Navneforvirring om dele

| Af Lars Hedegaard | Tip redaktionen om en historie

Indlæg til den verserende debat vedrørende originale og alternative skadesdele i autobranchen fra Lars Hedegaard, adm. direktør for Scan Auto & Dybbroe Group A/S, som foreslår ensartede navne.

DEBAT I forlængelse af den verserende debat og de sidste dages skriverier omkring brugen af alternative og originale skadesdele i autobranchen, har jeg følgende kommentarer.

Det er yderst glædeligt, at der nu endelig kommer fokus på de kvalitetsbetegnelser, der misvisende kommunikeres og markedsføres i autobranchen, når det gælder skades- og karrosseridele.



Jeg skal indledningsvis skrive, at vi som udbyder af primært originale skadesdele INTET har imod alternative skadesdele, men alene prøve at belyse de objektive forskelle og dermed mekanismer, der eksisterer i markedet. Den netop indledte debat er kun "toppen af isbjerget", og der er mekanismer og meget store kræfter i hele Europa, som virkelig ønsker at belyse fakta og eventuelle misforståelser i forhold til kvalitetsnormer i autobranchen.

Jeg mener derfor (modsat øvrige kommentarer), at en standardisering netop kunne have særdeles god "gang på jord" i EU, når vi taler om skadesdele og anvendelse af samme i autobranchen.

Er ikke skurken
Jeg mener, at forsikringsselskaberne fejlagtigt er den interessent i branchen, der er blevet udnævnt til skurken i forhold til at "tryne" reparatørerne vedrørende valg af originale kontra alternative skadesdele ved forsikringsskader.

Forsikringsbranchen og dermed forsikringsselskaberne driver (forhåbentlig) bare en virksomhed, hvor de forsøger at optimere indtjening og dermed afkast til ejere/aktionærer. Hvis forsikringsselskaberne fejlagtigt har fået opfattelsen/forståelsen af, at de alternative skades- og karrosseridele, der udbydes i markedet, er på kvalitetsmæssig niveau med de originale skadesdele, så ville jeg - set med deres interesse - naturligvis også vælge en eksempelvis alternativ skadesdel, hvis den kan købes for 500 kroner og den originale skadesdel koster eksempelvis 1000 kroner. Vel egentligt kun ganske naturligt og meget forståeligt?

Læs også: Vurdering på værkstedet: Ny guide om dele

Udbydere er skurken
Men "skurken" er de udbydere, som fortæller forsikringsselskaberne, at delene er af samme kvalitet. Og hertil skal jeg endnu engang gentage mig selv: Vi har absolut intet imod de alternative og uoriginale skadesdele, som bestemt kan have en berettigelse i markedet. Jeg vil blot med dette indlæg forsøge, at gøre markedet (reparatører, forsikringsselskaber, producenter, distributører) opmærksomme på, at hele miseren ligger i en forskellig opfattelse af kvalitet og den måde, hvorpå vi beskriver/døber vores skadesdele.

Forsikringsselskaberne opererer med de herunder følgende kvalitetsbetegnelser angående skades- og karrosseridele i autobranchen. En i princippet ganske fin opdeling, HVIS den reelle kvalitet af delene "matcher" kvalitetsbetegnelsen:

OE Original skadesdel

OEM Alternativ skadesdel i original kvalitet

A1 Alternativ skadesdel i original kvalitet

MQSP Matching Quality Spare Parts

Herunder den rigtige definition af kvaliteterne i autobranchen, og hvis alle anvendte denne, ville vi undgå mange misforståelser til fælles værdi for alle aktører i branchen:

OE 100% Original skadesdel produceret af bilproducenten eller en af denne godkendt leverandør (original emballage)

OEM 100% samme skadesdel som den originale, men blot i en anden emballage (eksempelvis en forlygte fra producenten Valeo, hvor kun emballagen adskiller produktet fra det i den "originale" emballage)

Skadesdele, som IKKE kan henledes til ovennævnte kvalitetsnormer, må være at betragte som alternative dele. Dele som i princippet kan være ganske udmærkede, men det må være op til vi leverandører, at bevise og ikke mindst dokumentere, at delene fuldt ud er på kvalitetsmæssigt niveau med OE/OEM skadesdele. Ellers tror forsikringsselskaberne med rette, at de "bare" gør en god forretning.

Læs også: Brancheforeninger sagsøger Skat

Ensartet kvalitetsbeskrivelse
Jeg vil derfor opfordre til, at vi står sammen i branchen og beslutter en ensartet kvalitetsbeskrivelse.

Mit forslag vil være, at vi "døber" alle de skadesdele, som ikke indgår i ovennævnte kvalitetsbeskrivelse (OE & OEM), som værende alternative/uoriginale reservedele. Og det må således være os leverandører af skadesdele, som har forpligtigelsen til at dokumentere, at delene er 100 procent sammenlignelige med OE/OEM skadesdele.

Der skrives i et tidligere indlæg til debatten, at de i FORCE rapporten testede dele kun udgør en meget lille procentdel af produktpaletten, men det gør bare forpligtigelsen hos os leverandører endnu større - vi har ansvaret og dermed opgaven i forhold til at berettige vores kvalitetsbegreber.

Irritationsprocent
Vi kan som leverandører ikke "dække" os bag en lav reklamationsprocent på de alternative skadesdele, da mange af reparatørerne IKKE orker at lave reklamationsrapporter på delene, men i stedet smider delen i containeren og køber en original reservedel.

