BRANCHEORGANISATIONER Den aktuelle debat om reservedeles kvalitet - uoriginale contra originale - var genstand for diskussion, da landets virksomheder i branchen for ophug af biler og genbrug af brugte reservedele mødtes lørdag i Brædstrup ved Silkeborg til generalforsamling i Dansk Autogenbrug, DAG.
Således var et af emnerne den kontroversielle rapport, som køretøjsbyggernes organisation, SKAD, lancerede for et par uger siden, med test af fem typer skadesdele, foretaget af den uvildige prøveinstans Force Technology.
De 70 autogenbrugsvirksomheder i landet, organiseret i DAG, afholdt sin første ordinære generalforsamling siden sammenlægningen med søsterorganisationen Bilgenbrug Danmark. Formand Søren Lundfold og den øvrige bestyrelse, der blev valgt i efteråret, er ikke på valg før næste ordinære generalforsamling i 2019.
- Vi skal naturligvis høre alles mening på generalforsamlingen, og drøfte det i bestyrelsen, hvordan vi forholder os til SKAD/Force-rapporten. Måske vi efterfølgende benytter lejligheden til et fremstød til øget brug af gode brugte originaldele, afmonteret af de mange trafikskadede nyere biler, vi køber af forsikringsselskaberne, sagde Søren Lundfold, indehaver af Tørring Autolager ApS, til Motor-magasinet inden generalforsamlingen.
Han nævner desuden reparationsgrænsen, opgørelse af forsikringsskader med brugte dele og en kvalitets-klassificering af brugte dele som emner, der skulle drøftes under generalforsamlingen.
Input til skrotændring
Direktør i DAG, Børge Madsen, supplerer med at fortælle, at han og øvrige medlemmer af advisory board i Miljøordning for biler skal holde møde med Miljøstyrelsen den 17. april for at komme med input til en ændring af bilskrotbekendtgørelsen - et arbejde der blev påbegyndt for tre år siden og som blandt andet har trukket ud på grund af styrelsens flytning.
En udløber af dette arbejde er en ændring i praksis hos Miljøstyrelsen omkring dispensationsansøgninger, når ansøger ikke er bilens sidst registrerede ejer, eller der er udtaget dele af en bil. Ændringen kom før årsskiftet 2017/18 op er et forsøg på at komme sort-skrot til livs.
- Vores medlemmer i DAG vil gerne være de "pæne i klassen", der hjælper med til miljørigtigt ophug, og at Hr. og Fru Danmark henvender sig det rigtige sted første gang om deres udtjente bil. Derfor har vi lavet et oplæg til Miljøstyrelsen om ændring af bilskrotbekendtgørelsen, siger Børge Madsen. Han tilføjer, at cirka 130 godkendte virksomheder, der modtager skrot, endnu ikke er medlemmer af DAG.
Trump en udfordring
Blandt øvrige udfordringer for autoophuggerne er lige nu USA’s præsident Trumps udspil omkring jern, stål og moms, hvor ophuggerne forudser, at jernprisen bliver ustabil, så det bliver mindre rentabelt at udbetale de lovbefalede 2200 kroner for en skrotbil.
En anden opgave er at få bilproducenterne til at udarbejde handlingsplaner for tilbagetagning af komponenter fra el og hybridbiler i forhold til EU’s kommende batteridirektiv. Dette arbejde udføres internationalt via DAGs europæiske hovedorganisation EGARA i Bruxelles.
DAG har desuden et møde med skatteministeren senere på måneden for at få udvirket et styresignal fra Skat omkring brugtmomsordningen, der skal give DAG-virksomhederne "fast grund under fødderne".
Autoophuggere vurderede hed reservedels-rapport
SKAD/Force-rapporten om uoriginale deles problematiske kvalitet var et af flere vigtige emner på DAGs generalforsamling lørdag den 10. marts.