23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kina-dæk møder snart toldmuren

Dækbranchen er med egne ord kommet et godt skridt videre i at bekæmpe unfair handel med kinesiske dæk i EU.

IMPORT Problematikken er velkendt, men snart kan der være en meget håndgribelig løsning på vej. Den danske dækbranche er, sammen med europæiske kolleger, nemlig rykket et stort skridt nærmere en toldmur mod kinesiske dæk, der strømmer ind over grænserne i EU.

Problematikken er dog ikke så meget, at der tale om kinesiske dæk, men snarere at netop mange kinesiske producenter modtager så stor stats- og regionsstøtte, at de sender lastbil- og busdæk til Europa, der ligger meget langt under prisen på eksempelvis europæisk producerede hjul. Dækbranchen har i årevis råbt op om problemet, der skævvrider konkurrencevilkårene - og nu får man måske en delsejr. Det fortæller Erik Neuberg Rasmussen, der blandt andet er formand for Fabrikantforeningen for Regummierede dæk i Danmark, FFRD.

- Jeg er da glad for, at EU nu endelig ser ud til at anerkende problemet og ligefrem sætter dato på told med tilbagevirkende kraft, nemlig den 1. februar 2018. Forhåbentlig kan det være med til at fjerne noget af den skævhed, vi har oplevet i lang tid, fortæller Erik Neuberg Rasmussen.

Anledningen er en redegørelse i den såkaldte Europæiske Unions Tidende, hvor EU-Kommissionen oplister en lang forhold i forhold til importen af nye og regummierede dæk til busser og lastbiler, alle importeret fra Kina.

Blandt andet fremhæver EU-Kommissionen, at importen af de billige kinesiske dæk er tiltagende, og har været det i længere tid. Organet fremhævet eksempelvis, at importmængden for dækkene steg med 14,3 procent i perioden april-september 2017, sammenlignet med importmængden i samme periode i 2016.

- Man kan ikke nødvendigvis generalisere i forhold til alle kinesisk dæk, for der findes regioner i Kina, som, ikke modtager massiv statsstøtte. Og faktisk er det sådan, at der nationalt i Kina også er opgør mellem visse regioner, fordi at konkurrencevilkårene også her er uretfærdige. Så det er ikke kun os i Europa og Danmark, som behandles på den måde, forklarer Erik Neuberg Rasmussen.

Stadig ’udviklingsland’
Ifølge formanden har snakken som beskrevet længe gået på, at først og fremmest priserne på visse kinesiske dæk har været så lave kontra europæiske og amerikanske dæk, at statsstøtte eller andre former for subsidier har givet en stribe kinesiske dækproducenter mulighed for at dumpe priserne i eurozonen markant.

Men det er gennem en stribe undersøgelse, at EU-Kommissionen nu sætter foden ned. Blandt andet skriver man i afdækningen:

’For så vidt angår subsidiering, har Kommissionen tilstrækkelige beviser for, at importen af den pågældende vare fra Kina subsidieres. Den påståede subsidieringspraksis består navnlig af direkte overførsler af midler eller mulige direkte overførsler af midler eller forpligtelser, indtægter, som staten giver afkald på, eller som ikke opkræves, og statslig levering af varer eller tjenesteydelser mod utilstrækkeligt vederlag’.

- Så langt så godt, men der er andre forhold, der også gør, at kinesiske varer bliver tilgodeset i modsætning til europæiske, selv inden for den såkaldte EU-erhvervsgren, fortæller Erik Neuberg Rasmussen og uddyber:

- Ved fragt af importvarer betragtes Kina stadig som et udviklingsland. Det betyder, at blandt andre PostNord pålægges kriterier for levering. De skal ganske enkelt levere pakkerne uden gebyrer, modsat pakker fra eksempelvis Frankrig eller Tyskland, der jo ikke betragtes som udviklingslande. Her er problemet selvfølgelig ikke isoleret til én bestemt type vare, men alt muligt, der købes online på kinesiske webshops og importeres.

En blandet omgang
Både når man kigger på konstruktionen af virksomheder og de kemiske blandingsforhold i dæk importeret fra det store, asiatiske land, er det noget af et virvar.

Ifølge Erik Neuberg Rasmussen har en stor del af de kinesiske dæk en dårlig konstruktion, som blandt andet resulterer i, at karkassen på flere modeller nedslides lang hurtigere, end man ser på de mere etablerede mærker.

- Selvfølgelig varierer det lidt fra udbyder til udbyder, men mange kvalitetsdæk leverer karkasser, der runder en million kilometer. Det er altså ikke et syn, man oplever på de her billigdæk, forklarer FFRD-formanden.

Når man kigger på den kemiske sammenblanding, så efterlader mange af de kinesiske dæk heller ikke ligefrem Erik Neuberg Rasmussen opløftet.

- Desværre ser vi masser af eksempler på, at det granulat, som man laver af kinesiske dæk ikke opfylder de krav, som virksomhederne stiller, og derfor er visse dæk ubrugelige i forhold til reelt genbrug. Igen kan man ikke generalisere, for der findes også dæk fra Kina, som kan, men problemet er desværre udbredt, siger han og fortsætter:

- Derfor efterlader det lidt de her dæk i den købskultur, der hedder køb-og-smid-væk. Den kender vi jo desværre alt for godt fra især elektronik, og den kultur ønsker vi ikke for dæk.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.149