MÆRKAT Der findes i dag flere sikre vinterdæk end nogensinde før, når branchen sælger dækkene gennem grossister, værksteder eller egne kanaler, og takkepræmien går til EU’s dæklabel. Det mener man i hvert fald hos Rådet for Større Dæksikkerhed og dækkæden First Stop.
Begge steder konkluderer man, at en ny EU-mærkning af dæk blev indført tilbage i 2013, er udvalget af sikre vinterdæk øget markant. Det betyder, at der i dag findes langt flere vinterdæk i kategorierne med kortest bremselængde.
Ifølge Volker Nitz fra Rådet for Større Dæksikkerhed er antallet af vinterdæk med B-mærkning i bremsning på våd vej steget med næsten 50 procent fra 2015 til 2017.
- Tallene viser tydeligt, at udvalget af vinterdæk i dag er blevet sikrere. De seriøse producenterne bruger rigtig mange penge i udvikling og forskning, og den "nye" mærkningsordning er også blevet et målbart konkurrenceparameter. Alligevel er der desværre stadig for få forbrugere, der kender til ordningen, fortæller Volker Nitz.
Han vurderer, at mange af de helt billige dæk er forsvundet fra markedet over de seneste år, fordi de klarer sig for dårligt i test.
Hos dækkæden First Stop med over 40 centre fordelt i Danmark, er der også en klar tendens i danskernes dækvalg.
- Vi oplever, at dæk med de bedste karakterer bliver solgt betydeligt mere i dag end for fem år siden, og det har været med til at højne sikkerhedsniveauet på de danske veje, forklarer Brian Lund, der er landechef hos First Stop.
Vinterdæk som fast del
Ifølge Brian Lund er vinterdæk en obligatorisk del af en korrekt udstyret bil i vinterhalvåret. Sommerdæk er markant dårligere, og der er ikke gode undskyldninger for at køre rundt på dem, når der er is og sne på vejene, fordi vinterdæks bremselængde er kortere og styreegenskaber bedre.
- Lidt over 80 procent af de danske privatbilister kører med vinterdæk, og det tal har været stabilt i en årrække, så der er stadig en del bilister, der burde overveje at få vinterdæk. Hvis du skal til et af vores nabolande i løbet af vinterhalvåret, skal du også være opmærksom på, at de har en mere striks vinterdæklovgivning, siger landechefen fra dækkæden.
Samtidig råder Brian Lund til at købe vinterdæk, der er specielt udviklet til det danske klima, fordi eksempelvis dæk produceret langt fra Europa ofte slet ikke giver den sikkerhed og de køreegenskaber, bilisterne normalt forventer af et vinterdæk.
EU har sejret med dæklabel i Danmark
Det er måske de færreste forbrugere, som tænker over EU’s labels på dæk. Men branchen jubler efter fem gode år.