23948sdkhjf

Forhandlerne kender ikke deres kunder

Hvert år bruger bilforhandlerne tusindvis af kroner på at kommunikere til kunderne. Faktum er dog, at de rammer forkert i op til 25 procent af tilfældene, Det koster - både på marketingbudgettet og i kampen for at opbygge en loyal kundebase.

VASKEMASKINE Kundedatabasen vokser i disse år hos mange bilforhandlere i takt med, at der bliver solgt flere biler. Men samtidig bliver databasen også forældet med lynets hast. Nye tal fra InterMail, der hjælper med at bygge stærke relationer til kunder for flere i bilbranchen gennem loyalitetsprogrammer og markedskommunikation, viser, at kundekartoteket i en bilforretning forældes med op til 25 procent på ét år. Det giver store udfordringer, når branchen samtidig er ramt af flygtige kunder med mindre mærke- og forhandlerloyalitet og oftest størst fokus på pris. Derfor er det nødvendigt at sikre, at databasen er helt opdateret. Det har hidtil været umuligt at holde sin kundedatabase opdateret, blandt andet grundet manglende gennemsigtighed omkring, hvornår folk har solgt deres bil.

Vaskemaskinen
Nu har InterMail fundet en løsning, der gør det muligt at opdatere sin kundedatabase og sikre, at der ikke årligt bruges tusindvis af kroner på at kommunikere forkerte budskaber til kunderne, oplyser Frederik Kirketerp-Møller, new business development manager hos InterMail, som i Danmark holder til på Stamholmen i Hvidovre.



- Vi har udviklet en "vaskemaskine", så vi kan fjerne de kunder i databasen, som ikke længere har den bil, som bilhuset ellers troede. Det giver os en lang række muligheder for at kommunikere korrekt til kunderne, og ikke mindst ramme dem med de rigtige budskaber. Har en kunde ikke længere den bil som forhandleren har registreret, er det jo spild af penge, og med en risiko for badwill, at skrive til dem, når bilen eksempelvis skal til syn eller have service. De forhandlere, der indser, at deres databaser og kommunikation skal opprioriteres som indsatsområde og er nøglen til at skabe loyale kunder, de kommer også til at få et forspring i bilbranchen, forklarer Frederik Kirketerp-Møller.

Små detaljer gør en stor forskel
Udover at have styr på kundernes opdaterede bilpark, vil korrekte oplysninger give en besparelse med det samme, da man ikke spilder fysiske breve på at sende forkerte budskaber afsted. Men også internt i bilhuset ligger der gevinster i loyalitetsarbejdet. For ved at nedbryde siloerne internt mellem salgsafdeling, plade- og værkstedet skabes der mersalg og flere loyale kunder.

Den dybe indsigt
I InterMails svenske afdeling hjælper Key Account Manager Åke Moberg flere forhandlere hos Ford, Volvo, Bilia og Mercedes med deres kommunikation og loyalitetsprogrammer. Han forklarer, at selv de små procenter gør en forskel.

- Vi ved, at dyb indsigt i sine kunders individuelle behov og adfærd er nøglen til højere loyalitet og øget salg. Man bør typisk kommunikere til sine kunder 4-5 gange om året med for eksempel sæsonaktiviteter, kundemagasiner og temaaftener, siger Åke Moberg og uddyber:

Læs også: Så meget tjener autobranchen

- Vores erfaring viser, at det er vigtigt at holde en kontinuerlig dialog med kunderne, og det skal ikke kun være salgsbudskaber, men også gode råd som, hvordan man skal forholde sig, når garantien er ved at udløbe. Hvis man formår at geare forretningen til at arbejde med loyalitet, så mærker virksomheden også en effekt. Det kræver kun et par procent, før det giver mening for en forhandler, og vores tal viser, at det ofte er nærmere fem procent, når man arbejder systematiseret - og det gør en kæmpe forskel på den lange bane, siger Åke Moberg.

Med InterMails nyudviklede vaskemaskine til at rense kundedatabasen for forkerte informationer får bilforhandlerne en unik mulighed for one-stop-shopping.

- Vi gør det muligt at hjælpe med hele værdikæden. Vi hjælper med at vaske databasen, men kan også rådgive omkring den efterfølgende kommunikation, samt eksekvere den endelige fysiske direct mail-udsendelse. Derved kan vi hjælpe endnu flere bilforhandlere med at skabe loyale kunder, siger Frederik Kirketerp-Møller.

