L’EASY-milliardær køber halvdelen af Dinex

Udstødningsspecialisten Dinex A/S har indgået partnerskab med 3C GROUPS A/S. Målet er, at Dinex skal fordoble omsætningen til to milliarder kroner i 2020.

PARTNERSKAB Den fynske virksomhed Dinex forventer en markant vækst de kommende år, og nu har Dinex indgået et partnerskab med 3C GROUPS, der bl.a. ejer 3C RETAIL, VÆRSGO, Nørgård Mikkelsen, Hesehus og Odense Sport & Event.

3C GROUPS’ CEO og ejer, Niels Thorborg, og Torben Dinesen, CEO og ejer af Dinex, har kendt hinanden i mange år, og Niels Thorborg har fulgt udviklingen i den fynske virksomhed, der er global cleantech leverandør af emissionssystemer til diesel- og gasmotorer til lastbiler og entreprenørmaskiner.

- Det har været vigtigt for mig at tiltrække en investor og partner, som tror lige så meget på Dinex som jeg - og det gør 3C GROUPS og Niels Thorborg. Der var stor interesse fra flere andre investorer, men vi har fundet en partner, som deler vores ambitioner og visioner for fremtiden. Samtidig ser jeg frem til samarbejdet med Niels Thorborg, som jeg har stor respekt for, og som bliver en stærk sparringspartner i det videre arbejde med at indfri vores vækstpotentiale, siger Torben Dinesen.

I det nye partnerskab bliver Dinex-ejerskabet ligeligt delt mellem de to virksomheder, og de to virksomhedsejere er enige om retningen og præmisserne for partnerskabet. Blandt andet tilføres virksomheden kapital, som skal være med til at opnå den forventede vækst.

- Vi ser begge et attraktivt potentiale for vækst, og med det fælles fokus var det nemt at nå frem til et stærkt fundament for vores fremtidige samarbejde. Dinex har været gennem en særdeles god udvikling, hvor bestyrelsen og ledelsen på kun tre år er lykkedes med at triple virksomhedens EBITDA. Det er dygtigt arbejde af såvel ledelse som medarbejdere, siger Niels Thorborg.

Fakta om virksomhederne

Dinex udvikler og producerer udstødnings- og emissionsteknologiske løsninger til OEM-leverandører af lastbiler og entreprenørmaskiner i hele verden samt reservedele og udstødningssystemer til eftermontering på tunge køretøjer. Virksomheden blev grundlagt i 1982. I dag har Dinex et globalt produktionssetup med otte fabrikker i USA, Kina, Rusland og Europa. Koncernen beskæftiger ca. 1300 medarbejdere fordelt på 17 selskaber.

Erhvervsmanden Niels Thorborg ejer en bred vifte af virksomheder. 3C Group, der bl.a. tæller L’easy, DER og 24 Inspirationsforretninger, der er omdannet til kæden Værs’go. Desuden er Niels Thorborg gået ind i robotbranchen, hvor han har købt sig ind i Blue Ocean Robotics. Han ejer fortsat Odense Sport & Event, der bl.a. ejer OB, Odense Congress Center og Kaj Thor Catering, samt Nørgård Mikkelsen og it-firmaet Hesehus. Niels Thorborg har de seneste år investeret massivt i ejendomsbranchen. Thorborgs koncern omsatte i 2016 for 1,6 milliarder kroner, tjente 456 millioner kroner før skat og havde en egenkapital på 2,1 milliarder kroner.


Vækstpotentialet skal indfries
I de senere år er Dinex lykkedes med en stærk udvikling, som primært er drevet af virksomhedens tilstedeværelse i Europa, Rusland, Kina og USA, og virksomheden nåede i 2017 over én milliard i omsætning.

- Forbedringen er blandt andet et resultat af de ændringer, vi lavede for år tilbage, hvor vi opgraderede vores organisation, lukkede to fabrikker i henholdsvis Danmark og Tyskland og øgede vores salg med forbedret profitabilitet, siger Torben Dinesen og tilføjer, at væksten desuden understøttes af virksomhedens planer om at ekspandere på både reservedelsmarkedet og OEM-markedet.
Læs også: Sammenlægning er godt


Samtidig er Dinex allerede i gang med strategiplanen "Fuel for the Future", der frem til 2020 omfatter systemsalg til globale og regionale producenter som Volvo, Caterpillar, Kamaz i Rusland og Dongfeng i Kina samt forøgelse af reservedelssalget i både Europa og USA.

