23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

FDM anker forhandlers sejr

Brugtbilforhandlernes brancheorganisation glæder sig over byretsdom om et motorhavari på 17 år gammel bil. FDM vil have prøvet sagen ved landsretten.

KLAGESAG Byretten i Glostrup har 26. januar frifundet Autohuset Ballerup ApS i en sag anlagt af FDM på et medlems vegne. Sagen handler om et motorhavari på en 17 år gammel Toyota Picnic, der var solgt for 12.500 kroner plus leveringsomkostninger. Bilen havde på leveringstidspunktet kørt 263.000 kilometer. Motoren havarerede 12 dage og 2000 kørte kilometer efter leveringen i november 2016.

Retten vurderede, at forbrugeren og FDM ikke løftede bevisbyrden for, at bilen på leveringstidspunktet var behæftet med en mangel i købelovens forstand. Byrettens dom ligger således på linje med den afgørelse, som Ankenævn for biler traf i samme sag ved flertalsafgørelse 15. marts 2017.

Direktør i brugtbilforhandlernes brancheorganisation, DBFU, Karl-Ove Pedersen, der repræsenterede Autohuset Ballerup i byretten, glæder sig meget over, at begge instanser er nået frem til samme afgørelse.

- Afgørelserne viser helt jo klart, at ikke alle hændelser, som opstår indenfor de første seks måneder efter et bilkøb, per automatik kan betragtes som en mangel i købelovens forstand, hvilket jeg naturligvis er meget tilfreds med, siger Karl-Ove Pedersen.

Han havde dog meget gerne set, at en sag som denne kunne have været afsluttet med afgørelsen i Ankenævn for biler allerede i marts 2017 og ikke, som i dette tilfælde, næsten femten måneder efter hændelsen.

- En af hovedintentionerne med etableringen af Ankenævn for biler i sin tid var jo netop at sikre forbrugerne - og for den sags skyld også bilforhandlerne - en rimelig hurtig sagsbehandlingstid på en given reklamationstvist. Men den udvikling, som vi lige nu oplever, hvor FDM i stigende grad afgiver dissens i nævnsafgørelser, som FDM ikke er enig i, går desværre i den modsatte retning. Det er ikke rimeligt, hverken for forbrugerne eller forhandlerne, mener Karl-Ove Pedersen.

FDM vil afklare retspraksis

Fra bilejernes organisation siger Lennart Fogh, afdelingschef i FDMs juridiske rådgivning, at der er tale om en principiel problemstilling om forståelsen og rækkevidden af en meget vigtig regel i købeloven, og at FDM nu tager initiativ til at ansøge om, at sagen indbringes for landsretten.

- Vi vil holde fokus på bolden og derfor gå til næste retsinstans i systemet for at få afklaret, om et motorhavari som dette, efter blot 12 dage, bør være omfattet af den såkaldte formodningsregel, der jo betyder, at fejl, som viser sig inden for seks måneder, formodes at have været på bilen eller under udvikling, da bilen blev leveret. 12 dage efter levering er jo rigeligt inden for seks måneder. Denne sag handler dermed om fortolkning af loven. Og en afgørelse får vigtig præcedens for i hundredvis af efterfølgende lignende sager, som de underliggende retter og nævn skal rette ind efter. Vi ønsker med vores anke klarhed over, hvad forbrugerne har krav på, og hvad bilforhandlere og værksteder skal overholde og opfylde i sådanne sager, se de kan få klar rådgivning hos deres brancheorganisation i en given sag siger Lennart Fogh.

Ambitionen fra FDM er, at klarheden skal medføre, at denne type sager fremover slet ikke bliver til "sager". Det sparer både forbrugere og forhandlere/værksteder for mange sager og unødvendig uenighed, og det kan måske dermed give færre af den slags sager til ankenævnet og domstolene.

Ønsker klare pejlemærker

Lennart Fogh mener desuden, at FDM ikke afgifter dissens for ofte i sager afgjort i autobranchens Ankenævn for Biler, men at FDM gerne i nogle tilfælde vil forfølge principielle sager retsligt som næste skridt ved uenighed i nævnet.

- Det er naturligt - og et sundhedstegn - at de forskellige parter i ankenævnet ser forskelligt på tingene en gang imellem. Men det er i alles interesse, at også Ankenævn for Biler får de rigtige pejlemærker med klar retspraksis. Hurtige afgørelser er ganske vist hovedformålet med sagsbehandlingen i Ankenævn for Biler, men en sjælden gang kan den enkelte sag vise sig at få betydning for rigtig mange fremtidige sager, og det hensyn er vigtigt at tage, siger Lennart Fogh.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.173