23948sdkhjf

Lær bilen at parkere selv

Den tekniske division af Continental er klar med app og parkeringssystem, hvor machine learning gør, at bilejeren kan lære sin bil at parkere i en række scenarier.

EFTERABER Forestil dig, at du stopper bilen foran dit hus eller din lejlighed. Du vil gerne parkere, men måske er ruten ind i p-båsen eller garagen ikke den nemmeste. Ellers også vil du bare gerne hurtigt videre og overlade parkeringen til bilen selv. Det er visionen for den såkaldte Trained Parking-funktion, som er udviklet af Contitech - en division inden for Continental-koncernen.

Trained Parking-funktionen bruger machine learning, som betyder, at systemet hele tiden bliver klogere og altså lærer sine omgivelser at kende, så den hurtigt og nemt kan finde vej ind i garagen, eller der hvor man nu gerne vil have bilen stillet.

- Det er et godt eksempel på en ny brug af eksisterende teknologi også kendt som machine learning. En teknologi, der i praksis betyder, at bilen bliver bedre og bedre til at parkere, jo mere vi bruger den, siger adm. direktør Georg Nielsen fra Continental Dæk Danmark A/S.

Sensorer højner sikkerheden
I Trained Parking-funktionen bruger Continental sensorer, navigation og kameraer, der allerede findes i mange biler. Første gang parkeringen udføres, lagrer bilen et ’billede’ af området og eventuelle forhindringer som mure og store sten. Når bilen efterfølgende kommer ind i samme område, kan den bestemme sin position og selv finde vej til parkeringspladsen. Afhængig af bilens datalagringskapacitet kan man gemme flere parkeringer på hver op til flere hundrede meter.

Motor-magasinet var i 2017 nede på Contidrom i Tyskland for at prøve nogle af de tidligere versioner af systemet. Her kunne avisens udsendte sætte sig ind på bagsædet af en Volkswagen Passat med kameraudstyr og altså en tidlig version af programmet.

Alt i mens avisens udsendte sad på bagsædet, stod en Contitech-ingeniør ved siden af bilen og så at sige ’gav den lov’ til selv at parkere efter den ruten, som bilen havde lært takket være nogle indledende manøvre med føreren bag rattet.

Under den automatiske parkering, bruger bilen sine sensorer til hele tiden at kontrollere, at der ikke er forhindringer i vejen. Hvis eksempelvis en skraldespand eller lignende står i vejen, vil bilen forsøge at køre udenom. Objekter i bevægelse som eksempelvis legende børn vil få bilen til at stoppe helt op og først fortsætte, når omgivelserne er fri.

Fordelen er også, at chaufføren kan stige ud af bilen, inden parkeringen påbegyndes, og den automatiske parkering er derfor oplagt til snævre steder, men Continental. Funktionen kan endda vendes om, så den også kan bruges til at få bilen til at køre ud af parkeringsbåsen.

Klar i 2020
Den første reelle version af Trained Parking blev præsenteret under IAA-messen (Internationale Automobil-Ausstellung) i Frankfurt sidste efterår. Den præsenterede version, der forventes at blive sat i produktion i 2020, kræver, at man som fører af bilen holder en knap inde på enten bilnøglen eller mobiltelefonen, mens bilen parkeres. Det forventes, at næste trin er at udvikle en version, der er fuldautomatisk og derfor ikke behøver supervision fra bilisten.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109