Her er de juridiske udfordringer

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

Denne uges juridiske indsprøjtning bliver en kort gennemgang af nogle af de - meget forskellige, små og store - spørgsmål og sager, der kommer forbi på juristens skrivebord.

JURA Som det tidligere er blevet omtalt i Motormagasinet, har en afgørelse fra Ankenævn for biler været igennem hele retsmaskineriet og er til sidst afgjort i Højesteret. Sagen drejede sig oprindeligt om ophævelse af et bilkøb på grund af mangler og tilbagebetaling af købsprisen inklusive renter og kreditomkostninger, men endte med i Højesteret udelukkende at dreje sig om renter og kreditomkostninger.

Højesterets afgørelse om, at køber alene kan kræve tilbagebetaling af kreditomkostninger, hvis sælger har pådraget sig et erstatningsansvar, er væsentlig og betydningsfuld for hele branchen. Det er vigtigt for branchen, at der nu er taget stilling til dette helt principielle spørgsmål og i Bilbranchen glæder vi os over, at der ikke har været den mindste slinger i valsen nogen af de fire steder, hvor sagen er blevet behandlet. Fire helt klokkeklare afgørelser slår fast, at det centrale spørgsmål i sagen om krav på betaling af kreditomkostninger forudsætter, at forhandleren har begået en ansvarspådragende handling eller undladelse.



Det har ellers tidligere været praksis i Forbrugerklagenævnet, at en sælger, som har formidlet finansieringen, ved ophævelse af købet på grund af mangler udover købsprisen også blev pålagt at tilbagebetale kundens kreditomkostninger.

Denne praksis gjorde Ankenævn for biler op med tilbage i 2014, hvor nævnet slog fast, at man kun har krav på at få betalt sine kreditomkostninger, hvis der er noget at bebrejde sælger i forløbet omkring manglen eller afhjælpningen. Det kunne eksempelvis være tilfældet, hvis sælger har givet vildledende oplysninger, er skyld i skader på bilen eller har undladt at oplyse om en bestemt fejl, som han kendte eller burde kende.

Der er ingen tvivl om, at dommen fremover vil skåne branchen for krav om tilbagebetaling af beløb, der samlet set langt overstiger beløbene i den konkrete sag. Dermed må branchen betragtes som sagens vinder. Og man kan sige, at formanden for DBFU, som første sagen, tog en for holdet

En sag om manglende sædevarme
På februar måneds møde i Ankenævn for biler var der en sag, som fortjener en lille omtale. I forbindelse med salg af en brugt bil, havde sælger skrevet følgende på slutsedlen: "Der gives ikke garanti på bilens sædevarme eller andet elektrisk udstyr". Efterfølgende reklamerede kunden bl.a. over, at sædevarmen i forsæderne ikke virkede, hvilke nævnets sagkyndige bekræftede på baggrund af en besigtigelse og afprøvning.

Læs også: Derfor er ankenævnets afgørelser vigtige

I sin afgørelse fastslår nævnet, at den defekte sædevarmen udgør en mangel i købelovens forstand, og at formuleringen på slutsedlen om, at der ikke gives garanti på sædevarme, ikke er det samme som en oplysning om, at sædevarmen ikke virker.

Oplysningen på slutsedlen kunne derfor ikke betragtes som et konkret forbehold for en fejl, fordi der ikke direkte stod, at sædevarmen ikke fungerede. Man har som sælger ret til at tage konkrete forbehold for konkrete fejl og mangler. Disse fejl og mangler kan køber ikke reklamere over efterfølgende.

Men at oplyse, at man ikke yder garanti på konkrete dele er altså IKKE det samme som et konkret forbehold og kan ikke betragtes som en oplysning om, at en konkret del ikke fungerer.

I sag fra februar kom nævnet naturligvis frem til, at en defekt sædevarmen i en ni år gammel bil ligger inden for det forventelige og at manglen var uvæsentlig. Kunden fik derfor ikke medhold i sit krav om afhjælpning. Det interessante i afgørelsen i denne sammenhæng er imidlertid nævnets sidebemærkning om, at et konkret forbehold skal oplyse, at noget er defekt eller ikke fungerer.

Læs også: JURA: Pas på uklare serviceaftaler

Hvis man vil tage et konkret forbehold, som man jo har lov til, er det utilstrækkeligt at oplyse, at man ikke giver garanti eller ikke indestår herfor.

