Her er de juridiske udfordringer

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

Denne uges juridiske indsprøjtning bliver en kort gennemgang af nogle af de - meget forskellige, små og store - spørgsmål og sager, der kommer forbi på juristens skrivebord.

JURA Som det tidligere er blevet omtalt i Motormagasinet, har en afgørelse fra Ankenævn for biler været igennem hele retsmaskineriet og er til sidst afgjort i Højesteret. Sagen drejede sig oprindeligt om ophævelse af et bilkøb på grund af mangler og tilbagebetaling af købsprisen inklusive renter og kreditomkostninger, men endte med i Højesteret udelukkende at dreje sig om renter og kreditomkostninger.

Højesterets afgørelse om, at køber alene kan kræve tilbagebetaling af kreditomkostninger, hvis sælger har pådraget sig et erstatningsansvar, er væsentlig og betydningsfuld for hele branchen. Det er vigtigt for branchen, at der nu er taget stilling til dette helt principielle spørgsmål og i Bilbranchen glæder vi os over, at der ikke har været den mindste slinger i valsen nogen af de fire steder, hvor sagen er blevet behandlet. Fire helt klokkeklare afgørelser slår fast, at det centrale spørgsmål i sagen om krav på betaling af kreditomkostninger forudsætter, at forhandleren har begået en ansvarspådragende handling eller undladelse.



Det har ellers tidligere været praksis i Forbrugerklagenævnet, at en sælger, som har formidlet finansieringen, ved ophævelse af købet på grund af mangler udover købsprisen også blev pålagt at tilbagebetale kundens kreditomkostninger.

Denne praksis gjorde Ankenævn for biler op med tilbage i 2014, hvor nævnet slog fast, at man kun har krav på at få betalt sine kreditomkostninger, hvis der er noget at bebrejde sælger i forløbet omkring manglen eller afhjælpningen. Det kunne eksempelvis være tilfældet, hvis sælger har givet vildledende oplysninger, er skyld i skader på bilen eller har undladt at oplyse om en bestemt fejl, som han kendte eller burde kende.

Der er ingen tvivl om, at dommen fremover vil skåne branchen for krav om tilbagebetaling af beløb, der samlet set langt overstiger beløbene i den konkrete sag. Dermed må branchen betragtes som sagens vinder. Og man kan sige, at formanden for DBFU, som første sagen, tog en for holdet

En sag om manglende sædevarme
På februar måneds møde i Ankenævn for biler var der en sag, som fortjener en lille omtale. I forbindelse med salg af en brugt bil, havde sælger skrevet følgende på slutsedlen: "Der gives ikke garanti på bilens sædevarme eller andet elektrisk udstyr". Efterfølgende reklamerede kunden bl.a. over, at sædevarmen i forsæderne ikke virkede, hvilke nævnets sagkyndige bekræftede på baggrund af en besigtigelse og afprøvning.

Læs også: Firmaer kan straffes for Facebooks overtrædelser

I sin afgørelse fastslår nævnet, at den defekte sædevarmen udgør en mangel i købelovens forstand, og at formuleringen på slutsedlen om, at der ikke gives garanti på sædevarme, ikke er det samme som en oplysning om, at sædevarmen ikke virker.

Oplysningen på slutsedlen kunne derfor ikke betragtes som et konkret forbehold for en fejl, fordi der ikke direkte stod, at sædevarmen ikke fungerede. Man har som sælger ret til at tage konkrete forbehold for konkrete fejl og mangler. Disse fejl og mangler kan køber ikke reklamere over efterfølgende.

Men at oplyse, at man ikke yder garanti på konkrete dele er altså IKKE det samme som et konkret forbehold og kan ikke betragtes som en oplysning om, at en konkret del ikke fungerer.

I sag fra februar kom nævnet naturligvis frem til, at en defekt sædevarmen i en ni år gammel bil ligger inden for det forventelige og at manglen var uvæsentlig. Kunden fik derfor ikke medhold i sit krav om afhjælpning. Det interessante i afgørelsen i denne sammenhæng er imidlertid nævnets sidebemærkning om, at et konkret forbehold skal oplyse, at noget er defekt eller ikke fungerer.

Læs også: Er der reklamationsret på veteranbiler?

Hvis man vil tage et konkret forbehold, som man jo har lov til, er det utilstrækkeligt at oplyse, at man ikke giver garanti eller ikke indestår herfor.

Samtykker fylder en del
Indhentelse af samtykker fylder mærkeligt nok utroligt meget lige nu og derfor kommer turen rundt på skrivebordet heller ikke uden om dette. Man skal som hovedregel indhente samtykke fra kunder - både forbrugere og erhvervsdrivende - hvis man vil markedsføre sig elektronisk eller kontakte en forbruger telefonisk. Det følger af markedsføringsloven og lov om visse forbrugeraftaler, som har haft bestemmelser herom i årevis. Man har således haft pligt til at indhente samtykke fra kunderne lige så længe, jeg kan huske og det har intet med den 25. maj 2018 at gøre. Bøden for overtrædelse heraf er heller ikke fire procent af virksomhedens omsætning.

Senest den 25. maj 2018 skal virksomheden overholde de nye regler om beskyttelse af personoplysninger. Der er efter disse regler ikke pligt til at indhente samtykke til registrering af almindelige kundeoplysninger. Retten til at registrere kundeoplysninger følger af lovgivningen, er nødvendige for at man kan indgå aftaler/handler/kontrakter eller fordi virksomheden har en saglig interesse i at føre og vedligeholde et kundekartotek, som overstiger den enkeltes interesse i ikke at blive registreret.

Mere om: juraklumme


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Magnussen er utilfreds med Haas-reaktion på regnvejr

Kevin Magnussen ville gerne have undgået et dobbelt pitstop i forbindelse med regnvejret på Hockenheim.

Regnvejr ødelægger perfekt oplæg for Magnussen i Tyskland

Kevin Magnussen (Haas) blev nummer 11 i det tyske Formel 1-grandprix på Hockenheim-banen.

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Nyhedsbrev

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Online Avis Arkiv

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Sommermagasinet
Dansk vellyd og tysk grundighed

Den danske højttalerproducent Dynaudio har lydsystemer til biler som sin største indtægtskilde. Flagskibet sidder i den nye Volkswagen Touareg. Sommer-magasinet har besøgt fabrikken i Skanderborg.

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Energiaftalen er godt nyt for elbilsalget

Efter ugers forhandlinger er samtlige partier enige om en ny energiaftale med lempede elafgifter og havmøller. Dansk Elbil Alliance, Brintbranchen og Dansk Energi glæder sig over nye muligheder.

1

Sommermagasinet
Manden bag DK’s Flotteste Bil

Det startede med en ufattelig gul Alfasud racerbil. Og eksploderede med en BMW Cabriolet med nærmest magisk lak.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Sommermagasinet
Hi-fi på fire hjul

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

Plus

Semler sætter fart på det digitale bilsalg

Danskerne vil inden længe kunne foretage bilkøbet langt mere digitalt. Semler Gruppen sætter nu for alvor turbo på den digitale udvikling med ansættelsen af Kristoffer de Hemmer Hamborg som ny direktør for digital vækst og e-business og vil allerede i 2018 lancere nye muligheder for bilkøberne.

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Forkert foto ved konkurs

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Fjerde generation er klar i Slagelse

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.228