23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilimportører slutter op om Digitalservicebog

Kia Danmark er blandt de bilimportører og bilproducenter, der ser fordele i at skabe kundepleje ved at lægge tekniske data og udbedringskampagner frit ud hos en samlende brancheaktør.

BILDATA Den forholdsvis nye brancheaktør Digitalservicebog er nu så langt, at virksomheden kan håndtere bilfabrikkernes kampagner og indkaldelsesaktioner på 31 bilmærker. Og flere er på vej. Derfor lanceres nu muligheden for at sikre forbrugerne og deres biler en optimal service, når deres mærkeværksted eller bilforhandler bruger Digitalservicebog.dk - i udlandet er det .com.

- At vi nu tilbyder også mærkeværkstederne en mulighed for at håndtere denne kontrol omkring fabrikskampagner på deres kunders biler skyldes, at dette er ikke kun er en udfordring i den såkaldt frie bilbranche, men at det er hele bilbranchens opgave, siger indehaver af Digitalservicebog, Martin Jensen, og fortsætter:

- Hos Digitalservicebog har vi brugt lang tid på dialog med stort set alle bilproducenter omkring adgang til fabriksdatabaser med info om netop de såkaldte fabrikskampagner og- aktioner. Rigtig mange bilproducenter har været meget åbne og hjælpsomme omkring denne mulighed. Det er jo netop også i producentens interesse, at forbrugeren får det produkt, de har købt.

Martin Jensen oplyser, at der i dialogen stadig er enkelte mærker, der stædigt tror, de har "monopol" på data og forbrugeren.

- Her kræver det noget mere dialog omkring muligheden. Men vi tror på, at de producenter, der ikke vil åbne op for denne dataadgang, ikke vinder forbrugeren og forbrugerorganisationernes tillid på sigt, siger Martin Jensen.

Kia: Vi mister ikke noget

En af de bilimportører og -producenter, der har valgt at dele informationer med Digitalservicebog, er Kia Import Danmark A/S. Herfra fortæller service- og garantichef Frans Møller Sørensen, at importøren mener, at deling af informationer omkring bilernes vedligeholdelse ikke vil betyde, at de autoriserede KIA værksteder mister kunder til de frie værksteder.

- Vi har vurderet, at det er vigtigt for Kia-kunder ikke selv at skulle spekulere på at opbevare data om bilens tilstand og vedligeholdelse, men at de altid har adgang til opdaterede data om service med mere hos os og vores mærkeværksteder, eventuelt via Digitalservicebog. Vi opfatter Digitalservicebog som en kundeservice.

- Vi føler, at vi ikke giver noget fra os til de frie værksteder, idet alle interesserede i dag kan købe tekniske data fra bilfabrikker, også Digitalservicebog, og således se, hvis fabrikken opdager, at noget på bilerne skal ændres. Heldigvis er vores Kia-kunder meget loyale i forhold til ikke at søge ud til frie værksteder, og vi mener, at dette vil blive styrket ved brug af Digitalserviceborg, siger Frans Møller Sørensen.

Kia-producenten er på vej med sit eget koncept lig Digitalservicebog, og Kia Danmark vil til den tid se, om det lever op til Digitalservicebog - eller måske overgår det.

Tre ud af fire på garanti

I dag kører cirka 100.000 Kia-biler i den danske bilpark, heraf er 74.000 under garanti, og det er forholdsmæssigt langt flere end hos andre bilmærker.

At Kia har valgt at give hele syv års totalgaranti skyldes ifølge Frans Møller Sørensen, at bilerne først og fremmes holder godt, vejet op imod den markedsføringsmæssige værdi.

- Trods det frie værkstedsvalg giver vores lange garantiperiode en meget høj kundeloyalitet på vores værksteder. Kunderne opfatter garantien som en forsikring, især hvad angår den stigende mængde teknik i bilerne, siger Frans Møller Sørensen.

Skræddersyet servicekontrakt

Han tillægger desuden ikke den ligeledes nye digitale aktør, Omnicar, der har specialiseret sig i at udbrede servicekontrakter i autobranchen, en betydning i Kia-regi. Det skyldes, at Kias bilforhandlere er rigtig gode til individuelt - på trods af Kias fabrikskoncept omkring serviceaftaler, kaldet Kia 360 grader - at skræddersy serviceaftaler med kunderne alt efter, om de har brug for at få indregnet dæk og dækhotel med videre.

- Her er vores lange garanti medvirkende til, at værkstederne kan holde prisen lav på servicekontrakter ved kun at skulle indregne det rent driftstekniske uden den risikobetonede defekt-del. I Kias forhandler-kunde relation lægger både vi hos importøren og vores forhandlere vægt på, at alle, inklusive kunderne, skal kunne kigge hinanden i øjnene og sige, at vi har fået noget ud af samarbejdet omkring bilkøb, service og reparationsarbejde, siger Frans Møller Sørensen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141