23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rust-råd vil bygge hjemmeside og fælles oplysning om bilrust

Et råd bestående af flere brancheaktører vil lave uafhængig information til bilkunder og andre interesserede i rustbeskyttelse.

INDSIGT Efter et lille års tid på bagen er brancherådet om rustbeskyttelse klar til at tage samarbejdet et skridt videre. Det kommer konkret til at munde ud i mere uafhængigt informationsmateriale og en ny hjemmeside, hvor antirustfolkene sammen vil fortælle om op og ned i forbindelse med en lang række tekniske aspekter af rustbeskyttelse i Danmark. Der sker blandt andet fordi, at en samlet autobranche indtil nu ikke har formået at indsamle erfaringer vedrørende rustbekæmpelse og lave en fælles indsats.

Det bliver der i høj grad lavet om på, fortæller teknisk konsulent i AutoBranchens VidenCenter, Finn Larsen.

- De forskellige parter i rådet er kommet hinanden nærmere, og det nu er aftalt at lave fælles informationsmateriale til branchen og forbrugeren om, hvorfor rustbeskyttelse er en god ide, siger Finn Larsen og tilføjer:

- Der arbejdes ligeledes på at lave en hjemmeside, hvor forbrugeren og andre der ønsker at blive klogere ved at læse om rustbeskyttelse. Hjemmesiden vil få stor betydning for medlemmerne af rådet, da det vil være der informationer fra de forskellige bilimportører vil blive samlet bag et login.

Sikkerhedssystemer i spil
Et andet emne, som der har været talt om på møderne i brancherådet for rustbeskyttelse er, at moderne biler i er i dag fyldt med sikkerhedsudstyr, nogle gange samlet under betegnelsen ADAS. Det er systemer, der er vigtige at have in mente, når man taler supplerende behandlinger ved rustbeskyttelse.

- Udviklingen på karrosserierne og de mange sikkerhedskomponenter, som i dag sidder monteret forskellige steder på nye biler, er vigtige at forholde sig til i forbindelse med supplerende behandlinger. Sprøjtetåger på sensorer og radarkomponenter kan påvirke Aktive Driver Assistent Systemer (ADAS) sikkerhedsfunktioner, forklarer Finn Larsen og tilføjer:

- I brancherådet kan det konstateres, at supplerende behandling ikke er blevet mindre relevant end tidligere, men langt mere tidskrævende fordi bilerne i dag er pakket godt ind i plastplader og anden beskyttelse, som kræver demontering hvis behandlingen skal udføres korrekt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062