Bilforhandlere gearer sig til skjulte leveringsomkostninger

Nye regler kan udfordre indtjeningen samt øge udgiften for forbrugeren, mener DBFU og Bilbasen/Bilinfo, der er klar med hjælp og muligheder.

OMLÆGNING Fra 1. april skal leveringsomkostningerne være indeholdt i bilens detailpris, og må ikke længere oplyses separat. Det kan medføre faldende indtjening for bilforhandlerne og samtidig minimere forbrugernes muligheder for at forhandle leveringsomkostningerne ned, melder Dansk Bilforhandler Union i samarbejde med Bilbasen/Bilinfo.

- Det er et markant skifte, og det kan medføre faldende indtjening for forhandlerne. Leveringsomkostningerne er i dag en tillægsydelse - fremover bliver det vanskeligt at synliggøre omkostninger forbundet med nummerplader, om- og genregistreringer samt andre ting i forbindelse med leveringen af bilen, siger Karl-Ove Pedersen, direktør for DBFU. Han gør opmærksom på, at leveringsomkostningerne i brugtbilbranchen ikke er en obligatorisk omkostning, i modsætning til nybilbranchen.



Variabel omkostning
Leveringsomkostningerne i forbindelse med en forbrugers erhvervelse af en brugt bil varierer meget fra forhandler til forhandler, ligesom det er meget forskelligt, hvad disse leveringsomkostninger dækker over. Leveringsomkostninger kan eksempelvis dække over omkostningerne til registrering, omregistrering, slutklargøring, udvidet garanti med mere.

- Leveringsomkostningerne i handler med brugte biler er ofte til forhandling, og vælger en forbruger for eksempel af få sin bil leveret uklargjort og/eller uregistreret, så vil han have et godt udgangspunkt for at forhandle leveringsomkostningerne helt væk, påpeger Karl-Ove Pedersen. Dermed vurderer han, at forbrugerne fremover, med de nye regler, mister en mulighed for at forhandle prisen på levering.

Massivt administrativt pres
Hos Bilbasen og Bilinfo har man også mærket udfordringerne med de nye lovkrav. Et særligt udviklingsteam er sat ind på at give bilforhandlerne værktøjer til at leve op til kravet om, at leveringsomkostningerne skal indeholdes i den oplyste pris.

- Bilforhandlerne fastsætter jo selv leveringsomkostningerne, og vi har sat prisudregningen i Bilinfo op til, at omkostningerne indregnes i den endelige pris, der oplyses på Bilbasen og andre relevante steder, ligesom vi også laver prisskiltene om, så forhandleren lever op til de nye krav, forklarer Mads Arentoft, produktansvarlig for Bilbasen, DBA’s bilsektion og Bilinfo.

Læs også: Touran mest solgte 30 måneder i træk

Mulighed med og uden
Sammen med de nye krav til prisoplysningen giver Bilinfo samtidig mulighed for oplysning af produktionsåret. Alle de nye funktioner er klar i Bilinfo i uge 14.

- Fra onsdag den 28. marts kan forhandlerne i Bilinfo.net udskrive nye prisskilte uden påtrykte leveringsomkostninger, men frem til uge 14 skal de selv lægge selve leveringsomkostningen oveni detailprisen. Dermed får forhandleren den fleksibilitet, som de har efterspurgt over for os, forklarer Mads Arentoft.

Opfordrer til strategi
DBFU og Bilinfo/Bilbasen opfordrer forhandlerne til at have en klar strategi parat for, hvordan ændringerne håndteres. Herunder at se ind i mulighederne for at lave særlige tillægsprodukter som eksempelvis udvidet garanti og lignende.

- Det er klart, at muligheden for at synliggøre den service, som er i forbindelse med leveringen, bliver forringet. Men omvendt ser jeg en mulighed i, at forhandleren tilbyder eksempelvis udvidet garanti og lignende, siger Karl-Ove Pedersen fra DBFU. 

Har været et krav siden 1978

Ifølge en bekendtgørelse fra 1978 har leveringsomkostninger hidtil skullet angives særskilt. Imidlertid betyder den nye prismærkningsbekendtgørelse, at leveringsomkostningerne skal angives inklusive i salgsprisen.

Kravet gælder både for nye og brugte biler, og træder i kraft fra 1. april.

Kilde: Skat og Bilbranchen

Administrative byrder vælter ind

Bilforhandlerne oplever en markant stigende administrationsbyrde. Først blev L4 indført med tilhørende værdifastsættelse for en række forhandlere og leasing/finansieringsselskaber. Fra nytår skulle forhandlerne så vidt muligt oplyse produktionsåret på brugte biler, og fra 1. april skal bilforhandlerne ændre deres system og priser, da leveringsomkostningerne skal indeholdt i detailprisen, som oplyses i annoncer, på prisskilte og anden oplysning til forbrugerne.



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Sommermagasinet
Dansk vellyd og tysk grundighed

Den danske højttalerproducent Dynaudio har lydsystemer til biler som sin største indtægtskilde. Flagskibet sidder i den nye Volkswagen Touareg. Sommer-magasinet har besøgt fabrikken i Skanderborg.

Nyhedsbrev

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Online Avis Arkiv
Plus

Energiaftalen er godt nyt for elbilsalget

Efter ugers forhandlinger er samtlige partier enige om en ny energiaftale med lempede elafgifter og havmøller. Dansk Elbil Alliance, Brintbranchen og Dansk Energi glæder sig over nye muligheder.

Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

1

Sommermagasinet
Manden bag DK’s Flotteste Bil

Det startede med en ufattelig gul Alfasud racerbil. Og eksploderede med en BMW Cabriolet med nærmest magisk lak.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Sommermagasinet
Hi-fi på fire hjul

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.

Plus

Semler sætter fart på det digitale bilsalg

Danskerne vil inden længe kunne foretage bilkøbet langt mere digitalt. Semler Gruppen sætter nu for alvor turbo på den digitale udvikling med ansættelsen af Kristoffer de Hemmer Hamborg som ny direktør for digital vækst og e-business og vil allerede i 2018 lancere nye muligheder for bilkøberne.

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Forkert foto ved konkurs

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Plus

Elbil-festival gav miljøbilerne medvind

Der var gode politiske toner, standup-sjov og kørsel med en skov af el- og hybridbiler, da Struer lagde forblæst havn til landets første elbilfestival.

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Fjerde generation er klar i Slagelse

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.34