23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dæknyheder klar til næste vintersæson

Continental viste sit kommende WinterContact TS 860 S og VikingContact 7 - med solide forbedringer.

DÆK-TEKNOLOGI Tyske Continental havde indkaldt den internationale motor- og dækpresse til TechnikForum 2018 i nordsvenske Arvidsjaur over flere dage for at vise fremtidig automotiv teknologi inden for blandt andet bremsning. Men den store dækproducent havde også et par dæk-nyheder med i ærmet - til næste vinterdæk-sæson.

Det gælder det nye WinterContact TS 860 S, hvor S’et står for sport.

Nyheden er til sportsbiler og potente luksusbiler så som Audi Sport, BMW M, Mercedes-AMG og Porsche. Det fås både på eftermarkedet og som OE, og Conti planlægger at tilbyde bilproducenterne deres egne skræddersyede versioner med ændrede egenskaber på højeste niveau.

Det nye UHP vinterdæk leverer top-præstationer inden for bremselængder samt kørsel på tør vej og på sne.

Det nye TS 860 S fremstilles pt i 14 størrelser. Sortimentet kører fra 18 til 21 tommer og med godkendelse op til 270 km/t (W).

Mange OE-godkendelser

TS 860 S er nyeste skud på den succesrige WinterContact familie. ContiWinterContact TS 830 P nåede således op på hele 104 OE-godkendelser i årene 2009-16, mens WinterContact TS 850 P høstede 49 OE-stempler i 2014-17.

Det nye Conti-vinterdæk rummer både SSR runflat-teknologien, ContiSeal og ContiSilent teknologien, som sikrer mere stille kørsel.

TS 860 omfatter 25 lamel-typer per størrelse. Fordelt på hele 37 dækstørrelser giver det 925 forskellige lamel-typer.

Nyt VikingContact 7

Mens det nye WinterContact TS 860 S også kommer på markedet i Danmark, er den anden nyhed ikke aktuel for det danske marked, men derimod primært for de øvrige nordiske lande og Rusland - nemlig VikingContact 7.

Til gengæld har Conti opnået betydelige forbedringer for dette nye dæk til den skandinaviske vinter, nemlig hele syv procent forbedring i aquaplaning beskyttelse, seks procent kortere bremselængde på våd vej og fire procents forbedret kørsel på snesjap og is - sammenlignet med forgængeren.

Kørsel på sne og tør vej er forbedret med to procent og rullemodstanden er reduceret med tre procent, oplyser Conti.

VikingContact 7 er klar hos dækforhandlerne i efteråret 2018 og fremstilles i 112 størrelser i 14-21 tommer. Det er godkendt til hastigheder på 190 km/t.

VikingContact 7 rummer over 100 lamel-typer per størrelse, og med 97 størrelser giver det over 9700 forskellige lamel-typer, oplyser Conti.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141