23948sdkhjf

Danmark et sort gastank-hul

| Af Marie Berg Badstue Pedersen | Tip redaktionen om en historie

Kun 18 gas-tanke herhjemme er for få, mener gasaktører. Transportministeren svarer, at udbygningen vil følge flere gasbiler på vejene.

MILJØBILER Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark? Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen forleden.

Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.



- Vi har kun 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se, at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op, fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til fagblads-sitet Energy Supply.

Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen - langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.

- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men Danmark er nærmest som et sort hul, når det kommer til infrastruktur for antallet af gasfyldestationer. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther. Han mener, der både mangler gasfyldestationer og danske gasbil-bilister.

Ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.

Læs også: Opfordring til regeringen: Sænk afgiften på biogas til biler

- 18 gasfyldestationer lyder umiddelbart af få, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end en promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.

- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.

Ligesom for elbilerne
Udrulningen af gasbiler, og tilhørende infrastruktur, kommer altså, i følge ministeren, til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.

- Det interessante med elbilerne er bare, at de jo er kommet til trods for, at der ikke har været nogen minister, der har opsat statsbetalte elladestationer - i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er kommet, fordi virksomheder har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med det, kom der flere elladestationer - og så kom der flere biler, og så kom der endnu flere elladestationer. Det er det, vi også må forvente med gastanke, slår han fast.

Læs også: Sådan opleves gasbilen bag rattet

Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?

Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, mener han. Men han giver NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.

- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.

En efterspørgsel der udebliver slet og ret fordi, rammerne ikke er til det.

Læs også: Gasbiler mister miljøfordel

- Det er frustrerende, at det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og ingen gider at køre i dem, fordi det er for dyrt, siger han.

Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være svært at ændre på vilkårene for at få flere gasbiler ud på de danske veje; enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof, eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.

- I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må køre i busbanen i gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.

Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler. Altså at Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen. Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.

Tung transport tøver med gas
Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige. Årsagen til det lave antal biogasbusser i Danmark er den manglende infrastruktur; skal der komme flere gaskøretøjer, må vi have flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.

133 personbiler på gas
Bestanden af personbiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 80 60,15%
2 MERCEDES-BENZ 38 28,57%
3 FIAT 5 3,76%
4 VOLVO 3 2,26%
5 SEAT 2 1,50%
6 CHEVROLET 1 0,75%
7 FORD 1 0,75%
8 OPEL 1 0,75%
9 PEUGEOT 1 0,75%
10 SUBARU 1 0,75%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
140 varebiler på gas
Bestand varebiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 82 58,57%
2 FIAT 28 20,00%
3 MERCEDES-BENZ 19 13,57%
4 IVECO 3 2,14%
5 JEEP 2 1,43%
6 AUDI 1 0,71%
7 CHRYSLER 1 0,71%
8 DODGE 1 0,71%
9 HYUNDAI 1 0,71%
10 SUZUKI 1 0,71%
11 SAAB 1 0,71%
TOTAL 140
Kilde: DBI IT
_______________________
133 lastbiler på gas
Bestanden af lastbiler på gas pr. 10. marts 2018.
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 MERCEDES-BENZ 93 69,92%
2 SCANIA 28 21,05%
3 IVECO 8 6,02%
4 VOLVO 4 3,01%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
159 busser på gas
Bestanden af busser på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 SCANIA 102 64,15%
2 MAN 44 27,67%
3 MERCEDES-BENZ 11 6,92%
4 IVECO 2 1,26%
TOTAL 159
Kilde: DBI IT

Mere om: Gas | Gasbiler
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Ford og Volkswagen i nyt makkerskab

Amerikanske Ford og tyske VW har netop annonceret en såkaldt "bred alliance."

Gamle mænd i dyre biler

Jo højere alder, desto dyrere biler. Voxmeter kigger på, fra hvilke prislejer de forskellige aldersgrupper regner med at købe deres næste bil.

