Danmark et sort gastank-hul

| Af Marie Berg Badstue Pedersen | Tip redaktionen om en historie

Kun 18 gas-tanke herhjemme er for få, mener gasaktører. Transportministeren svarer, at udbygningen vil følge flere gasbiler på vejene.

MILJØBILER Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark? Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen forleden.

Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.



- Vi har kun 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se, at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op, fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til fagblads-sitet Energy Supply.

Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen - langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.

- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men Danmark er nærmest som et sort hul, når det kommer til infrastruktur for antallet af gasfyldestationer. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther. Han mener, der både mangler gasfyldestationer og danske gasbil-bilister.

Ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.

Læs også: Sådan opleves gasbilen bag rattet

- 18 gasfyldestationer lyder umiddelbart af få, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end en promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.

- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.

Ligesom for elbilerne
Udrulningen af gasbiler, og tilhørende infrastruktur, kommer altså, i følge ministeren, til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.

- Det interessante med elbilerne er bare, at de jo er kommet til trods for, at der ikke har været nogen minister, der har opsat statsbetalte elladestationer - i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er kommet, fordi virksomheder har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med det, kom der flere elladestationer - og så kom der flere biler, og så kom der endnu flere elladestationer. Det er det, vi også må forvente med gastanke, slår han fast.

Læs også: Gasbiler mister miljøfordel

Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?

Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, mener han. Men han giver NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.

- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.

En efterspørgsel der udebliver slet og ret fordi, rammerne ikke er til det.

Læs også: Svensk nervøsitet for sprængfarlige biler

- Det er frustrerende, at det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og ingen gider at køre i dem, fordi det er for dyrt, siger han.

Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være svært at ændre på vilkårene for at få flere gasbiler ud på de danske veje; enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof, eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.

- I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må køre i busbanen i gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.

Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler. Altså at Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen. Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.

Tung transport tøver med gas
Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige. Årsagen til det lave antal biogasbusser i Danmark er den manglende infrastruktur; skal der komme flere gaskøretøjer, må vi have flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.

133 personbiler på gas
Bestanden af personbiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 80 60,15%
2 MERCEDES-BENZ 38 28,57%
3 FIAT 5 3,76%
4 VOLVO 3 2,26%
5 SEAT 2 1,50%
6 CHEVROLET 1 0,75%
7 FORD 1 0,75%
8 OPEL 1 0,75%
9 PEUGEOT 1 0,75%
10 SUBARU 1 0,75%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
140 varebiler på gas
Bestand varebiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 82 58,57%
2 FIAT 28 20,00%
3 MERCEDES-BENZ 19 13,57%
4 IVECO 3 2,14%
5 JEEP 2 1,43%
6 AUDI 1 0,71%
7 CHRYSLER 1 0,71%
8 DODGE 1 0,71%
9 HYUNDAI 1 0,71%
10 SUZUKI 1 0,71%
11 SAAB 1 0,71%
TOTAL 140
Kilde: DBI IT
_______________________
133 lastbiler på gas
Bestanden af lastbiler på gas pr. 10. marts 2018.
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 MERCEDES-BENZ 93 69,92%
2 SCANIA 28 21,05%
3 IVECO 8 6,02%
4 VOLVO 4 3,01%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
159 busser på gas
Bestanden af busser på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 SCANIA 102 64,15%
2 MAN 44 27,67%
3 MERCEDES-BENZ 11 6,92%
4 IVECO 2 1,26%
TOTAL 159
Kilde: DBI IT

Mere om: Gas | Gasbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Sommermagasinet
Dansk vellyd og tysk grundighed

Den danske højttalerproducent Dynaudio har lydsystemer til biler som sin største indtægtskilde. Flagskibet sidder i den nye Volkswagen Touareg. Sommer-magasinet har besøgt fabrikken i Skanderborg.

Nyhedsbrev

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Online Avis Arkiv
Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Energiaftalen er godt nyt for elbilsalget

Efter ugers forhandlinger er samtlige partier enige om en ny energiaftale med lempede elafgifter og havmøller. Dansk Elbil Alliance, Brintbranchen og Dansk Energi glæder sig over nye muligheder.

1

Sommermagasinet
Manden bag DK’s Flotteste Bil

Det startede med en ufattelig gul Alfasud racerbil. Og eksploderede med en BMW Cabriolet med nærmest magisk lak.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Sommermagasinet
Hi-fi på fire hjul

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Semler sætter fart på det digitale bilsalg

Danskerne vil inden længe kunne foretage bilkøbet langt mere digitalt. Semler Gruppen sætter nu for alvor turbo på den digitale udvikling med ansættelsen af Kristoffer de Hemmer Hamborg som ny direktør for digital vækst og e-business og vil allerede i 2018 lancere nye muligheder for bilkøberne.

Plus

Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Forkert foto ved konkurs

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Plus

Elbil-festival gav miljøbilerne medvind

Der var gode politiske toner, standup-sjov og kørsel med en skov af el- og hybridbiler, da Struer lagde forblæst havn til landets første elbilfestival.

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Fjerde generation er klar i Slagelse

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.246