23948sdkhjf

Indkøb for sig og skader for sig

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Et skadesopgørelsesprogram skal ikke samtidig være et indkøbsprogram, mener Thoms Krebs som kommentar til sidste uges indlæg fra Dansk Bilbrancheråd.

REPLIK Diskussionen om korrekte reparationstider har tegnet den danske autoskadebranche i mange år. I Danmark har vi et system, autotaks/forsi, der udbydes af indkøbernes brancheorganisation.

Det er også indkøberne der bestemmer hvilke funktioner og muligheder der tilbydes i et af indkøberne styret system, der stilles gratis til rådighed for danske karrosseriværksteder.



Lige som med andre gratis systemer, der netop er gratis, så har brugeren ingen indflydelse på indholdet. Man kan jo bare lade være med at bruge systemet, men så bliver man arbejdsløs.

Oplysningen fra indkøbernes brancheorganisation er, at systemet kommer fra det tyske firma Audatex, der er en del af den schweiziske koncert Solera, og man ændrer ikke på noget i beregningsmodulet.

Men som alt andet, så skal funktionerne være forbundet til brugerfladen i forsi, så brugeren også kan bruge dem i det daglige arbejde. Det betyder at der skal være sat et "flueben" ved funktionerne så de tændes. Dermed har programmøren magten i at stille funktioner til rådighed eller ej.

Audatex skadesopgørelsesprogrammet bruger samme datamodul i deres eget system Audatex, som der findes i forsi.

Læs også: Organisation runder milepæl

Audatex udbydes via Internettet til hele verden og indeholder mange gode og brugervenlige funktioner, der gør dagligdagen væsentlig lettere for værkstederne, end det vi kender i Danmark til. Der findes også andre systemer, så som Cabas i Sverige, DAT og Eurotax i Tyskland, samt GTMotive i Spanien, alle systemer, som står til rådighed via Internettet.

Værkstederne betaler for at bruge systemerne, men så indeholder systemer også mange værktøjer, der gør det væsentlig nemmere og hurtigere at opgøre skaderne korrekt. Og da værkstederne er kunder, så har de også indflydelse på programmerne.

For lidt indflydelse

Vi er helt enig med Dansk Bilbrancheråds udlægning af de manglende muligheder for branchen at have indflydelse på indkøbsprogrammet, blandt andet via Skadesrådet, da det føles som at slå i en pude.

Læs også: Organisation klar til kamp for frie bildata

Men det kan nemt forklares med, at der i Danmark ikke er mulighed for andre programudbydere at tilbyde deres produkter, og derfor er der kun en udbyder, der derfor har magten.

Vi skal i branchen holde fast ved, som det klart og tydeligt beskrives af indkøbernes brancheforening, at indkøbsprogrammet er vejledende, og derfor skal alle værksteder opgøre skader reelle og korrekte, så skadens omfang er velbeskrevet i henhold til de reparationsvejledninger, der udarbejdes af bilproducenterne.

Det er specielt vigtigt med alle de nye sikkerhedssystemer, krav til specielle materialer, krav til avanceret udstyr og værktøj og alt det andet, der skal håndteres når en bil skal bringes tilbage i den samme sikre stand som bilen har været i før skaden er sket, til gavn for forbrugeren.

Men når indkøberne herefter fjerner punkter eller tider på værkstedernes tilbud og dermed tilpasser indkøbssedlen, så skal man naturligvis følge indkøberens anvisning og kun levere det som indkøberen har bestilt og betaler for. Det er jo ingen i verden der forventer, at en leverandør sælger varer uden nogen form for fortjeneste.

Thomas Krebs er direktør i SKAD

Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Hurtigt syn blev mareridt for værksted

Reparation af bremserne på en trailer endte i en bureaukratisk karussel, som først blev løst efter seks måneder. Hovedrystende mener advokat fra Dansk Bilbrancheråd.

Lang karriere hos grossist

Organisation runder milepæl

Dansk Bilbrancheråd har fået medlem nr. 1900 of er dermed den største interesseorganisation for bilvirksomheder.

Plus

Det vidste du ikke om Ankenævn for biler

Ankenævn for biler har udgivet sin årsberetning for 2018. Den kan man blive rigtig klog af at læse og neden for er en række elementer fremhævet.

Nyhedsbrev

Test på nettet skaffer nye medarbejdere

Autohuset Vestergaard har haft succes med "Den store mekanikertest" på Facebook. Det har givet Albert Husaj en lærlinge-kontrakt.

Online Avis Arkiv
Plus

Tjek spillerummet før tingene spidser til

Ferodo orienterer her om bremsefrigange, deres betydning samt den korrekte justeringsprocedure.