Plus

Biløkonom hos fri brugtbilforretning

Jacon Biler har haft stor nytte af sin første biløkonom.

Plus

Jan Lang i Hall of Fame

PR-konsulenten fra Bilinfo/Bilbasen hædret med Biløkonomprisen 2019.

Plus

Sultne unge løver på spring ind i branchen

11 nye biløkonomer fik tankevækkende ord med på vejen under dimissionen i Nyborg.

Nyhedsbrev

8.236 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Nu kommer solcelle-bilerne rullende

Hyundai og Kia vil om kort tid sende elbiler på markedet, der kan lade op til 60 procent af batteriets kapacitet på en dag. Også andre bilmærker er på vej.

Tidligere Nissan-chef skal forblive bag tremmer

Plus

Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside

Plus

Massefyringer hos Jaguar Land Rover

Millionunderunderskud og frygt for Brexit betyder, at koncernen skærer 4500 job. Den danske organisation bliver ikke berørt.

Ajour med den danske autobranche

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Plus

Toyota uenig i Højesteretsdom

Højesteret idømte rekordstore bøder til Toyota og Citroën. Mens Toyota går i rette med dommen, nøjes Citroën med at beklage.

Nytårskur sætter skub i bilsalg

Nytter det noget? Trods bøvl med WLTP viser tal fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop større salg i årets første nytårskur - det gælder både nye og brugte biler.

Plus

De seneste fyringer og ansættelser

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Sammen om motorsporten

Endnu mere samarbejde mellem motorsporten og autobranchen skal få tag i skoleelever til ræs og branche-uddannelser.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Nyt medlem og forsinket julegave

De små og mellemstore virksomheders organisation bød DBFU velkommen i rækkerne i 2018 og vil styrket i det nye år arbejde for politiske mærkesager såsom genbrugs-reservedele ved trafik-skader.

Ny tysk garanti-chef

Adm. direktør Axel Berger indtræder i bestyrelsen og afløses af dr. Marcus Söldner.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Et år med data og dagsgebyrer

Retten til bilejernes ejerskab af egne bildata ligger også forsikringsbranchen på sinde, ligesom F&P ser frem til dagbøder til uforsikrede.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Motorstyrelsen godt fra start

Ejere af motorkøretøjer har fået deres egen styrelse, som har sat en række nye initiativer i gang.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Grøn omstilling på kalenderbladene

Bilejernes organisation vil i det nye år intensivere rådgivning samt overvåge autobranchens oplysninger om miljøbiler til forbrugerne og holde øje med data-opkobling til bilerne.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Uvishedens år en prøvelse

Forsikringsskade-dele, udtjente bilbatterier, manglende skrotningsattest og reservedels-debat prægede 2018 for autogenbrugerne.

Alfa Romeo og Jeep til Hillerød

To nye bilmærker er rykket ind hos Era Biler og Fiat-bilhuset på Sigrunsvej.

Plus

CES: Kunstig intelligens under kørsel

På CES-messen i USA vil den tyske udviklingsgigant Bosch vise sine forbundne løsninger gennem Internet of Things for fremtidens mobilitet og hjem.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Arbejdsro og arbejdskraft

Diskret arbejde for omlægning af bilafgifter bliver et fokuspunkt for Bilbranchen i 2019 sammen med skærpelse af arbejdet for arbejdskraft til branchen.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
2018 - et år i klimaets tegn

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

1

Domstol forlænger fængsling af Nissan-boss endnu en gang

Sander åbner ny dør på klem for Formel 1 i Danmark

Den ukendte timing

Plus

Solgt til anden side

Plus

Så er der gokart på skoleskemaet

Plus

Det kører for Crashpoint

Det var i oktober, at ...

Pickup med indbygget forsikring

Plus

Hastelov giver mersalg på 300 elbiler

Plus

Selvkørende Ford leverer varen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Ingen nedgang i salg trods skift af bilportal

Velkommen til 2019

Send til en kollega

0.193