Indkøb for sig og skader for sig

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Et skadesopgørelsesprogram skal ikke samtidig være et indkøbsprogram, mener Thoms Krebs som kommentar til sidste uges indlæg fra Dansk Bilbrancheråd.

REPLIK Diskussionen om korrekte reparationstider har tegnet den danske autoskadebranche i mange år. I Danmark har vi et system, autotaks/forsi, der udbydes af indkøbernes brancheorganisation.

Det er også indkøberne der bestemmer hvilke funktioner og muligheder der tilbydes i et af indkøberne styret system, der stilles gratis til rådighed for danske karrosseriværksteder.



Lige som med andre gratis systemer, der netop er gratis, så har brugeren ingen indflydelse på indholdet. Man kan jo bare lade være med at bruge systemet, men så bliver man arbejdsløs.

Oplysningen fra indkøbernes brancheorganisation er, at systemet kommer fra det tyske firma Audatex, der er en del af den schweiziske koncert Solera, og man ændrer ikke på noget i beregningsmodulet.

Men som alt andet, så skal funktionerne være forbundet til brugerfladen i forsi, så brugeren også kan bruge dem i det daglige arbejde. Det betyder at der skal være sat et "flueben" ved funktionerne så de tændes. Dermed har programmøren magten i at stille funktioner til rådighed eller ej.

Audatex skadesopgørelsesprogrammet bruger samme datamodul i deres eget system Audatex, som der findes i forsi.

Læs også: Ny hjemmeside viser de frie værksteders styrker

Audatex udbydes via Internettet til hele verden og indeholder mange gode og brugervenlige funktioner, der gør dagligdagen væsentlig lettere for værkstederne, end det vi kender i Danmark til. Der findes også andre systemer, så som Cabas i Sverige, DAT og Eurotax i Tyskland, samt GTMotive i Spanien, alle systemer, som står til rådighed via Internettet.

Værkstederne betaler for at bruge systemerne, men så indeholder systemer også mange værktøjer, der gør det væsentlig nemmere og hurtigere at opgøre skaderne korrekt. Og da værkstederne er kunder, så har de også indflydelse på programmerne.

For lidt indflydelse

Vi er helt enig med Dansk Bilbrancheråds udlægning af de manglende muligheder for branchen at have indflydelse på indkøbsprogrammet, blandt andet via Skadesrådet, da det føles som at slå i en pude.

Læs også: Jura: Det kræver styr på tingene at afhjælpe efter bogen

Men det kan nemt forklares med, at der i Danmark ikke er mulighed for andre programudbydere at tilbyde deres produkter, og derfor er der kun en udbyder, der derfor har magten.

Vi skal i branchen holde fast ved, som det klart og tydeligt beskrives af indkøbernes brancheforening, at indkøbsprogrammet er vejledende, og derfor skal alle værksteder opgøre skader reelle og korrekte, så skadens omfang er velbeskrevet i henhold til de reparationsvejledninger, der udarbejdes af bilproducenterne.

Det er specielt vigtigt med alle de nye sikkerhedssystemer, krav til specielle materialer, krav til avanceret udstyr og værktøj og alt det andet, der skal håndteres når en bil skal bringes tilbage i den samme sikre stand som bilen har været i før skaden er sket, til gavn for forbrugeren.

Men når indkøberne herefter fjerner punkter eller tider på værkstedernes tilbud og dermed tilpasser indkøbssedlen, så skal man naturligvis følge indkøberens anvisning og kun levere det som indkøberen har bestilt og betaler for. Det er jo ingen i verden der forventer, at en leverandør sælger varer uden nogen form for fortjeneste.

Thomas Krebs er direktør i SKAD



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kvikt islandsk salg

Plus

Razzia efter kopi-dele

Plus

Messe: Fuld fokus på fremtiden

Ny udstiller rekord og flere besøgende på den 25. udgave af Automechanika.

Hestekræfter og motorsport på skoleskemaet

Det kører i olie

Liqui Moly mod september rekord.

Nyhedsbrev

Velrenommeret værkstedskæde på vej mod nye højder

Online Avis Arkiv

Autogenbrug i anden generation

Frederik Spandet har overtaget Næstved Autoophug fra sin far, Peder, der lægger op efter 46 år.

