I sønderjysk mudder til skærmkasserne

Salget af X1 stiger, fra 49 i 2015 til 873 sidste år. Alligevel konstaterer vi, at den testede X1 havde for mange fejl til prisen.

LOOKALIKE Foran mig kører en ældre Jeep Cherokee. Jeg ved, at den IKKE vil sidde fast, men jeg ved også, at føreren, der er min svigerfar, har grumme planer for at bringe min BMW X1 ud i stadig mere mudret og ufremkommeligt terræn på den sønderjyske skovvej, vi drøner ud ad. BMW’en var ved turens start såkaldt Alpine White - nu har kaskader af jord og mudder efterhånden ’lakeret’ store dele af bilen, så den langt fra er det, den normalt kommer til at være: en udpræget bybil.

BMW X1 - helt kort

BMW X1 sDrive20d - Advantage: 
Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min 
400 Nm: ved 1.750-2.500 omdr./min 

Gearkasse 8-trins automatgear Steptronic 
Forbrug: 22,2 km/l (Målt: 18,2) 
CO2 118 g/km 

Tophastighed 222 km/t 
Acc. 0-100 km/t. 7,8 sek. 

Pris: Fra 397.465 kroner (testbil: 640.834 kroner) 

Udvalgt standardudstyr: 
Multifunktionsrat, sædevarme, forlygtevask med intensivrens, 

tågelygter, regnsensor, medieenhed med bluetooth og SOS-opkald. 

Udvalgt ekstraudstyr: 
Driving Assistant Plus til 23.827 kroner, navigation til 22.460 kroner, og automatgear 8-trins Steptronic til 28.173 kroner. 

Svigerfar foran i Jeep’en har firehjulstræk, der på intet tidspunkt ser ud til at svigte ham. Jeg kører omvendt med det såkaldte sDrive, der kun betyder træk på forakslen. Det kan mærkes i rattet og i mine håndflader. Jeg er ikke på den måde nervøs for, at de 400 Nm og 190 dieselheste svigter for mig, men alligevel ved jeg godt, at hvis vi fortsætter længere ind på det meget våde skovområde, så bliver det nok ikke ved med at gå.

Til sidst stopper Jeep Cherokee’en op. Ikke fordi den nu har givet op, men fordi et væltet træ har spæret skovvejen. Reddet, for nu.



For mange fejl
Godt, så bilen kan overleve med træk på kun to hjul, som er standardopsætningen på X1’eren, der efterhånden er halvanden år gammel. Kabinen, der hos størstedelen af de i alt 873 danske bilkøbere i 2017, nok aldrig vil komme til at møde mudder eller decideret beskidte sko, virker gammel.

Man behøver egentlig blot at opholde sig kort tid i eksempelvis en Volvo XC40 eller en Mercedes-Benz GLA for at få indtrykket af, at BMW virker sådan lidt gammeldags. BMW X1 fås fra 400.195 kroner, GLA starter ved 390.700 kroner og Volvo’en lander på ca. 455.000 kroner. Okay, så den nyeste i klassen er dyrest, hvilket måske giver mening. Hvorfor nævner du ikke Q3, tænker du måske? I min optik er det den grimmeste bil i Audis nuværende vognpakke, så den kunne jeg personligt ikke falde for. Den nye X2 er lige blevet præsenteret, og den ser ikke overraskende mere frisk ud. Jeg kan sagtens retfærdiggøre X1 med hensyn til forbruget. Den er opgivet til 22,2 km/literen, men den går omkring 18, når man tæller motorvej, landevej og den mudrede skovsti med.

Omvendt forstår jeg ikke, at eksempelvis navigation skal koste 22.460 kroner. Hvad der også ville bekymre mig en smule som køber eller leaser af X1 er det såkaldte Driving Assistant Plus-system. Den bringer vognbane-vogter, adaptiv fartpilot og fjernlys-assistent til bilen. Men især den adaptive fartpilot svigtede flere gange i løbet af min tur mellem København og Sønderjylland. Og det skete ikke kun mens, at regnen piskede ned, men også i roligt vejr. Det samme gjaldt det automatiske system til op- og nedblænding af lys. Det spillede på ingen måde.

Ergo, ville jeg føle mig taget ved næsen, hvis jeg ved at give 23.827 kroner oplevede så mange fejl på så kort tid.

Læs også: Peugeot har fundet foreløbig succeskur

Fravalget
Alt i alt afslører mine små 700 kilometer i BMW X1’eren, at bilen har flere grundlæggende problemer. Den er ganske enkelt for dyr i forhold til de fejl, jeg oplevede på min vej. Retfærdigvis kan der være tale om en fejlkalibrering af bilens fartpilot, men ikke desto mindre skal det bare virke i den her prisklasse.

