Danskerne vil på værksted døgnet rundt

Næsten halvdelen af Autobutlers kunder besøger hjemmesiden efter kl. 16, viser undersøgelse blandt over 100.000 bilejere.

DØGNRYTME Butikker på nettet er i princippet døgnåbne. Det har givet nye indkøbsmønstre, som nu også forplanter sig til servicesektoren. Hvor potentielle kunder for få år siden kom på bilværksted i almindelig åbningstid, så er tidspunktet for den kontakt nu flyttet så det især er i aftentimerne, at bilejerne er mest aktive. Det kan potentielt rykke balancen mellem de klassiske fysiske butikker og nye digitale aktører, som har åbent døgnet rundt, vurderer værkstedsportalen autobutler.dk.

- For få år siden var kontakten til bilværksteder noget, der foregik i tidsrummet 8-16. Men det er nu ved at ændre sig. I dag sker næsten halvdelen af alle bilejerbesøg på autobutler.dk efter kl. 16, forklarer adm. dir. Christian Legêne. Han ser samme tendens, som eksempelvis rejsebranchen har oplevet, hvor kunderne rykker fra de fysiske butikker når rejsen skal bestilles, og i stedet gennemfører køb og bestillinger online.



- Min vurdering er at om fire år vil 60-75 procent af alle værkstedsbookinger ske online om aftenen og på tidspunkter, hvor bilbranchen i dag holder lukket, siger Christian Legêne.

Bestiller værksted om aftenen
Selv om værkstederne typisk kun har åbent for kundehenvendelser mellem 8-16 så viser tallene fra autobutler.dk, at bilejerne gerne vil kunne finde og bestille værksted på andre tidspunkter. 43 procent af alle besøg på autobutler.dk sker nu på tidspunkter, hvor de rent analoge forretninger for længst har lukket dørene og slukket for lyset.

- Bilejerne peger på, at en af fordelene online er at de kan ordne det hele, når børnene er lagt i seng. De har en klar forventning om at kunne komme i kontakt med værkstederne, når det passer dem, siger Christian Legêne. Han peger på at værkstederne som minimum bør have systemer eller partnere, der svarer på henvendelser uden for almindelig åbningstid, ellers vil bilejerne vælge et andet værksted, som bedre kan honorere de digitale behov.

- Det her er ikke længere en teoretisk snak om den digitale fremtid. Nu handler det om overlevelse for de enkelte butikker og værksteder. Vi taler dagligt med bilejere som har oplevet slukkede telefoner, eller værksteder og forhandlere som aldrig vendte tilbage på en henvendelse. Den slags kunder vinder man aldrig tilbage, hvis de først har vænnet sig til det digitale alternativ, siger han.

Læs også: Digitale mekanikere som eksportvare

Nye rutiner påkrævet
Hos autobutler.dk peger man på, at de nye digitale muligheder kan blive en stor forretningsfordel for branchen. Hvis bilejerne indgår alle aftaler via computeren eller mobilen kan bestillinger og bookinger i princippet automatiseres, så det ikke længere kræver faste åbningstider.

- Vi har allerede set de første værksteder, der opererer med to- eller treholdsskift og åbningstider hvor man reparerer biler om aftenen eller natten. Samtidig oplever vi, at dialog med potentielle kunder om aftenen giver mere tilfredse og loyale kunder, siger Christian Legêne

Han oplyser, at hos autobutler.dk tager indskrivere fra hovedkontoret i København imod kundehenvendelser, og sikrer hurtigt svar. Samtidig er der automatiserede processer, som sørger for den indledende dialog med bilejeren, også selv om det måske er midt om natten. De automatisk genererede tilbud er populære hos værkstederne, fordi de slipper for administration. Det betyder at værkstedet i princippet kan møde ind til en fyldt aftalekalender om morgenen, hvor al indledende dialog er foregået om aftenen eller natten.

Mere om: Autobutler


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Frank Jensen giver dødsstødet til Formel 1 i København

Planerne om at få det store Formel 1-cirkus til København er stødt endegyldigt på grund. Finansministeren tager beslutningen til efterretning.

