Digitalisering udfordrer gamle vaner

Det er kollegaers frygt for ny teknologi, der er den største forhindring for en effektiv digitalisering i bilforretningerne, oplever unge biløkonomer. Det gør måske ondt i starten, men det bliver lækkert dernedad, råder studerende.

OPGØR Unge biløkonomer ser den digitale platform som en helt naturlig ting, mens garvede bilsælgere med en fast kundekreds til tider ser det som noget unødvendigt bøvl. Så kort formulerer COO Peter Larsen fra Biltorvet en af tidens store udfordringer foran en flok unge biløkonomer. De unge kommer fra Erhvervsakademi Aarhus og Cph Business og er på visit hos Biltorvet for at lære mere om digitalisering i bilbranchen.

Det er tydeligt, at de unge færdes hjemmevant i den digitale verden, men ofte oplever de også modstand på arbejdspladsen.



- Det er ikke fordi, sælgerne er nervøse for, om de kan finde ud af IT-programmerne. De er nervøse for, om de kan udnytte det effektivt nok. Altså om det giver et større tab at digitalisere, end de kan få ind. Her vil jeg sige; spring ud i det! Det gør måske ondt i starten, men det bliver lækkert dernedad, råder studerende Mads Sjørslev Christensen, der er i uddannelse hos Kia Import Danmark.

Hvor er de fra?
En anden studerende peger på, at leadtracking, altså det med at holde styr på hvor kunderne kommer fra, tager tid, og det er især noget, man vil gøre efter lukketid, så det vil være ekstraarbejde. Desuden kan registrering også give en følelse af at blive overvåget.

- Det er ligesom kold aftensmad, ingen kan lide det, mener han.

Men om man kan lide det eller ej, så er der et kæmpe uudnyttet potentiale i digitalisering af bilsalg. Som en af de unge studerende bemærker:

Læs også: Roterende catwalk til bil-fotografering

- Det er vel til fælles bedste, at man registrerer så meget som muligt omkring sine kunder. Bilimportører bruger mange penge på markedsføring. Når bilforretningerne fodrer importører med data om kunderne, rammer man vel mere præcist og bruger pengene fornuftigt.

De 15 studerende rundt om bordet er enige.

Farvel, vi ses aldrig mere
Peter Larsen beder forsamlingen om en håndsoprækning:

- Der har netop været Nytårskur. Hvor mange herinde kan sige med 100 procents sikkerhed, at samtlige prøvekørsler blev registreret i jeres bilhus?

Læs også: Tror på trygt internet-bilsalg

Kun en enkelt rækker hånden op.

- Er det ikke tankevækkende, at man har åbnet champagne og stiller med kransekage til Nytårskur, hiver medarbejdere ind for at arbejde i weekenden, og så finder ikke alle det nødvendigt at registrere alle prøvekørsler?

Det er der almindelig enighed om.
Direktør hos Biltorvet, Claus Nyboe, tager over og viser en statistik over konverteringsrater, altså hvor mange procent af salgssager og prøvekørsler, der rent faktisk bliver til et salg. Statistikken viser, at kun 16 procent af salgssagerne bliver til en handel.

- Det er dårlige tal. Konverteringsraterne kan blive meget bedre, mener han og giver handsken videre til forsamlingen.

- Vi kan levere teknikken og programmerne - men det er op til jer at udnytte potentialet og få de her konverteringsrater op, smiler direktøren. 

Trusler eller muligheder?

En flok biløkonom-studerende har, i forbindelse med et besøg på Biltorvet A/S, set på egne bilhuses styrker og svagheder samt trusler og muligheder, når det handler om digitalisering. Her følger en række fællesnævnere:

 

Styrker:

God beliggenhed og god lokal forankring

Stærke på web og sociale medier

 

Svagheder:

Mangler digitalt team

Arbejde i mange forskellige programmer giver fejl

Ældre sælgere er sene til at tage digitalisering til sig

Manglende data på kunder: Hvor kommer de fra, hvor meget giver en annonce i avisen eller en kampagne på tv?

