POLITIK Salg af nye dieselbiler skal være en saga blot i 2025, hvis det står til Ida Auken fra Det radikale Venstre., der samtidig rejser sagen i Folketinget med et spørgsmål til miljøminister Esben Lunde Larsen (V).
- Vi skal af med dieselbilerne på den ene eller anden måde, svarer hun på spørgsmålet, om dieselbiler skal forbydes.
- Allerhelst vil vi gøre det med afgifter. Gerne inden 2025. Hvis afgifter ikke virker, må vi gribe til hårdere midler som forbud, siger miljøordfører Ida Auken.
- Det vil være realistisk at få dieselbilerne ud af byerne mellem 2025 og 2030. Det vil også være klogt, når nabolandene gør det, så vi ikke bliver affaldsspand for deres gamle biler, fortsætter den radikale miljøordfører.
Det kan især være tyske biler, efter at den tyske forvaltningsdomstol i Leipzig har sagt god for, at storbyer kan indføre restriktioner på dieselbiler.
- Tyske dieselbiler skal ikke dumpes i Danmark. Man kan overveje at indføre miljøzoner for personbiler, hvis det viser sig, at vi er ved at blive skraldespand for tyskerne, siger Ida Auken.
Spørgsmål om tyske brugtbiler
Det er baggrunden for spørgsmål til miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen fra Venstre:
"Vil regeringen arbejde for at få indført samme regler som i visse tyske byer eller delstater, der vil forbyde dieselbiler, som ikke overholder mindst Euro 5?" spørger hun.
Videre beder hun miljøministeren kommentere, at Danmark risikerer at importere en stor mængde ældre dieselbiler, der med de tyske forbud bliver usælgelige i Tyskland.
Ida Aukens længere sigte er erstatning af diesel med el.
Forbud mod dieselbiler rejses i Folketinget
Miljøzoner for personbiler kan blive nødvendigt som værn mod brugte dieselbiler fra Tyskland, mener Det radikale Venstres miljøordfører