23948sdkhjf

I sønderjysk mudder til skærmkasserne

Salget af X1 stiger, fra 49 i 2015 til 873 sidste år. Alligevel konstaterer vi, at den testede X1 havde for mange fejl til prisen.

LOOKALIKE Foran mig kører en ældre Jeep Cherokee. Jeg ved, at den IKKE vil sidde fast, men jeg ved også, at føreren, der er min svigerfar, har grumme planer for at bringe min BMW X1 ud i stadig mere mudret og ufremkommeligt terræn på den sønderjyske skovvej, vi drøner ud ad. BMW’en var ved turens start såkaldt Alpine White - nu har kaskader af jord og mudder efterhånden ’lakeret’ store dele af bilen, så den langt fra er det, den normalt kommer til at være: en udpræget bybil.

BMW X1 - helt kort

BMW X1 sDrive20d - Advantage: 
Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min 
400 Nm: ved 1.750-2.500 omdr./min 

Gearkasse 8-trins automatgear Steptronic 
Forbrug: 22,2 km/l (Målt: 18,2) 
CO2 118 g/km 

Tophastighed 222 km/t 
Acc. 0-100 km/t. 7,8 sek. 

Pris: Fra 397.465 kroner (testbil: 640.834 kroner) 

Udvalgt standardudstyr: 
Multifunktionsrat, sædevarme, forlygtevask med intensivrens, 

tågelygter, regnsensor, medieenhed med bluetooth og SOS-opkald. 

Udvalgt ekstraudstyr: 
Driving Assistant Plus til 23.827 kroner, navigation til 22.460 kroner, og automatgear 8-trins Steptronic til 28.173 kroner. 

Svigerfar foran i Jeep’en har firehjulstræk, der på intet tidspunkt ser ud til at svigte ham. Jeg kører omvendt med det såkaldte sDrive, der kun betyder træk på forakslen. Det kan mærkes i rattet og i mine håndflader. Jeg er ikke på den måde nervøs for, at de 400 Nm og 190 dieselheste svigter for mig, men alligevel ved jeg godt, at hvis vi fortsætter længere ind på det meget våde skovområde, så bliver det nok ikke ved med at gå.

Til sidst stopper Jeep Cherokee’en op. Ikke fordi den nu har givet op, men fordi et væltet træ har spæret skovvejen. Reddet, for nu.



For mange fejl
Godt, så bilen kan overleve med træk på kun to hjul, som er standardopsætningen på X1’eren, der efterhånden er halvanden år gammel. Kabinen, der hos størstedelen af de i alt 873 danske bilkøbere i 2017, nok aldrig vil komme til at møde mudder eller decideret beskidte sko, virker gammel.

Man behøver egentlig blot at opholde sig kort tid i eksempelvis en Volvo XC40 eller en Mercedes-Benz GLA for at få indtrykket af, at BMW virker sådan lidt gammeldags. BMW X1 fås fra 400.195 kroner, GLA starter ved 390.700 kroner og Volvo’en lander på ca. 455.000 kroner. Okay, så den nyeste i klassen er dyrest, hvilket måske giver mening. Hvorfor nævner du ikke Q3, tænker du måske? I min optik er det den grimmeste bil i Audis nuværende vognpakke, så den kunne jeg personligt ikke falde for. Den nye X2 er lige blevet præsenteret, og den ser ikke overraskende mere frisk ud. Jeg kan sagtens retfærdiggøre X1 med hensyn til forbruget. Den er opgivet til 22,2 km/literen, men den går omkring 18, når man tæller motorvej, landevej og den mudrede skovsti med.

Omvendt forstår jeg ikke, at eksempelvis navigation skal koste 22.460 kroner. Hvad der også ville bekymre mig en smule som køber eller leaser af X1 er det såkaldte Driving Assistant Plus-system. Den bringer vognbane-vogter, adaptiv fartpilot og fjernlys-assistent til bilen. Men især den adaptive fartpilot svigtede flere gange i løbet af min tur mellem København og Sønderjylland. Og det skete ikke kun mens, at regnen piskede ned, men også i roligt vejr. Det samme gjaldt det automatiske system til op- og nedblænding af lys. Det spillede på ingen måde.

Ergo, ville jeg føle mig taget ved næsen, hvis jeg ved at give 23.827 kroner oplevede så mange fejl på så kort tid.

Læs også: BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Fravalget
Alt i alt afslører mine små 700 kilometer i BMW X1’eren, at bilen har flere grundlæggende problemer. Den er ganske enkelt for dyr i forhold til de fejl, jeg oplevede på min vej. Retfærdigvis kan der være tale om en fejlkalibrering af bilens fartpilot, men ikke desto mindre skal det bare virke i den her prisklasse.

Forbruget er godt gået, og det samme må siges om komfortniveauet.

Bilen styrer hertil skarpt og kører næsten, kun næsten, som en 3-serie. X1’erens tyngdepunkt er dog højere, hvilket får den til at gynge mere. Men det gør nok ikke så meget, når den i 90 procent af tiden for de fleste nok skal være bybil eller måske motorvejscruiser. Her gør BMW X1 det rigtig godt.

Mere om: Biltest | BMW | BMW | BMW X1


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Prisbillige biler presser delebilerner

Ajour med den danske autobranche

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Brandudslag i august årsag til dyk

Smart! Kodning sker via nettet

Biløkonomer på offroad med Scania

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Har din bilforretning styr på de vigtigste tal fra klimaplanen?

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Skatteminister erkender ukendt milliardregning

Det bliver dyrt at stoppe salg af de afgiftstunge fossil-biler. Regeringen har sparket kattepinen til hjørne.

Plus

Tips til vigtig auto-jura: Undgå skjult gæld

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

Dioder løber med pris på megamesse

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Svensker til tops hos Daimler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Stor erfaring med import af brugte motorer

Send til en kollega

0.275