23948sdkhjf

I sønderjysk mudder til skærmkasserne

Salget af X1 stiger, fra 49 i 2015 til 873 sidste år. Alligevel konstaterer vi, at den testede X1 havde for mange fejl til prisen.

LOOKALIKE Foran mig kører en ældre Jeep Cherokee. Jeg ved, at den IKKE vil sidde fast, men jeg ved også, at føreren, der er min svigerfar, har grumme planer for at bringe min BMW X1 ud i stadig mere mudret og ufremkommeligt terræn på den sønderjyske skovvej, vi drøner ud ad. BMW’en var ved turens start såkaldt Alpine White - nu har kaskader af jord og mudder efterhånden ’lakeret’ store dele af bilen, så den langt fra er det, den normalt kommer til at være: en udpræget bybil.

BMW X1 - helt kort

BMW X1 sDrive20d - Advantage: 
Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min 
400 Nm: ved 1.750-2.500 omdr./min 

Gearkasse 8-trins automatgear Steptronic 
Forbrug: 22,2 km/l (Målt: 18,2) 
CO2 118 g/km 

Tophastighed 222 km/t 
Acc. 0-100 km/t. 7,8 sek. 

Pris: Fra 397.465 kroner (testbil: 640.834 kroner) 

Udvalgt standardudstyr: 
Multifunktionsrat, sædevarme, forlygtevask med intensivrens, 

tågelygter, regnsensor, medieenhed med bluetooth og SOS-opkald. 

Udvalgt ekstraudstyr: 
Driving Assistant Plus til 23.827 kroner, navigation til 22.460 kroner, og automatgear 8-trins Steptronic til 28.173 kroner. 

Svigerfar foran i Jeep’en har firehjulstræk, der på intet tidspunkt ser ud til at svigte ham. Jeg kører omvendt med det såkaldte sDrive, der kun betyder træk på forakslen. Det kan mærkes i rattet og i mine håndflader. Jeg er ikke på den måde nervøs for, at de 400 Nm og 190 dieselheste svigter for mig, men alligevel ved jeg godt, at hvis vi fortsætter længere ind på det meget våde skovområde, så bliver det nok ikke ved med at gå.

Til sidst stopper Jeep Cherokee’en op. Ikke fordi den nu har givet op, men fordi et væltet træ har spæret skovvejen. Reddet, for nu.



For mange fejl
Godt, så bilen kan overleve med træk på kun to hjul, som er standardopsætningen på X1’eren, der efterhånden er halvanden år gammel. Kabinen, der hos størstedelen af de i alt 873 danske bilkøbere i 2017, nok aldrig vil komme til at møde mudder eller decideret beskidte sko, virker gammel.

Man behøver egentlig blot at opholde sig kort tid i eksempelvis en Volvo XC40 eller en Mercedes-Benz GLA for at få indtrykket af, at BMW virker sådan lidt gammeldags. BMW X1 fås fra 400.195 kroner, GLA starter ved 390.700 kroner og Volvo’en lander på ca. 455.000 kroner. Okay, så den nyeste i klassen er dyrest, hvilket måske giver mening. Hvorfor nævner du ikke Q3, tænker du måske? I min optik er det den grimmeste bil i Audis nuværende vognpakke, så den kunne jeg personligt ikke falde for. Den nye X2 er lige blevet præsenteret, og den ser ikke overraskende mere frisk ud. Jeg kan sagtens retfærdiggøre X1 med hensyn til forbruget. Den er opgivet til 22,2 km/literen, men den går omkring 18, når man tæller motorvej, landevej og den mudrede skovsti med.

Omvendt forstår jeg ikke, at eksempelvis navigation skal koste 22.460 kroner. Hvad der også ville bekymre mig en smule som køber eller leaser af X1 er det såkaldte Driving Assistant Plus-system. Den bringer vognbane-vogter, adaptiv fartpilot og fjernlys-assistent til bilen. Men især den adaptive fartpilot svigtede flere gange i løbet af min tur mellem København og Sønderjylland. Og det skete ikke kun mens, at regnen piskede ned, men også i roligt vejr. Det samme gjaldt det automatiske system til op- og nedblænding af lys. Det spillede på ingen måde.

Ergo, ville jeg føle mig taget ved næsen, hvis jeg ved at give 23.827 kroner oplevede så mange fejl på så kort tid.

Læs også: Black Friday for professionelle

Fravalget
Alt i alt afslører mine små 700 kilometer i BMW X1’eren, at bilen har flere grundlæggende problemer. Den er ganske enkelt for dyr i forhold til de fejl, jeg oplevede på min vej. Retfærdigvis kan der være tale om en fejlkalibrering af bilens fartpilot, men ikke desto mindre skal det bare virke i den her prisklasse.

Forbruget er godt gået, og det samme må siges om komfortniveauet.

Bilen styrer hertil skarpt og kører næsten, kun næsten, som en 3-serie. X1’erens tyngdepunkt er dog højere, hvilket får den til at gynge mere. Men det gør nok ikke så meget, når den i 90 procent af tiden for de fleste nok skal være bybil eller måske motorvejscruiser. Her gør BMW X1 det rigtig godt.

