23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt forretningsområde på vej

Hvem kommer først med NOx-katalysatorer? Vel er en eftermonteret katalysator til dieselbiler forholdsvis dyr. Men hvis den nu kan redde en ellers fin dieselbil fra at falde brat i værdi? Et nyt forretningsområde er ved at vise sig.

TYSK DIESELDOM Mange, altså seriøst mange dieselbiler er nu i fare for at falde brat i værdi. For hvis det nu breder sig, at visse dieselbiler ikke må køre i en række byer... Hvad sker der så med værdien af de dieselbiler, der kører derude? Og hvad med lagrene af brugte dieselbiler rundt om hos forhandlerne? Uoverskueligt, ikke sandt?

Men der er faktisk tekniske løsninger på vej. NOx-katalysatorer til eftermontering.

Torben Kudsk, afdelingschef hos FDM siger lige ud, at det er en mulig løsning.

- Ja, eftermontering af NOx-katalysatorer kan lade sig gøre, men det bliver dyrt. Men hvis alternativet er, at en i øvrigt fin ældre dieselbil pludseligt falder brat i værdi, kan det for mange alligevel være den rigtige løsning.

Det tyske magasin auto motor und sport har testet en række ældre dieselbiler før og efter montering af "Hardware-Nachrüstungen," som de siger - altså eftermonteret udstyr, der kan sænke NOx-udledningen. Konklusionen er klar, nemlig at udslip kan sænkes markant. Se resultatet af målingerne på de fire biler nderst på siden.

Så der er en klar forretningsmulighed på vej - også her i Danmark for grossister eller værkstedskæder. En rundspørge i branchen viser, at der endnu ikke er importører af NOx-katalysatorer, ligesom der ikke findes en dansk producent. Således svarer Dinex, som først og fremmest producerer partikelfiltre til lastbiler og Amminex, der blev kendt for sin løsning til bybusser både i København og London samt Soul, at de ikke har en NOx-katalysator til personbiler klar.

FTZ ser muligheder

Hos Danmarks største grossist, FTZ, er import af NOx-katalysatorer en mulighed. Firmaets vicedirektør Jens Nordestgaard Andersen siger:

- En af vores leverandører har informeret FTZ om, at de sammen med ADAC har eftermonteret partikelfilter på et køretøj. Det er fortsat på prototype-niveau, men man har opnået tilfredsstillende resultater. For FTZ bliver det spændende at følge udviklingen, og se hvornår der kommer en efterspørgsel, der skal dækkes.

- Jeg har tidligere arbejdet inden for miljøsektoren, siger Nordestgaard Andersen videre, så foruden en privat interesse i at vi passer på miljøet, så har jeg heller ikke glemt, hvor vigtigt og spændende det er, at virksomheder skaber muligheder for, at vi som forbrugere kan være med til at passe på miljøet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.218