23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bosch øger omsætning og indtjening markant

Omsætningen når op på 78 milliarder euro, og indtjeningen før renter og skat stiger til 5,3 milliarder euro hos Bosch, som melder, at området Mobility Solutions stiger hurtigere end bilproduktionen.

LEVERANDØR I 2017 opnåede Bosch en kraftig omsætningsstigning på 6,7 procent.

Ifølge foreløbige tal genererede virksomheden sidste år en omsætning på cirka 78 milliarder euro. Valutakursjusteret svarer det til en stigning på 8,3 procent.

Omsætningsresultatet blev negativt påvirket af valutakurseffekter på i alt 1,2 milliarder euro.

- Vi oversteg vores vækstprognoser og forbedrede vores rentabilitet yderligere. I 2017 var vores omsætning højere end nogensinde før, udtaler koncernchef Volkmar Denner.

Som følge af sin styrke og en strategi med fokus på forbundne løsninger fortsætter virksomheden sin vækstkurs.

Indtjening før renter og skat steg i 2017 til cirka 5,3 milliarder euro. Det svarer til en EBIT driftsmargin på 6,8 procent.

Som CFO Stefan Asenkerschbaumer fra ledelsen forklarede:

- Bosch’s succes i kerneforretningen financierer virksomhedens bestræbelser på at blive førende leverandør af IoT teknologi og mobilitetsløsninger.

For de kommende år ser virksomheden talrige muligheder inden for andre områder som fabrikker, bygninger og byer samt ændring af mobiliteten.

Volkmar Denner understregede desuden vigtigheden af at ændre virksomhedskulturen til den digitale ændring.

Over 400.000 medarbejdere

I 2017 steg Bosch-koncernens medarbejderstab cirka 11.200 på verdensplan.

Pr. 31. december 2017 havde Bosch-koncernen 400.500 ansatte. Bosch ansatte adskillige tusinde software- og it-specialister over hele verden. Virksomheden udvidede primært sin medarbejderstab i Asien og Stillehavsområdet samt Central- og Østeuropa. I Tyskland steg antallet af medarbejdere cirka 3800.

Udsigterne for 2018

Bosch forventer en moderat økonomisk vækst på verdensplan på cirka 2,5 procent i 2018.

Generelt ser virksomheden med fokus på teknologi og serviceydelser en række økonomiske risici på grund af geopolitiske udviklinger som Brexit-forhandlingerne, en amerikansk udenrigspolitik, der er svær at forudsige, og spændingerne med Nordkorea.

Bosch forventer en konjunkturel afmatning især i Kina. Trods dette vanskelige miljø planlægger Bosch at øge sin omsætning og sit resultat yderligere i 2018 og fortsætte med at fremskynde sin forvandling til en førende IoT-virksomhed og udbyder af mobilitetsløsninger.

Urban mobilitet

Urbaniseringen går hånd i hånd med en mængde problemer. Frem til 2050 vil den urbane trafik stige 30 procent.

- Vi ønsker at opnå urban mobilitet, der er fri for emission, stress og ulykker. Til dette formål vil vi automatisere, elektrificere og forbinde trafikken, sagde Denner.

Til sommer bringer deleplatformen COUP sine e-scootere ud på Madrids gader. Automatisering vil også bidrage til at aflaste den urbane trafik - i starten af det kommende årti vil Bosch og Daimler gøre fuldautomatiske og førerløse biler til en realitet i byens gader. De første testbiler bliver sendt på gaden allerede i 2018.

Bosch og Daimler rykkede også et skridt tættede på automatiseret kørsel i 2017: I parkeringshuset ved Mercedes-Benz museet i Stuttgart lancerede virksomhederne verdens første løsning for automatiseret parkeringsservice (automated valet parking).

Alliance driver

Hvad angår elektrificering, har Bosch taget vigtige skridt i 2017.

Til hybridbiler startede man produktion af et nyudviklet 48-volt batteri, der er nemt at integrere i nye bilmodeller. Etablerede producenter og nystartede virksomheder kan således klare sig uden lange og kostbare udviklingsprocesser.

Fra 2019 øger det nye elektriske akseldrev eller e-axle fra Bosch elbilernes rækkevidde. Bosch kommer op i omdrejninger inden for elektromobilitet.

- Vi fik talrige ordrer i 2017 - nogle til milliarder af euro, sagde Denner.

Bosch arbejder sammen med Nikola Motor Company, en nystartet amerikansk virksomhed, på at udvikle en brintdrevet e-axle til tunge lastbiler. Senest i 2030 vil brændstofceller spille en vigtig rolle i drevmikset.

- Vi intensiverer vores udviklingsaktiviteter og udvider gradvist vores produktportefølje, sagde Denner.

I Kina, det største marked for elektromobilitet, samarbejder Bosch med truckmotorproducenten Weichai på et pilotprojekt for at udvikle brændstofceller til lastbiler. Som Denner forklarede: Fra cykler til lastbiler - inden for elektromobilitet er der ingen leverandør til bilindustrien, der er så bredt funderet som Bosch.

Neutral forbrændingsmotor

- Uden diesel vil CO2-målene i Europa efter al sandsynlighed ikke kunne nås, sagde han.

Med henvisning til den igangværende debat om kørselsforbud for dieselkøretøjer påpegede Denner, at der allerede findes effektiv og ressourceeffektiv dieselteknologi. Og ikke kun det:

- Vores testkøretøjer opfylder allerede i dag 2020-grænserne. Vi er allerede i gang med at udvikle og teste systemer, der rent faktisk ligger langt under disser grænser, sagde Denner.

Ingeniørerne fra Bosch har det ambitiøse mål at designe en forbrændingsmotor, der kun "udånder" det, den "indånder". Med undtagelse af CO2 skal dens emission ikke være til at skelne fra den omgivende luft. Ved anvendelse af eFuels vil sådanne motorer sågar være CO2 -neutrale.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094