23948sdkhjf

Salg i servicekontrakter til eftermarkedet

Ny aftale om håndtering af serviceaftaler mellem Bosch Car Service og Omnicar.

IT-VÆRKTØJ Værkstederne på eftermarkedet skal - ligesom mærkeforhandlerne og bilimportørerne - også kunne håndtere befolkningens voksende ønske om digital service. Det mener man hos Bosch Car Service kæden, som tæller 110 danske autoværksteder, og som netop har indgået et samarbejde med den danske it-platform for servicekontrakter, Omnicar.

Bosch nedsatte således for et år siden en arbejdsgruppe om serviceaftaler, hvilket har resulteret i løsningen med Omnicar, som lanceres i marts.



- Det passer perfekt ind i vores onlinestrategi med digitale løsninger, for eksempel MyBCS online booking via app, som vi lancerer sidst i marts, fulgt op af telematik-delen i 3. kvartal. Timingen for aftalen med Omnicar kunne således ikke være bedre. Serviceaftaler er en del af Bosch onlinestrategi for Bosch Car Service, siger en tilfreds Stig Trolle Gronemann, channel marketing manager hos Bosch i Nordeuropa - det vil sige Norden, Baltikum og UK.

- Vi er glade og stolte over, at Bosch har valgt os, siger det danske landechef for Omnicar, Mikkel Andreas Lippmann.

Følger digital udvikling
Det danske software-selskab har lavet løsninger for PSA siden 2012, men selve Omnicar blev stiftet i 2016 og gik på den svenske børs i sommeren 2017.

Systemet skal gøre det nemmere, hurtigere og billigere for bilforhandlere og værksteder at sælge, administrere og opkræve serviceaftaler. Et system, hvor både kunder og værksteder kan gå ind i realtid.

Læs også: Bosch: Elbil-certificering et must


- Målet er 1000 kunder i Norden ved udgangen af 2018. Målet med 200 kunder i Norden, hvoraf de fleste er danske, blev nået for 2017, fortæller koncernchef Claus T. Hansen, Omnicar.

- Det handler om at følge samfundets digitale udvikling, hvor mange ønsker at kunne bestille og administrere online. Her skal vi være der for eftermarkedet, fastslår Hans Godske, country sales manager for Bosch i Danmark.

Tast nummerpladen
Stig Trolle Gronemann peger på, at den nye aftale om Omnicar SAM (Service Agreement Manager) for Bosch Car Service bygger på, at serviceaftaler også efterspørges på eftermarkedet. Platformen kommer for alvor i gang fra marts måned.

- Det er attraktivt for kunder, der ønsker et fast månedligt beløb på service og reparation af bilen. Bosch Car Service - Serviceaftaler kan oprettes både lokalt på Bosch Car Service værkstedet eller online via Bosch Car Service portalen. Det er meget brugervenligt og enkelt: Man skal blot indtaste bilens nummerplade. Kunden får den månedlige pris med det samme. Der er mulighed for tilvalg, for eksempel hjulopbevaring, vejhjælp og så videre, forklarer Stig Trolle Gronemann.

Læs også: Online-booking skal give flere kunder


- Det er samtidig et kundeloyalitetsprodukt. Alt i alt skal det være enkelt for slutkunden at være digital med Bosch Car Service, tilføjer han.

Ruller ud i Nordeuropa
- Vi starter i Danmark, men ruller siden videre til resten af Norden, Baltikum og UK, hvor Bosch Car Service har 750 værksteder. Globalt set er der 17.000 BCS værksteder, oplyser Stig Trolle Gronemann.

- Vi går ikke ud med at krav om til værkstederne at være med i Omnicar-aftalen, men vi ønsker alle med. Og vi tror, at hovedparten går med, siger Hans Godske.

- Værkstederne kan også i systemet prissætte de ting, som måske i dag er gratis, så som hjulskift og hente-bringe-ordning, ligesom der kan vælges et hav af tillægsydelser. Derved knytter værkstedet sig tættere på kunden, forklarer Mikkel Andreas Lippmann fra Omnicar og peger på en nordjysk bilforhandler, som på tre måneder lavede servicekontrakter for 1,3 millioner kroner.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125