Stor ballade? - bestemt ikke hos os!

| Af Thomas Krebs | Tip redaktionen om en historie

Thomas Krebs, SKAD, reagerer her på artiklen "Stor ballade om ny rapport" fra den 28. februar.

DEBAT Vi har med stor interesse læst indlægget om den af os bestilte rapport hos Force Technology og undrer os over, at man udtaler sig, før man har læst denne nøje. Vi lægger ikke skjul på, at det kun har været få dele, og vi giver heller ikke udtryk for en generalisering. Tværtom, så er nogle af vores opfattelser skudt i sænk i rapporten.

I årevis har SKAD lyttet til karrosseriværkstedernes klager over ringe karrosseridele, og vi har løbende taget sagen op. Der har også været andre på banen, herunder et DBR medlem, AutoMester i Skelhøje ved Viborg, der har dokumenteret den ringe kvalitet af en tværvange i Motor-magasinet nr. 3 den 24. januar 2014.



Med baggrund i de konstante beskyldninger imod SKAD for ikke at kunne dokumentere det faktiske, så har vi valgt at efterkomme kravet. Vi har bestilt rapporten til en pris på 150.000 kroner uden at vide, i hvilken retning resultatet kommer til at pege i. Det kunne lige så godt have vist, at SKAD er fuldstændigt forkert på den.

Er vi ligeglade?
Nu hvor vi har leveret den ønskede dokumentation, menes der, at vi tilføjer branchen ubodelig skade.

Vel, det svarer til at for eksempel legetøjsbranchen eller elapparat-branchen anklager Forbrugerstyrelsens Tænk for det samme, når der advares mod farlige produkter. Eller gælder det ikke for biler, hvori vi og vores kære kører? Er vi virkelig så ligeglade med deres sikkerhed? Og man efterlyser statistik. Men når Havarikommissionen efter eget udsagn ikke har fokus på dette område, så er der heller ingen data. Men betyder det så, at vi kan sige at ingen problemer findes?

Vil gerne se dokumentation
Der bliver også nævnt, at der er blevet fremlagt dokumentation HVER GANG fra producenternes side. Denne dokumentation vil vi i SKAD meget gerne se, da vi ud over en enkel rapport på pasformen på en VW Golf forskærm, der er gået sin runde hos flere forsikringsselskaber, aldrig har set fyldestgørende dokumentation, på trods af vi offentligt har efterspurgt denne mange gange. Allerede i 2010 har vi eksempelvis inviteret Klokkerholm til vores generalforsamling, for at få fakta på bordet.

Læs også: Vurdering på værkstedet: Ny guide om dele

Fyldestgørende rapport
Med hensyn til vores oplæg til mærkning af karrosseridele og henvisning til, at det ikke har gang i EU, så undrer det os, fordi man netop i EU har særlig fokus på trafiksikkerhed, og også NCAP spiller en vigtig rolle.

Vores oplæg til standardisering af alternative karrosseridele er egentligt en forlængelse af RCAR, en organisation med 25 forsikringsorganisationer fra 19 lande, der har udgivet en fyldestgørende rapport om netop MQ. Men her taler vi alle dele, også de mekaniske.

RCAR skriver i deres Position Paper fra oktober 2013, at Matching Quality dele skal være certificeret og afprøvet, hvor kvaliteten fastlægges med målbare kriterier.

Disse kriterier skal vise kvalitetsforskelle mellem de originale og alternative produkter.

Når vi i SKAD vælger at følge en så stor og betydningsfuld international organisation, der repræsenterer så mange forsikringsselskaber i hele verden, også i EU, så må vi jo lytte og lære og følge professionelle anvisninger, hvilket vi har gjort til punkt og prikke i vores rapport.

Thomas Krebs, ingeniør og direktør i SKAD

Mere om: SKAD


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ford svarer på kritik af reservedele

Plus

Bilbranchen blander sig i debat om karrosseridele

Plus

Beder minister om lov til at søge EU-arbejdskraft

Byens Bilpleje mangler kandidater til syv autolakerer-stillinger. AutoBranchen Danmark vil have autobranchen godkendt til at kunne søge arbejdskraft uden for EU.

Plus

Karrosseridele: "Lad os få data frem i lyset"

AutoBranchen Danmark ønsker opgør mod forsikringsbranchen.

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Nyhedsbrev

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Online Avis Arkiv

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Plus

Walker-veteran indstiller karrieren

Jossi Eiris, en de førende eksperter i udstødninger går på pension.

Plus

Indvendig lakering kan være smuthul

Det er med at se sig for, når der er både indvendige og udvendige arbejdsopgaver på lakværkstedet.

Plus

Tysk udbyder skruer op for ATF-maskiner

Plus

Mekanikere skifter ofte fag

Kun 54 procent af automekanikerne arbejder i branchen 10 år efter deres uddannelse, mens det gælder for hele 93 procent af pædagogerne.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Kevin, er du klar til ni spørgsmål om F1-fremtiden?

Efter lange og frustrerende omveje er Kevin Magnussens Formel 1-karriere tilbage i ideal-sporet. Motor-magasinet har spurgt ham om 2018, Haas, kørestil og om fremtiden.

Plus

Brancheforening kalder tal fortvivlende

Dansk Bilbrancheråd beklager, at halvdelen af de uddannede har forladt autobranchen efter 10 år.

Øko-serie skal lette CO2-aftryk fra værksteder

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

Plus

Midtsjællandsk værksted i fuldt firspring

Gazelle-virksomheden Kjulerup Auto- & Pladeværksted har fin succes ude på landet - midt vejs mellem Køge og Ringsted.

Plus

Robert Bosch kom forbi

Aaløkkesholm autoværksted på Fyn kåret til Årets Bosch Car Service Værksted.

Bosch udnævner ny kædechef

Nyt elværktøj fra HC

Bosch i Esbjerg, HC, er blevet leverandør af Bosch Power Tools til autobranchen.

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Her vises Le Mans i tv

Plus

Kritik af Fords pr-hjul

Plus 1

Staten tjener 52 mia. kr. på bilafgifter

Den danske stat tjener fedt på brændstof og biler.

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Få styr på svendenes ferie

Plus 1

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Fyraftensmøder i farvernes tegn

Plus

Tillæg er let at overse i Qapter-opdatering

Auto-veteraner laver rådgiver-forening

1

Alternative dele udgør kun seks procent

Renault følger Ford

Plus

Lakprogram tager pladeværksteder med

Debat: Tiden står ikke stille i branchen - gør du?

Plus

Fremtidens Mekaniker
God jobsikkerhed for autoteknologer

Plus

Flere lakopgaver skal op i skyen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.244