NISSAN OG ELBILER Løbskalenderen til femte sæson i Formel E er endnu ikke helt klar, men hos Nissan er man parat til at starte ud i femte sæson, der begynder i december.
Nissan viser i Genève sin meget aerodynamiske racerbil, der skal forsøge at løfte arven fra Renault, der vandt mesterskabet for konstruktører i tre år i træk.
Nu satser Renault på Formel 1 og overlader garagen til Nissan, der vil benytte løbene til at få øget fokus på elektriske biler, hvor Nissan er med helt fremme efter syv år med elbiler - senest med den nye Leaf, der har udstillingspremiere på biludstillingen i Genève.
Formel E handler om mobilitet og miljø, og skal være med til at ændre opfattelsen på bilejere af at køre i elbil. Mange er bange for at løbe tør for strøm i elbiler, men elbiler kan køre flere hundrede kilometer på en opladning.
Det handler om at planlægge sin kørsel, vil japanerne vise.
Slut med opladning undervejs
- I racerbilen køres der 50 km midt i storbyer med 250 km/t med 54 kW fra næste sæson mod 28 kW i år.
Teknikken er den samme i alle Formel E racerbilerne, men aerodynamisk samt spørgsmålet om energi-styring og nedkøling af batterierne kan der være forskel, forklarer Nissans motorsportschef Michael Carcamo.
Nyt bliver at tilskuere kan stemme på de biler, der kører - og så kan en af racerkørerne ligesom vinde ekstra power, og det vil øge interessen for sporten.
- Vi arbejdet med et helt nyt reglement i femte sæson - så alt bliver nyt. Bl.a. er der ikke opladning undervejs. Man kører hele løbet på samme opladning, hvilket jo er et klart bevis på at rækkevidden bliver længere og længere, siger Michael Carcamo.
Formel E matcher Nissans strategi for elbiler
Nissan har overtaget Renaults "garage" i Formel E, en slags elbilernes Formel 1. Nissans chef forklarer om sammenhængen mellem en racerbil på el og en Leaf på el.