DATASIKKERHED Det gælder om at have styr på det materiale, man sender til kunderne - om det er reklame for et åbent hus eller en indkaldelse til service. For lige om lidt træder den ny persondatalov i kraft, kendt under synonymet GDPR - General Data Protection Regulation.
Det er der efterhånden opstået en vis forståelse for rundt omkring i bilhusene. Ikke mindst fordi bødestørrelserne bliver forhøjet betragteligt, hvis man ikke overholder reglerne. Man kan miste op mod fire procent af omsætningen, eller risikere bøder på op til 20 mio. euro.
Helt så galt går det nok ikke, men signalet er tydeligt nok; man skal have styr på sine persondata over kunderne og hvad de har sagt ja eller nej til.
Derfor har Biltorvet A/S konstrueret en smart digital løsning til let indsamling af samtykker. Den sikrer, at EU’s krav i forordningen overholdes både hvad angår samtykke-indhentning og dokumentation for samtykke.
Løsningen hedder Samtykke.Net - en cloud-baseret løsning, der kan kobles til bilforhandleres eksisterende IT-systemer, om det er forretningens kundedatabase og CRM-system, bogholderisystemet, hjemmesiden eller andre IT-løsninger, hvor der arbejdes med kundedata.
Samtykkerne kan eksempelvis indsamles via en app i forbindelse med en prøvekørsel, hvor kunderne alligevel skal have hænderne op af lommen for at underskrive en køreseddel.
Samtykke.Net kan man nu kalde en stor succes for Biltorvet A/S, som står bag løsningen. Forleden passerede Samtykke.Net nemlig 50.000 indsamlede samtykker. Alene de sidste tre måneder er der indsamlet 20.000 samtykker, og hver dag strømmer der nye kunder til.
Fart i samtykkerne
- Samtykke.Net har fået meget fart på for nyligt. Og det er vi naturligvis glade for. Det er jo virkelig et område, hvor forhandlerne skal have styr på deres procedurer for ikke at få fingrene alvorligt i klemme, og den løsning leverer Samtykke.Net på en let og ukompliceret måde, mener direktør Claus Nyboe fra Biltorvet A/S.
Med et passende samtykke registreret i Samtykke.Net kan virksomheden trygt indkalde til service, invitere til åbent hus eller på anden måde markedsføre sig uden at få fingrene i klemme.
- Det fungerer ufatteligt nemt, siger Henrik Brøchner, salgschef fra Via Biler A/S.
Koncernen har haft Samtykke.Net i et halvt år og installerede det som en naturlig udvidelse af bilsalgsprogrammet AutoDesktop, som Biltorvet A/S også står bag. Derfor er der fuld integration med Samtykke.Net.
- Indsamling af Permissions (samtykker, red.) har haft vores fokus, fordi der kommer nye regler, og her var det oplagt at bruge Samtykke.Net, fordi vi har AutoDesktop i forvejen, siger Henrik Brøchner.
- Det er fantastisk simpelt at bruge. Vi bruger det næsten kun på iPhone og iPads, hvor kunderne skriver under digitalt med fingeren på skærmen. Det sker som regel i forbindelse med en prøvekørsel, hvor de alligevel skal skrive under på skærmen. Alt foregår helt digitalt uden nogen fysiske papirer. Vi er godt tilfredse med løsningen, fortæller salgschefen fra Via Biler.
I AutoDesktop kan man efterfølgende se, om der er givet samtykke på den enkelte kunde, og man kan også sortere kundelisten, så fx kun kunder, som har givet samtykke, vises. På websiden Samtykke.Net kan man læse mere om løsningen, og hvordan man får styr på kundernes samtykke til elektronisk markedsføring og anden behandling af følsomme persondata.
Samtykke-app når ny milepæl
At inddrive samtykke ved bilkørsler er led i en vigtig omstilling i forhold til nye persondata-regler.