OPTIMERING Den er blevet lagt for had, men selv om den politisk er en eksploderet kartoffel, så har dieselmotoren som teknisk element i løbet af de senere år gennemgået en række markante ændringer, der ifølge bilbranchen selv gør den langt mere miljøvenlig, end den udlægges i det brede mediebillede.
I jagten på bedre forbrænding og brændstoføkonomi er ’den perfekte forstøvning’ af dieselbrændstoffet i motoren i dag et yderst vigtigt parameter. Men finere forstøvning kræver højere tryk ved indsprøjtningsdyserne. Så i dag arbejder dieselbilens brændstofsystem med 400-500 bar højere tryk end for omkring ti år siden.
Ligesom trykket er også temperaturen i motoren i dag ekstrem. Alene kompressionsvarmen når op på næsten 700 grader og selve forbrændingstemperaturen i kompressionskammeret peaker i et splitsekund på over 1.500 grader. Tilsammen gør tryk og temperaturer, at ophobning af belægninger i brændstofsystemet er et mere kritisk problem end nogen sinde før.
- I dag ønsker bilfabrikkerne at gøre motorerne mindre forurenende og dermed brændstoføkonomiske, men også mere kraftfulde. Det betyder, at tryk og temperatur i brændstofsystemet stiger markant samtidig med, at dysehullerne bliver mindre for at sikre den bedst mulige forstøvning af dieselen og dermed optimal fyldning af kompressionskammeret, siger Per Ollikainen, produktchef hos DCC Energi, som driver Shell stationerne i Danmark.
Urenheder får plads
Ollikainen forklarer, at motorudviklingen er en udfordring for brændstoffet og forbrændingen i motoren. For med de mere intense motorforhold stiger risikoen for, at sod og urenheder sætter sig på vitale dele i brændstofsystemet. Det kan forringe dieselmotorers ydeevne.
- Moderne dieselbiler er ganske følsomme over for sod- og koksrester, der kan sætte sig i de meget fine dieselsystemer. Særligt udsat er de hårtynde huller i dyserne, som sprayer brændstoffet ind i forbrændingskammeret i en fin, veldefineret tåge. Når dysehullerne begynder at stoppe til, er det lidt som med en tilkalket bruser, hvor strålerne står til højre og venstre. Det gør, at forbrænding og motorydelse bliver dårligere, forklarer Per Ollikainen.
Rensning fra tankpistol
Per Ollikainen fortæller hertil, at den nye V-Power diesel hos Shell er resultatet af et stort udviklingsprogram. Og brændstoffets effekt er ifølge producenten påvist i kontrollerede tests. Blandt andet med den officielle DW10B test, der specifikt måler, hvordan belægninger påvirker motoreffektivitet. Testresultaterne bekræfter, at den nye Shell diesel fjerner ophobede partikler og sod i dieselmotorer.
- Vi ynder at sige, at Shell V-Power Diesel renser motoren, mens du kører. Det er faktisk præcis, hvad der sker, når du tanker en diesel med rensende egenskaber. Jo længere du kører, og jo oftere du vælger en avanceret diesel med renseegenskaber, jo bedre fjerner og forebygger du belægninger i motoren, fortæller Per Ollikainen.
Sådan er diesel- teknikken ændret
På få år har dieselmotorerne ændret sig markant med flere bar og stadig strengere krav til belægning i brændstofsystem.