Registrering af kunder, fx ved prøvekørsler, fejler for ofte.

 

Trussel:

Den nye persondatalov – må vi skrive ud? Sværere at få og bruge data på kunder

Motivation hos sælgere, manglende kompetencer

Frygt for at være frontløber og lave fejl

Konkurrenter overhaler indenom

Ændringer i registreringsafgift - tynger især bilforhandlere med dårlig økonomi

 

Muligheder:

Ny teknologi giver nye muligheder

Forbrugernes evige søgen efter bekvemmelighed

Fastholde kunderne længere tid på egne websites

Kunderne er digitale – så det er bare om at fange dem derude

Mere om: Bilsalg | Biløkonomer


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Roterende catwalk til bil-fotografering

Plus

Tror på trygt internet-bilsalg

Gode internet-fotos hele bilen rundt, fuld transparens via Trustpilot, FDM-erklæring et års fuld garanti og returret er virkemidlerne hos Jobcar Varebiler A/S.

Plus

Belgiske viskere til alle behov

Champion-fabrikken i Aubange producerer millionvis af viskere til både OE og eftermarkedet.

Leasing af firmabiler stiger igen efter afgiftsændringer

Markedet for erhvervsleasing er i fremgang og tilbage på niveauet fra før efterårets afgiftsændringer. Virksomhederne efterspørger stadig oftere billøsninger, der giver en høj grad af fleksibilitet og sikkerhed.

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Nyhedsbrev

Plus

Volvos guldvinder er tro mod traditionerne

XC 40 har sikret Volvo bilproducentens første pris som årets bil i Europa nogensinde. Og milepælen er fortjent.

Online Avis Arkiv
Plus

Er der reklamationsret på veteranbiler?

Få styr på undtagelserne fra købeloven, når det gælder special- og liebhaverbiler og læs om udfaldet af en sag om en rustramt, 16 år gammel Mazda MX 5.

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Bliver Københavns gader klar til Formel 1?

300 km/t over Langebro. Drøm eller mareridt? København er tæt på at lægge asfalt til verdens største motorløb. Men politisk uvilje, økonomien og en grøn profil kan spænde ben.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

1

Norske tilstande er på vej til Danmark

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

FORMEL 1 / LE MANS
"Jeg tænkte, wauwww!"

Porsche kan jo ikke vinde LMP1, for tyskerne deltager ikke i den klasse. Men de kan antagelig vinde konkurrencen om at komme med løbets fedest bemalede bil. The Pink Pig flyver igen, med Michael C. bag rattet.

FORMEL 1 / LE MANS
"Det smukke, det rædsomme ved Le Mans"

Målet er selvfølgelig af stå i midten på podiet i kongeklassen LMP1 på Le Mans, slår Toyota fast.

Stigende dansk stjerne

Mikael Moeslund fra firmaet Easi’r fik en “Rising Star Award" fra Automotive News Europe.

24 timer før de 24 timer

Vær klar lørdag kl 15.00 til det store wroarrr fra 60 biler med speederen nærmest under gulvet.

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Le Mans-teknik kører ind på Jyllandsringen

Verdens mest avancerede sportsvogne er dem, der kører på Le Mans. Ikke mindst i kongeklassen LMP1, hvor flere motorer og træk på alle hjul er opskriften på mest fart - den teknik har også kørt i Danmark.

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Amerikanske Tesla varsler massefyringer

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Plus

Firma klar med lim uden epoxy

Magnussen fik det maksimale ud af løbet i Monaco

Plus

LEDER: Færdselsstyrelsen er ude af syn(c)

Dieselgate
Tidligere Volkswagen-topchef sigtet i dieselsag i USA

Deletrailere på børsen

Plus

Hård kamp om at blive Årets Varebil

IT-selskab tilfreds trods millionminus

Accept Auto i god gænge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

18 volt støvsuger fra Metabo

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.292