I sønderjysk mudder til skærmkasserne

Salget af X1 stiger, fra 49 i 2015 til 873 sidste år. Alligevel konstaterer vi, at den testede X1 havde for mange fejl til prisen.

LOOKALIKE Foran mig kører en ældre Jeep Cherokee. Jeg ved, at den IKKE vil sidde fast, men jeg ved også, at føreren, der er min svigerfar, har grumme planer for at bringe min BMW X1 ud i stadig mere mudret og ufremkommeligt terræn på den sønderjyske skovvej, vi drøner ud ad. BMW’en var ved turens start såkaldt Alpine White - nu har kaskader af jord og mudder efterhånden ’lakeret’ store dele af bilen, så den langt fra er det, den normalt kommer til at være: en udpræget bybil.

BMW X1 - helt kort

BMW X1 sDrive20d - Advantage: 
Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min 
400 Nm: ved 1.750-2.500 omdr./min 

Gearkasse 8-trins automatgear Steptronic 
Forbrug: 22,2 km/l (Målt: 18,2) 
CO2 118 g/km 

Tophastighed 222 km/t 
Acc. 0-100 km/t. 7,8 sek. 

Pris: Fra 397.465 kroner (testbil: 640.834 kroner) 

Udvalgt standardudstyr: 
Multifunktionsrat, sædevarme, forlygtevask med intensivrens, 

tågelygter, regnsensor, medieenhed med bluetooth og SOS-opkald. 

Udvalgt ekstraudstyr: 
Driving Assistant Plus til 23.827 kroner, navigation til 22.460 kroner, og automatgear 8-trins Steptronic til 28.173 kroner. 

Svigerfar foran i Jeep’en har firehjulstræk, der på intet tidspunkt ser ud til at svigte ham. Jeg kører omvendt med det såkaldte sDrive, der kun betyder træk på forakslen. Det kan mærkes i rattet og i mine håndflader. Jeg er ikke på den måde nervøs for, at de 400 Nm og 190 dieselheste svigter for mig, men alligevel ved jeg godt, at hvis vi fortsætter længere ind på det meget våde skovområde, så bliver det nok ikke ved med at gå.

Til sidst stopper Jeep Cherokee’en op. Ikke fordi den nu har givet op, men fordi et væltet træ har spæret skovvejen. Reddet, for nu.



For mange fejl
Godt, så bilen kan overleve med træk på kun to hjul, som er standardopsætningen på X1’eren, der efterhånden er halvanden år gammel. Kabinen, der hos størstedelen af de i alt 873 danske bilkøbere i 2017, nok aldrig vil komme til at møde mudder eller decideret beskidte sko, virker gammel.

Man behøver egentlig blot at opholde sig kort tid i eksempelvis en Volvo XC40 eller en Mercedes-Benz GLA for at få indtrykket af, at BMW virker sådan lidt gammeldags. BMW X1 fås fra 400.195 kroner, GLA starter ved 390.700 kroner og Volvo’en lander på ca. 455.000 kroner. Okay, så den nyeste i klassen er dyrest, hvilket måske giver mening. Hvorfor nævner du ikke Q3, tænker du måske? I min optik er det den grimmeste bil i Audis nuværende vognpakke, så den kunne jeg personligt ikke falde for. Den nye X2 er lige blevet præsenteret, og den ser ikke overraskende mere frisk ud. Jeg kan sagtens retfærdiggøre X1 med hensyn til forbruget. Den er opgivet til 22,2 km/literen, men den går omkring 18, når man tæller motorvej, landevej og den mudrede skovsti med.

Omvendt forstår jeg ikke, at eksempelvis navigation skal koste 22.460 kroner. Hvad der også ville bekymre mig en smule som køber eller leaser af X1 er det såkaldte Driving Assistant Plus-system. Den bringer vognbane-vogter, adaptiv fartpilot og fjernlys-assistent til bilen. Men især den adaptive fartpilot svigtede flere gange i løbet af min tur mellem København og Sønderjylland. Og det skete ikke kun mens, at regnen piskede ned, men også i roligt vejr. Det samme gjaldt det automatiske system til op- og nedblænding af lys. Det spillede på ingen måde.

Ergo, ville jeg føle mig taget ved næsen, hvis jeg ved at give 23.827 kroner oplevede så mange fejl på så kort tid.

Læs også: Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Fravalget
Alt i alt afslører mine små 700 kilometer i BMW X1’eren, at bilen har flere grundlæggende problemer. Den er ganske enkelt for dyr i forhold til de fejl, jeg oplevede på min vej. Retfærdigvis kan der være tale om en fejlkalibrering af bilens fartpilot, men ikke desto mindre skal det bare virke i den her prisklasse.

Forbruget er godt gået, og det samme må siges om komfortniveauet.

Bilen styrer hertil skarpt og kører næsten, kun næsten, som en 3-serie. X1’erens tyngdepunkt er dog højere, hvilket får den til at gynge mere. Men det gør nok ikke så meget, når den i 90 procent af tiden for de fleste nok skal være bybil eller måske motorvejscruiser. Her gør BMW X1 det rigtig godt.

Mere om: Biltest | BMW | BMW | BMW X1


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Sommermagasinet
Verdens bedste klassiker-show

Messen Techno Classica Essen blander fornøjelse og skinnende klassikere for millioner.

