UDLEJNINGSKONCEPT CD- og DVD-samlingen hedder henholdsvis Spotify og Netflix, og som forbrugere har vi adgang til mere, selv om vi investerer mindre. Og uanset om man er i markedet for strømper, barberblade, hundemad eller dagligvarer, fås produkterne i stigende grad gennem abonnementsløsninger. Bilbranchen er ingen undtagelse. Flere og flere vælger at langtidsleje eller lease biler, og fleksibilitet er blevet et primært parameter for, hvilken løsning man vælger.
- Køber du en ny bil, har du et kæmpestort værditab, idet du kører ud af forretningen. Derfor binder man sig til bilen i rigtig lang tid, hvis købet skal kunne betale sig, og det er der efterhånden mange, der fravælger. Folk går derimod i stigende grad efter de mest fleksible abonnementsløsninger med lav førstegangsbetaling og kort bindingstid. De fleste vil gerne have muligheden for hurtigt at sadle om, også selv om de ikke gør brug af den - følelsen af fleksibilitet er central, siger Michael Beck, der er uvildig bilrådgiver og indehaver af Bilraadgiver.dk.
Kør Up og E-klasse
Nu lanceres Movon, der er en abonnementsbaseret lejeløsning, hvor man efter 30 dage frit kan opsige abonnementet når som helst. Det danskudviklede koncept, der blev testet som pilotprojekt i løbet af 2017, er ejet af Europcar.
Movon kan derfor trække på Danmarks største udlejningsselskabs bilflåde og er med 40 udlejningssteder tilgængelig i hele landet.
- Med Movon har vi skabt markedets ultimativt mest fleksible abonnementsløsning, der giver vores kunder mulighed for at skifte bil fra dag til dag, og der er ingen fast abonnementsydelse. Man kan køre i en VW Up for under 3000 kroner om måneden, men også i for eksempel Mercedes E-klasse, varevogn eller eller stationcar i weekenden. Derefter vender man tilbage til hverdagsbilen og betaler blot et ekstra beløb for hver dag, man har benyttet sig af opgraderingen, forklarer Christian Ree, adm. direktør hos Europcar i Danmark.
Holdningsændring
I bilbranchen mærkes det ifølge konsulent Michael Beck tydeligt, at der er sket en ændring i danskernes forbrugsvaner. Ifølge eksperten har især to årsager lagt kimen til tidens trend.
- For bare et par år siden havde de fleste en idé om, at man skulle eje sit eget transportmiddel, men på det område er der sket en markant holdningsændring hos forbrugerne, der meget nøgternt går efter, hvad der bedst opfylder behovet. Derudover er en del danskere tilbageholdende med leasing på grund af store startomkostninger og ugennemsigtige prisstrukturer. Men de seneste abonnementsbaserede lejeløsninger, hvor prisen er inklusive alt andet end brændstof, tiltaler mange, vurderer Michael Beck.
Fleksible bilabonnementer hitter
Forbrugerne fravælger i stigende grad egen bil til fordel for abonnementsbaserede lejeløsninger, der bliver stadigt mere fleksible. Seneste skud på stammen er Movon fra Europcar.