- Vi er for alvor begyndt at trænge igennem på det amerikanske reservedelsmarked, hvor markedsandelen af diesel partikelfiltre og diesel oxidation katalysatorer skal øges til ti procent frem mod 2020, ligesom vi netop har sat gang i serieproduktionen til den kinesiske storkunde Dongfeng, som sidder på 20 procent af det kinesiske lastbilsmarked. Derfor forventer vi et salg, der er ca. 200 -300 millioner højere i 2018 og samtidig indfri vores omsætningsmål frem mod 2020, siger Torben Dinesen.
Læs også: Euro VI-systemer får det store skub nu


Retningen for fremtiden er med andre ord på plads, og de to partnere er enige om både mål og midler.

- Jeg har fulgt Dinex’ flotte udvikling igennem mange år og har stor ros til og respekt for det arbejde, der er blevet lavet. Dinex har udviklet en stærk strategi for fremtiden, og virksomheden har et unikt systemkoncept og nogle teknologier, der efterspørges af OEM- og reservedelskunder i hele verden. Der er et stort potentiale, og jeg føler mig overbevist om, at Dinex kan fortsætte den stærke udvikling. Den rejse vil jeg være med på, siger Niels Thorborg.

Partnerskabet træder i kraft pr. 1. april 2018.

Mere om: Dinex | Fusion | udstødninger


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ny test: Alternative dele er ringere end originale

Trafiksikkerheden er på spil, mener SKAD, som har fået undersøgt fem alternative versus fem originale dele i omfattende test.

Auto-gigant kigger på fremtiden

Tendenser i bilindustrien ændrer sig på engrosdistribution og værkstedernes daglige arbejde.

Video
Tøffe indgyder respekt

Autolakerer klar til superbiler

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Nyhedsbrev

Dæk-producent uddeler gourmet-stjerner

Online Avis Arkiv
Plus 4

Kæde: Derfor gik vi efter danske lifte

Med stadig flere værkstedsafdelinger har Skorstensgaard brug for en løfte-leverandør, der er stabil og prisfornuftig.

Plus

Dansk ’tire-taxi’ får offroad-egenskaber

Når værkstedsløft kræver ekstra overarme

Godt nok skal der muskler til eksempelvis at løfte en motorblok ud, men landsbrugsmaskiner hæver barren en tand.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Hvor mange lærlinge kører her?

Der er jo et helt naturligt link mellem motorsport og mekanikerfaget - og dermed de manglende lærlinge. Derfor står et nyt projekt under ledelse af DASU på listen over initiativer, der kan være med til at løse lærlingeproblemet.

Plus

Bil-jura: Afhjælpning skal ske inden for rimelig tid

Afhjælpning skaber tvivl på begge sider af et bilkøb. Så hvad siger købeloven?

Danskerne vil på værksted døgnet rundt

Næsten halvdelen af Autobutlers kunder besøger hjemmesiden efter kl. 16, viser undersøgelse blandt over 100.000 bilejere.

Tandstænger fra Spanien

Ny grossist i Rødovre

Landets nye autogrossist AD Danmark har samlet aktiviteterne og vil åbne fire til fem nye afdelinger.

Plus

Konflikt mod grossist udskudt

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Værksteder kan blive snydt for lærlinge-bonus

Mindre virksomheder har flere lærlinge, end nye regler belønner dem for.

Indretning vigtig for aircon-effektivitet

Plus 1

Debat: Autotaks halter

Ajour med alverdens autobranche

Plus 1

Debat: Sådan rettes der i Autotaks

L’EASY-milliardær køber halvdelen af Dinex

Udstødningsspecialisten Dinex A/S har indgået partnerskab med 3C GROUPS A/S. Målet er, at Dinex skal fordoble omsætningen til to milliarder kroner i 2020.

Salg i servicekontrakter til eftermarkedet

Ny aftale om håndtering af serviceaftaler mellem Bosch Car Service og Omnicar.

Fremtidens Mekaniker
Metal kårer årets bedste

Dansk Metal tog til Bornholm for at overraske ung mekanikerlærling.

Automatgearet overhaler de manuelle

Plus

FTZ henter ny strategisk chef

Plus

Kritik: Bødestraf ved lærlinge-mangel for lille

Plus

Christiansborg freder bilforsikringerne

Plus 1

Konkurser i januar

Indkøb for sig og skader for sig

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Sådan er diesel- teknikken ændret

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

Plus

Tillykke med nye reparationstider, Mazda

Lim baseret på hybridteknologi

Plus

Tvister om reklamationer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Send til en kollega

0.281