Salg i servicekontrakter til eftermarkedet

Ny aftale om håndtering af serviceaftaler mellem Bosch Car Service og Omnicar.

IT-VÆRKTØJ Værkstederne på eftermarkedet skal - ligesom mærkeforhandlerne og bilimportørerne - også kunne håndtere befolkningens voksende ønske om digital service. Det mener man hos Bosch Car Service kæden, som tæller 110 danske autoværksteder, og som netop har indgået et samarbejde med den danske it-platform for servicekontrakter, Omnicar.

Bosch nedsatte således for et år siden en arbejdsgruppe om serviceaftaler, hvilket har resulteret i løsningen med Omnicar, som lanceres i marts.



- Det passer perfekt ind i vores onlinestrategi med digitale løsninger, for eksempel MyBCS online booking via app, som vi lancerer sidst i marts, fulgt op af telematik-delen i 3. kvartal. Timingen for aftalen med Omnicar kunne således ikke være bedre. Serviceaftaler er en del af Bosch onlinestrategi for Bosch Car Service, siger en tilfreds Stig Trolle Gronemann, channel marketing manager hos Bosch i Nordeuropa - det vil sige Norden, Baltikum og UK.

- Vi er glade og stolte over, at Bosch har valgt os, siger det danske landechef for Omnicar, Mikkel Andreas Lippmann.

Følger digital udvikling
Det danske software-selskab har lavet løsninger for PSA siden 2012, men selve Omnicar blev stiftet i 2016 og gik på den svenske børs i sommeren 2017.

Systemet skal gøre det nemmere, hurtigere og billigere for bilforhandlere og værksteder at sælge, administrere og opkræve serviceaftaler. Et system, hvor både kunder og værksteder kan gå ind i realtid.

Læs også: Tysk-amerikansk projekt ned selvkørende biler

- Målet er 1000 kunder i Norden ved udgangen af 2018. Målet med 200 kunder i Norden, hvoraf de fleste er danske, blev nået for 2017, fortæller koncernchef Claus T. Hansen, Omnicar.

- Det handler om at følge samfundets digitale udvikling, hvor mange ønsker at kunne bestille og administrere online. Her skal vi være der for eftermarkedet, fastslår Hans Godske, country sales manager for Bosch i Danmark.

Tast nummerpladen
Stig Trolle Gronemann peger på, at den nye aftale om Omnicar SAM (Service Agreement Manager) for Bosch Car Service bygger på, at serviceaftaler også efterspørges på eftermarkedet. Platformen kommer for alvor i gang fra marts måned.

- Det er attraktivt for kunder, der ønsker et fast månedligt beløb på service og reparation af bilen. Bosch Car Service - Serviceaftaler kan oprettes både lokalt på Bosch Car Service værkstedet eller online via Bosch Car Service portalen. Det er meget brugervenligt og enkelt: Man skal blot indtaste bilens nummerplade. Kunden får den månedlige pris med det samme. Der er mulighed for tilvalg, for eksempel hjulopbevaring, vejhjælp og så videre, forklarer Stig Trolle Gronemann.

Læs også: Bosch ansætter ny nordisk direktør

- Det er samtidig et kundeloyalitetsprodukt. Alt i alt skal det være enkelt for slutkunden at være digital med Bosch Car Service, tilføjer han.

Ruller ud i Nordeuropa
- Vi starter i Danmark, men ruller siden videre til resten af Norden, Baltikum og UK, hvor Bosch Car Service har 750 værksteder. Globalt set er der 17.000 BCS værksteder, oplyser Stig Trolle Gronemann.

- Vi går ikke ud med at krav om til værkstederne at være med i Omnicar-aftalen, men vi ønsker alle med. Og vi tror, at hovedparten går med, siger Hans Godske.

- Værkstederne kan også i systemet prissætte de ting, som måske i dag er gratis, så som hjulskift og hente-bringe-ordning, ligesom der kan vælges et hav af tillægsydelser. Derved knytter værkstedet sig tættere på kunden, forklarer Mikkel Andreas Lippmann fra Omnicar og peger på en nordjysk bilforhandler, som på tre måneder lavede servicekontrakter for 1,3 millioner kroner.

Mere om: Bosch | omnicar


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

3300 danske BMW’er skal retur

Jubilar hyldet med 150 aircontjek

Plus

Partner-koncept skal være et lokalt våben

Onlinehandel kan være hård mod mindre værksteder, men det vil BMW-eksperter forsøge at gøre op med.

Plus

Deadline udsat for at indstille til Auto Awards

På opfordringer har Auto Awards valgt at udsætte fristen for Indstillinger af værdige virksomheder og tiltag til fredag den 31. august.

