23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilsalg fra et parkeringshus

Osbech Laursen Cars i København har vendt tingene på hovedet og kommer kundernes digitale adfærd i møde, som folkene bag siger. Væk er det traditionelle lokale - bilerne til salg står i en p-kælder.

DIGITALT - Vi har lavet et sceneskift og rokker dermed ved den etablerede platform, man har drevet bilhandel fra i mange år. Vi mener, tiden er moden til en anden måde at gøre det på, og når nu kunderne udviser en mere digital adfærd, giver det god mening, at vi også gør det. Kunderne kommer ganske enkelt ikke længere på samme måde i den klassiske bilforretning. Den gennemsnitlige kunde kommer højst én gang i en bilforretning modsat år tilbage, hvor tallet var flere gange større.

Det forklarer Brian Osbech, det ene hjul i den nye digitale bilforhandler, Osbech Laursen Cars A/S, som styres fra et 29 kvadratmeter stort kontor på Sankt Annæ Plads i København. Salgsbilerne står i et stort p-hus, to minutters gang væk, hvor Jeudan driver p-huset ved havnen i København. Væk er det store forkromede bilhus.

- Vi har vi vendt tingene på hovedet. Vi har skåret alle overflødige omkostninger fra og fokuserer i stedet på det, vi mener det handler om: Bilerne og kunderne. Alt andet er overflødigt og fordyrende, forklarer Brian Osbech og tilføjer:

- Vi er ikke gift med ét bilmærke, men shopper rundt fra øverste hylde hos forhandlere i Danmark og Europa. Vi er eksperter i biler, der kan byde på lidt ekstra. Enten i form af ekstra køreglæde, ekstra luksus, ekstra komfort eller bare det der ekstra, der gør en bil helt speciel.

- Da vi ikke er et traditionelt bilhus, er vi heller ikke bundet af branchens faste åbningstider. I stedet tilpasser vi åbningstiden efter kunden. Vi er tilgængelige, når kunden har tid, forklarer han.

Anden grad af frihed

Andet hjul i forretningen er partneren Kenneth Laursen, der også har solgt biler i mere end 20 år i den etablerede bilforhandler-verden.

Duoen ønskede at lave en bilforretning med personlig kontakt til kunderne og en mere harmonisk balance mellem arbejds- og privatliv for dem selv.

- Det har givet en grad af frihed og færre bekymringer, selv om vi fortsat lægger mange timer i det, siger Brian Osbech, som stiftede virksomheden Osbech Laursen Cars A/S sidst i 2016 sammen med Kenneth Laursen.

- Kunderne finder i forvejen bilen på nettet, og oftest har man en indledende dialog på mail og telefon. Når bilen skal besigtiges eller prøves, mødes vi på et aftalt tidspunkt hos os eller hos kunden med bilen under armen. En bonus er, at vi har lave faste omkostninger og dermed kan være mere konkurrencedygtige på både leasing og køb. Vi har været i gang i lidt over et år og har ikke ambition om mange medarbejdere, men vi nyder friheden og tror, der vil være plads til både små og store bilforretninger i en digital fremtid, forklarer Brian Osbech og tilføjer:

- Bilkøberne udviser i dag en udpræget digital adfærd - folk har gjort deres hjemmearbejde, inden de kommer til bilforhandleren. Og hvorfor skal vi have dyre klassiske rammer, når kunderne ikke vil komme der?

- At vi ligger midt i København, giver også en dynamik. Vi sidder tæt på bilerne. Men måske skal der noget andet til om nogle år. Jeg tror dog aldrig, at vi ender i en nedlagt bilforrening med åbningstider, bemærker han.

300 biler er solgt

Og indtil videre er det gået helt fint.

- Vores første regnskabsår på ni måneder sluttede 30. september og viste et overskud på 300.000 kroner efter skat, efter at vi havde fået vores løn, og alle omkostninger var betalt, og vi opererer med et forsigtigt regnskab. Så det er godt. 2018 er også begyndt godt: I januar solgte vi 32 biler, og februar er også gået fint. Vi er ganske tilfredse med opstarten, udtaler Brian Osbech til Motor-magasinet.

Firmaet har siden sin start solgt omkring 300 biler - primært mærker som Audi, BMW og Mercedes og typisk firmabiler.

Klargøringen af bilerne varetages af Universal Bilpleje, mens Easy Car Care står for den løbende vedligeholdelse - begge med mobile løsninger.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.175