23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Januar-bilsalget i tidlig spurt

Nytårskure og effekt af efterårets nedsatte bilafgifter ligger bag et par procent flere solgte biler i årets første måned. SUV’erne hitter især.

FORVENTNING Kransekagen og hvidvinen i årets første åbningsweekender har været givet godt ud. Bilsalget i januar kom godt fra start, så både bilforhandlere og -importører har grundt til at smile bredt. Sidste års høje niveau er nemlig stadig intakt, og der er solgt 374 biler mere i januar i år mod sidste års første måned. I januar er der således solgt 19.908 personbiler mod 19.534 i januar 2017 - en stigning på 1,9 procent.

Januars bilsalg blev desuden betydeligt højere end i december 2017 med 16.516 biler - lige knap 21 procent, viser tallene fra De Danske Bilimportører. Herfra siger direktør Gunni Mikkelsen:

- Vi havde generelt forventninger til, at året startede flot ud efter et særdeles godt bilår i 2017. For selvom det lige nøjagtig ikke blev til et rekordår, var vi bestemt tilfredse. Hos De Danske Bilimportører er vi derfor glade for den gode start på året, om end vi kun har set en enkelt måned indtil videre. Det tyder på, at de sidste to år med tre afgiftsreduktioner fortsat påvirker forbrugernes interesse for at skifte den gamle bil ud med en nyere model. Og det må siges at være positivt for samfundet, da bilsalget ses som en vigtig indikator for den generelle økonomiske situation.

- Stigningen skyldes selvfølgelig til dels, at januar traditionelt byder på mange nytårskure i bilhusene med åbent hele weekenden og januarudsalg. Dog er det ikke hele forklaringen, da vi slet ikke så stigning sidste år fra december 2016 til januar 2017, der blot var 0,7 procent - så der er altså ikke tale om en specifik januar-stigning, der går igen år efter år. Min vurdering er, at det er afgiftsreduktionen i efteråret, der nu for alvor har fat og har bundfældet sig blandt forbrugerne, siger Gunni Mikkelsen.

SUV-salget 56 procent op

Et blik på segmentfordelingen i januar 2018 viser, at B-segmentet (mindre biler) er det mest solgte, med J-segmentet (SUV/Cross over) og C-segmentet (mellemklasse) på hhv. anden- og tredjepladsen. Sammenlignet med januar sidste år, er der sket en forskydning, så A-segmentet (mikrobilerne) nu ikke længere er i top 3. Der er nemlig sket et markant fald i denne klasse, hvilket givetvis skyldes efterårets afgiftsreduktion, anfører DBI. Det er dermed et billede på den generelle tendens til, at danskerne har anskaffet sig lidt større biler.

J segmentet, med de populære crossover-modeller, fortsætter den generelle, stigende tendens og er stadig i fremgang - salget af SUV’erne er steget med omkring 56 procent holdt op mod januar 2017. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14