Plus

Top 100
Dårligt føre sled på autobranchens bundlinjer

TOP 100: Autoaktørerne har fortsat fart på, men lovændringer og skærpet konkurrence tillod ikke fuld gas sidste år.

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Brugte biler droppes til serviceeftersyn

Voxmeter har set på i hvor høj grad bilejerne overholder serviceeftersyn på baggrund af bilens alder.

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Fætter Højben-sutter står fast i vinterføre

Goodyear har blandt andet forbedret sit UltraGrip Performance SUV, der lanceres også i ni nye dimensioner. 24 dimensioner af de testvindende dæk UltraGrip Performance og 12 for Vector 4Seasons.

Kæmpe bilterminal udvides for 20 mio. kr. i Esbjerg

Godt udspil kan skaffe flere faglærte

Dækstudier på rumstation skal øge materialeviden

Plus

Værkstederne får det store make-over

Mens der er strenge krav til salgsarealernes udseende i bilhuse, er værkstederne gået fri. Men det er ved at ændre sig, mener en af Danmarks største forhandlere af Volkswagen.

Bilister stikker af fra parkeringsskader

Nordjyderne er de værste til at stikke af fra såkaldte Bilka-buler - skarpt forfulgt af sjællænderne, viser ny måling fra Samlino.dk

Plus

Razzia efter kopi-dele

Ajour med autobranchen

Velrenommeret værkstedskæde på vej mod nye højder

Plus

Messe: Fuld fokus på fremtiden

Ny udstiller rekord og flere besøgende på den 25. udgave af Automechanika.

Hestekræfter og motorsport på skoleskemaet

Kvikt islandsk salg

Det kører i olie

Liqui Moly mod september rekord.

Plus

Ny renseserie til moderne motorer

Autogenbrug i anden generation

Frederik Spandet har overtaget Næstved Autoophug fra sin far, Peder, der lægger op efter 46 år.

Opfinder LED lampe til glas-reparation

Plus

Nye fejlkoder til syn er sort snak

Nye synsregler fra maj kan være så svære at forstå, at selv bilsynsfolk kigger undrende på fejlkode-skemaet.

Værksted kan fejre 130 års fødselsdag

Plus

Audi-satsning på el får intelligent bremsepedal

Audi e-tron vil være endnu bedre til at udnytte bremseenergi.

Plus

Advarselslamperne blinker på værkstederne

Plus

Ny vaske- og tørretunnel

Plus

Adapter vigtig ved klimatjek

Plus

Dansk Metal: Udspil vigtigt for flere faglærte

Kevin Magnussen anker i sag mod eksmanager

Milliardindsprøjtning giver kun lille plus

Plus

Mekonomen slutter FTZ køb

Plus

Skrotgevinst for gamle dieselbiler er en god idé

Ny guide til lakbranchen

Her er Axaltas nye direktør

Priserne på kølemiddel stiger

SKF: To nye forretningsben

Plus

Lav emission i forreste geled

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kom med Biltorvet til roadshow

Plug-in overfører automatisk salgsbiler til din webside

Skab tillid med klima ikon

Shell Ecopack - Nem og effektiv opfyldning og opbevaring af motorolie.

Den vigtigste opfindelse siden hjulet

Undgå problemer ved reparation af servostyringer

AutoDesktops app også til Android

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Kan et defekt fjederbensleje være farligt?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Nu også ARNOTT luftaffjedring produkter hos Autodele-Syd

AutoDesktop klar trods WLTP-kaos

Vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Borbet CWD

Glasurit 283-1780 CV Multi Wash Primer Filler - fuld fleksibilitet, hurtig proces

Er du Løweners nye handelselev?

4.000.000 liter perlende pilsner fra Skanderborg Bryghus

Nyt bilmærke fra Vietnam

Hvordan virker vores nye ABS-tester og hvordan får du som kunde glæde af vo...

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserø...

Univar Lubesnake – Beskytter og minimerer slitage på en ny og enkel måde

Send til en kollega

0.424