Lærlinge-fremtiden er lige her og nu

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund gør status over lærlinge-situationen - og opfordrer branchen til selv at tage action.

LEDER NÆSTE SKRIDT AF vores branches fremtid afgøres lige nu. Den 1. marts var deadline for, hvornår eleverne i 9.- og 10-klasserne skulle indsende ansøgning om at fortsætte uddannelsen på en af erhvervsskolerne. Så lige nu er der grund til at bide negle rundt omkring på værkstederne; har indsatsen for at få flere unge til at søge håndværksfagene båret tilstrækkelig frugt, eller i det mindste skubbet udviklingen i den rigtige retning?

FOR EMNET HAR jo været øverst på den politiske dagsorden mange gange. Vi har ikke alene hørt undervisningsminister Merete Riis­ager (LA) tale om flere unge i håndværksfagene; også statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har profileret sig på netop dette budskab. Ikke mindst da han besøgte DM i Skills i Herning i januar.



JAGTEN PÅ AT FÅ UNGE over i håndværksfagene foregår også på det helt konkrete plan. Det har vi uge efter uge vist i artikelserien under overskriften Fremtidens Mekaniker - ikke mindst med motorsports-organisationen DASU’s initiativ med at sætte motorsporten på skoleskemaet i forsøget på at gøre faget mere "sexet," som mange i branchen er begyndt at sige.

MEN ER DET NOK? Undervisningsministeriet har først til påske overblik over hvor mange, der søger fra folkeskolen over i vores fag. Men jeg tør godt vædde; det er slet ikke nok endnu. Derfor er det på tide, at den samlede autobranche tager yderligere ansvar her. Det er ikke nok at vente på velmente ord fra landets stats­minister­­­ i en nytårstale og overraskende initiationer fra organisationer - autobranchen må selv sætte jagten på kommende lærlinge i system; både organisere sig i en samlet indsats, men også hos hver enkelt firma rundt om i hele bildanmark - og ja, også DIT firma må frem på banen her.

DET ER ALLES ansvar at sikre, at tilstrækkeligt mange, og ikke mindst de helt rigtige, unge finder ud af, hvor fedt det er at være mekaniker, bilsælger, karrosseritekniker og autolakerer - det hele.


Gas geben!



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Stratega I/S
Branchens eget ansvar! Selvfølgelig!
Debatten om lærlinge er jo så gammel som Metusalem.
Politikere kan udtænke alverdens mere eller mindre kiksede tilskud eller diverse bøder. Alt sammen effektløst og i værste fald konkurrenceforvridende.
Håndværksmestrene bør - prøve - at holde op med at jamre over ungdommens manglende ansvarsfølelse og sløvhed. Også det er desværre en øvelse som er dyrket igennem mange generationer.
Når man udsender ærlige og positive signaler, så plejer man at få positive tilbagemeldinger. Så enkelt er det.

SKAD brancheorganisation - køretøjer og autoskade
Udfordringen er i dag, at de unge ikke er oplyste omkring de faglige muligheder.

Der er sket meget omkring opdatering af ug.dk, der er sat politisk fokus på erhvervsuddannelser, EUX linjen blev introduceret som den boglige del af en erhvervsuddannelse, UU Danmark har fået øjnene op for erhvervsuddannelser, og der sker rigtig meget i den rigtige retning. Dagens diskussion omkring at 10. klasse skal rykke ud på erhvervsskoler, har allerede afledt en heftig diskussion om at man så overser de boglige uddannelser og "skubber" de unge i erhvervsretning. Det lugter som at budgetter i Campus regi skal begrænses.

Men en stor udfordring er, at uddannelserne styres af overenskomstindehaverne. Derfor bør der skabes et forbedret grundlag for et tættere samarbejde på tværs af politiske barrierer. Det er de unge mennesker der er i centrum og ikke politik. Ydermere så vil en fælles indsats fra branchens side HELE VEJEN rundt bidrage til at det store netværk, som omfatter de mange tusindevis branchefolk og deres ansatte, kunne påvirke både folkeskolelærere og mødre i de danske hjem.

Men vi skal også stille skarpt på de mange unge, der efter Gymnasium ender op med jobs i supermarkeder og tankstationer. Deres fremtid hænger efter Gymnasium i en tynd tråd. Vi skal ikke "nøjes" med sociale henvisninger fra kommunerne, men gå efter dem, der har kompetencerne i orden. Dermed ikke sagt at branchen ikke har plads til alle, men udfordringerne på branchens arbejdspladser øges væsentligt de kommende år, ikke mindst på grund af digitaliseringen, som kommer til at skabe en direkte disruption i vores branchen, som aldrig før er set magen til.

