23948sdkhjf

Bilskrot er guld værd

20 tons guld og en række sjældne metaller går hvert år tabt med skrotbiler, der ikke er underlagt samme krav som elektronikskrot. En ny database sætter fokus på problemet.

GENVINDING Store mængder såkaldte knappe metaller går tabt fra Europas udtjente biler. Eksempelvis spildes hele 20 tons guld fra biler hvert år. Og andelen af kritiske metaller i biler fortsætter med at stige. Nu udgives en ny database, der kortlægger metallerne og øger muligheden for genbrug.

Den 8. marts præsenterede den svenske miljøsystem-forsker på Chalmers tekniske universitet, Maria Ljunggren Söderman, sine forskningsresultater på et ekspertmøde om materialetrends og klimapåvirkninger i transportsektoren, som var organiseret af OECD-landene og Energiagenturets Internationale Energiagentur (IEA). Hun understregede her, at en ændring i retning af mere metalgenvinding er en vigtig del af EU’s bestræbelse på en mere cirkulær økonomi.



Metaller som guld, kobolt og lithium er en uundværlig del af vores batterier, mobiltelefoner, elektroniske enheder og biler. Og Europas behov for import af metaller stort, hvilket kan blive kritisk for EU.

- Disse metaller er afgørende for den igangværende overgang til grønnere teknologier som elbiler, solceller, LED-belysning og vindkraft, så risikoen for mangel på dem er et strategisk og økonomisk problem for EU. Derudover handler det om endelige ressourcer, der skal bruges på en bæredygtig måde, siger Maria Ljunggren Söderman, til Motor-magasinet i Sverige.

Kortlægger 260 millioner biler
Maria Ljunggren Söderman er en del af det omfattende europæiske forskningsprojekt Prosum, som nu har udviklet en ny database til at løse problemet. Urban Mine Platform - den eneste af sin art i verden - kortlægger den såkaldte urban mine; de metaller, der allerede er i omløb, og kan genbruges fra vores endeløse række af biler og elektronik.

Maria Ljunggren Söderman er ansvarlig for at kortlægge de 260 millioner biler i Europas flåde. Hun finder, at mængden af kritiske og knappe metaller er steget kraftigt, mens mange nye metaller er kommet ind i bilerne.

- Den væsentligste årsag er, at vi bygger stadig mere avancerede biler med en masse elektronik, lette materialer og katalysatorer til rensning af udstødningsemissioner. Elektriske biler øger problemet, selvom de foreløbig kun udgør en lille del af bilparken i Europa, siger hun.

Ingen krav til bilskrot
Et eksempel er neodym, en af de sjældne jordarter. I 2020 anslås det, at der vil være næsten 18.000 tons neodym i den aktive flåde, ni gange mere end i 2000.

Generelt recirkuleres kun lidt af de kritiske og knappe metaller i biler. Den store udfordring er, at de er spredt i små mængder - i en ny bil gemmer der sig blot et par gram guld fordelt over en række komponenter.

EU har klare krav til genudvinding af ædle metaller i elektronik, men der eksisterer ikke samme opmærksomhed omkring bilerne.

- Der er ingen krav eller incitamenter til genbrug af eksempelvis guld fra biler. Men der er klare økonomiske værdier i de mange specialmetaller, som man endnu ikke har indset mulighederne i, siger Maria Ljunggren Söderman.

Bilbranchens ansvar
Hun håber, at forskningsresultaterne vil skubbe på en forandring.

- Bilproducenter, genbrugs- og materialebranchen skal sikre, at der sker noget. Det skal være muligt at gøre mere end i dag - når det kan lade sig gøre indenfor elektronikskrot, kan det også ske for biler. Men det kræver politiske tiltag, siger hun.

- De kritiske og knappe metaller i vores produkter er steget kraftigt, og i de fleste tilfælde bruger vi dem kun én gang. Dette skal fanges, især fordi metallerne er nødvendige for mange af de bæredygtige teknologiløsninger, vi har i dag, siger Maria Ljunggren Söderman.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

Nyhedsbrev

Ole Sommers D-Type kører igen

Online Avis Arkiv
Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Dioder løber med pris på megamesse

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Toyota Mors-Thy i fusion

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Blå regering vil satse på grønne biler

Elbiler undgår afgiftshop. Skatteministeren indbyder til 2-årig aftale for grønne biler om få uger.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

EU mildner klimakrav til bilindustrien

Danmark kritiserer forhandlingsforløb om klimakrav til person- og varebiler.

Plus

BILTEST FOR PROFFER Kia Ceed 1,4 DCT 7

Med 7 gear og stor motor er der nok fart over den nye Kia Ceed, men hvad med forbruget?

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Big Mags største røverhistorier

"Den dag jeg dræbte 21 McLaren-kegler." "Og da jeg kørte over 300 i timen på ringvejen om Roskilde." Jan Magnussen gi’r den bundgas.

Plus

Kim Larsen og bilerne

Biler, motorcykler og det fede liv med benzin var faktisk en del af nu afdøde Kim Larsens musikunivers.

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Jysk fælgfirma åbner på Sjælland

Plus

Hybridernes biludstilling

Paris Motor Show er en parade af nye hybridbiler. Her er første kig på i alt 49 nyheder.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Plus

10 hurtige om spam

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Leder: Elbilerne kommer - og de kommer nu

Plus

Dansk forhandler først i verden med Toyota-tjek

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Farvede solceller i facaden - også hvide?

Vil du starte din egen webshop? Kom godt i gang med Billys webshop-serie

Johnny Kristensen - Bott bilindretning

Send til en kollega

0.242