23948sdkhjf

Her er de juridiske udfordringer

| Af Karoline Thomsen | Tip redaktionen om en historie

Denne uges juridiske indsprøjtning bliver en kort gennemgang af nogle af de - meget forskellige, små og store - spørgsmål og sager, der kommer forbi på juristens skrivebord.

JURA Som det tidligere er blevet omtalt i Motormagasinet, har en afgørelse fra Ankenævn for biler været igennem hele retsmaskineriet og er til sidst afgjort i Højesteret. Sagen drejede sig oprindeligt om ophævelse af et bilkøb på grund af mangler og tilbagebetaling af købsprisen inklusive renter og kreditomkostninger, men endte med i Højesteret udelukkende at dreje sig om renter og kreditomkostninger.

Højesterets afgørelse om, at køber alene kan kræve tilbagebetaling af kreditomkostninger, hvis sælger har pådraget sig et erstatningsansvar, er væsentlig og betydningsfuld for hele branchen. Det er vigtigt for branchen, at der nu er taget stilling til dette helt principielle spørgsmål og i Bilbranchen glæder vi os over, at der ikke har været den mindste slinger i valsen nogen af de fire steder, hvor sagen er blevet behandlet. Fire helt klokkeklare afgørelser slår fast, at det centrale spørgsmål i sagen om krav på betaling af kreditomkostninger forudsætter, at forhandleren har begået en ansvarspådragende handling eller undladelse.



Det har ellers tidligere været praksis i Forbrugerklagenævnet, at en sælger, som har formidlet finansieringen, ved ophævelse af købet på grund af mangler udover købsprisen også blev pålagt at tilbagebetale kundens kreditomkostninger.

Denne praksis gjorde Ankenævn for biler op med tilbage i 2014, hvor nævnet slog fast, at man kun har krav på at få betalt sine kreditomkostninger, hvis der er noget at bebrejde sælger i forløbet omkring manglen eller afhjælpningen. Det kunne eksempelvis være tilfældet, hvis sælger har givet vildledende oplysninger, er skyld i skader på bilen eller har undladt at oplyse om en bestemt fejl, som han kendte eller burde kende.

Der er ingen tvivl om, at dommen fremover vil skåne branchen for krav om tilbagebetaling af beløb, der samlet set langt overstiger beløbene i den konkrete sag. Dermed må branchen betragtes som sagens vinder. Og man kan sige, at formanden for DBFU, som første sagen, tog en for holdet

En sag om manglende sædevarme
På februar måneds møde i Ankenævn for biler var der en sag, som fortjener en lille omtale. I forbindelse med salg af en brugt bil, havde sælger skrevet følgende på slutsedlen: "Der gives ikke garanti på bilens sædevarme eller andet elektrisk udstyr". Efterfølgende reklamerede kunden bl.a. over, at sædevarmen i forsæderne ikke virkede, hvilke nævnets sagkyndige bekræftede på baggrund af en besigtigelse og afprøvning.

Læs også: Hvornår er "service ok"?

I sin afgørelse fastslår nævnet, at den defekte sædevarmen udgør en mangel i købelovens forstand, og at formuleringen på slutsedlen om, at der ikke gives garanti på sædevarme, ikke er det samme som en oplysning om, at sædevarmen ikke virker.

Oplysningen på slutsedlen kunne derfor ikke betragtes som et konkret forbehold for en fejl, fordi der ikke direkte stod, at sædevarmen ikke fungerede. Man har som sælger ret til at tage konkrete forbehold for konkrete fejl og mangler. Disse fejl og mangler kan køber ikke reklamere over efterfølgende.

Men at oplyse, at man ikke yder garanti på konkrete dele er altså IKKE det samme som et konkret forbehold og kan ikke betragtes som en oplysning om, at en konkret del ikke fungerer.

I sag fra februar kom nævnet naturligvis frem til, at en defekt sædevarmen i en ni år gammel bil ligger inden for det forventelige og at manglen var uvæsentlig. Kunden fik derfor ikke medhold i sit krav om afhjælpning. Det interessante i afgørelsen i denne sammenhæng er imidlertid nævnets sidebemærkning om, at et konkret forbehold skal oplyse, at noget er defekt eller ikke fungerer.

Læs også: Når bilen lyder forkert

Hvis man vil tage et konkret forbehold, som man jo har lov til, er det utilstrækkeligt at oplyse, at man ikke giver garanti eller ikke indestår herfor.

Samtykker fylder en del
Indhentelse af samtykker fylder mærkeligt nok utroligt meget lige nu og derfor kommer turen rundt på skrivebordet heller ikke uden om dette. Man skal som hovedregel indhente samtykke fra kunder - både forbrugere og erhvervsdrivende - hvis man vil markedsføre sig elektronisk eller kontakte en forbruger telefonisk. Det følger af markedsføringsloven og lov om visse forbrugeraftaler, som har haft bestemmelser herom i årevis. Man har således haft pligt til at indhente samtykke fra kunderne lige så længe, jeg kan huske og det har intet med den 25. maj 2018 at gøre. Bøden for overtrædelse heraf er heller ikke fire procent af virksomhedens omsætning.