Forbruget er godt gået, og det samme må siges om komfortniveauet.

Bilen styrer hertil skarpt og kører næsten, kun næsten, som en 3-serie. X1’erens tyngdepunkt er dog højere, hvilket får den til at gynge mere. Men det gør nok ikke så meget, når den i 90 procent af tiden for de fleste nok skal være bybil eller måske motorvejscruiser. Her gør BMW X1 det rigtig godt.

Mere om: Biltest | BMW | BMW | BMW X1


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

LEDER: Tillykke til de frie værksteder!

Plus

Focus 2018 - foran og bagved konkurrenterne

Danske trin til varebilen

Dansk Anhængertræk GDW er begyndt at lave panelbeskyttere.

Plus

Energiaftale efterlader elbiler i tåge

Plus

Ugens biltal: Singler elsker leasingbiler

Ugens Voxmeter ser på, hvor den typiske leasingkunde er i sit liv.

Plus

Når undervognen er den rene luft

Airmatic er Mercedes-sprog for luftundervogn. Men hvad er det nu lige, der gemmer sig bag det 41.000 kroner dyre system?

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

En auto-læderhals fylder 70

Plus

SKI-aftale: Autobranchen kan score en halv milliard

Lokale forhandlere kan med ny aftale få gavn af offentlig indkøbsservice.

Plus

Dansker vil sikre fri adgang til bildata

S: Nu vil vi forbyde dieselbiler

Bilbasen får ny topchef

Chefrokade hos eBay Danmark sender en dansker i spidsen for selskabets motoraktiviteter. Nikolaj Gjeding Larsen skal udvikle Bilbasen og Bilinfo i de kommende år.

Tre plus én friske bilnyheder

Pepper overtager bilsælgernes job

Bilimportør anker dom

Nissan er uenig i dom, som giver forhandler medhold i, at opsigelse var forkert.

Plus

Hvem ønsker sig bil nr. 2?

Især Seat-ejere overvejer en ekstra bil.

Plus

Kia Stinger er en øjenåbner

Vi spørger Kia’s PR-ansvarlige, om Stinger stimulerer salget af mere almindelige Kiaer.

Plus

Kia Stinger versus Audi og Volkswagen

Plus

Derfor er det dyrt at føre sager ved domstolene

Plus

Værksted klar med elektronisk testbane

Plus

Råd kræver reelle brændstoftal

Plus

Bilers energimærke skal ændres

Nye biler mister et trin, hvis skalaen forbliver uændret, viser beregninger.

Plus

Er det slut med de selvkørende biler?

KLUMME: For at øge trafiksikkerheden må føreren ud af ligningen. Men det kræver computerkraft og at bilbranchen lærer at forstå tankegangen i IT-branchen, skriver Rene Tønder.

Gamma Team dækker også dit behov for fælge

Gamma Team Dæk & Fælge Grossist A/S er en af landets førende dækleverandører, men det omfattende produktkatalog byder også på et stort udvalg af TÜV-godkendte fælge for enhver smag

Ny dom: Brancheforeningerne mener

Danmarks største fysiske auktion over specialkøretøjer

Plus

LEDER: Hallo, hvem vil tjene en halv milliard?

Plus

Andersen Biler: "Vi har jo kun ét forspring"

Snydebiler kan imødese bøderegn

Sorte bilfirmaer mister milliarder

Kia udnævner ny europæisk topchef

Brugtbilsalg giver få tvister

Nu over tre millioner biler i Danmark

Plus

En innovativ dag i de grønne brændstoffers tegn

Facebook-gruppe giver fælleskab

Volkswagen henter ny topchef i egne rækker

Turanza T005 dæk til den nye Audi A7

Alliance i klargøring

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er frit værkstedsvalg i Danmark MEN!!!

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Online booking en overraskende succes

Bilen til den hippe pensionist – BMW X2

FUCHS Lubricants opdaterede sortiment af motorolie

1 minut der ændre dit værksted.

Se tre-årig skifte hjul på en bil

Stor fremgang i populært bilsalgsprogram

Garantidækning & Gennemskuelighed,

Løwener søger erfaren reservedelschef med branchekendskab

Pulterrum og cykelparkering til beboerne i Risskov Brynet i Aarhus

Skab tillid med klima ikon

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl

Ny webside? Kør den ind med Biltorvet

Løwener hovedleverandør til Sølvsten Bilers nye værksted

Nu skal der turbo på brugtbilssalget

Strategas Virksomhedscheck

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

CO2 neutralt website

JO Hydraulics A/S store lager med orbitmotorer.

Sådan er du som virksomhed stillet under en konflikt

Dansk Bilforhandler Union bliver en del af SMVdanmark

Send til en kollega

0.277