23948sdkhjf

Tilfældet der førte til et 25-års jubilæum

Med en alder på bare 46 år kan Helle Mathiasen fejre 25 års jubilæum hos Ford Danmark.

EFTERMARKED Selv om det var et tilfælde, at Helle Mathiasen i sin tid havnede hos Ford, lader hun ikke meget være op til tilfældighederne i sin arbejdsdag, hvor hun som marketingchef for eftermarkedet, samt chef af Distribution af Reservedele og Logistik har sit at se til.

Der er ikke mange, der kan prale af at have 25-års jubilæum på sin arbejdsplads i en alder af 46, men det er lige præcis, hvad Helle Mathiasen kan inden længe.

- I dag er det sådan, at et jubilæum typisk ikke er noget, man er stolt af. Men der er jo en grund til, at jeg stadig er her, understreger Helle, og fortæller, at de mange nye udfordringer gennem årene, har været med til at gøre arbejdslivet varierende og udviklende.

Karrieren tog sin start et helt andet sted. Egentlig var der slet ingen karriere planlagt, for Helle ville spare penge sammen til at rejse for, sådan at lysten til at smage på udlandet, der blev vækket efter et år som au-pair i Madrid, kunne blive stillet.

- Det eneste, der stod relativt klart for mig på det tidspunkt var, at jeg ikke skulle læse videre. Så jeg begyndte at søge jobs, hvor eneste fokusområde egentlig var, at det gerne måtte have noget med spansk at gøre. Da jeg fik tilbudt job som speditørelev hos DFDS, slog jeg til. Det tog to år at blive udlært, og så fik jeg job i en logistikafdeling, hvor jeg fik ansvaret for Ford og deres transporter af reservedele fra Köln til Danmark, fortæller Helle.

Efter kort tid kontaktede Ford DFDS for at høre, om det ikke var muligt at få en person ud at sidde på Ford, for at løse opgaverne lokalt. Det var oplagt, at det var en opgave for Helle, og hvad hun troede blot skulle være et job for en kort periode, er nu ved at nærme sig det omtalte 25 års jubilæum.

- Tiden er mere eller mindre fløjet af sted, for det har været en konstant udvikling i forhold til opgaver og ansvarsområder. I perioden hvor jeg var elev, læste jeg samtidig om aftenen på Handelshøjskolen, hvilket gav mig kompetencer, der kunne bruges i de forskellige afdelinger. Oprindeligt startede jeg i afdelingen med distribution og logistik af reservedele; det er bl.a. den afdeling, jeg i dag har ansvaret for. Men jeg har også stået for undervisning af forhandlere, og arbejdet med marketing.

Medarbejdere tager ansvar
I dag har Helle ansvar for markedsføring af eftermarkedet og logistikafdelingen med otte medarbejdere, og har ofte mere end almindelig travlt. Rollen som leder kræver indblik i mange forskellige opgaver, samt en både dyb og bred viden. Hvad der gør, Helle kan bevare overblikket er, at hun gennem tiden selv har siddet med mange af opgaverne.

- Det er en udfordring som leder af en afdeling, jeg selv var en del af, inden jeg blev leder, ikke længere på samme måde at være en del af slænget. Det skulle jeg lige vænne mig til, fortæller Helle. Til tider bliver jeg nødt til at tage chefhatten på, være kedelig og tage de store samtaler.

Selvom der er meget at se til, er Helles entusiasme for Ford ikke blevet mindre gennem årene.

- Hvis ikke jeg blev udfordret og fik muligheden for at dygtiggøre mig, ville det være noget andet. Jeg glæder mig hver dag til at komme på arbejde, også selvom jeg har super travlt, og aldrig kommer til bunds i mine ting, fortæller Helle og uddyber; det er umuligt at gå 110 procent ind i alle opgaver, og det er OK, at jeg nogle steder kun går 50 procent ind i det. Hvilket selvfølgelig lader sig gøre, fordi mine medarbejdere tager ansvar og hver især selv stiler efter faglig udvikling, sådan at jeg roligt kan overlade ansvaret for opgaverne.

Efter knap 25 år i samme virksomhed er det naturligt, at spørgsmålet om hvorvidt det er på tide at søge videre, bliver bragt op fra tid til anden.

- Jeg bliver i høj grad udfordret her hos Ford, og tiden står aldrig stille. Samtidig sætter jeg også stor pris på den tryghed og respekt, der kommer med den viden og erfaring, jeg har opbygget gennem så mange år. Og en ting er i hvert fald sikker: Hvis jeg en dag ikke længere skal være hos Ford, skal jeg slet ikke være i bilbranchen. Når først man har været en del af Ford-ånden, er det svært at se et alternativ, afslutter Helle.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141