Indkøb for sig og skader for sig

| Af Thomas Krebs, SKAD | Tip redaktionen om en historie

Et skadesopgørelsesprogram skal ikke samtidig være et indkøbsprogram, mener Thoms Krebs som kommentar til sidste uges indlæg fra Dansk Bilbrancheråd.

REPLIK Diskussionen om korrekte reparationstider har tegnet den danske autoskadebranche i mange år. I Danmark har vi et system, autotaks/forsi, der udbydes af indkøbernes brancheorganisation.

Det er også indkøberne der bestemmer hvilke funktioner og muligheder der tilbydes i et af indkøberne styret system, der stilles gratis til rådighed for danske karrosseriværksteder.



Lige som med andre gratis systemer, der netop er gratis, så har brugeren ingen indflydelse på indholdet. Man kan jo bare lade være med at bruge systemet, men så bliver man arbejdsløs.

Oplysningen fra indkøbernes brancheorganisation er, at systemet kommer fra det tyske firma Audatex, der er en del af den schweiziske koncert Solera, og man ændrer ikke på noget i beregningsmodulet.

Men som alt andet, så skal funktionerne være forbundet til brugerfladen i forsi, så brugeren også kan bruge dem i det daglige arbejde. Det betyder at der skal være sat et "flueben" ved funktionerne så de tændes. Dermed har programmøren magten i at stille funktioner til rådighed eller ej.

Audatex skadesopgørelsesprogrammet bruger samme datamodul i deres eget system Audatex, som der findes i forsi.

Læs også: Værksteder sætter fart på digitalisering

Audatex udbydes via Internettet til hele verden og indeholder mange gode og brugervenlige funktioner, der gør dagligdagen væsentlig lettere for værkstederne, end det vi kender i Danmark til. Der findes også andre systemer, så som Cabas i Sverige, DAT og Eurotax i Tyskland, samt GTMotive i Spanien, alle systemer, som står til rådighed via Internettet.

Værkstederne betaler for at bruge systemerne, men så indeholder systemer også mange værktøjer, der gør det væsentlig nemmere og hurtigere at opgøre skaderne korrekt. Og da værkstederne er kunder, så har de også indflydelse på programmerne.

For lidt indflydelse

Vi er helt enig med Dansk Bilbrancheråds udlægning af de manglende muligheder for branchen at have indflydelse på indkøbsprogrammet, blandt andet via Skadesrådet, da det føles som at slå i en pude.

Læs også: Reparationsgrænse skader fortsat

Men det kan nemt forklares med, at der i Danmark ikke er mulighed for andre programudbydere at tilbyde deres produkter, og derfor er der kun en udbyder, der derfor har magten.

Vi skal i branchen holde fast ved, som det klart og tydeligt beskrives af indkøbernes brancheforening, at indkøbsprogrammet er vejledende, og derfor skal alle værksteder opgøre skader reelle og korrekte, så skadens omfang er velbeskrevet i henhold til de reparationsvejledninger, der udarbejdes af bilproducenterne.

Det er specielt vigtigt med alle de nye sikkerhedssystemer, krav til specielle materialer, krav til avanceret udstyr og værktøj og alt det andet, der skal håndteres når en bil skal bringes tilbage i den samme sikre stand som bilen har været i før skaden er sket, til gavn for forbrugeren.

Men når indkøberne herefter fjerner punkter eller tider på værkstedernes tilbud og dermed tilpasser indkøbssedlen, så skal man naturligvis følge indkøberens anvisning og kun levere det som indkøberen har bestilt og betaler for. Det er jo ingen i verden der forventer, at en leverandør sælger varer uden nogen form for fortjeneste.

Thomas Krebs er direktør i SKAD



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Synsbranchen i oprør: Nye regler sejler og kan ikke indføres

It-systemerne sejler, og regelsættet fra Færdselsstyrelsen er ganske enkelt ikke gennemarbejdet, mener samlet synsvirksomheder i Danmark.

Plus

Nordic Forum til salg

Plus

Danmarks største grossist sat til salg

Flere potentielle købere af FTZ og Nordic Forum, bekræfter ejeren. Svenske Mekonomen og amerikanske LKQ er blandt de mulige købere. Men endnu er intet afgjort.

