Danskerne vil på værksted døgnet rundt

Næsten halvdelen af Autobutlers kunder besøger hjemmesiden efter kl. 16, viser undersøgelse blandt over 100.000 bilejere.

DØGNRYTME Butikker på nettet er i princippet døgnåbne. Det har givet nye indkøbsmønstre, som nu også forplanter sig til servicesektoren. Hvor potentielle kunder for få år siden kom på bilværksted i almindelig åbningstid, så er tidspunktet for den kontakt nu flyttet så det især er i aftentimerne, at bilejerne er mest aktive. Det kan potentielt rykke balancen mellem de klassiske fysiske butikker og nye digitale aktører, som har åbent døgnet rundt, vurderer værkstedsportalen autobutler.dk.

- For få år siden var kontakten til bilværksteder noget, der foregik i tidsrummet 8-16. Men det er nu ved at ændre sig. I dag sker næsten halvdelen af alle bilejerbesøg på autobutler.dk efter kl. 16, forklarer adm. dir. Christian Legêne. Han ser samme tendens, som eksempelvis rejsebranchen har oplevet, hvor kunderne rykker fra de fysiske butikker når rejsen skal bestilles, og i stedet gennemfører køb og bestillinger online.



- Min vurdering er at om fire år vil 60-75 procent af alle værkstedsbookinger ske online om aftenen og på tidspunkter, hvor bilbranchen i dag holder lukket, siger Christian Legêne.

Bestiller værksted om aftenen
Selv om værkstederne typisk kun har åbent for kundehenvendelser mellem 8-16 så viser tallene fra autobutler.dk, at bilejerne gerne vil kunne finde og bestille værksted på andre tidspunkter. 43 procent af alle besøg på autobutler.dk sker nu på tidspunkter, hvor de rent analoge forretninger for længst har lukket dørene og slukket for lyset.

- Bilejerne peger på, at en af fordelene online er at de kan ordne det hele, når børnene er lagt i seng. De har en klar forventning om at kunne komme i kontakt med værkstederne, når det passer dem, siger Christian Legêne. Han peger på at værkstederne som minimum bør have systemer eller partnere, der svarer på henvendelser uden for almindelig åbningstid, ellers vil bilejerne vælge et andet værksted, som bedre kan honorere de digitale behov.

- Det her er ikke længere en teoretisk snak om den digitale fremtid. Nu handler det om overlevelse for de enkelte butikker og værksteder. Vi taler dagligt med bilejere som har oplevet slukkede telefoner, eller værksteder og forhandlere som aldrig vendte tilbage på en henvendelse. Den slags kunder vinder man aldrig tilbage, hvis de først har vænnet sig til det digitale alternativ, siger han.

Læs også: Digitale mekanikere som eksportvare

Nye rutiner påkrævet
Hos autobutler.dk peger man på, at de nye digitale muligheder kan blive en stor forretningsfordel for branchen. Hvis bilejerne indgår alle aftaler via computeren eller mobilen kan bestillinger og bookinger i princippet automatiseres, så det ikke længere kræver faste åbningstider.

- Vi har allerede set de første værksteder, der opererer med to- eller treholdsskift og åbningstider hvor man reparerer biler om aftenen eller natten. Samtidig oplever vi, at dialog med potentielle kunder om aftenen giver mere tilfredse og loyale kunder, siger Christian Legêne

Han oplyser, at hos autobutler.dk tager indskrivere fra hovedkontoret i København imod kundehenvendelser, og sikrer hurtigt svar. Samtidig er der automatiserede processer, som sørger for den indledende dialog med bilejeren, også selv om det måske er midt om natten. De automatisk genererede tilbud er populære hos værkstederne, fordi de slipper for administration. Det betyder at værkstedet i princippet kan møde ind til en fyldt aftalekalender om morgenen, hvor al indledende dialog er foregået om aftenen eller natten.

Mere om: Autobutler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Thansen taber penge som autogrossist

Indtoget på den professionelle del af automarkedet har været et dyrt bekendtskab for T. Hansen Gruppen, som alligevel kan notere et overskud på 82 millioner kroner.

Plus

Sådan går det med Thansen

Stor rift om EUX mekaniker-elever

På få år er EUX-uddannelsen blevet en succes hos de lokale virksomheder i Ringkøbing-Skjern. Der er brug for, at flere vil uddanne en mekaniker med studenterhue, lyder meldingen fra Skjern Tekniske Skole.

Plus

EUX mekaniker-uddannelsen er i støt stigning

Der er tilfredshed med udviklingen i antallet af den nye type "studenter-mekanikere" hos Bilbranchen/DI.

Lift-mærke bliver komplet i Danmark

Nyhedsbrev

Plus

EUX kan klart anbefales - prøv det

Både EUX-lærlingen Jonas og hans lærested VW i Ringkøbing har haft stor glæde af den nye kombinerede studenter-mekaniker uddannelse.

Online Avis Arkiv

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Plus

Beder minister om lov til at søge EU-arbejdskraft

Byens Bilpleje mangler kandidater til syv autolakerer-stillinger. AutoBranchen Danmark vil have autobranchen godkendt til at kunne søge arbejdskraft uden for EU.

Udviklingsteam hos Compac

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Plus

Bilbranchen blander sig i debat om karrosseridele

Plus

Karrosseridele: "Lad os få data frem i lyset"

AutoBranchen Danmark ønsker opgør mod forsikringsbranchen.

Plus

Ford svarer på kritik af reservedele

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Plus

Tysk udbyder skruer op for ATF-maskiner

Plus

Mekanikere skifter ofte fag

Kun 54 procent af automekanikerne arbejder i branchen 10 år efter deres uddannelse, mens det gælder for hele 93 procent af pædagogerne.

Plus

Walker-veteran indstiller karrieren

Jossi Eiris, en de førende eksperter i udstødninger går på pension.

Plus

Indvendig lakering kan være smuthul

Det er med at se sig for, når der er både indvendige og udvendige arbejdsopgaver på lakværkstedet.

Plus

Brancheforening kalder tal fortvivlende

Dansk Bilbrancheråd beklager, at halvdelen af de uddannede har forladt autobranchen efter 10 år.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Kevin, er du klar til ni spørgsmål om F1-fremtiden?

Efter lange og frustrerende omveje er Kevin Magnussens Formel 1-karriere tilbage i ideal-sporet. Motor-magasinet har spurgt ham om 2018, Haas, kørestil og om fremtiden.

Øko-serie skal lette CO2-aftryk fra værksteder

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

Plus

Midtsjællandsk værksted i fuldt firspring

Gazelle-virksomheden Kjulerup Auto- & Pladeværksted har fin succes ude på landet - midt vejs mellem Køge og Ringsted.

Bosch udnævner ny kædechef

Plus

Kritik af Fords pr-hjul

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Få styr på svendenes ferie

Plus 1

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Fyraftensmøder i farvernes tegn

Plus

Tillæg er let at overse i Qapter-opdatering

Auto-veteraner laver rådgiver-forening

Renault følger Ford

1

Alternative dele udgør kun seks procent

Plus

Lakprogram tager pladeværksteder med

Debat: Tiden står ikke stille i branchen - gør du?

Se alle Medlemmernes egne nyheder

18 volt støvsuger fra Metabo

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.253