Plus

Nye fejlkoder til syn er sort snak

Nye synsregler fra maj kan være så svære at forstå, at selv bilsynsfolk kigger undrende på fejlkode-skemaet.

Opfinder LED lampe til glas-reparation

Plus

Audi-satsning på el får intelligent bremsepedal

Audi e-tron vil være endnu bedre til at udnytte bremseenergi.

Plus

Advarselslamperne blinker på værkstederne

Værksted kan fejre 130 års fødselsdag

Magnussen ender på 18.-plads trods banerekord

Den danske racerkører sluttede som nummer 18, da der søndag blev kørt Formel 1-grandprix i Singapore.Lewis Hamilton (Mercedes) vandt løbet og udbyggede sin føring i den samlede stilling.

Banerekord er et lille lyspunkt i Magnussens skodweekend

Kæmpe-messe: Megatrends i autobranchen

Den 25. udgave af efterårets vigtigste udstilling, Automechanika er netop skudt i gang i Frankfurt med prisregn og to nye messeområder. Motor-magasinet rapporterer fra messen.

Plus

Italiensk X-faktor fra Brembo

Plus

Ny vaske- og tørretunnel

Plus

Adapter vigtig ved klimatjek

Folkeskolen krumtap i nyt erhvervsskole-udspil

Regeringen vil bruge to milliarder kroner over fire år på at få flere til at vælge en erhvervsuddannelse.

Omfattende EUD-udspil glæder erhvervsskolerne

Regeringens nye tiltag vil få erhvervsuddannelserne til at fremstå som et klogt og ambitiøst valg både for de helt unge og for voksne.

2

Video
Nye retrofit-pærer

Plus

Dansk Metal: Udspil vigtigt for flere faglærte

Kevin Magnussen anker i sag mod eksmanager

Ny hjemmeside viser de frie værksteders styrker

Dansk Bilbrancheråd, der kalder sig Danmarks største fællesskab for bilvirksomheder, har fået ny og forbedret hjemmeside.

Plus

Skoler positive overfor lærlinge-udspil

Motor-magasinet har indhentet kommentarer fra fire førende erhvervsskoler i landet til regeringens erhvervsskole-plan.

Milliardindsprøjtning giver kun lille plus

Plus

Skrotgevinst for gamle dieselbiler er en god idé

Ny guide til lakbranchen

Her er Axaltas nye direktør

Plus

Mekonomen slutter FTZ køb

Priserne på kølemiddel stiger

SKF: To nye forretningsben

Plus

Lav emission i forreste geled

Plus

Den største messe af dem alle

Biltema: Flere varehuse med eget ejendomsselskab

Dækbranchen inviterer til temadag

Plus

Autogrossister & Værkstedskæder
Tilfredse ophuggere med på Net-lagerreolen

Se alle Medlemmernes egne nyheder

AutoDesktops app også til Android

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

Originale Mercedes, Opel og Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Westrup A/S i Slagelse har fået forvandlet lagerplads til stort modulopbygget værkførerkontor

Kan et defekt fjederbensleje være farligt?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Nu også ARNOTT luftaffjedring produkter hos Autodele-Syd

AutoDesktop klar trods WLTP-kaos

Vi hylder Burt Reynolds og hans biler

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Borbet CWD

Glasurit 283-1780 CV Multi Wash Primer Filler - fuld fleksibilitet, hurtig proces

Er du Løweners nye handelselev?

4.000.000 liter perlende pilsner fra Skanderborg Bryghus

Nyt bilmærke fra Vietnam

Hvordan virker vores nye ABS-tester og hvordan får du som kunde glæde af vores investering?

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Univar Lubesnake – Beskytter og minimerer slitage på en ny og enkel måde

Hver femte henvendelse giver et bilsalg

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

SSI SCHÄFER fejrer 10 år i Danmark

Byttepris-funktion giver brandvarme leads

Nyheder fra Rally Centeret

Fire lagerautomater gav 40 % hurtigere plukning

Send til en kollega

1.064