23948sdkhjf

Bilskrot er guld værd

20 tons guld og en række sjældne metaller går hvert år tabt med skrotbiler, der ikke er underlagt samme krav som elektronikskrot. En ny database sætter fokus på problemet.

GENVINDING Store mængder såkaldte knappe metaller går tabt fra Europas udtjente biler. Eksempelvis spildes hele 20 tons guld fra biler hvert år. Og andelen af kritiske metaller i biler fortsætter med at stige. Nu udgives en ny database, der kortlægger metallerne og øger muligheden for genbrug.

Den 8. marts præsenterede den svenske miljøsystem-forsker på Chalmers tekniske universitet, Maria Ljunggren Söderman, sine forskningsresultater på et ekspertmøde om materialetrends og klimapåvirkninger i transportsektoren, som var organiseret af OECD-landene og Energiagenturets Internationale Energiagentur (IEA). Hun understregede her, at en ændring i retning af mere metalgenvinding er en vigtig del af EU’s bestræbelse på en mere cirkulær økonomi.

Metaller som guld, kobolt og lithium er en uundværlig del af vores batterier, mobiltelefoner, elektroniske enheder og biler. Og Europas behov for import af metaller stort, hvilket kan blive kritisk for EU.

- Disse metaller er afgørende for den igangværende overgang til grønnere teknologier som elbiler, solceller, LED-belysning og vindkraft, så risikoen for mangel på dem er et strategisk og økonomisk problem for EU. Derudover handler det om endelige ressourcer, der skal bruges på en bæredygtig måde, siger Maria Ljunggren Söderman, til Motor-magasinet i Sverige.

Kortlægger 260 millioner biler

Maria Ljunggren Söderman er en del af det omfattende europæiske forskningsprojekt Prosum, som nu har udviklet en ny database til at løse problemet. Urban Mine Platform - den eneste af sin art i verden - kortlægger den såkaldte urban mine; de metaller, der allerede er i omløb, og kan genbruges fra vores endeløse række af biler og elektronik.

Maria Ljunggren Söderman er ansvarlig for at kortlægge de 260 millioner biler i Europas flåde. Hun finder, at mængden af kritiske og knappe metaller er steget kraftigt, mens mange nye metaller er kommet ind i bilerne.

- Den væsentligste årsag er, at vi bygger stadig mere avancerede biler med en masse elektronik, lette materialer og katalysatorer til rensning af udstødningsemissioner. Elektriske biler øger problemet, selvom de foreløbig kun udgør en lille del af bilparken i Europa, siger hun.

Ingen krav til bilskrot

Et eksempel er neodym, en af de sjældne jordarter. I 2020 anslås det, at der vil være næsten 18.000 tons neodym i den aktive flåde, ni gange mere end i 2000.

Generelt recirkuleres kun lidt af de kritiske og knappe metaller i biler. Den store udfordring er, at de er spredt i små mængder - i en ny bil gemmer der sig blot et par gram guld fordelt over en række komponenter.

EU har klare krav til genudvinding af ædle metaller i elektronik, men der eksisterer ikke samme opmærksomhed omkring bilerne.

- Der er ingen krav eller incitamenter til genbrug af eksempelvis guld fra biler. Men der er klare økonomiske værdier i de mange specialmetaller, som man endnu ikke har indset mulighederne i, siger Maria Ljunggren Söderman.

Bilbranchens ansvar

Hun håber, at forskningsresultaterne vil skubbe på en forandring.

- Bilproducenter, genbrugs- og materialebranchen skal sikre, at der sker noget. Det skal være muligt at gøre mere end i dag - når det kan lade sig gøre indenfor elektronikskrot, kan det også ske for biler. Men det kræver politiske tiltag, siger hun.

- De kritiske og knappe metaller i vores produkter er steget kraftigt, og i de fleste tilfælde bruger vi dem kun én gang. Dette skal fanges, især fordi metallerne er nødvendige for mange af de bæredygtige teknologiløsninger, vi har i dag, siger Maria Ljunggren Söderman.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.283