Nyt LED lys effektiviserer lakeringsarbejdet

NK-klodser skal være markedets mest støjsvage

SBS Automotive skærper profilen ved at konkurrere på kvalitet med ny teknik og tiltag, der sætter fokus på bremsekomfort og emballage.

Triscan udvider med DSG-dele til vådkoblinger

Begrænset adgang til bildata bliver kostbar

De stadig mere digitale biler truer med at ramme eftermarkedet og efterlade en stadig stigende regning hos de europæiske forbrugere. Frem mod 2030 ventes beløbet at vokse til 500 milliarder kroner om året. FDM og AUTIG er bekymrede.

Xtremt hurtig lakering

Mobile malerkabiner ikke en snuptags-løsning

AutoBranchen Danmark ønsker at nuancere debatten om mobile malerkabiner efter artikler i Motor-magasinet.

Plus

Engelske koblingssæt som alternativ til de store

Rymec koblinger til typisk lidt ældre biler er blevet vel modtaget i Danmark via CAC. Motor-magasinet har besøgt den engelske producent.

Nyt musikalbum fra Jens Sørensen

Årets danskere på Le Mans 24 timer

Selvfølgelig er Jan Magnussen til start til årets 24-timer Le Mans. Men det stopper slet ikke her; der er en ny dansk pige dernede, Michelle Gatting, og Michael Christensen kan faktisk vinde VM.

Køling og varme i vores biler gennem 40 år

Plus

AutoMester satser på grønt elbil-koncept

Værkstedskæden lancerer E+ med et landsdækkende el-ladenetvæk for at gøre el- og hybridbiler attraktive for danskerne.

Tappesæt suger al automatgearolien ud

Filterproducent vil også skifte gearolien

Ny nedtur for Haas – ny Mercedes-triumf

Kevin Magnussen sluttede på en 13. plads i Shanghai, hvor Mercedes blev et og to.

Kunstnerisk bremse-letvægt

Brembo har lanceret flere nyheder med kunstnerisk særpræg og kombination af aluminium og støbejern.

Organisation klar til kamp for frie bildata

AUTIG blæser til kamp for fri adgang til bildata

Udfordringer med adgang til data og connected cars fyldte meget på AUTIG’s årsmøde, hvor der ellers var tilfredshed med alt fra lobbyarbejde til en ny service til den tunge sektor.

Plus

Nederlag til autogenbrugere i Højesteret

Den næsten 12 år gamle sag slår fast, at genbrugere skal betale moms af hele beløbet, når brugte biler købes af forsikringsselskaber – Skat har dog i mellemtiden ændret praksis, så dommen får ingen praktisk betydning.

Genan på opkøb

LEDER: Få nu hovedet ud af busken

Plus

Ude og inde i autobranchen

Kom til temadag om emissioner

Grill, benzin og klassiske biler på Egeskov Slot

Dæk-kampagne rulles ud til familien Danmark

Plus

Opbakning til genbrug af dele fra en uventet kant

Dansk klimaanlæg-skole til Island

Plus 1

Hvad stiller man op med dårlig omtale?

Plus

Fripas til lakering af naturen med mobile kabiner

Plus

Kræver forlænget høringsfrist om lakkabiner

Plus

Gamle sprøjteregler i vejen for ny teknologi

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Udvidelse i programmet af elektriske gasfjedre og eget testudstyr

Tjen penge på din klassiske bil

Alle snakker om "retten" til data...

Danmarks frækkeste fælgnyhed

Tips4You - Enkel og nem farvesøgning

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg, slibestøv og dampe

Kør dig til en gratis hjemmeside

Dansk Procesventilation har leveret procesventilation til maskinfabrik

Damien Germès udnævnt til NGK SPARK PLUGS første lokalt forankrede direktør.

Forza Italia – Alfa Romeo Giulia Veloce TI

ShieldTecs Ultra - den bedste voks til automatisk bilvask

Nyt testcenter taget i brug

WashTec ønsker Nyscan A/S i Køge tillykke med den nye MaxiWash Vario

Biltorvet kigger ind i bilsælgerens hjerne - skal du med?

TIP leverer køletrailere til Fogtmann Logistik

DCC handler IT-hardware globalt - men lagerinventaret handles lokalt

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

Et klik og du er klar - X-Lock

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af olietåge og svejserøg ...

Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

2 vindere fra College360 Silkeborg

Dansk Procesventilation har færdiggjort anlæg til svejserøg, slibestøv og l...

5 tips til det lille dækcenter

Send til en kollega

0.228