23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lærlinge-mangel truer bilbranchen

Tilgangen af lærlinge til de tekniske skoler er på et kritisk lavt niveau og kan opfattes som en trussel mod bilbranchen fremover, mener Dansk Bilbrancheråd.

FORMANDSMØDE I 2025 vil vi mangle op mod imod 85.000 faglærte, vurderer Danmarks Vækstråd. En god del af dem vil mangle i bilbranchen, og det bliver vi nødt til at gøre noget ved.

- Det tilskud, værkstederne tidligere fik for at ansætte lærlinge, bør genindføres. Gulerod virker bedre end pisk og er også et mere sympatisk koncept, siger Erik S. Rasmussen, direktør for Dansk Bilbrancheråd.

Ordene faldt til Dansk Bilbrancheråds formandsmøde, der blev holdt på Comwell Middelfart i lørdags. Med til mødet var formændene fra rådets 33 lokalforeninger rundt omkring i landet.

Direktøren mener, at der skal være et incitament til at tage lærlinge, og at afskaffelsen af lærlingetilskuddet var en forkert beslutning, der ikke opvejes af de beskedne "dummebøder", der nu uddeles i forbindelse med indførelse af Praktikplads - AUB.

Forlader branchen
For at gøre ondt værre forlader mange af de udlærte mekanikere forholdsvist hurtigt faget til fordel for eksempelvis vindmøllebranchen. Til det siger Henrik Hansen, næstformand i Dansk Bilbrancheråd og indehaver af værkstedskæden Cipe:Care:

- Ofte er de unge mekanikere slet ikke klar over, hvor attraktiv bilbranchen er. Vi vil arbejde målrettet for at åbne de unge mekanikeres øjne for de mange spændende muligheder for efter- og videreuddannelse, så de ikke smutter til andre brancher, når de er færdiguddannede.

Hvis der ses på antallet af medlemmer, så er Dansk Bilbrancheråd den foretrukne brancheorganisation for bilvirksomheder i Danmark. Den position skal gerne fastholdes og udbygges, og det kræver omtanke og situationsfornemmelse og et tæt samarbejde med de mange lokalforeninger, der er rygraden i organisationen.

Erfa- og netværksgrupper er populære blandt Dansk Bilbrancheråd knap 2000 medlemmer. For tiden er der oprettet erfagrupper med disse temaer: Tungvognsværksteder, bilhandel, karrosseri, kvindelige aktører i branchen, samt et netværk for lærlinge- og efteruddannelse. Og der er flere nye i støbeskeen.

Et andet punkt, der blev diskuteret på formandsmødet, var den aktuelle brugtmomssag, som har den konsekvens, at der skal afregnes fuld moms af biler købt af et forsikringsselskab. Dommen er anket til Højesteret, men indtil sagen er afgjort der, skal den fulde moms betales.

’Connected cars’
En af de absolut største aktuelle omvæltninger i bilbranchen er internet-forbundne biler, opkoblede biler og telematik i det hele taget.

- Især på konkurrenceområdet kræver disse omvæltninger den uafhængige branches fulde fokus. I værste fald kan den teknologiske udvikling betyde, at den mærke-bundne del af branchen kan tilegne sig noget, der minder om monopollignende status, siger Erik S. Rasmussen.

Han tilføjede, at Dansk Bilbrancheråd kæmper mod et sådant monopol med alle midler heriblandt samarbejder med alliancepartnere som SMV Danmark, FDM, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, branchens øvrige organisationer samt vor internationale samarbejdspartner, EASRA.

Serviceaftaler ad libitum
- Hvis kunden abonnerer på en serviceaftale, så er der ikke noget med rykkere i kuverter, og kunder der ikke reagerer. Det hele, også betalingen, foregår automatisk, og erfaringen viser, at kunderne bliver gladere for de værksteder, der tilbyder en abonnementsbaseret serviceaftale.

Sådan lød salgstalen fra Rasmus Munch, der er produktchef i softwarehuset Omnicar.

Hvis en sådan serviceaftale indgås med seks måneders opsigelse, så er der en ret stor opsparing for værkstedet i aftalen. Og så kan værkstedet supplere med yderligere tilbud som hjulskift, -opbevaring og vejhjælp samt tilbyde kaffe uden beregning, mens kunden venter.

- En smart genvej til øget digitalisering samt en ærlig måde at knytte kunderne tættere til værkstedet på, siger Dansk Bilbrancheråds direktør Erik S. Rasmussen, som vurderer, at Omnicars serviceaftale-værktøj er en nyhed, som kan bidrage med yderligere konkurrencekraft til rådets medlemmer.

Midt på eftermiddagen sagde landsformanden tak til de fremmødte formænd, der på vejen hjem kunne overveje, om der måske alligevel er plads til en lærling (mere) på værkstedet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.148