KONTRAKT-OPLSYNINGER Når annoncen for en salgsbil skal udfyldes - og tilsvarende, når slutsedlen skrives - så er det ofte angivet, at bilen har fuld service; men hvad ligger der egentlig i den udmelding? Hvem har undersøgelsespligten? Og hvad koster det, hvis det ikke er tilfældet?
Det har Ankenævn for Biler taget stilling til i to nyere afgørelser, der kan tages som udtryk for princip-afgørelser, altså nogle som vi i fremtidige sager kan læne os op ad. Den slags er gode at have.
Det er almindelig kendt, at sælger, der står for at udarbejde annoncemateriale og gennemgå bilen forud for salg, også har undersøgelsespligten, herunder i forhold til servicehistorikken. Det gælder, uanset om der er en fysisk servicebog, digital eller slet ingen (f.eks. kun fakturaer). Når sælger vælger at oplyse, at der er fuld servicebog, så giver han med andre ord kunden en berettiget forventning om, at samtlige service er overholdt - efter fabrikkens forskrifter.
Det siger sig selv, at oplysningen kan have stor betydning for vurderingen af prisen, herunder især hvis det er en bil, der fortsat er underlagt fabriksgarantien. Hvis der er tale om en væsentlig overskridelse af kilometertal ved olieskift, vil det dog også kunne havde betydning for motorens tilstand på længere sigt - men det er ikke sikkert, at det har betydning.
BMW ville ikke dække
Det gode råd til sælgeren er derfor, at hvis servicehistorikken ikke foreligger, så er det en dårlig idé at annoncere (eller endnu værre; at sælge) bilen som fuldt serviceret.
Ankenævn for Biler har for nylig haft lejlighed til at tage stilling til, hvad det skal koste, hvis det alligevel lykkes en bil at slippe igennem nåleøjet og blive solgt med fuld service, selv om det ikke er tilfældet.
I den ene afgørelse havde en kunde købt en BMW 520 fra 2011, der havde kørt knap 100.000 kilometer for 435.000 kroner. Bilen var solgt med fuld servicebog men var ikke længere under fabriksgarantien. Fjorten dage inden udløbet af købelovens toårige reklamationsret reklamerede kunden over, at motoren var havareret ved slid og detonering på én enkelt ventil og tilsvarende én enkelt cylinder. Kunden havde forsøgt at få BMW til at dække en ny motor pr. kulance og havde i den forbindelse fundet ud af, at bilens første service først havde været udført efter 3700 overkørte kilometer. BMW oplyste, at de havde en intern politik om, at overkørte kilometer blev accepteret indtil 10 procent, men da dette tal var oversteget med 700 kilometer, ville de ikke dække motoren kulant.
BMW oplyste yderligere til kunden, at de formodede, at motorhavariet var forårsaget af manglende smøring som følge af overkørslen ved olieskift.
Krævede ny motor af sælger
Kunden krævede herefter, at sælger betalte prisen for en ny motor, i alt ca. 100.000 kroner.
Sælger afviste kravet ud fra, at kunden ikke havde dokumenteret, at der var tale om en oprindelig mangel, og at de overkørte kilometer ingen (bevist) betydning havde for det skete havari.
Ankenævnet kom frem til, at kunden ikke havde løftet bevisbyrden for, at der var tale om en oprindelig mangel - heller ikke selvom BMW oplyste, at der kunne være en sammenhæng mellem det overkørte olieskift og havariet. Intet nyt her. Til gengæld kom ankenævnet frem til, at når bilen var solgt med angivelse af, at alle service var overholdt, så var overkørslen i sig selv en mangel, og kunde havde krav på et passende afslag. Selvom kunden stod med en udgift til en ny motor, så fastsatte ankenævnet dette afslag til 5000 kroner.
Manglende service en mangel
I en tilsvarende sag have en kunde i 2016 købt en Nissan Qashqai fra 2014 for knap 300.000 kroner. Bilen havde kørt 65.000 kilometer. Bilen var solgt med fuld servicebog og fuld fabriksgaranti. Godt to måneder efter købet reklamerede kunden over en række forhold ved interiør og eksteriør, ligesom kunden havde fundet ud af, at bilens fabriksgaranti var bortfaldet, fordi hele to tidligere service var overkørt med henholdsvis 2000 og 3000 kilometer.
Kunden mente, at overkørslerne i sig selv kunne have udsat motor og gearkasse for unødvendigt stort slid, der ville forkorte levetiden på begge. Kunden krævede derfor (lidt ambitiøst; måske endda optimistisk) at få en ny motor og en ny gearkasse.
Ankenævnet kom frem til, at da bilen havde været solgt fuldt serviceret, og dette ikke var tilfældet, så forelå der en mangel ved bilen. Derfor skulle kunden have et passende afslag, der - som i den foregående sag - blev fastsat til 5000 kroner. Derudover fik kunden medhold i et par af de øvrige klagepunkter.
Lære: Undersøg din vare
Afgørelsen er særlig, fordi den - sammenholdt med den første - knæsætter, at en forkert oplysning om, at bilen er korrekt serviceret, koster 5000 kroner takstmæssigt, hvis der ikke skærpende omstændigheder. Derudover er det værd at bemærke, at fabriksgarantien meget vel kunne være bortfaldet som følge af de overkørte service, men at dette altså ikke blev tillagt vægt. Dette skyldtes formentlig, at der ikke - aktuelt - forelå nogen defekter eller problemer, der skulle anmeldes under fabriksgarantien, ligesom hverken bilens motor eller gearkasse aktuelt havde lidt skade som følge af overkørslerne.
Med andre ord: hvis bilen havde haft en defekt, der skulle have været dækket under fabriksgarantien, men blev afvist på grund af overkørslerne, så ville sagen formentlig havde fået en noget dyrere udfald for sælger.
Som i alle andre tilfælde handler det altså om, at man som sælger undersøger den vare, man har i hånden og kun skriver det ind i annoncen eller slutsedlen, som man er sikker på.
Jura: Fuldt service - eller hvad?
To sager med overkørte kilometer og motorhavari i og uden for garantiperioden blev af Ankenævn for Biler takseret med bøde til sælgerne, der havde oplyst "fuldt service" ved bilsalget.