Konkurser i juli

Nyhedsbrev

Plus

Hella fortsætter frasalg

Online Avis Arkiv

Ny målemetode skruer op for CO2-aftrykket

CO2-udledningen for den gennemsnitlige nye personbil stiger på grund af ny måde at opgøre brændstofforbrug på.

Plus

Nimalift vil erobre Sverige

Dansk maskinleverandør har fået en vild start på det svenske marked.

Finsk dækproduktion skal 30 procent op

Fernando Alonso stopper i Formel 1 efter sæsonen

Den dobbelte verdensmester Fernando Alonso dropper Formel 1 i næste sæson. Han har kørt Formel 1 siden 2001.

Danskerne vil have hybridbiler

Hybrid vinder frem på bekostning af diesel. Men der er store forskelle fra landsdel til landsdel.

Plus

Rustcentre skal på skolebænken

Pava vil i den kommende tid opdatere sine ansatte med kurser i de nyeste processer. Mersalg venter forude, vurderer firmaet.

De korte og vigtige fra udlandet

Plus

Spørgsmål om gigant-opkøb

Plus

Dinitrol trak det længste strå

Sydsjællandsk værkstedsmand har prøvet flere udbydere, men er startet på ny.

Plus

FTZ og Inter-Team opkøbt for tre milliarder kroner

Spektakulær grossist-overtagelse blev en realitet lige før ferien.

Plus

"FTZ bliver stærkere"

Sven Kristensen, adm. direktør for FTZ Autodele & Værktøj A/S glæder sig over, at opkøbet giver adgang til større sortiment og flere kompetencer.

Plus

DTC-teknik under karrossen

De kalder dem Ford Mustang og Chevrolet Camaro; de hurtige biler i Danmarks kongeklasse. Men det er helt forkert. En DTC-racerbil er i realiteten udtænkt og bygget til amerikansk oval-racing.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: Alfa Stelvio

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den italienske SUV? Motor-magasinet giver nogle af svarene.

1

LEDER: billige reservedele

Ugens leder i Motor-magasinet.

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE: VW Polo GTI

Hvad skal mekanikeren vide? Og hvad skal bilsælgeren viden om den hurtige Polo. Motor-magasinet giver nogle af svarene.

Plus

App skal lokke bilforhandlere til at vaske løs

Firmaet Washtec har bygget en ny platform, der på forhånd kan vise kø, give adgang til abonnementer og mobilt salg.

Hurtige noter om Motorsporten

Vi kører lige en hurtig runde med sømmet i bund.

Viborg og biler med hjertet

Biler og byen Viborg er både en levevej og en passion for Martin Pedersen, direktør og indehaver af JP Group koncernen i Viborg, som fylder 60 år den 5. august.

Plus

NDI ansætter ny finansdirektør

Ny ejer af autoværksted

Ekspansiv værkstedskæde åbnet i Egå

Vettel tager skylden for Ferrari-nedtur på Hockenheim

Plus

Sommermagasinet
En lakverden under pres

Haas-chef: Vi skal stoppe med at skade os selv

Plus 6

DEBAT: Dansen om den varme grød

Plus

Hurtigere saksedonkrafte rammer markedet

Ny lærlingeforening for værkstedernes små alfer

Auto-G grossist køber op og udvider

Kør gokart-ræs og vind den lokale håneret

Lift-mærke bliver komplet i Danmark

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sådan undgår du stress bag rattet

Ny Salgs og marketingschef i WashTec A/S

FRIHED & FÆLLESSKAB er præcis hvad alle håndværkere efterspørger.

Flg. værksteder er nu på forkant med den teknologiske udvikling i bilbranchen.

Hvad har en fejlkode på tænding i cylinder 2 med ABS-systemet at gøre?

Univar Lubesnake – Den rene løsning til smøring af din drejeskammel

Eftertragtet byttebils-funktion gratis for bilforhandlere

Tak for besøget på CHGP

Ny Faymonville multimax.

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Nyhedsbrev fra SINDBY

Vinderen – Volkswagen Amarok V6

Hvorfor skal værkstedet bruge Digital-Servicebook ?

Ekstra vandpumper – ny produktserie i vandpumpeprogrammet

Nu også originale Volvo reservedele, direkte fra Tyskland.

Skovens helt – Toyota Hilux

Japansk fremskridt – Nissan Navara

Fine fornemmelser – Mercedes X-Klasse

Derfor er SMVdanmark imod revisionspligt

Triscan kabelprogram: Vi øger, forbedrer og tester

Et værktøj for professionelle – Isuzu D-Max

Italiensk for begyndere – Fiat Fullback

Flere højtuddannede melder sig ind i a-kasser

Undgå svindel når du køber brugt firmabil

Trailer-kongen – Ford Ranger Wildtrak

Send til en kollega

0.222