Magnussen er utilfreds med teamkollega og niendeplads

Magnussen slutter nier i dramatisk Silverstone-grandprix

Kevin Magnussen tog niendepladsen, mens Sebastian Vettel sejrede i tæt kamp på Silverstone i England.

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus

Sommermagasinet
Dansk vellyd og tysk grundighed

Den danske højttalerproducent Dynaudio har lydsystemer til biler som sin største indtægtskilde. Flagskibet sidder i den nye Volkswagen Touareg. Sommer-magasinet har besøgt fabrikken i Skanderborg.

Nyhedsbrev

Plus

Analyse: Brugtmarkedet viser fremgang

Online Avis Arkiv
Plus

Sommermagasinet
Udbyder: Almindelige biler er blevet samleobjekter

Plus

Energiaftalen er godt nyt for elbilsalget

Efter ugers forhandlinger er samtlige partier enige om en ny energiaftale med lempede elafgifter og havmøller. Dansk Elbil Alliance, Brintbranchen og Dansk Energi glæder sig over nye muligheder.

1

Sommermagasinet
Manden bag DK’s Flotteste Bil

Det startede med en ufattelig gul Alfasud racerbil. Og eksploderede med en BMW Cabriolet med nærmest magisk lak.

Plus

Sommermagasinet
"Jeg har altid været vild med formen"

Flemming Nøhr har noget med Datsun og den særlige form, der minder ham om studietiden.

Dæk af mælkebøtter får forskningspris

Plus

Sommermagasinet
Hi-fi på fire hjul

Kinesisk Byton elbil på europæisk charmetur

Oslo var - naturligvis - et showpoint for den avancerede kinesiske elbil, som forventes lanceret i Europa i 2020.

Plus

Sommermagasinet
Når hobby bliver til forretning ruller milliarderne

Klassiske biler og B2B er inden for de senere år smeltet sammen. Langt flere aktører har set et lys i biler med patina.

Plus

Sommermagasinet
Biler og Rock

Tag en køretur med de mest berømte musiknumre, der handler om biler. Og lyt til numrene på Spotify.

Plus

Første danske test: Sådan vil Focus generobre Golf-klassen

Efter flere år i skyggen skal den nye Ford Focus genvinde det vigtige C-segment, og det med mere end kun køreegenskaber.

Plus

Semler sætter fart på det digitale bilsalg

Danskerne vil inden længe kunne foretage bilkøbet langt mere digitalt. Semler Gruppen sætter nu for alvor turbo på den digitale udvikling med ansættelsen af Kristoffer de Hemmer Hamborg som ny direktør for digital vækst og e-business og vil allerede i 2018 lancere nye muligheder for bilkøberne.

Plus

Sommermagasinet
Klassiske biler kan få deres originale dæk

Stort dæksite har allerede set på området for klassiske biler og vurderet, at forretningsgrundlaget er stort.

Plus

Kamera i bilruden assisterer føreren på bilferien sydpå

Plus

Når superbiler har brug for mekanikerhjælp

Forkert foto ved konkurs

Plus

Autocom køber Bud På Bilen

Plus

Elbil-festival gav miljøbilerne medvind

Der var gode politiske toner, standup-sjov og kørsel med en skov af el- og hybridbiler, da Struer lagde forblæst havn til landets første elbilfestival.

Magnussen på Haas-jubeldag: Helt utroligt

Kevin Magnussen var smil fra øre til øre, efter at Haas scorede tredjeflest point af alle teams i Østrig.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Minister har hjælp til lærlinge på vej

Plus

Sommermagasinet
Retrotest: Hvordan mon det var på Le Mans?

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Fjerde generation er klar i Slagelse

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Se alle Medlemmernes egne nyheder

3 grunde til at overveje at låne penge i din virksomhed

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Nexa Autocolor | Scandinavia Paint Solution

Mezzaniner udgør platformen for indretningen i Skanderborg Ungdomsskole

Skab tillid med klima ikon

Biltorvet laver blog for bilforhandlere

[GUIDE] 3 sikre tips til egenkontrol af jeres pallereoler

Nu kan alle lande bruge Digital-Servicebook - slut med km fusk i bilbranchen.

Tillykke til Thy Bilvask med bilvask fra WashTec

Biltorvet forærer ny byttepris-funktion til forhandlere

Modulkontor midt i produktionen gør hverdagen lettere for medarbejdere og ledelse

Kongen af køreglæde – Ford Focus

Nu indføres NemID til køb af bilen

Process Manager | Effektivitet & Kontante fordele | Scandinavia Paint Solution

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Når indpakning af biler bliver en god investering

Tjek vores fantastiske hjemmeside...

Nu kan man lave serviceaftaler i AutoDesktop

Optimer din virksomhed med ProcessManager

Lactosan optimerer produktion med nyt affugtningsanlæg

Fedt på den rigtige måde

Pallereoler på centimetermål udnytter lagerpladsen maksimalt

Piiiift: Volvo V90 CC Ocean Race vinder alle hjerter

Ernst udstødning, direkte fra Tyskland

18 volt støvsuger fra Metabo

Send til en kollega

0.214