STUMPEMARKED Karrosseridele er ikke bare karosseridele. I hvert fald ikke, hvis man skal tro en omfattende rapport, som foreningen SKAD og Force Technology for nyligt har udgivet, og som efterfølgende har været diskuteret kraftigt i Motor-magasinet. Her handler det om sikkerheden i originale versus uoriginale karrosseridele. I den omtalte rapport får de uoriginale, også kaldet alternative, dele hug, for i testen lever delene ikke op til samme sikkerhedsniveau, og det er ikke i de alternative deles favør.
Men hvad med de millioner af brugte bildele, som i stigende grad finder vej til både systemer lig Autotaks og værksteder både i Danmark og i udlandet?
Den heftige debat i de senere ugers udgave af Motor-magasinet er på mange måde godt nyt for de mange autogenbrugere, som afsætter stumper til eftermarkedet. Det fortæller Jesper Kristoffersen, der er General Manager hos portalen Autoparts24. Her har man over 2,6 millioner brugte dele til salg.
- Som udgangspunkt er alle brugte dele originale dele. Jeg kan også glæde mig over, at der i systemet Autotaks er blevet åbnet op for, at brugte, originale dele i høj grad hører til i en seriøs diskussion om det at reparere biler på en sikker måde, fortæller Jesper Kristoffersen.
Han vil ikke gå ind i en direkte diskussion om rapporten fra Force Technology, men pointerer, at autogenbrugerne længe har kæmpet en kamp om at fortælle, at man leverer dele på fuld højde med nye og originale dele.
- Omvendt mener jeg ikke, at man helt kan lukke ned for alternative dele. Selvfølgelig kan man ikke ikke det, for nogle gange kan det være en efterspørgsel på komponenter, som ikke længere er tilgængelige som nye og originale. Derfor er en alternativ produktion nødvendig. Dog skal dele selvfølgelig være sikre, forklarer Jesper Kristoffersen.
Gennemskueligt
For Autoparts24-manden handler det derfor især om at fremme budskabet om, at brugte dele bør fylde mere i hele debatten om reservedele, både når det handler om pris, miljø og sikkerhed.
- Den klart største andel af brugte dele er bygget og testet efter de OE-bestemmelser og ved at genbruge dem, kan man holde ressourcerne. I virkeligheden er det bedre end producere nye dele fra bunden. Vi ser mere på det som om, at reservedelene jo allerede er tilgængelige, siger Jesper Kristoffersen.
I forlængelse af rapporten fra SKAD og Force Technology har Thomas Krebs, direktør for SKAD, fremlagt et forslag til at standardisere mærkningen af alternative dele, så trafiksikkerheden og gennemskuelige kan løftes. Et forslag, som er sendt til Folketingets trafikordfører, Færdselsstyrelsen og Forbrugerstyrelsen. I sidste ombæring er det en mærkning, der vil ende på de brugte dele, som autogenbrugerne får i hænderne, og som efterfølgende bliver afsat på portaler lig Autoparts24.
- Set fra et forbrugersynspunkt kunne det være en rigtig god ting. Jo tidligere i processen både autogenbrugere, os og i sidste ende køberne kan blive oplyst om reservedelenes oprindelse, desto bedre. Det er i princippet underordnet, hvorvidt det er originale eller alternative dele, blot de er mærket. Så kan køberne selv tage stilling på et oplyst grundlag, lidt som man kender det fra en stribe fødevare. Det giver god mening, forklarer Jesper Kristoffersen.
Heftig stumpedebat: Kan fremme syn på brugte dele
Lige nu er der en heftig debat i gang om originale kontra alternative dele. Genbrugsportal ser debatten som en mulighed for at bruge flere lettere, brugte og originale stumper til biler.