Forhandlerne kender ikke deres kunder

Hvert år bruger bilforhandlerne tusindvis af kroner på at kommunikere til kunderne. Faktum er dog, at de rammer forkert i op til 25 procent af tilfældene, Det koster - både på marketingbudgettet og i kampen for at opbygge en loyal kundebase.

VASKEMASKINE Kundedatabasen vokser i disse år hos mange bilforhandlere i takt med, at der bliver solgt flere biler. Men samtidig bliver databasen også forældet med lynets hast. Nye tal fra InterMail, der hjælper med at bygge stærke relationer til kunder for flere i bilbranchen gennem loyalitetsprogrammer og markedskommunikation, viser, at kundekartoteket i en bilforretning forældes med op til 25 procent på ét år. Det giver store udfordringer, når branchen samtidig er ramt af flygtige kunder med mindre mærke- og forhandlerloyalitet og oftest størst fokus på pris. Derfor er det nødvendigt at sikre, at databasen er helt opdateret. Det har hidtil været umuligt at holde sin kundedatabase opdateret, blandt andet grundet manglende gennemsigtighed omkring, hvornår folk har solgt deres bil.

Vaskemaskinen
Nu har InterMail fundet en løsning, der gør det muligt at opdatere sin kundedatabase og sikre, at der ikke årligt bruges tusindvis af kroner på at kommunikere forkerte budskaber til kunderne, oplyser Frederik Kirketerp-Møller, new business development manager hos InterMail, som i Danmark holder til på Stamholmen i Hvidovre.



- Vi har udviklet en "vaskemaskine", så vi kan fjerne de kunder i databasen, som ikke længere har den bil, som bilhuset ellers troede. Det giver os en lang række muligheder for at kommunikere korrekt til kunderne, og ikke mindst ramme dem med de rigtige budskaber. Har en kunde ikke længere den bil som forhandleren har registreret, er det jo spild af penge, og med en risiko for badwill, at skrive til dem, når bilen eksempelvis skal til syn eller have service. De forhandlere, der indser, at deres databaser og kommunikation skal opprioriteres som indsatsområde og er nøglen til at skabe loyale kunder, de kommer også til at få et forspring i bilbranchen, forklarer Frederik Kirketerp-Møller.

Små detaljer gør en stor forskel
Udover at have styr på kundernes opdaterede bilpark, vil korrekte oplysninger give en besparelse med det samme, da man ikke spilder fysiske breve på at sende forkerte budskaber afsted. Men også internt i bilhuset ligger der gevinster i loyalitetsarbejdet. For ved at nedbryde siloerne internt mellem salgsafdeling, plade- og værkstedet skabes der mersalg og flere loyale kunder.

Den dybe indsigt
I InterMails svenske afdeling hjælper Key Account Manager Åke Moberg flere forhandlere hos Ford, Volvo, Bilia og Mercedes med deres kommunikation og loyalitetsprogrammer. Han forklarer, at selv de små procenter gør en forskel.

- Vi ved, at dyb indsigt i sine kunders individuelle behov og adfærd er nøglen til højere loyalitet og øget salg. Man bør typisk kommunikere til sine kunder 4-5 gange om året med for eksempel sæsonaktiviteter, kundemagasiner og temaaftener, siger Åke Moberg og uddyber:

Læs også: Få overblikket: Danske forhandlere hæver indtjeningen

- Vores erfaring viser, at det er vigtigt at holde en kontinuerlig dialog med kunderne, og det skal ikke kun være salgsbudskaber, men også gode råd som, hvordan man skal forholde sig, når garantien er ved at udløbe. Hvis man formår at geare forretningen til at arbejde med loyalitet, så mærker virksomheden også en effekt. Det kræver kun et par procent, før det giver mening for en forhandler, og vores tal viser, at det ofte er nærmere fem procent, når man arbejder systematiseret - og det gør en kæmpe forskel på den lange bane, siger Åke Moberg.

Med InterMails nyudviklede vaskemaskine til at rense kundedatabasen for forkerte informationer får bilforhandlerne en unik mulighed for one-stop-shopping.

- Vi gør det muligt at hjælpe med hele værdikæden. Vi hjælper med at vaske databasen, men kan også rådgive omkring den efterfølgende kommunikation, samt eksekvere den endelige fysiske direct mail-udsendelse. Derved kan vi hjælpe endnu flere bilforhandlere med at skabe loyale kunder, siger Frederik Kirketerp-Møller.

Mere om: bilforhandlere


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Tror på trygt internet-bilsalg

Gode internet-fotos hele bilen rundt, fuld transparens via Trustpilot, FDM-erklæring et års fuld garanti og returret er virkemidlerne hos Jobcar Varebiler A/S.

Plus

Roterende catwalk til bil-fotografering

Plus

Belgiske viskere til alle behov

Champion-fabrikken i Aubange producerer millionvis af viskere til både OE og eftermarkedet.

Leasing af firmabiler stiger igen efter afgiftsændringer

Markedet for erhvervsleasing er i fremgang og tilbage på niveauet fra før efterårets afgiftsændringer. Virksomhederne efterspørger stadig oftere billøsninger, der giver en høj grad af fleksibilitet og sikkerhed.

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Nyhedsbrev

Plus

Volvos guldvinder er tro mod traditionerne

XC 40 har sikret Volvo bilproducentens første pris som årets bil i Europa nogensinde. Og milepælen er fortjent.

Online Avis Arkiv
Plus

Er der reklamationsret på veteranbiler?

Få styr på undtagelserne fra købeloven, når det gælder special- og liebhaverbiler og læs om udfaldet af en sag om en rustramt, 16 år gammel Mazda MX 5.

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Bliver Københavns gader klar til Formel 1?

300 km/t over Langebro. Drøm eller mareridt? København er tæt på at lægge asfalt til verdens største motorløb. Men politisk uvilje, økonomien og en grøn profil kan spænde ben.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

1

Norske tilstande er på vej til Danmark

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

FORMEL 1 / LE MANS
"Jeg tænkte, wauwww!"

Porsche kan jo ikke vinde LMP1, for tyskerne deltager ikke i den klasse. Men de kan antagelig vinde konkurrencen om at komme med løbets fedest bemalede bil. The Pink Pig flyver igen, med Michael C. bag rattet.

FORMEL 1 / LE MANS
"Det smukke, det rædsomme ved Le Mans"

Målet er selvfølgelig af stå i midten på podiet i kongeklassen LMP1 på Le Mans, slår Toyota fast.

Stigende dansk stjerne

Mikael Moeslund fra firmaet Easi’r fik en “Rising Star Award" fra Automotive News Europe.

24 timer før de 24 timer

Vær klar lørdag kl 15.00 til det store wroarrr fra 60 biler med speederen nærmest under gulvet.

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Le Mans-teknik kører ind på Jyllandsringen

Verdens mest avancerede sportsvogne er dem, der kører på Le Mans. Ikke mindst i kongeklassen LMP1, hvor flere motorer og træk på alle hjul er opskriften på mest fart - den teknik har også kørt i Danmark.

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Amerikanske Tesla varsler massefyringer

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Plus

Firma klar med lim uden epoxy

Magnussen fik det maksimale ud af løbet i Monaco

Plus

LEDER: Færdselsstyrelsen er ude af syn(c)

Dieselgate
Tidligere Volkswagen-topchef sigtet i dieselsag i USA

Deletrailere på børsen

Plus

Hård kamp om at blive Årets Varebil

IT-selskab tilfreds trods millionminus

Accept Auto i god gænge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

18 volt støvsuger fra Metabo

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.263