Plus

Tæt på teknikken: Sådan skiftes gearolie korrekt

Når automatgear skal have ny olie, er der behov for grundig vejledning og onlinedata til at understøtte mekanikeren. Kom med Motor-magasinet til olieskifte i Hvidovre.

Plus

Stifter kalder frasalg fornuftigt

Nyhedsbrev

Ny indehaver af Pava Center Nørresundby

33-årige Rasmus Nikolajsen tager over efter Jørn O. Kjær Sørensen, der giver undervogns-stafetten videre efter 40 år.

Online Avis Arkiv
Plus

Automechanika for 25. gang

Verdens største autotekniske messe - denne gang inklusiv dæk-messe - fejrer jubilæum til september i Frankfurt.

Plus

30 år med KTS-testere fra Bosch

I 1988 blev den legendariske "Bosch-hammer" en del af dagligdagen med diagnosticering af styreenheder på værksteder.

De vigtigste nyheder fra udlandet

Ford-veteran stopper

Emissioner i centrum

Plus

RYGTE: FTZ sælges til Mekonomen

Nu mestrer de deres Automester-virksomhed

Plus

FTZ og Digitalservicebog indgår samarbejde

Plus

Udbredt ventil giver voldsom hovedpine

Det løber nok koldt ned ad ryggen på mange mekanikere, når snakken falder på EGR-ventiler hos Volkswagen-familien.

Nyt samarbejde om digital kvalitetskontrol

Rattet Rundt med motorsporten

Klassisk veteran-racerbane genopstår

Fremtidens Mekaniker
Sådan vil grossist tiltrække lærlinge

FTZ Akademi vil sammen med erhvervsakademi tiltrække unge til autobranchen

Autoværksted fortryder valg af kæde

Give Dækcenter er flygtet fra AD Danmarks værkstedskæde Carspot til Hella Service Partner-kæden under FTZ.

Ny autogrossist fordobler omsætningen

AD Danmark udvider samhandel og åbner lager i Rødovre i næste uge.

VW og Seat-værksteder får travlt efter selefejl

Ballade om grossist-artikel

Plus

Ankenævn nægter at tage erhvervs-klagesager

En advokat med speciale i bilsager mener, autobranchen spekulerer i, at erhvervsdrivende ikke kan få tvister om reparationer og bilkøb prøvet i Ankenævn for Biler.

Plus

Danske Opel-forhandlere slipper for nedskæringer

Gigant skruer op for A/C

Nordjysk bilpleje opkøb

Plus 1

Erfaren kædechef hos CarPeople

Plus

Hjulskifte giver flere lakopgaver

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Guide: Undgå udbredte mekaniker-fejl ved servo

Magnussen: Hele bilens side var revet op

Plus

En lakforsegling beskytter investeringen

S: Nu vil vi forbyde dieselbiler

Plus

Bosal sælger produktion af anhængertræk

Plus

Stor autogrossist vil sælge MC-dele

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

Oliespecifikationer – læg puslespillet rigtigt!

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsuger til Abenas nye produktionslinje

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Stor fynsk it-virksomhed tilbage i topform

BS 18 LTX BL I (602350660) Akku-bore-/skruemaskine 2x18V/5.5Ah LiHD

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Helt bimmelims over bimmer

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

PENTOSIN – unikke produkter er nu en del af FUCHS’ sortiment

Sidste frist for tilmelding til Biltorvets Årsdag

Guide: Hvordan vælger du den rigtige automatgearolie?

Husk at melde dig til Biltorvets Årsdag

Allround Sealing Spray

HPA C400 fra B.A. Maskinservice

FUCHS Smøreolieguide - Find den rigtige olie med vores olieguide

NYHED: Ny kølig produktgruppe hos FLEX1ONE

Fang kunder bedre: Biltorvet inviterer til Årsdag

FTZ indgår salgs- & samarbejdsaftale med Digital-servicebook.com

Har din virksomhed styr på miljøkravene?

[GDPR] Sådan sikrer du jeres fysiske dokumenter

Nu har FUCHS udvidet personbilssortimentet med TITAN SYN SN SAE 0W-20.

Køb brugt og kør gratis i to år

Send til en kollega

0.272