23948sdkhjf

Danskerne vil på værksted døgnet rundt

Næsten halvdelen af Autobutlers kunder besøger hjemmesiden efter kl. 16, viser undersøgelse blandt over 100.000 bilejere.

DØGNRYTME Butikker på nettet er i princippet døgnåbne. Det har givet nye indkøbsmønstre, som nu også forplanter sig til servicesektoren. Hvor potentielle kunder for få år siden kom på bilværksted i almindelig åbningstid, så er tidspunktet for den kontakt nu flyttet så det især er i aftentimerne, at bilejerne er mest aktive. Det kan potentielt rykke balancen mellem de klassiske fysiske butikker og nye digitale aktører, som har åbent døgnet rundt, vurderer værkstedsportalen autobutler.dk.

- For få år siden var kontakten til bilværksteder noget, der foregik i tidsrummet 8-16. Men det er nu ved at ændre sig. I dag sker næsten halvdelen af alle bilejerbesøg på autobutler.dk efter kl. 16, forklarer adm. dir. Christian Legêne. Han ser samme tendens, som eksempelvis rejsebranchen har oplevet, hvor kunderne rykker fra de fysiske butikker når rejsen skal bestilles, og i stedet gennemfører køb og bestillinger online.

- Min vurdering er at om fire år vil 60-75 procent af alle værkstedsbookinger ske online om aftenen og på tidspunkter, hvor bilbranchen i dag holder lukket, siger Christian Legêne.

Bestiller værksted om aftenen

Selv om værkstederne typisk kun har åbent for kundehenvendelser mellem 8-16 så viser tallene fra autobutler.dk, at bilejerne gerne vil kunne finde og bestille værksted på andre tidspunkter. 43 procent af alle besøg på autobutler.dk sker nu på tidspunkter, hvor de rent analoge forretninger for længst har lukket dørene og slukket for lyset.

- Bilejerne peger på, at en af fordelene online er at de kan ordne det hele, når børnene er lagt i seng. De har en klar forventning om at kunne komme i kontakt med værkstederne, når det passer dem, siger Christian Legêne. Han peger på at værkstederne som minimum bør have systemer eller partnere, der svarer på henvendelser uden for almindelig åbningstid, ellers vil bilejerne vælge et andet værksted, som bedre kan honorere de digitale behov.

- Det her er ikke længere en teoretisk snak om den digitale fremtid. Nu handler det om overlevelse for de enkelte butikker og værksteder. Vi taler dagligt med bilejere som har oplevet slukkede telefoner, eller værksteder og forhandlere som aldrig vendte tilbage på en henvendelse. Den slags kunder vinder man aldrig tilbage, hvis de først har vænnet sig til det digitale alternativ, siger han.

Nye rutiner påkrævet

Hos autobutler.dk peger man på, at de nye digitale muligheder kan blive en stor forretningsfordel for branchen. Hvis bilejerne indgår alle aftaler via computeren eller mobilen kan bestillinger og bookinger i princippet automatiseres, så det ikke længere kræver faste åbningstider.

- Vi har allerede set de første værksteder, der opererer med to- eller treholdsskift og åbningstider hvor man reparerer biler om aftenen eller natten. Samtidig oplever vi, at dialog med potentielle kunder om aftenen giver mere tilfredse og loyale kunder, siger Christian Legêne

Han oplyser, at hos autobutler.dk tager indskrivere fra hovedkontoret i København imod kundehenvendelser, og sikrer hurtigt svar. Samtidig er der automatiserede processer, som sørger for den indledende dialog med bilejeren, også selv om det måske er midt om natten. De automatisk genererede tilbud er populære hos værkstederne, fordi de slipper for administration. Det betyder at værkstedet i princippet kan møde ind til en fyldt aftalekalender om morgenen, hvor al indledende dialog er foregået om aftenen eller natten.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.171