Vi i HELE branchen skal tage det alvorligt, og der skal gøres en direkte marketing indsats på øjenhøjde med de unge og der hvor de unge befinder sig, så de ser os. Ellers så fastholdes stemplet vi i dag er ejer af som "forældet" og "snavset arbejde", hvilket på ingen måde beskriver den verden vi lever i. Men der skal en fælles upolitisk indsats til, og tiltag som 3-parts forhandlingernes AUB projekt bør gennemtænkes lidt mere, så det kaos der nu er blevet skabt ikke forvirrer begreberne.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Bilbasen får ny topchef

Chefrokade hos eBay Danmark sender en dansker i spidsen for selskabets motoraktiviteter. Nikolaj Gjeding Larsen skal udvikle Bilbasen og Bilinfo i de kommende år.

Plus

Hvem ønsker sig bil nr. 2?

Især Seat-ejere overvejer en ekstra bil.

Plus

Kia Stinger er en øjenåbner

Vi spørger Kia’s PR-ansvarlige, om Stinger stimulerer salget af mere almindelige Kiaer.

Plus

Kia Stinger versus Audi og Volkswagen

Plus

Derfor er det dyrt at føre sager ved domstolene

Nyhedsbrev

Plus

Værksted klar med elektronisk testbane

Online Avis Arkiv
Plus

Råd kræver reelle brændstoftal

Plus

Bilers energimærke skal ændres

Nye biler mister et trin, hvis skalaen forbliver uændret, viser beregninger.

Bilimportør anker dom

Nissan er uenig i dom, som giver forhandler medhold i, at opsigelse var forkert.

Plus

Er det slut med de selvkørende biler?

KLUMME: For at øge trafiksikkerheden må føreren ud af ligningen. Men det kræver computerkraft og at bilbranchen lærer at forstå tankegangen i IT-branchen, skriver Rene Tønder.

Ny dom: Brancheforeningerne mener

Danmarks største fysiske auktion over specialkøretøjer

Plus

LEDER: Hallo, hvem vil tjene en halv milliard?

Snydebiler kan imødese bøderegn

Plus

NyFord Focus med fokus på sikkerhed

Ford Focus i den nye 2018-udgave maser sig i eftersommeren ind , hvor der er allermest trængsel. Den nye bil i C-klassen med mange førerassistenter og raffinerede motorer kommer i nærkamp med bl.a. Golf, Astra og 308.

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Rekordoverskud hos Ejner Hessel

Bildynastiet Ejner Hessel har svært ved at få armene ned efter offentliggørelsen af 2017-regnskabet.

Forhandler vinder over bilimportør

En nybilforhandler har fået medhold i, at virksomheden på tre adresser havde ret til at blive genoptaget som autoriseret reparatør, selv om importøren af det pågældende mærke havde opsagt forhandlerkontrakten.

Leveringsomkostninger lægges oveni prisen

Over halvdelen af forhandlerbilerne på Bilbasen har fået lagt posten til leveringsomkostninger oveni prisen, viser analyse.

Sorte bilfirmaer mister milliarder

Kia udnævner ny europæisk topchef

Brugtbilsalg giver få tvister

Net-reklamer skal sætte turbo på brugtbilsalget

Biltorvet A/s iværksætter digitalt fremstød for brugte biler i smart bannerkampagne til besøgende på bilsitet.

Nu over tre millioner biler i Danmark

Plus

En innovativ dag i de grønne brændstoffers tegn

Facebook-gruppe giver fælleskab

Volkswagen henter ny topchef i egne rækker

Turanza T005 dæk til den nye Audi A7

Alliance i klargøring

Vivino-mand udruller danske deletrailere globalt

Plus

Bilforhandlere advares mod kreative gebyrer

Plus

Brugtvogns-forhandlere med i SMV-fællesskab

Hyundai angriber dansk motorsport

Plus

Fremtidens Mekaniker
Fremtidens mekanikere: Derfor er Skjern lige mig!

Plus

Minister takker nej til en milliard

4 spændende + 4 sælgende biler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

1 minut der ændre dit værksted.

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

App'en der gør det let at være bilsælger

Tilmeld dig AutoDesktop-kursus

Ombygning med glasvægge fra Triplan hos Udenrigsministeriet i et råt miks a...

Nissan Micra diesel – pendlerbil på tilbud

Nemt at bestille powerpack hos JO Hydraulics A/S

Send til en kollega

0.26