23948sdkhjf

Krav om salgsbilers produktionsår opblødt

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen imødekommer ønsker om krav til dokumentation efter dialog med DBFU og Bilbasen/Bilinfo.

FØDSELSDAGSKAGE Fra årsskiftet har landets bilforhandlere, så vidt muligt, skullet oplyse om salgsbilernes specifikke produktionsår, ved handler med brugte biler. Men det har i praksis vist sig at være umuligt i langt de fleste tilfælde. Det har fået Bilbasen/Bilinfo til at samarbejde med Dansk Bil Forhandler Union, DBFU, om at rette henvendelse til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for at gøre opmærksom på problemet.

Branchehenvendelsen får nu styrelsen til at lette presset på forhandlerne i forhold til at kunne oplyse produktionsåret. Med baggrund i den nye indsigt ændrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen således formuleringen i deres guide og de generelle oplysninger omkring brugtbilkøb, så der nu står følgende ordlyd:



"Vær dog opmærksom på, at det kan være svært for forhandleren af skaffe produktionsåret, da det ikke fremgår af officielle registre, fx motorregistret."

Gavner forståelsen
Bilbasen/Bilinfo og DBFU ser herefter frem til, at bilkøberne får bedre forståelse for udfordringerne hos brugtbilforhandlerne med at finde frem til produktionsåret.

- Vi kunne konstatere, at der ikke findes nogen direkte kilde til at fremskaffe produktionsåret, og vi har allerede haft en del henvendelser fra bilkøbere, der ville have det oplyst. Derfor gjorde vi, i samarbejde med DBFU, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opmærksom på problemet, siger Jan Lang fra Bilinfo og Bilbasen.

Byrde steget markant
Han suppleres af Karl-Ove Pedersen, direktør i DBFU, der varetager forhandlerinteresser for over 150 brugtbilforhandlere:

Læs også: Toyota Mors-Thy i fusion

- Vi oplever, at administrationsbyrden for bilforhandlerne stiger markant i øjeblikket, så hvert element, hvor det bliver lettere at være forhandler, tager vi imod med kyshånd. Det er rigtig fint, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fået indsigt i udfordringerne med produktionsåret, og tager det til efterretning, siger Karl-Ove Pedersen.

Indsigt i stamdata
Bilbasen/Bilinfo gør det fremadrettet muligt at oplyse produktionsåret i de tilfælde, hvor det er muligt. Det sker på den såkaldte VIP-side på Bilbasen, hvor en lang række detailoplysninger findes.

- Vi vil arbejde for, at det bliver muligt at finde oplysningerne i bilens generelle stamdata, sådan som det er muligt i Sverige. Derfor vil vi tage kontakt til Færdselsstyrelsen, der administrerer de stamdata, som forefindes på bilen, og få dem til at kigge på sagen, oplyser Jan Lang. 



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
1

Ole Sommers D-Type kører igen

Dioder løber med pris på megamesse

Bilfirma i Vejle er klar med britisk overklasse-luksus

My Garage, der siden februar har været den eneste autoriserede forhandler af Rolls Royce i Danmark, kan levere den seneste SUV model Cullinan om et år.

Komplet guide: El og hybrid i Paris

Den komplette liste over de nye el- og hybridbiler i Paris - samt officielle udmeldinger om kommende elbiler.

LEDER: Det er sommerens skyld

Der er ingen tvivl, det er nu, elbilen får sit egentlige gennembrud, det er nu, mange får lyst til at eje en elbil, mener Motor-magasinets chefredaktør Flemming Haslund. Og hvorfor lige nu: Fordi det var så varmt i sommer.

Motor-magasinet ændrer på holdopstillingen

Redaktionen rykker lidt rundt på stolene, så vi kan give læserne en endnu bedre dækning af autobranchen.

Toyota Mors-Thy i fusion

Autobranchen i tal: Indkøbere er til ny teknologi

Der er stor forskel på, hvad forskellige faggrupper går op i, når de vælger bil, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Blå regering vil satse på grønne biler

Elbiler undgår afgiftshop. Skatteministeren indbyder til 2-årig aftale for grønne biler om få uger.

Klimaplanen: Sådan vurderer store brancheaktører den

Regeringen lægger op til at ændre den danske transportsektor drastisk de kommende år. Men hvad mener autobranchen selv om den ny klimaplan? Motor-magasinet giver overblikket.

Plus

EU mildner klimakrav til bilindustrien

Danmark kritiserer forhandlingsforløb om klimakrav til person- og varebiler.

Plus

BILTEST FOR PROFFER Kia Ceed 1,4 DCT 7

Med 7 gear og stor motor er der nok fart over den nye Kia Ceed, men hvad med forbruget?

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Big Mags største røverhistorier

"Den dag jeg dræbte 21 McLaren-kegler." "Og da jeg kørte over 300 i timen på ringvejen om Roskilde." Jan Magnussen gi’r den bundgas.

Plus

Kim Larsen og bilerne

Biler, motorcykler og det fede liv med benzin var faktisk en del af nu afdøde Kim Larsens musikunivers.

Plus

Paradoks: LED stemples fortsat som ulovligt

Trods overlegne tekniske egenskaber kan Philips og Lumiled fortsat ikke sælge en LED-serie lovligt på eftermarkedet.

Plus 1

Top 100
400 millioner kroner - hvordan gør du, Bjerrisgaard?

Semler Gruppen er atter en af de lysende stjerner i dette års Top 100: Hvordan gør I det dog, har vi spurgt koncerndirektør Jens Bjerrisgaard.

Plus

Branchen uimponeret over skatteminister

Den svindelramte selvanmelder-ordning for eksport af biler står til opstramning. Det er på høje tid, mener Erik S. Rasmussen, DBR.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Plus

10 hurtige om spam

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Motorsports noter i 6. gear

Leder: Elbilerne kommer - og de kommer nu

Plus

Dansk forhandler først i verden med Toyota-tjek

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Nyt Opel bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Nissan bilindretnings katalog - 64 41 44 18

ATE, LUK, Contitech og Ernst reservedele, direkte fra Tyskland

Nyt Mercedes bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Ny medarbejder søges!

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Ny varevognsfælg fra MSW

Send til en kollega

0.393