Lærlinge-fremtiden er lige her og nu

| Af Flemming Haslund | Tip redaktionen om en historie

Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund gør status over lærlinge-situationen - og opfordrer branchen til selv at tage action.

LEDER NÆSTE SKRIDT AF vores branches fremtid afgøres lige nu. Den 1. marts var deadline for, hvornår eleverne i 9.- og 10-klasserne skulle indsende ansøgning om at fortsætte uddannelsen på en af erhvervsskolerne. Så lige nu er der grund til at bide negle rundt omkring på værkstederne; har indsatsen for at få flere unge til at søge håndværksfagene båret tilstrækkelig frugt, eller i det mindste skubbet udviklingen i den rigtige retning?

FOR EMNET HAR jo været øverst på den politiske dagsorden mange gange. Vi har ikke alene hørt undervisningsminister Merete Riis­ager (LA) tale om flere unge i håndværksfagene; også statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har profileret sig på netop dette budskab. Ikke mindst da han besøgte DM i Skills i Herning i januar.



JAGTEN PÅ AT FÅ UNGE over i håndværksfagene foregår også på det helt konkrete plan. Det har vi uge efter uge vist i artikelserien under overskriften Fremtidens Mekaniker - ikke mindst med motorsports-organisationen DASU’s initiativ med at sætte motorsporten på skoleskemaet i forsøget på at gøre faget mere "sexet," som mange i branchen er begyndt at sige.

MEN ER DET NOK? Undervisningsministeriet har først til påske overblik over hvor mange, der søger fra folkeskolen over i vores fag. Men jeg tør godt vædde; det er slet ikke nok endnu. Derfor er det på tide, at den samlede autobranche tager yderligere ansvar her. Det er ikke nok at vente på velmente ord fra landets stats­minister­­­ i en nytårstale og overraskende initiationer fra organisationer - autobranchen må selv sætte jagten på kommende lærlinge i system; både organisere sig i en samlet indsats, men også hos hver enkelt firma rundt om i hele bildanmark - og ja, også DIT firma må frem på banen her.

DET ER ALLES ansvar at sikre, at tilstrækkeligt mange, og ikke mindst de helt rigtige, unge finder ud af, hvor fedt det er at være mekaniker, bilsælger, karrosseritekniker og autolakerer - det hele.


Gas geben!



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Stratega I/S
Branchens eget ansvar! Selvfølgelig!
Debatten om lærlinge er jo så gammel som Metusalem.
Politikere kan udtænke alverdens mere eller mindre kiksede tilskud eller diverse bøder. Alt sammen effektløst og i værste fald konkurrenceforvridende.
Håndværksmestrene bør - prøve - at holde op med at jamre over ungdommens manglende ansvarsfølelse og sløvhed. Også det er desværre en øvelse som er dyrket igennem mange generationer.
Når man udsender ærlige og positive signaler, så plejer man at få positive tilbagemeldinger. Så enkelt er det.

SKAD brancheorganisation - køretøjer og autoskade
Udfordringen er i dag, at de unge ikke er oplyste omkring de faglige muligheder.

Der er sket meget omkring opdatering af ug.dk, der er sat politisk fokus på erhvervsuddannelser, EUX linjen blev introduceret som den boglige del af en erhvervsuddannelse, UU Danmark har fået øjnene op for erhvervsuddannelser, og der sker rigtig meget i den rigtige retning. Dagens diskussion omkring at 10. klasse skal rykke ud på erhvervsskoler, har allerede afledt en heftig diskussion om at man så overser de boglige uddannelser og "skubber" de unge i erhvervsretning. Det lugter som at budgetter i Campus regi skal begrænses.

Men en stor udfordring er, at uddannelserne styres af overenskomstindehaverne. Derfor bør der skabes et forbedret grundlag for et tættere samarbejde på tværs af politiske barrierer. Det er de unge mennesker der er i centrum og ikke politik. Ydermere så vil en fælles indsats fra branchens side HELE VEJEN rundt bidrage til at det store netværk, som omfatter de mange tusindevis branchefolk og deres ansatte, kunne påvirke både folkeskolelærere og mødre i de danske hjem.

Men vi skal også stille skarpt på de mange unge, der efter Gymnasium ender op med jobs i supermarkeder og tankstationer. Deres fremtid hænger efter Gymnasium i en tynd tråd. Vi skal ikke "nøjes" med sociale henvisninger fra kommunerne, men gå efter dem, der har kompetencerne i orden. Dermed ikke sagt at branchen ikke har plads til alle, men udfordringerne på branchens arbejdspladser øges væsentligt de kommende år, ikke mindst på grund af digitaliseringen, som kommer til at skabe en direkte disruption i vores branchen, som aldrig før er set magen til.

Vi i HELE branchen skal tage det alvorligt, og der skal gøres en direkte marketing indsats på øjenhøjde med de unge og der hvor de unge befinder sig, så de ser os. Ellers så fastholdes stemplet vi i dag er ejer af som "forældet" og "snavset arbejde", hvilket på ingen måde beskriver den verden vi lever i. Men der skal en fælles upolitisk indsats til, og tiltag som 3-parts forhandlingernes AUB projekt bør gennemtænkes lidt mere, så det kaos der nu er blevet skabt ikke forvirrer begreberne.

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Sommermagasinet
Dansk vellyd og tysk grundighed

Den danske højttalerproducent Dynaudio har lydsystemer til biler som sin største indtægtskilde. Flagskibet sidder i den nye Volkswagen Touareg. Sommer-magasinet har besøgt fabrikken i Skanderborg.

Nyhedsbrev

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Online Avis Arkiv
Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Energiaftalen er godt nyt for elbilsalget

Efter ugers forhandlinger er samtlige partier enige om en ny energiaftale med lempede elafgifter og havmøller. Dansk Elbil Alliance, Brintbranchen og Dansk Energi glæder sig over nye muligheder.

1

Sommermagasinet
Manden bag DK’s Flotteste Bil

Det startede med en ufattelig gul Alfasud racerbil. Og eksploderede med en BMW Cabriolet med nærmest magisk lak.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Sommermagasinet
Hi-fi på fire hjul

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Semler sætter fart på det digitale bilsalg

Danskerne vil inden længe kunne foretage bilkøbet langt mere digitalt. Semler Gruppen sætter nu for alvor turbo på den digitale udvikling med ansættelsen af Kristoffer de Hemmer Hamborg som ny direktør for digital vækst og e-business og vil allerede i 2018 lancere nye muligheder for bilkøberne.

Plus

Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Forkert foto ved konkurs

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Plus

Elbil-festival gav miljøbilerne medvind

Der var gode politiske toner, standup-sjov og kørsel med en skov af el- og hybridbiler, da Struer lagde forblæst havn til landets første elbilfestival.

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Fjerde generation er klar i Slagelse

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.3