23948sdkhjf

Navneforvirring om dele

| Af Lars Hedegaard | Tip redaktionen om en historie

Indlæg til den verserende debat vedrørende originale og alternative skadesdele i autobranchen fra Lars Hedegaard, adm. direktør for Scan Auto & Dybbroe Group A/S, som foreslår ensartede navne.

DEBAT I forlængelse af den verserende debat og de sidste dages skriverier omkring brugen af alternative og originale skadesdele i autobranchen, har jeg følgende kommentarer.

Det er yderst glædeligt, at der nu endelig kommer fokus på de kvalitetsbetegnelser, der misvisende kommunikeres og markedsføres i autobranchen, når det gælder skades- og karrosseridele.



Jeg skal indledningsvis skrive, at vi som udbyder af primært originale skadesdele INTET har imod alternative skadesdele, men alene prøve at belyse de objektive forskelle og dermed mekanismer, der eksisterer i markedet. Den netop indledte debat er kun "toppen af isbjerget", og der er mekanismer og meget store kræfter i hele Europa, som virkelig ønsker at belyse fakta og eventuelle misforståelser i forhold til kvalitetsnormer i autobranchen.

Jeg mener derfor (modsat øvrige kommentarer), at en standardisering netop kunne have særdeles god "gang på jord" i EU, når vi taler om skadesdele og anvendelse af samme i autobranchen.

Er ikke skurken
Jeg mener, at forsikringsselskaberne fejlagtigt er den interessent i branchen, der er blevet udnævnt til skurken i forhold til at "tryne" reparatørerne vedrørende valg af originale kontra alternative skadesdele ved forsikringsskader.

Forsikringsbranchen og dermed forsikringsselskaberne driver (forhåbentlig) bare en virksomhed, hvor de forsøger at optimere indtjening og dermed afkast til ejere/aktionærer. Hvis forsikringsselskaberne fejlagtigt har fået opfattelsen/forståelsen af, at de alternative skades- og karrosseridele, der udbydes i markedet, er på kvalitetsmæssig niveau med de originale skadesdele, så ville jeg - set med deres interesse - naturligvis også vælge en eksempelvis alternativ skadesdel, hvis den kan købes for 500 kroner og den originale skadesdel koster eksempelvis 1000 kroner. Vel egentligt kun ganske naturligt og meget forståeligt?

Læs også: Stifinder på sporet af nye lærlinge-steder

Udbydere er skurken
Men "skurken" er de udbydere, som fortæller forsikringsselskaberne, at delene er af samme kvalitet. Og hertil skal jeg endnu engang gentage mig selv: Vi har absolut intet imod de alternative og uoriginale skadesdele, som bestemt kan have en berettigelse i markedet. Jeg vil blot med dette indlæg forsøge, at gøre markedet (reparatører, forsikringsselskaber, producenter, distributører) opmærksomme på, at hele miseren ligger i en forskellig opfattelse af kvalitet og den måde, hvorpå vi beskriver/døber vores skadesdele.

Forsikringsselskaberne opererer med de herunder følgende kvalitetsbetegnelser angående skades- og karrosseridele i autobranchen. En i princippet ganske fin opdeling, HVIS den reelle kvalitet af delene "matcher" kvalitetsbetegnelsen:

OE Original skadesdel

OEM Alternativ skadesdel i original kvalitet

A1 Alternativ skadesdel i original kvalitet

MQSP Matching Quality Spare Parts

Herunder den rigtige definition af kvaliteterne i autobranchen, og hvis alle anvendte denne, ville vi undgå mange misforståelser til fælles værdi for alle aktører i branchen:

OE 100% Original skadesdel produceret af bilproducenten eller en af denne godkendt leverandør (original emballage)

OEM 100% samme skadesdel som den originale, men blot i en anden emballage (eksempelvis en forlygte fra producenten Valeo, hvor kun emballagen adskiller produktet fra det i den "originale" emballage)

Skadesdele, som IKKE kan henledes til ovennævnte kvalitetsnormer, må være at betragte som alternative dele. Dele som i princippet kan være ganske udmærkede, men det må være op til vi leverandører, at bevise og ikke mindst dokumentere, at delene fuldt ud er på kvalitetsmæssigt niveau med OE/OEM skadesdele. Ellers tror forsikringsselskaberne med rette, at de "bare" gør en god forretning.

Læs også: Alternative kofangere: Når lakken slipper

Ensartet kvalitetsbeskrivelse
Jeg vil derfor opfordre til, at vi står sammen i branchen og beslutter en ensartet kvalitetsbeskrivelse.

