Indkøb for sig og skader for sig

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Et skadesopgørelsesprogram skal ikke samtidig være et indkøbsprogram, mener Thoms Krebs som kommentar til sidste uges indlæg fra Dansk Bilbrancheråd.

REPLIK Diskussionen om korrekte reparationstider har tegnet den danske autoskadebranche i mange år. I Danmark har vi et system, autotaks/forsi, der udbydes af indkøbernes brancheorganisation.

Det er også indkøberne der bestemmer hvilke funktioner og muligheder der tilbydes i et af indkøberne styret system, der stilles gratis til rådighed for danske karrosseriværksteder.



Lige som med andre gratis systemer, der netop er gratis, så har brugeren ingen indflydelse på indholdet. Man kan jo bare lade være med at bruge systemet, men så bliver man arbejdsløs.

Oplysningen fra indkøbernes brancheorganisation er, at systemet kommer fra det tyske firma Audatex, der er en del af den schweiziske koncert Solera, og man ændrer ikke på noget i beregningsmodulet.

Men som alt andet, så skal funktionerne være forbundet til brugerfladen i forsi, så brugeren også kan bruge dem i det daglige arbejde. Det betyder at der skal være sat et "flueben" ved funktionerne så de tændes. Dermed har programmøren magten i at stille funktioner til rådighed eller ej.

Audatex skadesopgørelsesprogrammet bruger samme datamodul i deres eget system Audatex, som der findes i forsi.

Læs også: FDM tilfreds med karrosseri-rapport

Audatex udbydes via Internettet til hele verden og indeholder mange gode og brugervenlige funktioner, der gør dagligdagen væsentlig lettere for værkstederne, end det vi kender i Danmark til. Der findes også andre systemer, så som Cabas i Sverige, DAT og Eurotax i Tyskland, samt GTMotive i Spanien, alle systemer, som står til rådighed via Internettet.

Værkstederne betaler for at bruge systemerne, men så indeholder systemer også mange værktøjer, der gør det væsentlig nemmere og hurtigere at opgøre skaderne korrekt. Og da værkstederne er kunder, så har de også indflydelse på programmerne.

For lidt indflydelse

Vi er helt enig med Dansk Bilbrancheråds udlægning af de manglende muligheder for branchen at have indflydelse på indkøbsprogrammet, blandt andet via Skadesrådet, da det føles som at slå i en pude.

Læs også: Få styr på forbruget til lakopgaver

Men det kan nemt forklares med, at der i Danmark ikke er mulighed for andre programudbydere at tilbyde deres produkter, og derfor er der kun en udbyder, der derfor har magten.

Vi skal i branchen holde fast ved, som det klart og tydeligt beskrives af indkøbernes brancheforening, at indkøbsprogrammet er vejledende, og derfor skal alle værksteder opgøre skader reelle og korrekte, så skadens omfang er velbeskrevet i henhold til de reparationsvejledninger, der udarbejdes af bilproducenterne.

Det er specielt vigtigt med alle de nye sikkerhedssystemer, krav til specielle materialer, krav til avanceret udstyr og værktøj og alt det andet, der skal håndteres når en bil skal bringes tilbage i den samme sikre stand som bilen har været i før skaden er sket, til gavn for forbrugeren.

Men når indkøberne herefter fjerner punkter eller tider på værkstedernes tilbud og dermed tilpasser indkøbssedlen, så skal man naturligvis følge indkøberens anvisning og kun levere det som indkøberen har bestilt og betaler for. Det er jo ingen i verden der forventer, at en leverandør sælger varer uden nogen form for fortjeneste.

Thomas Krebs er direktør i SKAD



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Tjen penge på slukkede baglygter

Slukkede baglygter skaber kritiske situationer. Værksteder kan afhjælpe problemet.

Plus

Nødtætninger atter tilladt

Færdselsstyrelsen har i al ubemærkethed besluttet, at nødtætninger på dæk alligevel er tilladt. Dækbranchen undrer sig over forløbet og sagen rejses i Folketinget.

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Plus

Leasing sætter eftermarked for bremser under pres

Plus

Nissens trænings-koncept udvider

Det danske DM i Klima er en forløber for udenlandske mesterskaber hos Nissens.

Nyhedsbrev

Dronningen kørte i garage

Dronning Margrethe besøgte Carls Garage i Århus.

Online Avis Arkiv
Plus

De holdt hovedet koldt i klima-finalen

Vinder af Nissens DM i Klima blev Martin Benjaminsen fra Heden Auto på Midtfyn i et tæt finale-opgør.

Plus

Mere dæksalg: Den her bilkategori rykker voldsomt

Plus

Gearkasse-maskine skal forhindre olie-fejl

Plus

Fortsat fuld fart på Max MC Parts

Rallysportens rugeklasse håber på hattrick

Plus

Gearkasse-skyllere skal bruges varsomt

Mange værksteder har indkøbt udstyr til at rense automatgearkasser, men man skal tænke sig godt om, lyder ekspertråd.

En aften om bilklimaet

Plus

Peugeot har fundet foreløbig succeskur

Den store 5008 er på mange måder et bevis på, hvad den franske bilkoncern formår lige nu.

Rattet Rundt med motorsporten

Nyt fra ind- og udland i motorsportens verden - se også de selvstændige billedtekster.

Bremsedele skal smøres

Kevin Magnussen henter VM-point i Red Bull-triumf

Kevin Magnussen blev nummer ti i Shanghai og fik et VM-point. Red Bulls Daniel Ricciardo vandt grandprixet.

Magnussen: Safety car kostede mig point

Det ærgrer Kevin Magnussen, at en periode med safety car samlede Formel 1-feltet, da danskeren lå godt til.

Plus

Talenter skal plejes i ny forening

Et tiltag i Nordjylland gør lærlinge til ambassadører for faget for at sikre tilgang af unge til branchen - og fastholdelse i faget.

MC-lager holder ophørsudsalg

Plus

Minister freder synsloven

Omstridt forslag om yderligere liberalisering afvises af transportministeren.

FDM tilfreds med karrosseri-rapport

Brancheforening får tilført nye kræfter

Øget indtjening på bremsedele

Plus

Bosal sælger produktion af anhængertræk

Plus

En ekstra maskine på værkstedet betaler sig

DM i klima-teknik klar til finalen lørdag

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Bilvarmer på el er godt for mekanikeren

Plus

Fremtidens Mekaniker
Fremtidens mekanikere: Derfor er Skjern lige mig!

Plus

Interiørblæsere skal håndteres varsomt

Jysk trio i samme hus

Klarlak-additiv til svær rød farve

Plus

Online-guide skal nedbringe laktiden

Tilskud til lufttørring

Plus

Test-stof i fornyet udgave

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

App'en der gør det let at være bilsælger

Tilmeld dig AutoDesktop-kursus

Ombygning med glasvægge fra Triplan hos Udenrigsministeriet i et råt miks a...

Nissan Micra diesel – pendlerbil på tilbud

Nemt at bestille powerpack hos JO Hydraulics A/S

Alternative kvalitets karrosseridele, direkte fra Tyskland.

Christ Leanus bilvask. Vaskemaskinen til autoforhandlere

Send til en kollega

0.251