23948sdkhjf

Privatleasing er i en bølgedal

Bilimportørerne forventer, at niveauet retter sig. Erhvervsleasing er ikke ramt i helt så høj grad af de nye afgiftsregler.

BILSALG Leasingmarkedet har været gennem nogle turbulente måneder med en del manglende afklaringer, som følge af efterårets lovgivningsmæssige reguleringer. Det har påvirket bilsalget, og ikke mindst den del af efterspørgslen, der anskaffes via leasing.

I år ser vi, som altid, det sædvanlige sæsonudsving med en høj leasingandel i det foregående års sidste måneder efterfulgt af et fald i januar og februar. I år har variationen dog været større end normalt: Den gennemsnitlige samlede leasingandel har de seneste år typisk ligget på 42 procent. Den var faldende i slutningen af 2017, og i årets første to måneder af 2018 blev leasingandelen kun på 30 procent - altså godt 10 procent under sidste års tilsvarende periode. Dog er der lidt håb at spore, for leasingandelen er steget fra januars 26 procent til 34 procent i februar.

Faldet 10 procent

Privatleasing har de seneste par år udgjort 22-24 procent af de privates samlede anskaffelser af biler. Denne andel faldt i fjerde kvartal til cirka 13 procent, og er her i årets første to måneder faldet yderligere et nøk til cirka 11 procent - det er knap 10 procentpoint under de tilsvarende måneder sidste år.

Erhvervsleasing er ikke påvirket i samme grad som privatleasingen. Erhvervsleasingen har altid udgjort den største andel af de leasede biler - cirka 30 procent af alle biler samlet set. I fjerde kvartal af 2017 var leasingandelen af erhvervsbiler fortsat på de cirka 30 procent, mens andelen faldt til 23 procent her i årets første måneder. Der er, foruden dette fald, også et lille fald på 5 procentpoint i forhold til årets første måneder i 2017.

Skal finde sine ben

Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen uddyber tendensen:

- Årsagerne til faldet skal naturligvis findes i efterårets afgiftsændringer og leasingregler: Både køb og leasing nød godt af en betydelig reduktion i registreringsafgiften for de fleste bilers vedkommende, men reglerne for leasing blev samtidig strammet.

- Stramningerne på leasingområdet havde, overordnet set, til formål at øge priserne. Dét, kombineret med en række uafklarede forhold i den seneste periode, har betydet, at markedet skal tilpasse sig og finde sine ben igen. Men det ændrer ikke ved, at vi fortsat tror, at leasing fremover vil være en meget væsentlig anskaffelsesform og ikke mindst konkurrencedygtig, fordi leasing byder på en række fordele.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203