Læs også: Ford i haserne på forsikringsbranchen

Her må vi igen være de "voksne" og dermed ansvarlige og dokumentere skadedelenes kvalitet. En reparatør går ikke meget op i generelle reklamationsprocenter, reparatøren anvender i stedet irritationsprocent, som et begreb, da en eksempelvis dårlig pasform giver "smeden" grå hår i nakken. Det er vist en meget kendt faktor i branchen!

Markedsføring
Hvis vi leverandører i stedet døber alle skadesdele, der IKKE er enten OE eller OEM, til alternative reservedele og dermed den kvalitetsbetegnelse, som efterfølgende vil fremtræde i forsikringsselskabernes kataloger, så må det implicit være forsikringsselskabernes valg i forhold til, hvordan de ønsker at en trafikskadet bil skal laves.

Forsikringsselskaberne driver som tidligere skrevet en forretning, hvor økonomi naturligvis er på dagsordenen. Man kunne jo i den forbindelse sende en tanke og opfordring til forsikringsselskabernes "salgs-/produktafdelinger" i forhold til, at de markedsførte og kommunikerede i markedet, at deres selskab måske ikke har den laveste årlige præmie på bilforsikringerne, MEN til gengæld var kunderne garanterede, at der ved eventuel trafikskade ALTID blev anvendt 100 procent originale skadesdele i forbindelse med en skadesreparation.

Ingen tør vel gå på kompromis
Det kunne være et salgsparameter i markedet, og jeg tror faktisk, at de selskaber, som valgte at udbyde en lidt dyrere bilforsikring, ville vinde hos mange af landets bilister. Det skal naturligvis kommunikeres og sælges i markedet, for ellers ville en ganske normal bilist (som ikke har kendskab til skadesdele) alligevel vælge den billigste forsikring.

Læs også: Reparationsgrænse skader fortsat

Vi er som leverandører (heri indgår også forsikringsselskaberne) garanter for, at bilerne laves 100 procent efter forskrifterne, og ingen af os tør vel gå på kompromis med eksempelvis trafiksikkerheden eller gør vi?

Det skal afslutningsvis skrives, at vi selv udbyder både OE/OEM og uoriginale skadesdele, MEN vi kommunikerer og markedsfører tydeligt i vores kataloger, hvilken kvalitet delen har. Vi opererer med de tre foreslåede kvalitetsbetegnelser, og det må være den rigtige i forhold til at kalde delen for det, den er!

Kun på den måde, kan vi undgå misforståelser i markedet.

Lars Hedegaard

Adm. direktør

Scan Auto & Dybbroe Group A/S



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ford svarer på kritik af reservedele

Plus

Bilbranchen blander sig i debat om karrosseridele

Plus

Beder minister om lov til at søge EU-arbejdskraft

Byens Bilpleje mangler kandidater til syv autolakerer-stillinger. AutoBranchen Danmark vil have autobranchen godkendt til at kunne søge arbejdskraft uden for EU.

Plus

Karrosseridele: "Lad os få data frem i lyset"

AutoBranchen Danmark ønsker opgør mod forsikringsbranchen.

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Nyhedsbrev

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Online Avis Arkiv

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Plus

Walker-veteran indstiller karrieren

Jossi Eiris, en de førende eksperter i udstødninger går på pension.

Plus

Indvendig lakering kan være smuthul

Det er med at se sig for, når der er både indvendige og udvendige arbejdsopgaver på lakværkstedet.

Plus

Tysk udbyder skruer op for ATF-maskiner

Plus

Mekanikere skifter ofte fag

Kun 54 procent af automekanikerne arbejder i branchen 10 år efter deres uddannelse, mens det gælder for hele 93 procent af pædagogerne.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Kevin, er du klar til ni spørgsmål om F1-fremtiden?

Efter lange og frustrerende omveje er Kevin Magnussens Formel 1-karriere tilbage i ideal-sporet. Motor-magasinet har spurgt ham om 2018, Haas, kørestil og om fremtiden.

Plus

Brancheforening kalder tal fortvivlende

Dansk Bilbrancheråd beklager, at halvdelen af de uddannede har forladt autobranchen efter 10 år.

Øko-serie skal lette CO2-aftryk fra værksteder

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

Plus

Midtsjællandsk værksted i fuldt firspring

Gazelle-virksomheden Kjulerup Auto- & Pladeværksted har fin succes ude på landet - midt vejs mellem Køge og Ringsted.

Plus

Robert Bosch kom forbi

Aaløkkesholm autoværksted på Fyn kåret til Årets Bosch Car Service Værksted.

Bosch udnævner ny kædechef

Nyt elværktøj fra HC

Bosch i Esbjerg, HC, er blevet leverandør af Bosch Power Tools til autobranchen.

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Her vises Le Mans i tv

Plus

Kritik af Fords pr-hjul

Plus 1

Staten tjener 52 mia. kr. på bilafgifter

Den danske stat tjener fedt på brændstof og biler.

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Få styr på svendenes ferie

Plus 1

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Fyraftensmøder i farvernes tegn

Plus

Tillæg er let at overse i Qapter-opdatering

Auto-veteraner laver rådgiver-forening

1

Alternative dele udgør kun seks procent

Renault følger Ford

Plus

Lakprogram tager pladeværksteder med

Debat: Tiden står ikke stille i branchen - gør du?

Plus

Fremtidens Mekaniker
God jobsikkerhed for autoteknologer

Plus

Flere lakopgaver skal op i skyen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.298