Mit forslag vil være, at vi "døber" alle de skadesdele, som ikke indgår i ovennævnte kvalitetsbeskrivelse (OE & OEM), som værende alternative/uoriginale reservedele. Og det må således være os leverandører af skadesdele, som har forpligtigelsen til at dokumentere, at delene er 100 procent sammenlignelige med OE/OEM skadesdele.

Der skrives i et tidligere indlæg til debatten, at de i FORCE rapporten testede dele kun udgør en meget lille procentdel af produktpaletten, men det gør bare forpligtigelsen hos os leverandører endnu større - vi har ansvaret og dermed opgaven i forhold til at berettige vores kvalitetsbegreber.

Irritationsprocent
Vi kan som leverandører ikke "dække" os bag en lav reklamationsprocent på de alternative skadesdele, da mange af reparatørerne IKKE orker at lave reklamationsrapporter på delene, men i stedet smider delen i containeren og køber en original reservedel.

Læs også: Få kontrol over bilens data

Her må vi igen være de "voksne" og dermed ansvarlige og dokumentere skadedelenes kvalitet. En reparatør går ikke meget op i generelle reklamationsprocenter, reparatøren anvender i stedet irritationsprocent, som et begreb, da en eksempelvis dårlig pasform giver "smeden" grå hår i nakken. Det er vist en meget kendt faktor i branchen!

Markedsføring
Hvis vi leverandører i stedet døber alle skadesdele, der IKKE er enten OE eller OEM, til alternative reservedele og dermed den kvalitetsbetegnelse, som efterfølgende vil fremtræde i forsikringsselskabernes kataloger, så må det implicit være forsikringsselskabernes valg i forhold til, hvordan de ønsker at en trafikskadet bil skal laves.

Forsikringsselskaberne driver som tidligere skrevet en forretning, hvor økonomi naturligvis er på dagsordenen. Man kunne jo i den forbindelse sende en tanke og opfordring til forsikringsselskabernes "salgs-/produktafdelinger" i forhold til, at de markedsførte og kommunikerede i markedet, at deres selskab måske ikke har den laveste årlige præmie på bilforsikringerne, MEN til gengæld var kunderne garanterede, at der ved eventuel trafikskade ALTID blev anvendt 100 procent originale skadesdele i forbindelse med en skadesreparation.

Ingen tør vel gå på kompromis
Det kunne være et salgsparameter i markedet, og jeg tror faktisk, at de selskaber, som valgte at udbyde en lidt dyrere bilforsikring, ville vinde hos mange af landets bilister. Det skal naturligvis kommunikeres og sælges i markedet, for ellers ville en ganske normal bilist (som ikke har kendskab til skadesdele) alligevel vælge den billigste forsikring.

Læs også: Debat om urealistiske arbejdstider

Vi er som leverandører (heri indgår også forsikringsselskaberne) garanter for, at bilerne laves 100 procent efter forskrifterne, og ingen af os tør vel gå på kompromis med eksempelvis trafiksikkerheden eller gør vi?

Det skal afslutningsvis skrives, at vi selv udbyder både OE/OEM og uoriginale skadesdele, MEN vi kommunikerer og markedsfører tydeligt i vores kataloger, hvilken kvalitet delen har. Vi opererer med de tre foreslåede kvalitetsbetegnelser, og det må være den rigtige i forhold til at kalde delen for det, den er!

Kun på den måde, kan vi undgå misforståelser i markedet.

Lars Hedegaard

Adm. direktør

Scan Auto & Dybbroe Group A/S

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Se listen: Her er autobranchens største skatteydere

Autobranchens ni største virksomheder betaler næsten en halv milliard kroner i selskabsskat. Det viser Motor-magasinets udtræk fra de skattelister, som Skattestyrelsen offentliggjorde mandag aften. Se hvem, der betaler mest.

Plus

Branchefolk: Kineserne rammer os i nakken lige nu

Kina fører an og viser vejen frem, fortæller Christonik efter at have besøgt den store og lærerige Automechanika Shanghai fagmesse.

Plus

Albansk køle-leverandør meldt til Skat

My Refrigerant Shop sælger kølemiddel uden om EU’s kvoter og i ulovlige engangsflasker.

Regionsmestre samlet

CAC Fonden bød forleden velkommen i Aarhus til årets regionsmestre fra de tre regionale mesterskaber for mekanikerlærlinge fra landets tekniske skoler.

