Navneforvirring om dele

| Af Lars Hedegaard | Tip redaktionen om en historie

Indlæg til den verserende debat vedrørende originale og alternative skadesdele i autobranchen fra Lars Hedegaard, adm. direktør for Scan Auto & Dybbroe Group A/S, som foreslår ensartede navne.

DEBAT I forlængelse af den verserende debat og de sidste dages skriverier omkring brugen af alternative og originale skadesdele i autobranchen, har jeg følgende kommentarer.

Det er yderst glædeligt, at der nu endelig kommer fokus på de kvalitetsbetegnelser, der misvisende kommunikeres og markedsføres i autobranchen, når det gælder skades- og karrosseridele.



Jeg skal indledningsvis skrive, at vi som udbyder af primært originale skadesdele INTET har imod alternative skadesdele, men alene prøve at belyse de objektive forskelle og dermed mekanismer, der eksisterer i markedet. Den netop indledte debat er kun "toppen af isbjerget", og der er mekanismer og meget store kræfter i hele Europa, som virkelig ønsker at belyse fakta og eventuelle misforståelser i forhold til kvalitetsnormer i autobranchen.

Jeg mener derfor (modsat øvrige kommentarer), at en standardisering netop kunne have særdeles god "gang på jord" i EU, når vi taler om skadesdele og anvendelse af samme i autobranchen.

Er ikke skurken
Jeg mener, at forsikringsselskaberne fejlagtigt er den interessent i branchen, der er blevet udnævnt til skurken i forhold til at "tryne" reparatørerne vedrørende valg af originale kontra alternative skadesdele ved forsikringsskader.

Forsikringsbranchen og dermed forsikringsselskaberne driver (forhåbentlig) bare en virksomhed, hvor de forsøger at optimere indtjening og dermed afkast til ejere/aktionærer. Hvis forsikringsselskaberne fejlagtigt har fået opfattelsen/forståelsen af, at de alternative skades- og karrosseridele, der udbydes i markedet, er på kvalitetsmæssig niveau med de originale skadesdele, så ville jeg - set med deres interesse - naturligvis også vælge en eksempelvis alternativ skadesdel, hvis den kan købes for 500 kroner og den originale skadesdel koster eksempelvis 1000 kroner. Vel egentligt kun ganske naturligt og meget forståeligt?

Læs også: Ændret strategi hos italiensk-fransk original leverandør

Udbydere er skurken
Men "skurken" er de udbydere, som fortæller forsikringsselskaberne, at delene er af samme kvalitet. Og hertil skal jeg endnu engang gentage mig selv: Vi har absolut intet imod de alternative og uoriginale skadesdele, som bestemt kan have en berettigelse i markedet. Jeg vil blot med dette indlæg forsøge, at gøre markedet (reparatører, forsikringsselskaber, producenter, distributører) opmærksomme på, at hele miseren ligger i en forskellig opfattelse af kvalitet og den måde, hvorpå vi beskriver/døber vores skadesdele.

Forsikringsselskaberne opererer med de herunder følgende kvalitetsbetegnelser angående skades- og karrosseridele i autobranchen. En i princippet ganske fin opdeling, HVIS den reelle kvalitet af delene "matcher" kvalitetsbetegnelsen:

OE Original skadesdel

OEM Alternativ skadesdel i original kvalitet

A1 Alternativ skadesdel i original kvalitet

MQSP Matching Quality Spare Parts

Herunder den rigtige definition af kvaliteterne i autobranchen, og hvis alle anvendte denne, ville vi undgå mange misforståelser til fælles værdi for alle aktører i branchen:

OE 100% Original skadesdel produceret af bilproducenten eller en af denne godkendt leverandør (original emballage)

OEM 100% samme skadesdel som den originale, men blot i en anden emballage (eksempelvis en forlygte fra producenten Valeo, hvor kun emballagen adskiller produktet fra det i den "originale" emballage)

Skadesdele, som IKKE kan henledes til ovennævnte kvalitetsnormer, må være at betragte som alternative dele. Dele som i princippet kan være ganske udmærkede, men det må være op til vi leverandører, at bevise og ikke mindst dokumentere, at delene fuldt ud er på kvalitetsmæssigt niveau med OE/OEM skadesdele. Ellers tror forsikringsselskaberne med rette, at de "bare" gør en god forretning.

