23948sdkhjf

Her er de juridiske udfordringer

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

Denne uges juridiske indsprøjtning bliver en kort gennemgang af nogle af de - meget forskellige, små og store - spørgsmål og sager, der kommer forbi på juristens skrivebord.

JURA Som det tidligere er blevet omtalt i Motormagasinet, har en afgørelse fra Ankenævn for biler været igennem hele retsmaskineriet og er til sidst afgjort i Højesteret. Sagen drejede sig oprindeligt om ophævelse af et bilkøb på grund af mangler og tilbagebetaling af købsprisen inklusive renter og kreditomkostninger, men endte med i Højesteret udelukkende at dreje sig om renter og kreditomkostninger.

Højesterets afgørelse om, at køber alene kan kræve tilbagebetaling af kreditomkostninger, hvis sælger har pådraget sig et erstatningsansvar, er væsentlig og betydningsfuld for hele branchen. Det er vigtigt for branchen, at der nu er taget stilling til dette helt principielle spørgsmål og i Bilbranchen glæder vi os over, at der ikke har været den mindste slinger i valsen nogen af de fire steder, hvor sagen er blevet behandlet. Fire helt klokkeklare afgørelser slår fast, at det centrale spørgsmål i sagen om krav på betaling af kreditomkostninger forudsætter, at forhandleren har begået en ansvarspådragende handling eller undladelse.



Det har ellers tidligere været praksis i Forbrugerklagenævnet, at en sælger, som har formidlet finansieringen, ved ophævelse af købet på grund af mangler udover købsprisen også blev pålagt at tilbagebetale kundens kreditomkostninger.

Denne praksis gjorde Ankenævn for biler op med tilbage i 2014, hvor nævnet slog fast, at man kun har krav på at få betalt sine kreditomkostninger, hvis der er noget at bebrejde sælger i forløbet omkring manglen eller afhjælpningen. Det kunne eksempelvis være tilfældet, hvis sælger har givet vildledende oplysninger, er skyld i skader på bilen eller har undladt at oplyse om en bestemt fejl, som han kendte eller burde kende.

Der er ingen tvivl om, at dommen fremover vil skåne branchen for krav om tilbagebetaling af beløb, der samlet set langt overstiger beløbene i den konkrete sag. Dermed må branchen betragtes som sagens vinder. Og man kan sige, at formanden for DBFU, som første sagen, tog en for holdet

En sag om manglende sædevarme
På februar måneds møde i Ankenævn for biler var der en sag, som fortjener en lille omtale. I forbindelse med salg af en brugt bil, havde sælger skrevet følgende på slutsedlen: "Der gives ikke garanti på bilens sædevarme eller andet elektrisk udstyr". Efterfølgende reklamerede kunden bl.a. over, at sædevarmen i forsæderne ikke virkede, hvilke nævnets sagkyndige bekræftede på baggrund af en besigtigelse og afprøvning.

Læs også: Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

I sin afgørelse fastslår nævnet, at den defekte sædevarmen udgør en mangel i købelovens forstand, og at formuleringen på slutsedlen om, at der ikke gives garanti på sædevarme, ikke er det samme som en oplysning om, at sædevarmen ikke virker.

Oplysningen på slutsedlen kunne derfor ikke betragtes som et konkret forbehold for en fejl, fordi der ikke direkte stod, at sædevarmen ikke fungerede. Man har som sælger ret til at tage konkrete forbehold for konkrete fejl og mangler. Disse fejl og mangler kan køber ikke reklamere over efterfølgende.

Men at oplyse, at man ikke yder garanti på konkrete dele er altså IKKE det samme som et konkret forbehold og kan ikke betragtes som en oplysning om, at en konkret del ikke fungerer.

I sag fra februar kom nævnet naturligvis frem til, at en defekt sædevarmen i en ni år gammel bil ligger inden for det forventelige og at manglen var uvæsentlig. Kunden fik derfor ikke medhold i sit krav om afhjælpning. Det interessante i afgørelsen i denne sammenhæng er imidlertid nævnets sidebemærkning om, at et konkret forbehold skal oplyse, at noget er defekt eller ikke fungerer.

Læs også: 10 hurtige om spam

Hvis man vil tage et konkret forbehold, som man jo har lov til, er det utilstrækkeligt at oplyse, at man ikke giver garanti eller ikke indestår herfor.

Samtykker fylder en del
Indhentelse af samtykker fylder mærkeligt nok utroligt meget lige nu og derfor kommer turen rundt på skrivebordet heller ikke uden om dette. Man skal som hovedregel indhente samtykke fra kunder - både forbrugere og erhvervsdrivende - hvis man vil markedsføre sig elektronisk eller kontakte en forbruger telefonisk. Det følger af markedsføringsloven og lov om visse forbrugeraftaler, som har haft bestemmelser herom i årevis. Man har således haft pligt til at indhente samtykke fra kunderne lige så længe, jeg kan huske og det har intet med den 25. maj 2018 at gøre. Bøden for overtrædelse heraf er heller ikke fire procent af virksomhedens omsætning.

Senest den 25. maj 2018 skal virksomheden overholde de nye regler om beskyttelse af personoplysninger. Der er efter disse regler ikke pligt til at indhente samtykke til registrering af almindelige kundeoplysninger. Retten til at registrere kundeoplysninger følger af lovgivningen, er nødvendige for at man kan indgå aftaler/handler/kontrakter eller fordi virksomheden har en saglig interesse i at føre og vedligeholde et kundekartotek, som overstiger den enkeltes interesse i ikke at blive registreret.

Mere om: juraklumme


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
1

Ole Sommers D-Type kører igen

Dioder løber med pris på megamesse

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Toyota Mors-Thy i fusion

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Blå regering vil satse på grønne biler

Elbiler undgår afgiftshop. Skatteministeren indbyder til 2-årig aftale for grønne biler om få uger.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

EU mildner klimakrav til bilindustrien

Danmark kritiserer forhandlingsforløb om klimakrav til person- og varebiler.

Plus

BILTEST FOR PROFFER Kia Ceed 1,4 DCT 7

Med 7 gear og stor motor er der nok fart over den nye Kia Ceed, men hvad med forbruget?

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Big Mags største røverhistorier

"Den dag jeg dræbte 21 McLaren-kegler." "Og da jeg kørte over 300 i timen på ringvejen om Roskilde." Jan Magnussen gi’r den bundgas.

Plus

Kim Larsen og bilerne

Biler, motorcykler og det fede liv med benzin var faktisk en del af nu afdøde Kim Larsens musikunivers.

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus 1

Top 100
400 millioner kroner - hvordan gør du, Bjerrisgaard?

Semler Gruppen er atter en af de lysende stjerner i dette års Top 100: Hvordan gør I det dog, har vi spurgt koncerndirektør Jens Bjerrisgaard.

Plus

Branchen uimponeret over skatteminister

Den svindelramte selvanmelder-ordning for eksport af biler står til opstramning. Det er på høje tid, mener Erik S. Rasmussen, DBR.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Plus

10 hurtige om spam

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Leder: Elbilerne kommer - og de kommer nu

Plus

Dansk forhandler først i verden med Toyota-tjek

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Send til en kollega

1.59