BILAFGIFTER Den årlige rapport fra miljøvismanden kaster nyt brænde på debatten om bilafgifter, som ellers politisk er fredet valgperioden ud efter den seneste sænkning i efteråret.
Miljøvismanden Lars Gårn Hansens rapport har to markante konklusioner: 1) Bilafgifterne er for høje, og 2) det kan ikke betale sig at reducere CO2-udledningen fra personbiler, idet han vurderer, at det er langt billigere at reducere klimagasser i landbruget og andre brancher end autosektoren.
- De samlede afgifter på brændstof, køb og ejerskab er væsentlig højere end de negative effekter, der er knyttet til brugen af biler, herunder klimaeffekter, støj, ulykker og trængsel, erklærer miljøvismand Lars Gårn Hansen, der er en af de fire såkaldte vismænd i De Økonomiske Råds formandskab.
Beskatning bør omlægges
- Den samlede beskatning af biler bør reduceres og omlægges, så beskatningen i højere grad sker gennem kørselsafgifter primært i byerne og i myldretiden, fortsætter han.
Et forslag er aflæsning af kilometertælleren ved de lovpligtige syn, hvilket Det radikale Venstre foreslog for en del år siden.
Rapporten går ikke ind i den tekniske udformning af en målrettet road pricing. Lars Gårn Hansen erkender, at modellen med syns- aflæsning ikke giver de ønskede effekter, når kørselsafgiften ikke gradueres.
Prisen for at mindske CO2 fra personbiler begynder med 2000 kroner per ton CO2, og det ligger langt fra landbrug og de øvrige sektorer, hvor de første ton er gratis eller ligefrem skæpper i den samfundsøkonomiske kasse.
Beskatningen af benzin-, diesel- og elbiler er henholdsvis 120 procent, 70 procent og 50 procent højere end de negative miljøeffekter.
Samlet bilbeskatning
Elbilen tilskrives kun en lille betydning frem mod 2030, hvor vismandsøkonomerne vurderer, at elbiler først bliver konkurrencedygtige.
Sænkningen af registreringsafgiften i efteråret 2017 er et skridt i den rigtige retning, mener Lars Gårn Hansen.
Imidlertid bliver den lavere købsafgift næsten udlignet af højere ejerafgifter, så den samlede beskatning af personbiler er ikke ændret væsentligt.
- Bilbeskatningens sammensætning er heller ikke blevet mere målrettet i forhold til de eksterne effekter fra personbiler, beklager han.
Firmabiler forbigås
Vismændene rammer ved siden af skiven, når man fravælger tunge køretøjer og forbigår firmabiler, som er lavt beskattede, kritiserer sekretariatsleder Christian Ege fra miljøorganisationen Det Økologiske Råd.
- Over en tredjedel af personbilerne købes fra starten som firmabiler, fremhæver Christian Ege.
- Bilerne skal ganske vist svare afgifter, men ejerne får, på grund af en fordelagtig beskatning af den private anvendelse, en fordel på cirka to milliarder kroner årligt. Desuden kan virksomhederne fratrække anskaffelsen inklusive afgifter i deres regnskab. Hermed skævvrides firmabilejernes incitamenter, pointerer Christian Ege.
- Vismændene fokuserer kun på 2030 og ser bort fra, at vi skal lave en langsigtet omstilling frem mod fossilfrihed i 2050. Denne vil være meget dyr - og måske umulig at nå, hvis man freder bilerne frem til 2030, slutter Christian Ege.
Minister begejstret
Derimod mener regeringen, at vismændene rammer plet.
- Vi har siden folketingsvalget nedsat registreringsafgiften tre gange. Alligevel er afgiften på biler i Danmark blandt verdens højeste. Vi er helt klart på rette vej, men der er stadig plads til at sænke misundelsesafgiften, erklærer økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll (LA).
- Gode og billigere biler er noget, som øger danskernes velfærd. Nu har vi også vismændenes ord for, at lavere registreringsafgifter øger velfærden, slutter han.
Sats på el
Vismændene griber opgaven forkert an, mener adm. dir. Lars Aagaard, Dansk Energi.
"Vismændenes beregninger tager udgangspunkt i gradvise forhøjelser af brændstofsafgiften. Med en brændstofafgift pålægges en omkostning på mange forbrugere, der ikke har mulighed for at ændre deres adfærd. Det gør velfærdstabet unødigt stort - og dermed omkostninger for reduktionerne for høje," skriver Lars Aagaard .
- Tidligere beregninger fra Dansk Energi viser, at en indsats målrettet imod elektrificering af persontransporten med store kørselsbehov har særligt lave reduktionsomkostninger, understreger han.
Dansk Energi, som huser Dansk Elbil Alliance, anbefaler at gøre elbiler mere privatøkonomisk fordelagtige.
Fritag erhvervstransport
Underdirektør Geert Laier Christensen, Dansk Erhverv, er med på kilometer-afgift frem for købs- og ejerafgifter, blot erhvervstransport fritages for eventuelle kilometerafgifter.
Så kører debatten om bilafgiften igen
Registreringsafgiften på biler er for høje - det kan slet ikke betale sig at spare på CO2 fra biler, siger vismand.