23948sdkhjf

Danmark et sort gastank-hul

| Af Marie Berg Badstue Pedersen | Tip redaktionen om en historie

Kun 18 gas-tanke herhjemme er for få, mener gasaktører. Transportministeren svarer, at udbygningen vil følge flere gasbiler på vejene.

MILJØBILER Mener ministeren, at udbredelsen af infrastruktur til gaskøretøjer, såsom muligheder for optankning, er tilstrækkelige i Danmark? Det spørgsmål stillede transportordfører fra Socialdemokratiet Rasmus Prehn transport-, bygnings og boligminister Ole Birk Olesen forleden.

Nej, mener virksomheden NGF Nature Energy.



- Vi har kun 18 gasfyldestationer i Danmark. En af dem står hos os i Odense, og vi kan se, at mange turister er nødt til at lægge deres vej forbi os for at få fyldt tanken op, fortæller Rasmus Winther fra NGF Nature Energy til fagblads-sitet Energy Supply.

Det er noget af et paradoks, at det ikke er danske gasbiler, der tanker på anlægget, der ellers er gemt godt af vejen - langt fra alfarvej i et industrikvarter i Odense.

- Der er to millioner gasbiler i Europa. Men Danmark er nærmest som et sort hul, når det kommer til infrastruktur for antallet af gasfyldestationer. I november var EU-Kommissionen endda ude og kritisere Danmark for ikke at leve op til kommissionens krav til en el,- gas- og brintbil-infrastruktur, fortæller Rasmus Winther. Han mener, der både mangler gasfyldestationer og danske gasbil-bilister.

Ikke ret mange gasbiler
Frustrationen over gas-infrastrukturen i Danmark fik da også hele gas-Danmark til at vente i spænding på Ole Birk Olesens svar, der i sidste ende ikke kom bag på nogen.

Læs også: Sådan opleves gasbilen bag rattet

- 18 gasfyldestationer lyder umiddelbart af få, men det tal skal ses i sammenhæng med, at gaskøretøjer udgør mindre end en promille af den samlede køretøjsbestand i Danmark, sagde Ole Birk Olesen.

- Jeg er helt overbevist om, at gastankstationerne også vil komme i højere grad, hvis der kommer flere gasbiler, lød det endvidere ministeren.

Ligesom for elbilerne
Udrulningen af gasbiler, og tilhørende infrastruktur, kommer altså, i følge ministeren, til at foregå fuldstændigt ligesom med elbilerne.

- Det interessante med elbilerne er bare, at de jo er kommet til trods for, at der ikke har været nogen minister, der har opsat statsbetalte elladestationer - i hvert fald ikke i noget nævneværdigt omfang. De er kommet, fordi virksomheder har stillet elladestationer til rådighed for elbilejerne. I starten var der stort set ingen elladestationer til elbiler. Alligevel kom elbilerne, og i takt med det, kom der flere elladestationer - og så kom der flere biler, og så kom der endnu flere elladestationer. Det er det, vi også må forvente med gastanke, slår han fast.

Læs også: Gasbiler mister miljøfordel

Men spørgsmålet er så, hvad kom først: Hønen eller ægget?

Rammerne er ikke til det
Hos virksomheden Nærenergi, der leverer løsninger til infrastruktur til gaskøretøjer, er direktør Jacob Himmelstrup frustreret. Ikke så meget over den manglende infrastruktur. Man kan sagtens køre på tværs af Danmark i en gasbil med de fyldestationer, der allerede er, mener han. Men han giver NGF Nature Energy ret i, at der godt kunne være flere, hvilket han også arbejder ihærdigt på.

- At vi kun har 18 gasfyldestationer vidner jo om, at efterspørgslen ikke er der, siger Jacob Himmelstrup.

En efterspørgsel der udebliver slet og ret fordi, rammerne ikke er til det.

Læs også: Svensk nervøsitet for sprængfarlige biler

- Det er frustrerende, at det er dyrt at køre på biogas. Det giver ingen mening. Bilen er dyrere og brændstoffet er dyrere. Man skal være miljøaktivist for at dedikere sig til det. Rent teknologisk er vi der, men det kan ikke betale sig, og ingen gider at køre i dem, fordi det er for dyrt, siger han.

Nemt at ændre
Ifølge Jacob Himmelstrup ville det dog ikke være svært at ændre på vilkårene for at få flere gasbiler ud på de danske veje; enten kan man hæve prisen på fossilt brændstof, eller også kan man gøre det lidt sjovere at køre gasbil.

- I Sverige har man 30.000 biler på gas. Der har man lavet nogle retningslinjer, der gør det lettere. Hvis man kører gas-firmabil, slipper man billigere ved at køre i bilen i form af lavere beskatning af firmabilen. Man må køre i busbanen i gasbil og har fordelagtige parkeringsordninger. Det gør det nemmere, og så betaler folk gerne lidt mere, siger han.

Lever ikke op til kravene
Tilbage står så spørgsmålet om, hvad Danmark har tænkt sig at gøre ved det faktum, at man ikke lever op til kommissionens minimumskrav om infrastruktur til el-, naturgas og brintbiler. Altså at Danmark ikke har implementeret den gældende lovgivning om minimumskrav til infrastrukturen. Særligt fordi det vurderes, at en dækkende infrastruktur af gasfyldestationer vil kræve en station for hver 150 km langs det danske motorvejsnet.

Tung transport tøver med gas
Også i den tunge transport, hvor biogas er et oplagt drivmiddel, må vi se os slået af svenskerne. Kun 0,9 procent af den samlede flåde af busser i Danmark er biogasbusser. Til sammenligning er det tal 20 procent i Sverige. Årsagen til det lave antal biogasbusser i Danmark er den manglende infrastruktur; skal der komme flere gaskøretøjer, må vi have flere gasfyldestationer, skriver organisationen Grøn Gas Danmark.

133 personbiler på gas
Bestanden af personbiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 80 60,15%
2 MERCEDES-BENZ 38 28,57%
3 FIAT 5 3,76%
4 VOLVO 3 2,26%
5 SEAT 2 1,50%
6 CHEVROLET 1 0,75%
7 FORD 1 0,75%
8 OPEL 1 0,75%
9 PEUGEOT 1 0,75%
10 SUBARU 1 0,75%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
140 varebiler på gas
Bestand varebiler på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 VOLKSWAGEN 82 58,57%
2 FIAT 28 20,00%
3 MERCEDES-BENZ 19 13,57%
4 IVECO 3 2,14%
5 JEEP 2 1,43%
6 AUDI 1 0,71%
7 CHRYSLER 1 0,71%
8 DODGE 1 0,71%
9 HYUNDAI 1 0,71%
10 SUZUKI 1 0,71%
11 SAAB 1 0,71%
TOTAL 140
Kilde: DBI IT
_______________________
133 lastbiler på gas
Bestanden af lastbiler på gas pr. 10. marts 2018.
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 MERCEDES-BENZ 93 69,92%
2 SCANIA 28 21,05%
3 IVECO 8 6,02%
4 VOLVO 4 3,01%
TOTAL 133
Kilde: DBI IT
_______________________
159 busser på gas
Bestanden af busser på gas pr. 10. marts 2018
Nr./ Mærke/ Bestand/ Antal/ Andel
1 SCANIA 102 64,15%
2 MAN 44 27,67%
3 MERCEDES-BENZ 11 6,92%
4 IVECO 2 1,26%
TOTAL 159
Kilde: DBI IT

Mere om: Gas | Gasbiler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Du holder da weekend-åbent?

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Smart! Kodning sker via nettet

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.276