Læs også: DEBAT: Markant færre bilskader frem mod 2030

Ensartet kvalitetsbeskrivelse
Jeg vil derfor opfordre til, at vi står sammen i branchen og beslutter en ensartet kvalitetsbeskrivelse.

Mit forslag vil være, at vi "døber" alle de skadesdele, som ikke indgår i ovennævnte kvalitetsbeskrivelse (OE & OEM), som værende alternative/uoriginale reservedele. Og det må således være os leverandører af skadesdele, som har forpligtigelsen til at dokumentere, at delene er 100 procent sammenlignelige med OE/OEM skadesdele.

Der skrives i et tidligere indlæg til debatten, at de i FORCE rapporten testede dele kun udgør en meget lille procentdel af produktpaletten, men det gør bare forpligtigelsen hos os leverandører endnu større - vi har ansvaret og dermed opgaven i forhold til at berettige vores kvalitetsbegreber.

Irritationsprocent
Vi kan som leverandører ikke "dække" os bag en lav reklamationsprocent på de alternative skadesdele, da mange af reparatørerne IKKE orker at lave reklamationsrapporter på delene, men i stedet smider delen i containeren og køber en original reservedel.

Læs også: En lakverden under pres

Her må vi igen være de "voksne" og dermed ansvarlige og dokumentere skadedelenes kvalitet. En reparatør går ikke meget op i generelle reklamationsprocenter, reparatøren anvender i stedet irritationsprocent, som et begreb, da en eksempelvis dårlig pasform giver "smeden" grå hår i nakken. Det er vist en meget kendt faktor i branchen!

Markedsføring
Hvis vi leverandører i stedet døber alle skadesdele, der IKKE er enten OE eller OEM, til alternative reservedele og dermed den kvalitetsbetegnelse, som efterfølgende vil fremtræde i forsikringsselskabernes kataloger, så må det implicit være forsikringsselskabernes valg i forhold til, hvordan de ønsker at en trafikskadet bil skal laves.

Forsikringsselskaberne driver som tidligere skrevet en forretning, hvor økonomi naturligvis er på dagsordenen. Man kunne jo i den forbindelse sende en tanke og opfordring til forsikringsselskabernes "salgs-/produktafdelinger" i forhold til, at de markedsførte og kommunikerede i markedet, at deres selskab måske ikke har den laveste årlige præmie på bilforsikringerne, MEN til gengæld var kunderne garanterede, at der ved eventuel trafikskade ALTID blev anvendt 100 procent originale skadesdele i forbindelse med en skadesreparation.

Ingen tør vel gå på kompromis
Det kunne være et salgsparameter i markedet, og jeg tror faktisk, at de selskaber, som valgte at udbyde en lidt dyrere bilforsikring, ville vinde hos mange af landets bilister. Det skal naturligvis kommunikeres og sælges i markedet, for ellers ville en ganske normal bilist (som ikke har kendskab til skadesdele) alligevel vælge den billigste forsikring.

Læs også: DEBAT: Dansen om den varme grød

Vi er som leverandører (heri indgår også forsikringsselskaberne) garanter for, at bilerne laves 100 procent efter forskrifterne, og ingen af os tør vel gå på kompromis med eksempelvis trafiksikkerheden eller gør vi?

Det skal afslutningsvis skrives, at vi selv udbyder både OE/OEM og uoriginale skadesdele, MEN vi kommunikerer og markedsfører tydeligt i vores kataloger, hvilken kvalitet delen har. Vi opererer med de tre foreslåede kvalitetsbetegnelser, og det må være den rigtige i forhold til at kalde delen for det, den er!

Kun på den måde, kan vi undgå misforståelser i markedet.

