Indkøb for sig og skader for sig

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Et skadesopgørelsesprogram skal ikke samtidig være et indkøbsprogram, mener Thoms Krebs som kommentar til sidste uges indlæg fra Dansk Bilbrancheråd.

REPLIK Diskussionen om korrekte reparationstider har tegnet den danske autoskadebranche i mange år. I Danmark har vi et system, autotaks/forsi, der udbydes af indkøbernes brancheorganisation.

Det er også indkøberne der bestemmer hvilke funktioner og muligheder der tilbydes i et af indkøberne styret system, der stilles gratis til rådighed for danske karrosseriværksteder.

Lige som med andre gratis systemer, der netop er gratis, så har brugeren ingen indflydelse på indholdet. Man kan jo bare lade være med at bruge systemet, men så bliver man arbejdsløs.

Oplysningen fra indkøbernes brancheorganisation er, at systemet kommer fra det tyske firma Audatex, der er en del af den schweiziske koncert Solera, og man ændrer ikke på noget i beregningsmodulet.

Men som alt andet, så skal funktionerne være forbundet til brugerfladen i forsi, så brugeren også kan bruge dem i det daglige arbejde. Det betyder at der skal være sat et "flueben" ved funktionerne så de tændes. Dermed har programmøren magten i at stille funktioner til rådighed eller ej.

Audatex skadesopgørelsesprogrammet bruger samme datamodul i deres eget system Audatex, som der findes i forsi.

Audatex udbydes via Internettet til hele verden og indeholder mange gode og brugervenlige funktioner, der gør dagligdagen væsentlig lettere for værkstederne, end det vi kender i Danmark til. Der findes også andre systemer, så som Cabas i Sverige, DAT og Eurotax i Tyskland, samt GTMotive i Spanien, alle systemer, som står til rådighed via Internettet.

Værkstederne betaler for at bruge systemerne, men så indeholder systemer også mange værktøjer, der gør det væsentlig nemmere og hurtigere at opgøre skaderne korrekt. Og da værkstederne er kunder, så har de også indflydelse på programmerne.
Læs også: Værkstedsejere har brug for rollemodeller


For lidt indflydelse

Vi er helt enig med Dansk Bilbrancheråds udlægning af de manglende muligheder for branchen at have indflydelse på indkøbsprogrammet, blandt andet via Skadesrådet, da det føles som at slå i en pude.

Men det kan nemt forklares med, at der i Danmark ikke er mulighed for andre programudbydere at tilbyde deres produkter, og derfor er der kun en udbyder, der derfor har magten.
Læs også: Tillykke med nye reparationstider, Mazda


Vi skal i branchen holde fast ved, som det klart og tydeligt beskrives af indkøbernes brancheforening, at indkøbsprogrammet er vejledende, og derfor skal alle værksteder opgøre skader reelle og korrekte, så skadens omfang er velbeskrevet i henhold til de reparationsvejledninger, der udarbejdes af bilproducenterne.

Det er specielt vigtigt med alle de nye sikkerhedssystemer, krav til specielle materialer, krav til avanceret udstyr og værktøj og alt det andet, der skal håndteres når en bil skal bringes tilbage i den samme sikre stand som bilen har været i før skaden er sket, til gavn for forbrugeren.

Men når indkøberne herefter fjerner punkter eller tider på værkstedernes tilbud og dermed tilpasser indkøbssedlen, så skal man naturligvis følge indkøberens anvisning og kun levere det som indkøberen har bestilt og betaler for. Det er jo ingen i verden der forventer, at en leverandør sælger varer uden nogen form for fortjeneste.

Thomas Krebs er direktør i SKAD



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Dæk-producent uddeler gourmet-stjerner

Plus

Dansk ’tire-taxi’ får offroad-egenskaber

Når værkstedsløft kræver ekstra overarme

Godt nok skal der muskler til eksempelvis at løfte en motorblok ud, men landsbrugsmaskiner hæver barren en tand.

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Plus

Kæde: Derfor gik vi efter danske lifte

Med stadig flere værkstedsafdelinger har Skorstensgaard brug for en løfte-leverandør, der er stabil og prisfornuftig.

Nyhedsbrev

Plus

Bil-jura: Afhjælpning skal ske inden for rimelig tid

Afhjælpning skaber tvivl på begge sider af et bilkøb. Så hvad siger købeloven?

Online Avis Arkiv

Danskerne vil på værksted døgnet rundt

Næsten halvdelen af Autobutlers kunder besøger hjemmesiden efter kl. 16, viser undersøgelse blandt over 100.000 bilejere.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Hvor mange lærlinge kører her?

Der er jo et helt naturligt link mellem motorsport og mekanikerfaget - og dermed de manglende lærlinge. Derfor står et nyt projekt under ledelse af DASU på listen over initiativer, der kan være med til at løse lærlingeproblemet.

Tandstænger fra Spanien

Ny grossist i Rødovre

Landets nye autogrossist AD Danmark har samlet aktiviteterne og vil åbne fire til fem nye afdelinger.

Plus

Konflikt mod grossist udskudt

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Værksteder kan blive snydt for lærlinge-bonus

Mindre virksomheder har flere lærlinge, end nye regler belønner dem for.

Indretning vigtig for aircon-effektivitet

Plus 1

Debat: Autotaks halter

Ajour med alverdens autobranche

Plus 1

Debat: Sådan rettes der i Autotaks

Fremtidens Mekaniker
Metal kårer årets bedste

Dansk Metal tog til Bornholm for at overraske ung mekanikerlærling.

Plus

Rullende indretning åbner i Aalborg

Sådan skærmes varebilen mod vinteren

For at opfylde Arbejdstilsynets indretningskrav kan det være en god idé at investere i kvalitetsbelysning, ligesom gode isoleringsløsninger beskytter både materialer mod fugt og kulde.

L’EASY-milliardær køber halvdelen af Dinex

Udstødningsspecialisten Dinex A/S har indgået partnerskab med 3C GROUPS A/S. Målet er, at Dinex skal fordoble omsætningen til to milliarder kroner i 2020.

Plus

Et frit autoværksted der tør

PF Biler introducerer nyt servicekoncept og en omfattende markedsføringsstrategi på alle digitale kundeplatforme.

Automatgearet overhaler de manuelle

Plus

Fremtidens Mekaniker
Fremtidsmekaniker: "Det er virkelig fedt at kunne inspirere"

Michelle Mikkelsen er rollemodel og tager ud til folkeskoler i fuld mekanikeruniform for at dele sin passion for faget.

Plus

FTZ henter ny strategisk chef

Plus

Kritik: Bødestraf ved lærlinge-mangel for lille

Plus

Christiansborg freder bilforsikringerne

Plus 1

Konkurser i januar

Indkøb for sig og skader for sig

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Sådan er diesel- teknikken ændret

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

Plus

Tillykke med nye reparationstider, Mazda

Lim baseret på hybridteknologi

Plus

Tvister om reklamationer

Tilfældet der førte til et 25-års jubilæum

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Smartrep.info: Montageanvisninger og anvendelse af specialværktøj ved Gates...

Bilvask med FoamSensation

Mundstykker Volvo - mundstykke for intregreret udstødningsrør

DENIOS reoler velegnet til smådunke.

Send til en kollega

0.318