23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Et frit autoværksted der tør

PF Biler introducerer nyt servicekoncept og en omfattende markedsføringsstrategi på alle digitale kundeplatforme.

STRATEGI-KONCEPT Indehaver af PF Biler, Peter Faarborg, driver værksted, skadecenter og vejhjælp i Automester-kæden i Harlev ved Aarhus. Han har for nylig lanceret sit eget servicekoncept, Din Mobilitetspartner.dk, med helt ny markedsføringsstrategi og kommer nu med en kærlig kollegial opsang til de frie værksteder, som han mener skal gøre meget mere selv for at profilere sig i forhold til mærkeværkstederne og deres datadrevne kundetiltrækning.

- Vores frie værkstedsbranche skal virkelig steppe op, hvis vi vil have en andel af fremtidens kunder ind i vores forretninger. Vi kan ikke bare læne os tilbage og tro, at andre kan drive vores forretning eller trække kunder ind i butikken for os. Vi skal gøre os synlige i vores nærområde og levere ordentlige produkter og ydelser. Via moderne markedsføring på alle digitale platforme skal vi gøre opmærksom på vores kompetencer og professionalitet - altså lære forbrugerne, at vi KAN levere kvalitet med garanti til en lav pris i forhold til mærkeværkstederne, siger Peter Faarborg.

Store disruptive udfordringer

Han mener, at de frie værksteder står overfor alvorlige udfordringer i den nære fremtid, fordi kunderne ændrer adfærd. Derfor handler det om at tilpasse forretningen til de ændrede forbrugsmønstre.

- Fremtidens kunder behøver ikke nødvendigvis at eje en bil. De efterspørger mobilitet. Erfaringen har lært os at sætte kunden i centrum og skræddersy vores services til den individuelle kunde. Det gør vi med vores Mobilitetspartner koncept. Konkurrenceforvridende telematikaftaler og den hastige teknologiske udvikling skal løses i den frie værkstedsbranche. Udover at omfavne den digitale virkelighed, og møde kunderne med godt købmandskab, skal vi tilpasse os til den teknologiske udvikling og kunne håndtere fremtidens biler, uanset brændstoftyper. Og med egne serviceaftaler, mener Peter Faarborg.

Kæder kan ikke alt

I 2016 stod PF Bilers nye og topmoderne værksted og skadecenter færdig til at tage imod eksisterende og nye kunder. Værkstedet blev bygget i samarbejde med Automester, og Peter Faarborg er yderst tilfreds med samarbejdet med kæden, som han mener arbejder professionelt på at skabe kendskab til "brandet".

- Men PF Biler, og mange af kollegaerne i kæden, har i særdeleshed behov for markedsføring i lokalområdet. Derudover er mange af os meget mere end et værksted. Derfor kan vi ikke "nøjes" med markedsføringsbidragene fra kæden. Vi er helt afhængig af vores egen markedsføringsstrategi. Værkstederne har behov for personificeret markedsføring, og her kan kæden ikke hjælpe. På FTZ´s akademi får vi en rigtig fin sparring om fag- og forretningsmæssige forhold. Men vi har ingen sparring omkring personificeret markedsføring, siger Peter Faarborg.

Print-samarbejdspartner

PF Biler har valgt virksomheden Ecco Print i Hirtshals, med digital ekspertise, til at udvikle og integrere markedsføringsplanen, samt udvikle fysiske printprodukter. Her sidder medarbejdere med tidligere autobranche-tilknytning.

- Jeg havde brug for en samarbejdspartner, som er i stand til at forstå min forretning, og som samtidig kunne analysere markedet, og som er på forkant med kundernes ændrede forbrugsmønstre, online og offline.

- Der er tale om et stort markedsføringsbudget for en virksomhed som vores. Men jeg føler, at det ikke er et sats. Ud over at vi allerede mærker øget kundetilstrømning af især nye kunder, så mener jeg, at det er nødvendigt at være massivt tilstede ude på alle kundernes platforme på de digitale medier. Med Ecco Print er vi i stand til at skabe ensartethed og konsekvens i kommunikationen online og offline. Jeg ved, at mange kollegaers markedsføring er alt for fragmenteret via forskellige leverandører, med manglende effekt og resultat. Så mit råd er: Vælg én markedsføringspartner, som får fuld indsigt i forretningsplanerne og jeres visioner. Med den rigtige partner kan man skabe den ensartede fortælling og formidle den ud til de rigtige målgrupper, siger Peter Faarborg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109