Senest den 25. maj 2018 skal virksomheden overholde de nye regler om beskyttelse af personoplysninger. Der er efter disse regler ikke pligt til at indhente samtykke til registrering af almindelige kundeoplysninger. Retten til at registrere kundeoplysninger følger af lovgivningen, er nødvendige for at man kan indgå aftaler/handler/kontrakter eller fordi virksomheden har en saglig interesse i at føre og vedligeholde et kundekartotek, som overstiger den enkeltes interesse i ikke at blive registreret.

Mere om: juraklumme
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

LeasePlan udvider salg af brugte firmabiler

LeasePlan Danmark udvider sit koncept med at sælge brugte leasingbiler til private med en ny forretning i Fredericia. Forretningen har cirka 125 biler til salg.

Plus

Strammere regler for nybilsforhandlere

Ude og inde

Plus

Erhvervskøb hitter i Nordjylland

Erhvervskøb af brugte biler er stort i det nordjyske, viser Voxmeter-analyse.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Tyskerne kommer

… men det gør koreanerne også. Ingen betvivler, at Elon Musk satte brand i udviklingen og salget af elbiler med sine Teslaer. Men nu er først og fremmest den tyske bilindustri vågnet op – se den hele flåde af tyske elbiler (plus nogle koreanere), der er på vej allerede i 2019.

Nyhedsbrev

8.231 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Online Avis Arkiv
Plus

Konkurser i december

Plus

Svensk advarsel mod snyd med kilometertæller

Der manipuleres med kilometertællere på biler for næsten ni milliarder euro årligt i EU, mener svensk brancheforening.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Volkswagen:Kunderne er klar til elbiler

Den måske største satsning inden for lige nu står Volkswagen-familien for. Der er en lille elbil på størrelse med en Up på vej, der er en Passat-stor elbil på vej og en elektrisk Porsche, der skal kunne hamle op med Tesla.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Kultur og hobby på fire hjul

Veteranbilelskerne i Motorhistorisk Samråd ser frem til at kunne generhverve historiske nummerplader og glæder sig over sammenhold med også autobranchen i forhold til lovgivning op til et valgår.

Tesla vil massefyre efter sværeste år nogensinde

Elbilproducenten Tesla vil afskedige syv procent af sin arbejdsstyrke efter et hårdt fjerde kvartal.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Der har aldrig været flere mc’er i Danmark

Motorcykelforhandlerne skal digitaliseres, og hengemte euro4-mc’er giver problemer. Flere kampagner for trafiksikkerhed og tyveri-indsats i det nye år, skriver Motorcykel Forhandler Foreningen.

Plus

DBR afviser problemer i Danmark

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Hvem er strømførende?

Motor-magasinet tester tre af de mest spændende elbiler netop nu: Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf.

LEDER Moralens år

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

Gamle mænd i dyre biler

Jo højere alder, desto dyrere biler. Voxmeter kigger på, fra hvilke prislejer de forskellige aldersgrupper regner med at købe deres næste bil.

Ford og Volkswagen i nyt makkerskab

Amerikanske Ford og tyske VW har netop annonceret en såkaldt "bred alliance."

Plus

Jan Lang i Hall of Fame

PR-konsulenten fra Bilinfo/Bilbasen hædret med Biløkonomprisen 2019.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Nu kommer solcelle-bilerne rullende

Hyundai og Kia vil om kort tid sende elbiler på markedet, der kan lade op til 60 procent af batteriets kapacitet på en dag. Også andre bilmærker er på vej.

Plus

Biløkonom hos fri brugtbilforretning

Jacon Biler har haft stor nytte af sin første biløkonom.

Plus

Sultne unge løver på spring ind i branchen

11 nye biløkonomer fik tankevækkende ord med på vejen under dimissionen i Nyborg.

Tidligere Nissan-chef skal forblive bag tremmer

Plus

Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside

Plus

Massefyringer hos Jaguar Land Rover

Millionunderunderskud og frygt for Brexit betyder, at koncernen skærer 4500 job. Den danske organisation bliver ikke berørt.

Ajour med den danske autobranche

Plus

De seneste fyringer og ansættelser

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
2018 - et år i klimaets tegn

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

1

Domstol forlænger fængsling af Nissan-boss endnu en gang

Sander åbner ny dør på klem for Formel 1 i Danmark

Den ukendte timing

Plus

Solgt til anden side

Plus

Det kører for Crashpoint

Plus

Så er der gokart på skoleskemaet

Det var i oktober, at ...

Pickup med indbygget forsikring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Underskriv slutsedler med Digital Signatur

Effektiv organisering af dit lager kan åbne for nye vækstmuligheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Send til en kollega

0.17