Lars Hedegaard

Adm. direktør

Scan Auto & Dybbroe Group A/S



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Bilister stikker af fra parkeringsskader

Nordjyderne er de værste til at stikke af fra såkaldte Bilka-buler - skarpt forfulgt af sjællænderne, viser ny måling fra Samlino.dk

Plus

Værkstederne får det store make-over

Mens der er strenge krav til salgsarealernes udseende i bilhuse, er værkstederne gået fri. Men det er ved at ændre sig, mener en af Danmarks største forhandlere af Volkswagen.

Ajour med autobranchen

Plus

Razzia efter kopi-dele

Plus

Ny renseserie til moderne motorer

Nyhedsbrev

Plus

Messe: Fuld fokus på fremtiden

Ny udstiller rekord og flere besøgende på den 25. udgave af Automechanika.

Online Avis Arkiv

Det kører i olie

Liqui Moly mod september rekord.

Hestekræfter og motorsport på skoleskemaet

Kvikt islandsk salg

Autogenbrug i anden generation

Frederik Spandet har overtaget Næstved Autoophug fra sin far, Peder, der lægger op efter 46 år.

Plus

Nye fejlkoder til syn er sort snak

Nye synsregler fra maj kan være så svære at forstå, at selv bilsynsfolk kigger undrende på fejlkode-skemaet.

Opfinder LED lampe til glas-reparation

Plus

Audi-satsning på el får intelligent bremsepedal

Audi e-tron vil være endnu bedre til at udnytte bremseenergi.

Velrenommeret værkstedskæde på vej mod nye højder

Værksted kan fejre 130 års fødselsdag

Plus

Advarselslamperne blinker på værkstederne

Magnussen ender på 18.-plads trods banerekord

Den danske racerkører sluttede som nummer 18, da der søndag blev kørt Formel 1-grandprix i Singapore.Lewis Hamilton (Mercedes) vandt løbet og udbyggede sin føring i den samlede stilling.

Banerekord er et lille lyspunkt i Magnussens skodweekend

Kæmpe-messe: Megatrends i autobranchen

Den 25. udgave af efterårets vigtigste udstilling, Automechanika er netop skudt i gang i Frankfurt med prisregn og to nye messeområder. Motor-magasinet rapporterer fra messen.

Plus

Italiensk X-faktor fra Brembo

Plus

Ny vaske- og tørretunnel

Plus

Adapter vigtig ved klimatjek

Folkeskolen krumtap i nyt erhvervsskole-udspil

Regeringen vil bruge to milliarder kroner over fire år på at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse.

Omfattende EUD-udspil glæder erhvervsskolerne

Regeringens nye tiltag vil få erhvervsuddannelserne til at fremstå som et klogt og ambitiøst valg både for de helt unge og for voksne.

2

Video
Nye retrofit-pærer

Plus

Dansk Metal: Udspil vigtigt for flere faglærte

Kevin Magnussen anker i sag mod eksmanager

Milliardindsprøjtning giver kun lille plus

Plus

Skrotgevinst for gamle dieselbiler er en god idé

Ny guide til lakbranchen

Plus

Mekonomen slutter FTZ køb

Her er Axaltas nye direktør

Priserne på kølemiddel stiger

SKF: To nye forretningsben

Plus

Lav emission i forreste geled

Plus

Den største messe af dem alle

Biltema: Flere varehuse med eget ejendomsselskab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Den vigtigste opfindelse siden hjulet

Undgå problemer ved reparation af servostyringer

AutoDesktops app også til Android

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Kan et defekt fjederbensleje være farligt?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Nu også ARNOTT luftaffjedring produkter hos Autodele-Syd

AutoDesktop klar trods WLTP-kaos

Vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Borbet CWD

Glasurit 283-1780 CV Multi Wash Primer Filler - fuld fleksibilitet, hurtig proces

Er du Løweners nye handelselev?

4.000.000 liter perlende pilsner fra Skanderborg Bryghus

Nyt bilmærke fra Vietnam

Hvordan virker vores nye ABS-tester og hvordan får du som kunde glæde af vores investering?

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Univar Lubesnake – Beskytter og minimerer slitage på en ny og enkel måde

Hver femte henvendelse giver et bilsalg

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

SSI SCHÄFER fejrer 10 år i Danmark

Byttepris-funktion giver brandvarme leads

Send til en kollega

0.238