Fynsk bilhus vælger kæde

Det hurtigvoksende bilhus EngelbrechtBiler træder ind i værkstedskæden CarPeople for at kunne levere bedre service og fleksibilitet. Målet er vækst og masser af loyale kunder.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Virksomheder gør det fedt at være lærling: Sender de unge på ture

Gustav Grefstad har valgt elevløn frem for SU og stiger op til 18.000 kr. månedlig. Det tager han nu som ambassadør rundt og fortæller på folkeskoler.

Plus

Hvornår er "service ok"?

En række afgørelser fra bilankenævnet slår fast, at det skal tages meget bogstaveligt, mår der i en servicebog står angivet, at alle service er overholdt

Skills-deltagere klar til april

Plus

Mekonomen-direktør: - Vi var chanceløse mod FTZ

Købet af FTZ i Danmark løftede Mekonomen-gruppens tredje kvartal. Vi spørger topchef Pehr Oscarson, hvad planen er fremover med FTZ.

Plus

Bent Jørgensen gør comeback på Fyn

Veteran gik på pension hos FTZ. Nu er han begyndt hos au2parts i Odense.

Lavere benzinpriser trækker den danske inflation ned

Elektronik for bedre ydeevne og akustik

Plus

Nyt dansk udstødningslager

Tidligere Bosal-direktør er ved at opbygge Fenno-lager i en tidligere stald i en gård ved Korsør.

Skorstensgaard åbner i Aalborg og Viborg

Værkstedskæden Skorstensgaard starter året med at åbne to nye afdelinger i Aalborg og Viborg med service og reparation til tyske værkstedspriser.

Würth åbner to nye butikker

Indtager Hjørring og Kalundborg og har nu tæt ved 30 butikker.

Plus 3

Nyt testudstyr skal afsløre chiptuning

Et lysstråle-apparat i vejkanten fra danske NEQ kan på et sekund måle, om en bil udleder flere partikler, end den må.

Plus

Få brugte biler presser genbrugere

Q&A: Står autogenbrug over for en eksplosion som følge af klimadebatten? Og hvad er branchens største problem lige nu? Vi spørger Flemming Thingmand Henriksen, adm. dir. for Gørløse Autoimport, der er en af vinderne i årets Auto Awards

Konsolidering er nået cylinder-verdenen

Stifinder på sporet af nye lærlinge-steder

På Gule Plader
Helårsdækkene vinder frem

Plus

Biltema laver firmaportal

Detailkæden Biltema opretter nu Biltema Erhverv, der gør det lettere for kunderne at klare indkøbene.

Plus

Øget værkstedsinteresse for olie og additiver

Kæden med navnet Liqui Moly Pro-Line Center er nu nået op på 240 danske medlemmer. And still counting ...

Eftermarkedet - colour på tossen

Plus

Fra rumlen til vræl med sound-design

...og du kan styre musikken i udstødningen fra en app på din mobiltelefon, hvis bilen har monteret Milltek Sport systemet fra Danspeed.

Mirakelmiddel klarer træge gearskifter

Rekord for tysk olieproducent

Min Fremtid
Derfor vil jeg være mekaniker

Modsvar: trættende kritik af FDM

Bremsedele ændrer brand

Plus

Når stafetten gives videre

Plus

Klar til sikkert rykind af effektfulde elbiler

Kæde åbner nyt værksted i Holstebro

Plus 1

DF vil sætte gang i afgiftreform nu

Plus

Mobil kalibrering klapper i

Den svenske autobranche festede løs til award show

Prisbilligt koblingssæt til ældre biler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ergonomiske pluk

Over 100 forhandlere har købt hjemmeside fra Biltorvet

EffiMat ønsker glædelig jul og godt nytår

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Fair Betalingsfrist - Vi har brug for dig!

Biltorvet sparer lille brugtbilsforhandler for 4000 kr. pr. måned

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Udvikling og investering i Triscans gasfjederproduktion

Sikkerhed på arbejdspladsen

Sparer 4000 kr. pr. måned på annoncering

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

Slidte bilhuse får nyt liv for ingen penge

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Danmarks første offentlige hospital får pulterrum på tørreloftet

Ny hjemmeside for 5000 kroner

Det bedste tilbud på lagerindretning er baseret på tillid

eflow blev præsenteret på Jyllandsringen

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Har du styr på din straksafskrivning?

Mann-filter, direkte fra Tyskland.

Biltorvet ansætter kvalitetssikringskonsulent

Julerabat fra Biltorvet

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktio...

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Send til en kollega

0.282