BILKARRIERE Der er kamp om de dygtige unge i disse år, og med ønsket om at fortælle unge i alderen 15 og 28 år om bilbranchens spændende job- og karrieremuligheder, søsatte Bilbranchen den landsdækkende image- og rekrutteringskampagne, Bilkarriere.dk, i foråret 2015. Kampagnen er nu godt på vej ind i sit fjerde år.
- Med fortællingen om en branche under forandring og sloganet " På vej frem" kom kampagnen stærkt fra start med fire gennemgående rollemodeller, der repræsenterede forskellige kompetencer og funktioner i en bilvirksomhed, fortæller chefkonsulent Hanne Baunkjær fra Bilbranchen under DI.
Der var analytikeren Karen, salgschefen Niklas, lastvognsmekanikeren Rasmus og eftermarkedschefen Anja. Siden har de fået følgeskab af karrosseriteknikeren Nichlas, og om få uger er der nye film og fotos på vej med personvognsmekanikerlærlingen Jacob, handelseleven William og salgsrådgiveren Birgitte. Derudover har flere andre rollemodeller løbende fortalt om deres hverdag i branchen på kampagnens Facebook-side.
Vist 25 millioner gange
- Kampagnen har fra dag 1 været synlig på alle de medier, hvor de unges færdes, som Facebook, Instagram, Youtube, Spotify og Google. At kampagnens budskaber er nået effektivt ud til de unge, viser de målbare resultater, oplyser Hanne Baunkjær.
Kampagnen har været vist over 25 millioner gange, og er nået ud til mere end én millioner personer i den unge målgruppe.
Besøgstallet på kampagnens website "Bilkarriere.dk" nærmer sig med hastige skridt 100.000 unikke besøgende.
På Facebook følger over 2500 personer med i de unge brancherollemodellers hverdag, og dags dato står cirka 1500 personer opskrevet i kampagnens talentdatabase.
Udover medieindsatsen over for de unge, har kampagnen også fra start haft til formål at klæde virksomhederne professionelt på i deres rekrutteringsarbejde. Et af de centrale elementer, som branchen har haft glæde af, er jobportalen, som blev integreret på Bilkarriere.dk. Alene i 2017 har der været opslået mere end 1000 jobannoncer på jobportalen, som har skabt en direkte forbindelse imellem de interesserede unge og branchens virksomheder.
Fleksibel platform
Bilkarrriere.dk har siden kampagnestart været en god og fleksibel platform for Bilbranchens arbejde med at støtte medlemmerne i den stigende rekrutteringsudfordring.
- I løbet af kampagnens levetid er der blandt andet blevet skruet op for synligheden af lastvognsmekanikeruddannelsen og karosseriuddannelsen over for målgruppen. Det er begge vigtige uddannelser, som der er brug for, at endnu flere unge får øjnene op for. Bilbranchen har prioriteret de to uddannelser i mediebudgettet og haft særlige indsatser på de sociale medier med rollemodellerne Rasmus og Nichlas i front, fortæller Hanne Baunkjær.
Særligt for lastbilbranchen har Bilbranchen derudover udviklet et "skolekit", som kan hjælpe branchens virksomheder med at fremstå attraktive i mødet med skoleklasser, enten i egen virksomhed, ved besøg ude på folkeskoler eller ved deltagelse på uddannelsesmesser. "Skolekittet" er blevet flittigt brugt af branchens virksomheder, og består blandt andet af en guide til det vellykkede skolebesøg (før, under og efter), let anvendelig PowerPoint-skabelon med flow for to timers skolebesøg, Kahoot-quiz "Rundt om lastbilen", film om lastvognsmekanikeren Rasmus, roll-ups, brochure til uddeling i slutningen af et skolebesøg og webside på Bilkarriere.dk med henblik på opfølgning og dataindsamling.
Relancering
- I 2018 står kampagnen over for en relancering, og Bilbranchen glæder sig til at præsentere et nyt kampagnesite i forbindelse med Bilbranchens årsdag den 31. maj, hvor deltagerne får mulighed for at blive klædt godt på til at bruge Bilkarrieres mange forskellige virksomhedsrettede rekrutteringsværktøjer og aktiviteter, siger Hanne Baunkjær.
Mere på www.bilkarriere.dk
Online kamp om de unge genstartes
Bilbranchen gør klar til at relancere succes-kampagne på de sociale medier.