Mere om: Biltest | BMW | BMW | BMW X1
Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Tyskerne kommer

… men det gør koreanerne også. Ingen betvivler, at Elon Musk satte brand i udviklingen og salget af elbiler med sine Teslaer. Men nu er først og fremmest den tyske bilindustri vågnet op – se den hele flåde af tyske elbiler (plus nogle koreanere), der er på vej allerede i 2019.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Volkswagen:Kunderne er klar til elbiler

Den måske største satsning inden for lige nu står Volkswagen-familien for. Der er en lille elbil på størrelse med en Up på vej, der er en Passat-stor elbil på vej og en elektrisk Porsche, der skal kunne hamle op med Tesla.

Tesla vil massefyre efter sværeste år nogensinde

Elbilproducenten Tesla vil afskedige syv procent af sin arbejdsstyrke efter et hårdt fjerde kvartal.

Plus

Svensk advarsel mod snyd med kilometertæller

Der manipuleres med kilometertællere på biler for næsten ni milliarder euro årligt i EU, mener svensk brancheforening.

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Kultur og hobby på fire hjul

Veteranbilelskerne i Motorhistorisk Samråd ser frem til at kunne generhverve historiske nummerplader og glæder sig over sammenhold med også autobranchen i forhold til lovgivning op til et valgår.

Nyhedsbrev

8.229 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Plus

Konkurser i december

Online Avis Arkiv
Plus

NYTÅRSUDTALELSER
Der har aldrig været flere mc’er i Danmark

Motorcykelforhandlerne skal digitaliseres, og hengemte euro4-mc’er giver problemer. Flere kampagner for trafiksikkerhed og tyveri-indsats i det nye år, skriver Motorcykel Forhandler Foreningen.

Volvo XC40 SUV med intelligent affjedring

LEDER Moralens år

Plus

DBR afviser problemer i Danmark

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Hvem er strømførende?

Motor-magasinet tester tre af de mest spændende elbiler netop nu: Hyundai Kona Electric, Jaguar I-Pace og Nissan Leaf.

Gamle mænd i dyre biler

Jo højere alder, desto dyrere biler. Voxmeter kigger på, fra hvilke prislejer de forskellige aldersgrupper regner med at købe deres næste bil.

Ford og Volkswagen i nyt makkerskab

Amerikanske Ford og tyske VW har netop annonceret en såkaldt "bred alliance."

Plus

Jan Lang i Hall of Fame

PR-konsulenten fra Bilinfo/Bilbasen hædret med Biløkonomprisen 2019.

Plus

Fremtidens Autobranche 2018
Nu kommer solcelle-bilerne rullende

Hyundai og Kia vil om kort tid sende elbiler på markedet, der kan lade op til 60 procent af batteriets kapacitet på en dag. Også andre bilmærker er på vej.

Plus

Biløkonom hos fri brugtbilforretning

Jacon Biler har haft stor nytte af sin første biløkonom.

Plus

Sultne unge løver på spring ind i branchen

11 nye biløkonomer fik tankevækkende ord med på vejen under dimissionen i Nyborg.

Tidligere Nissan-chef skal forblive bag tremmer

Plus

Skat smøler med nye afgifter på hjemmeside

Plus

Massefyringer hos Jaguar Land Rover

Millionunderunderskud og frygt for Brexit betyder, at koncernen skærer 4500 job. Den danske organisation bliver ikke berørt.

Plus

Toyota uenig i Højesteretsdom

Højesteret idømte rekordstore bøder til Toyota og Citroën. Mens Toyota går i rette med dommen, nøjes Citroën med at beklage.

Plus

Dieselgate
300.000 tyskere sagsøger VW

Ingen erstatningssag i Danmark. FDM er tilfreds med aftalen om opdatering af software og udskiftning

Ajour med den danske autobranche

Nytårskur sætter skub i bilsalg

Nytter det noget? Trods bøvl med WLTP viser tal fra bilsalgsprogrammet AutoDesktop større salg i årets første nytårskur - det gælder både nye og brugte biler.

Plus

De seneste fyringer og ansættelser

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
2018 - et år i klimaets tegn

Plus

NYTÅRSUDTALELSER
En branche under stadig forandring

1

Domstol forlænger fængsling af Nissan-boss endnu en gang

Sander åbner ny dør på klem for Formel 1 i Danmark

Den ukendte timing

Plus

Solgt til anden side

Plus

Det kører for Crashpoint

Plus

Så er der gokart på skoleskemaet

Det var i oktober, at ...

Pickup med indbygget forsikring

Plus

Hastelov giver mersalg på 300 elbiler

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Audi blåstempler dansk ventilationsløsning til autobranchen

Dansk Procesventilation har færdiggjort svejserøgsudsugning til mekanisk serviceværksted

Ny distriktschef i WashTec A/S

Originale Mercedes, reservedele, direkte fra Tyskland

Når IT giver værdi:

Forhandlere solgte for 680 mio. kr. i årets nytårskur

Dansk Procesventilation har færdiggjort centralstøvsugeranlæg til produktionshal til frøproduktion

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland

Hver sjette henvendelse giver et salg – her er hemmeligheden

Er du træt af plukfejl og spildtid?

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Digitalisering: Video er fremtiden

Ny funktion fordobler trafik fra biltorvet.dk

Fælge til ny Mercedes A-klasse

Så du kampen?

Vejen til det mest omfattende sensor program til eftermarkedet

Fælge til ny Audi A6

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Behov for plads?

Årets vigtigste weekend slog sidste år

Bilsalg.dk er blevet forstærket med ny Head of Fleet Service

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Genial løsning midt i WLTP-kaos

Ergonomiske pluk

Kom til BGs Inspirations- & netværksdag

Send til en kollega

0.157