23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

De små nyheder bliver de store

Der holder en ny kulfiber-Zenvo på Genève-udstillingen, der åbner næste uge. Men ikke desto mindre: Genève gemmer først og fremmest pengene til den danske bilbranche i tre facelifts, viser denne gennemgang af i alt 68 nyheder, som vi kender på forhånd.

GENEVE Tre gange facelift: Facelift af Citroën C4 Cactus, facelift af Skoda Fabia og facelift af Toyota Aygo.

Det er jo ikke verdens største bilnyheder på et bilshow, hvor der også holder en helt ny Audi A6, en på alle måder ny Jaguar I-Pace og en ny Zenvo med kulfiber-chassis. Ikke desto mindre ser det inden åbningen af dette forårs internationale biludstilling i Genève ud til, at det er de små bilnyheder, der bliver de store, set gennem danske bilbriller.

Andre nyheder, der sikkert vil få stor betydning i de danske bilforretninger i år, er de "rigtige" nyheder som Kia Ceed og Mercedeserne A- og C-Klasse. Også interessante Genève-nyheder, set med "lidt længere briller", er den nye BMW X2, så sporty og så lav og antageligt så velkørende har ingen SUV været endnu. Kan en bil med forhjulstræk og langt fra asfalt til bund ende med at blive den mest solgte BMW? Og mere SUV: Skoda viser en konceptbil, der dukker op som salgsalvor til næste år - også hos de danske forhandlere. Vision X er begyndelsen til en ny, lille SUV. To gange dansk hype samlet i én bil; der kunne være linet op til dansk salgssucces her.

Fra cee’d til Ceed

Blandt de rigtige bilnyheder - "rigtige" til forskel fra facelifts - ser den nye Kia Ceed måske mest Danmarks-interessant ud.

- Ja, Kia Ceed er klart den store nyhed i Genève - ikke mindst for Kia Danmark, vurderer mærkets danske PR-ansvarlige, Lene Majdal Iversen. Cee’d-familen har været spydspids i vores kontinuerlige vækst i Danmark i over et årti. Cee’d er udviklet specifikt til de europæiske kunder, og introduktionen af Cee’d i 2007 blev et vendepunkt for os. Salget af den nye Ceed starter i Danmark i tredje kvartal 2018, oplyser Lene Majdal Iversen.

Bliver du forvirret over stavemåden af bilen? Forståeligt nok. Bilen startede med at hedde Cee’d, men med den nye udgave er stavemåden ændret til Ceed - men udtalen jo er den samme.

Mens Kia-forhandlerne, spredt ud over landet, ser frem til regulært salg af den nye Ceed, er det helt anderledes med en anden nyhed i Genf, som tyskerne siger: Den nye Jeep Wrangler.

- Det er klart, at den nye Wrangler ikke vil give den store volumen i Danmark. Alligevel er Wrangler ekstremt vigtig for os. Det er Jeepen - den RIGTIGE Jeep - den er stamfadderen til det efterhånden meget omfattende, og stadig voksende, modelprogram fra det amerikanske mærke. Og der er ingen tvivl om, at den naturligvis vil gøre alt for at forsvare sin status som den bedste off-roader. Det er helt sikkert en bil som kommer til at generere en masse omtale, der er vigtig i den opbygningsfase, vi befinder os i med Jeep, siger Steffen Holm, importørens PR-ansvarlige.

Dobbelt op på Aston Martin

Måske yderligere speciel er Aston Martin. Herfra er der lutter jubel.

- Aston Martin har i år valgt at deltage med en ekstra stor stand - faktisk den dobbelte af normalen - så det fortæller meget godt, hvilken udvikling AM er inde i, og de ambitioner vi har. AM har overtaget Opels stand, som jo har valgt Genève fra, siger mærkets danske direktør, Mogens Lindahl-Jessen og fortsætter:

- Vores - Aston Martin Copenhagens - forventning til nyhederne er store, specielt den nye Vantage og DB11 Volante, som vi er begyndt at tage ordrer på. Det er begge helt nye biler, bygget på nye platforme, og de er begge en del af kerneprogrammet i Aston Martin. Specielt DB11 Volante har mange af vores kunder set frem til, og den nye Vantage ser vi nye kunder til.

- 2018 står til at blive et rigtigt interessant år for os.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.161