Mere om: bilforhandlere
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Escort-diamanter for millioner

Alene i materialer er værdien et sted mellem 560 og 650.000 kr. Og tiden, det har taget at skabe og kreere: Over 1000 timer

Dansker på vej op ad Indy-stigen

Toyota og Suzuki i samarbejde

De to japanske producenter har indledt et samarbejde om motorer og bilmodeller.

IT-nedbrud på Motor-magasinet

Motor-magasinets IT-systemer blev ramt af nedbrud, som har medført problemer med såvel hjemmeside som nyhedsbrevet.

Jeg vinder sko da DM i rally!

Hvem har lyst til at genoplive Skoda-vittighederne: Det har Ib Kragh da.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

København indfører krav om grøn transport hos leverandører

Plus

Leasingindgreb klinger i statskassen

På Christiansborg finpudser skatteordførerne indgreb mod importørers selvanmelderordning og stramning af skatteregler for firmabiler

Dansk hæder til varevogns trillinger

Årets Varebil kåret på Transport-messen i Herning.

Her er listen over de elektriske varebiler

Oversigt over 17 elbiler på gule plader i magasinet På Gule Plader.

Ude og inde i autobranchen

WLTP og afgifter - det er jo kun sparket til hjørne

Plus

Q&A: Skulle annoncer lokke?

Forsøgte Interdan med aggressive annoncekampagner at lokke bilkøbere til at fremskynde bilkøb velvidende, at prisstigninger grundet WLTP-målemetoden aldrig ville blive til noget? Interdans Head of Group PR, Hanne Langsig Sørensen, svarer for sig.

Plus

Vindere og tabere i februar

Plus

Er finansiering vigtig for bilkøberen?

Blandt købere af visse bilmærker spiller finansiering en mindre rolle. Se her hvilke.

Plus

Ude og inde i autobranchen

Audi åbner flexleasing-center

Altid 25 let brugte Audier på Turbinevej i Gladsaxe.

Ajour med autobranchen

Bilejere med ubetalte afgifter risikerer klippet nummerplade

Dansk bildesigner vil konkurrere på massemarkedet for elbiler

Plus

Brancheadvokat skifter hold

Dansk Bilbrancheråd ansætter Lars Ellegaard.

Minister åbner rekordstor messe

Det bliver lettere at finde rådgivere

Magnussen er mere end tilfreds med sjetteplads i Melbourne

Den danske Formel 1-kører kunne sætte otte VM-point på kontoen efter sæsonens første løb i Melbourne.

Magnussen bliver sekser i årets første Formel 1-grandprix

Kevin Magnussen blev sekser og Valtteri Bottas vandt sæsonens første Formel 1-grandprix i Australien.

Digital jagt på biler uden forsikring

Video kan sælge flere biler

Volkswagen-chef undskylder for Auschwitz-reference

Sydjysk bilhus på to hjul

Plus

Ude og inde i autobranchen

Plus

Q&A - Bliver den nye 208 et hit?

Magnussen: Nye Formel 1-regler kommer kun de bedste til gode

Plus

Ajour med autobranchen

Ny ledelse i eksportbil-firma

LEDER: Nu er ulven kommet

Debataften: Sådan får vi flere kvinder i autobranchen

Der er guld i gamle lader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Citroën C5 Aircross med 20" fælge

Den sidste actionhelt – Suzuki Jimny

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Dansk Procesventilation har installeret fødevareegnet rengøringsløsning hos brødproducent

Fælge til ny BMW 3-serie 2019

Hvide solceller til administrationsbygning

Familien Rummelig – Skoda Fabia Combi

NY silikone til fødevareindustrien og i drikkevandssektoren - Silikone LP NSF P1

College360 og autobranchen sætter spotlys på kvinder i uddannelsen

Hos Via biler sprøjter de serviceaftaler ud som aldrig før

Hvide facader med solceller

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Nødbruser fra DENIOS

Digital Servicebook nu som registreret varemærke i EU

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

5 produkter der gør din dæksæson nemmere

MSW fælgnyhed fra Rally Centeret

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Originale Mercedes reservedele. Ingen fordyrende mellemled.

Nyt katalog fra Rally Centeret

8% af alle biler kører rundt med skjulte fejl.

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af coating pulver-støv ho...

Send til en kollega

0.218