Samtykker fylder en del
Indhentelse af samtykker fylder mærkeligt nok utroligt meget lige nu og derfor kommer turen rundt på skrivebordet heller ikke uden om dette. Man skal som hovedregel indhente samtykke fra kunder - både forbrugere og erhvervsdrivende - hvis man vil markedsføre sig elektronisk eller kontakte en forbruger telefonisk. Det følger af markedsføringsloven og lov om visse forbrugeraftaler, som har haft bestemmelser herom i årevis. Man har således haft pligt til at indhente samtykke fra kunderne lige så længe, jeg kan huske og det har intet med den 25. maj 2018 at gøre. Bøden for overtrædelse heraf er heller ikke fire procent af virksomhedens omsætning.

Senest den 25. maj 2018 skal virksomheden overholde de nye regler om beskyttelse af personoplysninger. Der er efter disse regler ikke pligt til at indhente samtykke til registrering af almindelige kundeoplysninger. Retten til at registrere kundeoplysninger følger af lovgivningen, er nødvendige for at man kan indgå aftaler/handler/kontrakter eller fordi virksomheden har en saglig interesse i at føre og vedligeholde et kundekartotek, som overstiger den enkeltes interesse i ikke at blive registreret.

Mere om: juraklumme


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Bilimportør anker dom

Nissan er uenig i dom, som giver forhandler medhold i, at opsigelse var forkert.

Plus

Er det slut med de selvkørende biler?

For at øge trafiksikkerheden må føreren ud af ligningen. Men det kræver computerkraft og at bilbranchen lærer at forstå tankegangen i IT-branchen.

Plus

LEDER: Hallo, hvem vil tjene en halv milliard?

Plus

Ford Focus med fokus på sikkerhed

For

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Snydebiler kan imødese bøderegn

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Danmarks største fysiske auktion over specialkøretøjer

Ny dom: Brancheforeningerne mener

Rekordoverskud hos Ejner Hessel

Bildynastiet Ejner Hessel har svært ved at få armene ned efter offentliggørelsen af 2017-regnskabet.

Leveringsomkostninger lægges oveni prisen

Over halvdelen af forhandlerbilerne på Bilbasen har fået lagt posten til leveringsomkostninger oveni prisen, viser analyse.

Sorte bilfirmaer mister milliarder

Forhandler vinder over bilimportør

En nybilforhandler har fået medhold i, at virksomheden på tre adresser havde ret til at blive genoptaget som autoriseret reparatør, selv om importøren af det pågældende mærke havde opsagt forhandlerkontrakten.

Kia udnævner ny europæisk topchef

Brugtbilsalg giver få tvister

Net-reklamer skal sætte turbo på brugtbilsalget

Biltorvet A/s iværksætter digitalt fremstød for brugte biler i smart bannerkampagne til besøgende på bilsitet.

Plus

Dansker til tops: "Jeg er super stolt - det er rigtig fedt"

Dansk biløkonom vinder stor simulator-konkurrence. Selv ser han mange ligheder mellem spil og den virkelig verden.

Nu over tre millioner biler i Danmark

Plus

En innovativ dag i de grønne brændstoffers tegn

Plus

Peugeot har fundet foreløbig succeskur

Den store 5008 er på mange måder et bevis på, hvad den franske bilkoncern formår lige nu.

Plus

Derfor er ankenævnets afgørelser vigtige

Ankenævn for biler inddeler afgørelserne i tre hovedkategorier og giver ofte værdifulde retningslinjer for, hvordan man bør håndtere sager.

Plus

Biltypen ingen rigtig vil købe længere

Facebook-gruppe giver fælleskab

Volkswagen henter ny topchef i egne rækker

Kevin Magnussen henter VM-point i Red Bull-triumf

Kevin Magnussen blev nummer ti i Shanghai og fik et VM-point. Red Bulls Daniel Ricciardo vandt grandprixet.

Turanza T005 dæk til den nye Audi A7

Alliance i klargøring

Vivino-mand udruller danske deletrailere globalt

Plus

Bilforhandlere advares mod kreative gebyrer

Hyundai angriber dansk motorsport

Plus

Brugtvogns-forhandlere med i SMV-fællesskab

Plus

Fremtidens Mekaniker
Fremtidens mekanikere: Derfor er Skjern lige mig!

Plus

Minister takker nej til en milliard

4 spændende + 4 sælgende biler

Plus

DEBAT: Bilens sikkerhed gælder også IT

På Gule Plader
Bilsalget februar 2018 - små varebiler

Plus

På Gule Plader
Bilsalg februar 2018 - store varebiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

App'en der gør det let at være bilsælger

Tilmeld dig AutoDesktop-kursus

Ombygning med glasvægge fra Triplan hos Udenrigsministeriet i et råt miks a...

Nissan Micra diesel – pendlerbil på tilbud

Nemt at bestille powerpack hos JO Hydraulics A/S

Alternative kvalitets karrosseridele, direkte fra Tyskland.

Christ Leanus bilvask. Vaskemaskinen til autoforhandlere

Send til en kollega

0.229