23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Det siger topcheferne om den tyske diesel-dom

En dom afsagt af en domstol i Leipzig har genstartet debatten om forbud mod dieselbiler. Men hvad har domstolen præcist besluttet? Og hvilke nye forretningsmuligheder åbner der sig? Fire eksperter i den danske autobranche har hver deres bud.

TYSK DIESELDOM En dom fra en tysk domstol har med ét sat et nyt emne øverst på agendaen i mange dele af den danske autobranche. Skal brugtvognshandlerne se at få lageret af dieselbiler solgt? Kan man fortsat sælge nye dieselbiler? Eller er dommen i realiteten begyndelsen til nye forretningsområder - f.eks. import og salg af NOx-katalysatorer til ældre dieselbiler?

Dieseldommen fra Leipzig sidste uge startede det hele. Her er op og ned samt analysen fra en række eksperter i den danske autobranche. Plus hvad tyskerne præcist har besluttet - for det er jo ikke et lodret forbud mod dieselbiler!

Det er jo ikke nødvendigt at diskutere om dieselbiler er i modvind. Siden Volkswagens Dieselgate i USA er Rudolf Diesels motor mildest talt kommet i modvind - ja, modstorm. Ikke mindst er der fra politisk side igen og igen rejst krav om lovindgreb, der kan føre til mindre forurening fra dieselbiler. Herhjemme med et foreløbigt højdepunkt, da Københavns borgmester, Frank Jensen sidste år foreslog, at forbyde visse dieselbiler i en række gader i den indre del af hovedstaden.

En lang række storbyer som Madrid, Athen og Paris har meddelt, at diesel vil blive forbudt i gaderne fra 2025 og London har annonceret, at også briterne følger denne trend.

Senest har den tyske dom fået hele problematikken øverst på agendaen i bilverdenen inkl. den danske autobranche. Ikke mindst fordi den tyske lov ikke gælder et stykke ind i 2020’erne, det er her og nu.

I delstaten Hamborg har styrets miljøsenator således allerede varslet et forbud mod ældre dieselbiler fra april i år på to større vejstrækninger i bydelen Altona. Ifølge miljøsenatoren blev forbudsskiltene allerede bestilt tirsdag umiddelbart efter domsafsigelsen.

FDM anbefaler dog danske dieselbilsejere til at slå koldt vand i blodet.

- Det er vigtigt at holde fast i, at Tyskland ikke har forbudt dieselbiler. Det er kun lokalt og i visse perioder, at de ældre dieselpersonbiler kan blive ramt af et forbud; det gør de nye Euro VI-biler ikke, pointerer afdelingsleder i FDM, Torben Lund Kudsk.

Men det stopper jo ikke her: Fiat-koncernen har i følge udenlangske medier meddelt, at biler fra Jeep, Alfa Romeo og Maserati om fire år ikke længere vil kunne fås med diesel. Porsche har for kort tid siden sendt en lignende meddelelse. Og en af de store nyheder på Genève-udstillingen er, at Toyota standser produktionen af diesel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.131