23948sdkhjf

Lærlinge-fremtiden er lige her og nu

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund gør status over lærlinge-situationen - og opfordrer branchen til selv at tage action.

LEDER NÆSTE SKRIDT AF vores branches fremtid afgøres lige nu. Den 1. marts var deadline for, hvornår eleverne i 9.- og 10-klasserne skulle indsende ansøgning om at fortsætte uddannelsen på en af erhvervsskolerne. Så lige nu er der grund til at bide negle rundt omkring på værkstederne; har indsatsen for at få flere unge til at søge håndværksfagene båret tilstrækkelig frugt, eller i det mindste skubbet udviklingen i den rigtige retning?

FOR EMNET HAR jo været øverst på den politiske dagsorden mange gange. Vi har ikke alene hørt undervisningsminister Merete Riis­ager (LA) tale om flere unge i håndværksfagene; også statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har profileret sig på netop dette budskab. Ikke mindst da han besøgte DM i Skills i Herning i januar.



JAGTEN PÅ AT FÅ UNGE over i håndværksfagene foregår også på det helt konkrete plan. Det har vi uge efter uge vist i artikelserien under overskriften Fremtidens Mekaniker - ikke mindst med motorsports-organisationen DASU’s initiativ med at sætte motorsporten på skoleskemaet i forsøget på at gøre faget mere "sexet," som mange i branchen er begyndt at sige.

MEN ER DET NOK? Undervisningsministeriet har først til påske overblik over hvor mange, der søger fra folkeskolen over i vores fag. Men jeg tør godt vædde; det er slet ikke nok endnu. Derfor er det på tide, at den samlede autobranche tager yderligere ansvar her. Det er ikke nok at vente på velmente ord fra landets stats­minister­­­ i en nytårstale og overraskende initiationer fra organisationer - autobranchen må selv sætte jagten på kommende lærlinge i system; både organisere sig i en samlet indsats, men også hos hver enkelt firma rundt om i hele bildanmark - og ja, også DIT firma må frem på banen her.

DET ER ALLES ansvar at sikre, at tilstrækkeligt mange, og ikke mindst de helt rigtige, unge finder ud af, hvor fedt det er at være mekaniker, bilsælger, karrosseritekniker og autolakerer - det hele.


Gas geben!



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Stratega I/S
Branchens eget ansvar! Selvfølgelig!
Debatten om lærlinge er jo så gammel som Metusalem.
Politikere kan udtænke alverdens mere eller mindre kiksede tilskud eller diverse bøder. Alt sammen effektløst og i værste fald konkurrenceforvridende.
Håndværksmestrene bør - prøve - at holde op med at jamre over ungdommens manglende ansvarsfølelse og sløvhed. Også det er desværre en øvelse som er dyrket igennem mange generationer.
Når man udsender ærlige og positive signaler, så plejer man at få positive tilbagemeldinger. Så enkelt er det.

SKAD brancheorganisation - køretøjer og autoskade
Udfordringen er i dag, at de unge ikke er oplyste omkring de faglige muligheder.

Der er sket meget omkring opdatering af ug.dk, der er sat politisk fokus på erhvervsuddannelser, EUX linjen blev introduceret som den boglige del af en erhvervsuddannelse, UU Danmark har fået øjnene op for erhvervsuddannelser, og der sker rigtig meget i den rigtige retning. Dagens diskussion omkring at 10. klasse skal rykke ud på erhvervsskoler, har allerede afledt en heftig diskussion om at man så overser de boglige uddannelser og "skubber" de unge i erhvervsretning. Det lugter som at budgetter i Campus regi skal begrænses.

Men en stor udfordring er, at uddannelserne styres af overenskomstindehaverne. Derfor bør der skabes et forbedret grundlag for et tættere samarbejde på tværs af politiske barrierer. Det er de unge mennesker der er i centrum og ikke politik. Ydermere så vil en fælles indsats fra branchens side HELE VEJEN rundt bidrage til at det store netværk, som omfatter de mange tusindevis branchefolk og deres ansatte, kunne påvirke både folkeskolelærere og mødre i de danske hjem.

Men vi skal også stille skarpt på de mange unge, der efter Gymnasium ender op med jobs i supermarkeder og tankstationer. Deres fremtid hænger efter Gymnasium i en tynd tråd. Vi skal ikke "nøjes" med sociale henvisninger fra kommunerne, men gå efter dem, der har kompetencerne i orden. Dermed ikke sagt at branchen ikke har plads til alle, men udfordringerne på branchens arbejdspladser øges væsentligt de kommende år, ikke mindst på grund af digitaliseringen, som kommer til at skabe en direkte disruption i vores branchen, som aldrig før er set magen til.

Vi i HELE branchen skal tage det alvorligt, og der skal gøres en direkte marketing indsats på øjenhøjde med de unge og der hvor de unge befinder sig, så de ser os. Ellers så fastholdes stemplet vi i dag er ejer af som "forældet" og "snavset arbejde", hvilket på ingen måde beskriver den verden vi lever i. Men der skal en fælles upolitisk indsats til, og tiltag som 3-parts forhandlingernes AUB projekt bør gennemtænkes lidt mere, så det kaos der nu er blevet skabt ikke forvirrer begreberne.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Du holder da weekend-åbent?

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Smart! Kodning sker via nettet

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.342