Oslo? Kan man lade en rock-stjerne stå for at forklare bilens linjer? Og kan man tillade sig at gøre bilen hurtigere end en Tesla? Svarene kommer her på stribe.

VERDENSPREMIERE Der er vitterligt en bil derinde i menneskemylderet. Selv om jeg lige nu ikke an se noget som helst rødt. Men jeg ved det; for for bare et minuts tid siden stod jeg jo henne og kunne have rørt ved bilen, hvis jeg ville. Men nu er bilen slet og ret begravet i nysgerrige journalister fra hele Europa. Men det er heller ikke en hvilken som helst bilnyhed, der er centrum for virakken her på museet i Oslos bymidte. Bilen, vi er rejst til en af elbilernes højborge for at se og røre og prøvesidde, er den nye Jaguar I-Pace. Ny Jaguar. Ny SUV, Ny elbil. Det er jo hele tre ting på én gang - det går aldrig godt.

Om det vitterligt kommer til at gå godt, kan jo kun tiden; eller rettere salgstallene vise. Men meget tyder på, at Jaguars satsning kommer til at gå godt.



For det første bevæger hele biludviklingen sig i retningen elbil. Se bort fra de smalle danske salgstal; elbilen kommer for alvor. Dernæst er Jaguar med til at sætte standarden med bilens data. På muskelsiden med en effekt på 400 hk og et moment på 700 Nm. Og på "power-siden" - og det er jo nok så vigtigt - med disse to afgørende tal: Rækkevidden er 480 km efter den hidtil mest realistiske WLTP-norm, mens opladningstiden er 100 km pr. kvarter med en 100 kW kviklader, som Jaguar formulerer det. Med andre ord en time, hvis man starter opladningen, når det fortsat er strøm tilbage og man springer de sidste procent over.

Vi møder altså I-Pace til premiere-festivitas i Oslo uden mulighed for at køre så meget som en meter i bilen. Så om den vitterligt lige kan æde en 0-100 km/t på 4,8 sekunder, må vi vente med at finde ud af. Men vi konstaterer tre andre afgørende egenskaber ved at "prøvesidde," I-Pace, når vi nu ikke kan prøvekøre I-Pace.

Det ene er den generelle stemning i kabinen. Luksus-materialer og den helt rigtige lyd, når man smække døren. Det er den der dybe, bastante lyd. Dernæst kørestillingen: Sædet griber på en gang fast og blødt om kroppen, hvorefter hænderne rækker ud efter rattet. God oplevelse her; kørestilling som i en sporty luksusbil.

Men aftenens overraskelse kommer på bagsædet: Vel er bilen udefra forholdsvis lille; men her på bagsædet er nærmest oceaner af plads! Hvor pokker kommer den fra? Fra motorrummet faktisk. Husk på, at I-Pace er en elbil, hvis frontmotor fylder nærmest ingen ting i sammenligning med en 400 hk’s forbrændingsmotor. Den sparede plads er brugt til kabineplads, der især kommer bagsædefolket til gode.

Herefter er Tesla ikke alene i verdenen af seriøst hurtige elbiler. Nu er Jaguar der også. I pipeline med virkeligt hurtige elbiler er Porsche.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Sommermagasinet
Dansk vellyd og tysk grundighed

Den danske højttalerproducent Dynaudio har lydsystemer til biler som sin største indtægtskilde. Flagskibet sidder i den nye Volkswagen Touareg. Sommer-magasinet har besøgt fabrikken i Skanderborg.

Nyhedsbrev

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Online Avis Arkiv
Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Energiaftalen er godt nyt for elbilsalget

Efter ugers forhandlinger er samtlige partier enige om en ny energiaftale med lempede elafgifter og havmøller. Dansk Elbil Alliance, Brintbranchen og Dansk Energi glæder sig over nye muligheder.

1

Sommermagasinet
Manden bag DK’s Flotteste Bil

Det startede med en ufattelig gul Alfasud racerbil. Og eksploderede med en BMW Cabriolet med nærmest magisk lak.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Sommermagasinet
Hi-fi på fire hjul

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Semler sætter fart på det digitale bilsalg

Danskerne vil inden længe kunne foretage bilkøbet langt mere digitalt. Semler Gruppen sætter nu for alvor turbo på den digitale udvikling med ansættelsen af Kristoffer de Hemmer Hamborg som ny direktør for digital vækst og e-business og vil allerede i 2018 lancere nye muligheder for bilkøberne.

Plus

Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Forkert foto ved konkurs

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Plus

Elbil-festival gav miljøbilerne medvind

Der var gode politiske toner, standup-sjov og kørsel med en skov af el- og hybridbiler, da Struer lagde forblæst havn til landets første elbilfestival.

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Fjerde generation er klar i Slagelse

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.196