23948sdkhjf

Forhandlerne kender ikke deres kunder

Hvert år bruger bilforhandlerne tusindvis af kroner på at kommunikere til kunderne. Faktum er dog, at de rammer forkert i op til 25 procent af tilfældene, Det koster - både på marketingbudgettet og i kampen for at opbygge en loyal kundebase.

VASKEMASKINE Kundedatabasen vokser i disse år hos mange bilforhandlere i takt med, at der bliver solgt flere biler. Men samtidig bliver databasen også forældet med lynets hast. Nye tal fra InterMail, der hjælper med at bygge stærke relationer til kunder for flere i bilbranchen gennem loyalitetsprogrammer og markedskommunikation, viser, at kundekartoteket i en bilforretning forældes med op til 25 procent på ét år. Det giver store udfordringer, når branchen samtidig er ramt af flygtige kunder med mindre mærke- og forhandlerloyalitet og oftest størst fokus på pris. Derfor er det nødvendigt at sikre, at databasen er helt opdateret. Det har hidtil været umuligt at holde sin kundedatabase opdateret, blandt andet grundet manglende gennemsigtighed omkring, hvornår folk har solgt deres bil.

Vaskemaskinen
Nu har InterMail fundet en løsning, der gør det muligt at opdatere sin kundedatabase og sikre, at der ikke årligt bruges tusindvis af kroner på at kommunikere forkerte budskaber til kunderne, oplyser Frederik Kirketerp-Møller, new business development manager hos InterMail, som i Danmark holder til på Stamholmen i Hvidovre.



- Vi har udviklet en "vaskemaskine", så vi kan fjerne de kunder i databasen, som ikke længere har den bil, som bilhuset ellers troede. Det giver os en lang række muligheder for at kommunikere korrekt til kunderne, og ikke mindst ramme dem med de rigtige budskaber. Har en kunde ikke længere den bil som forhandleren har registreret, er det jo spild af penge, og med en risiko for badwill, at skrive til dem, når bilen eksempelvis skal til syn eller have service. De forhandlere, der indser, at deres databaser og kommunikation skal opprioriteres som indsatsområde og er nøglen til at skabe loyale kunder, de kommer også til at få et forspring i bilbranchen, forklarer Frederik Kirketerp-Møller.

Små detaljer gør en stor forskel
Udover at have styr på kundernes opdaterede bilpark, vil korrekte oplysninger give en besparelse med det samme, da man ikke spilder fysiske breve på at sende forkerte budskaber afsted. Men også internt i bilhuset ligger der gevinster i loyalitetsarbejdet. For ved at nedbryde siloerne internt mellem salgsafdeling, plade- og værkstedet skabes der mersalg og flere loyale kunder.

Den dybe indsigt
I InterMails svenske afdeling hjælper Key Account Manager Åke Moberg flere forhandlere hos Ford, Volvo, Bilia og Mercedes med deres kommunikation og loyalitetsprogrammer. Han forklarer, at selv de små procenter gør en forskel.

- Vi ved, at dyb indsigt i sine kunders individuelle behov og adfærd er nøglen til højere loyalitet og øget salg. Man bør typisk kommunikere til sine kunder 4-5 gange om året med for eksempel sæsonaktiviteter, kundemagasiner og temaaftener, siger Åke Moberg og uddyber:

Læs også: Så meget tjener autobranchen

- Vores erfaring viser, at det er vigtigt at holde en kontinuerlig dialog med kunderne, og det skal ikke kun være salgsbudskaber, men også gode råd som, hvordan man skal forholde sig, når garantien er ved at udløbe. Hvis man formår at geare forretningen til at arbejde med loyalitet, så mærker virksomheden også en effekt. Det kræver kun et par procent, før det giver mening for en forhandler, og vores tal viser, at det ofte er nærmere fem procent, når man arbejder systematiseret - og det gør en kæmpe forskel på den lange bane, siger Åke Moberg.

Med InterMails nyudviklede vaskemaskine til at rense kundedatabasen for forkerte informationer får bilforhandlerne en unik mulighed for one-stop-shopping.

- Vi gør det muligt at hjælpe med hele værdikæden. Vi hjælper med at vaske databasen, men kan også rådgive omkring den efterfølgende kommunikation, samt eksekvere den endelige fysiske direct mail-udsendelse. Derved kan vi hjælpe endnu flere bilforhandlere med at skabe loyale kunder, siger Frederik Kirketerp-Møller.

Mere om: bilforhandlere
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

LA Auto Show på dansk

Paris, Detroit - og så "lille" Los Angeles. Når det kommer til internationale bilmesser er den californiske by blandt de små. Men alligevel med et par store nyheder.

