23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye opkøb på vej i autobranchen

Tidligere autogrossist-direktør, Jens Sørensen, tror blandt andet, at FTZ får nye ejere inden 2020.

FREMTID Motor-magasinet har taget en snak med den kendte rådgiver i autobranchen, Jens Sørensen. Han er i dag involveret i en række virksomheder i autobranchen som både rådgiver og bestyrelsesmedlem.

Hvordan ser du på bilparkens udvikling?

- Der har aldrig været så mange biler på vejene som nu. Det er også hjulpet på vej af en øget købekraft, dog er der lige nu lidt usikkerhed omkring den økonomiske udvikling. Vi skal helst ikke ud i en ny boble, men der er nogle skygger og noget usikkerhed trods masser af fri-kapital, siger Jens Sørensen og tilføjer:

- De unge vil dog givetvis skifte bil hyppigere, blandt andet grundet i de mange lukrative og fleksible tilbud og leasingløsninger. Her er kreativiteten stor. I dag behøver man jo heller ikke eje sin bil. Rundt om i verden er der dog markante forandringer. Udbuddet er enormt, og i nogle lande er der en foryngelseskur omkring bilparkens alder. To eksempler: Irland nu på 6 år og Holland 7,5 år.

- Herhjemme, som i udlandet, kommer det selvfølgelig til at påvirke eftermarkedet. Og så er det altid interessant at følge kineserne. De vil for eksempel sætte sig markant på elbilsproduktion. Det er smart, og så er de jo heller ikke ramt af de evindelige strejker på bilfabrikkerne. Jeg tænker her på Tyskland og Frankrig. De skal passe på, advarer Jens Sørensen.

Tror FTZ bliver solgt

Der sker en masse opkøb i branchen. Tror du det vil forsætte?

- Der er masser af opkøbs-analyser i gang. Se også Budweg og den nylige overtagelse. For ikke så længe siden var det Nissens, og før dem Borg. Der er dog snart ikke flere interessante opkøbs-potentialer i Danmark. Det skrumper ind omkring producenterne. De få øvrige interessante, der er tilbage, har "nogle" dog i kikkerten. Udover de producerende er mange i princippet bare "logistik-providere", siger han.

- Lager-holdere/lager-hoteller. Det behøver man jo ikke betale uhørte summer for. Men der er jo masser af fri-kapital. Den kapital skal aktiveres, og det sker blandt andet via kapitalfondenes store investeringslyst. Investeringsforeningerne havde også et gyldent 2017 - med et afkast på hele 17 procent sidste år. Jeg tror dog, at en af de helt store distributører kunne være af interesse (dette for at koble en sådan aktør sammen med noget endnu større = medfører blandt andet øget købekraft og bortfald af faste omkostninger med mere, tilføjer han.

- Min tidligere base, FTZ, kunne godt være min næste forudsigelse. Da jeg i sin tid forlod CEO jobbet, udtalte jeg, at en ny ejer ville komme på banen inden for 4-5 år. Her tror jeg stadig på, at det sker inden udgangen af 2019. På under 8,5 år lykkedes det at føre dette selskab fra små 750 millioner kroner til tæt ved 2 milliarder. Sådanne vækstrater er dog historie, hvorfor der helt sikkert er overvejelser. Før eller siden skifter alting jo hænder. Jeg havde i øvrigt (i min sidste FTZ tid) en tæt dialog med kapitalfonden Altor. De ville så gerne købe FTZ. Den gang blev det imidlertid ved snakken", men på et tidspunkt fører snak til handlinger, vurderer Jens Sørensen.

For få dygtige

Hvordan ser du lige nu på branchens kompetencer?

- Der er for få dygtige og unge ledere i autobranchen, hvorfor samkoblinger/partnerskaber skal til for at afhjælpe dette. Jeg har svært ved at finde dygtige generalister i den danske autobranche. Der er for få højtuddannede og kreative/udviklende typer. Desværre. Der er hårdt brug for efteruddannelse og fokus på alle områder i branchen. Og så er der brug for langt mere mod, energi og hengivenhed, mener Jens Sørensen.

- Autobranchen er udfordret, ingen tvivl om det. Indtænk bare sådan noget som en "digitaliserings strategi". Jeg tror ikke, der er mange som p.t. behersker dette, hvilket er lidt skræmmende. Der er også for få, som opererer med en professionel bestyrelse. Det bliver mere og mere nødvendigt. Mere end nogensinde før skal der en bred knowhow til. Der skal hele tiden findes nye veje og optimeres. Marginalerne kommer også mere og mere under pres. For mange har også tyngende regnskabsbalancer. Specielt de mindre aktører. De sidder med et problem. Den reelle (bogførte) værdi er ofte ikke til stede. Dette er ikke bare en påstand. Der må være nogle revisorer, som sveder, bemærker han.

7. bog på vej

Hvad overvejelser gør du dig ellers - hvad har du p.t. gang i?

- Jeg har - på mine gamle dage - tænkt på at danne et Vækst & Behovs Forum for autobranchen, bestående af repræsentanter for hele forsyningskæden. Fra producent til forbruger. Jeg har ligeledes et udkast klar til et MekanikerSeminar. Blandt andet hvordan de kan opnå en bedre indtjening og blive rustet til fremtidens drifts- og investeringsmæssige udfordringer. Slutteligt skriver jeg på min 7. bog. Den bliver på engelsk og får titlen "Loud Out".

BREAKING
{{ article.headline }}
0.146