Vanæret bilboss er formelt tiltalt for bedrageri i Japan

Noter i 6. gear

Plus

Studerende i kamp mod lastbilssvindlere

Politiet har fået nye ideer til at bekæmpe svindel med lastbilforurening fra autoteknolog-studerende fra Viborg.

Plus

Firmabiler udeladt i hastelov om elbiler

Fradrag i købsafgift øges til 40.000 kr. i 2019, mens stigning i afgift til 20 procent udskydes til 2020.

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Lavere benzinpriser trækker den danske inflation ned

Elbiler op til 400.000 kroner bliver afgiftsfri de næste to år

Regeringen indgår smal aftale om elbiler op til 400.000 kroner, som bliver afgiftsfri de næste to år.

1

Så meget tjener autobranchen

Bilimportørerne tjener fortsat ustyrligt, viser ny analyse af Danmarks 440 største forhandlere og 20 største bilimportører. 2017 blev branchens næstbedste år, kun overgået af 2016.

Forbedringer på vej: Motorstyrelsen tager form

DF: Oppositionen sagde nej til et bedre elbil-tilbud

Dansk Folkeparti undrer sig over, at rød blok valgte at gå fra elbilforhandlinger kort før lukketid.

Plus

Fup og fakta om bilers udledning

Oversigt: Hvor meget sviner dieselbiler, benzinbiler og hybridbiler med partikler og CO2? Et klima-notat og et tysk bruger-site giver nogle af svarene. Så hvad er op og ned i klimadebatten om biler - læs med her.

Video
Tesla 3 – smugpremiere i Danmark

I dag torsdag er der smugpremiere på den nye elbiler, Tesla Model 3. 500 personer, der har reserveret bilen plus andre interesserede er inviteret til at se, føle og ikke mindst prøve at sidde bag rattet.

Plus

Don’t drink & drive

Plus

Elbiler bliver et krav

LEDER: Pas på - elbilerne kommer

Plus

Pressechefer hos Opel og Fiat stopper

Eftermarkedet - colour på tossen

Plus

Uddannelse bliver ny awards-kategori

En kærkommen løftestang lyder det fra uddannelsesfolk i branchen om Auto Awards-ændringen næste år.

Nye tider: Digital registrering sparer tid

Michelle - næste skridt

Toyota og PSA udvider samarbejdet

De to koncerner skal sammen udvikle og tilbyde kompakte og mellemstore varebiler.

Plus

Mercedes-Benz er helt på toppen

Nummer et i bilsalget for november er C-Klasse - Mercedes-Benz har for første gang rundet 10.000 nye salgsbiler på et år efter flere tiltag.

1

Borgen bare taler om elbiler

Plus

Eksperten: Kevins bedste Formel 1-sæson.

Hidtil bedste sæson. Men også sæsonen hvor Red Bull tager afsked med Renault, og hvor halo blev indført. Så alt i alt - var det en god sæson eller ikke? Vi stiller seks skarpe til Formel 1-ekspert, Peter Nygaard.

Ny Volkswagen-SUV møder mini

Ny Audi-SUV møder coupé

Ajour med alverdens autobranche

Regeringen tror stadig på billigere elbiler inden nytår

Leder: Fremtiden - den er her nu

Min Fremtid
Derfor vil jeg være mekaniker

Modsvar: trættende kritik af FDM

Plus

Det er dem i blå skjorter, der har skabt kulturen

Plus

Ajour med de korte branchenyheder

Specialbiler og skudklare salutkanoner

Plus 1

DF vil sætte gang i afgiftreform nu

Plus

Ny vejledning om spam

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort central rengøringsløsning/støvsuger til EX-område

Danmarks første offentlige hospital får pulterrum på tørreloftet

Ny hjemmeside for 5000 kroner

Det bedste tilbud på lagerindretning er baseret på tillid

eflow blev præsenteret på Jyllandsringen

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Har du styr på din straksafskrivning?

Mann-filter, direkte fra Tyskland.

Biltorvet ansætter kvalitetssikringskonsulent

Julerabat fra Biltorvet

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Monteringstape velegnet til hybridbindinger

Er jeres digitale bilhus slidt?

ELF & Renault lancerer unik produktserie RN17

Endnu bedre biltorvet.dk

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og let olietåge

Omnicar tilbyder sine kunder gratis materiale til markedsføring af serviceaftaler

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

ShineTecs Ultra: Innovativ lakbeskyttelse

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning/filtrering af svejserøg, slibestøv og let olietåge

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Vi udvider vores program af styretøjsdele – og anvender vores prøvelager ti...

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Dansk Procesventilation har færdiggjort ATEX punktudsugning hos nkt Cables

Har du brug for en yderst fleksibel lagerløsning?

Send til en kollega

0.452